Tämä on kyllä niin tavallista monissa draamasarjoissa. Perhe kokoontuu ruokapöydän ympärille, joka on täynnä suuria vateja täynnä ruokaa. Ruokailu kestää ehkä minuutin, kunnes syntyy riita ja lopulta lähes kaikki ryntäävät pois pöydästä, kuka minnekin. Syömättä jäänellä ruualla voitaisiin ruokkia pienen valtion kansalaiset.
No tottakai? Hear you. Esim. Heat on tavattoman hieno elokuva, moderni toimintadraamajännitysklassikko, mutta jotenkin siitä on usein päällimmäisenä mielessä se kun Pacino avautuu: "GREATT AAAAASSSSS!!". Kas tässä: http://www.youtube.com/watch?v=0V2mE_QCpzU
Ruokakulttuurista tuli mieleen mafiaelokuvat; lieneekö vaan omaa kuvitelmaa mutta muistelisin että melkein jokaisessa näkemässäni mafiaelokuvassa on kohtaus jossa perhe on kokoontunut syömään pastaa jota pyylevä, italiaa pajattava äitee pojilleen pöytään lappaa ja joukossa on aina yksi vakavasti ylipainoinen poika jolla on edessään extrasuuri annos pastaa ja sitä mamman kuuluisaa, pitkään haudutettua pastakastiketta.
Tai sitten padan ääressä on pyylevän mamman sijaan pyylevä mafioso: Godfather: http://www.youtube.com/watch?v=eZD-ApotEOQ&feature=related Goodfellas: http://www.youtube.com/watch?v=MQhBfRDd6GM&feature=related Sopranos: http://www.youtube.com/watch?v=vc1wSceMx7s&feature=related
^Koska suurimmalla osalla ihmisistä on omakohtaista kokemusta jumittavista automaateista ja osaavat siten samaistua tilanteeseen, mikä tekee kohtauskesta hauskan?
Piru vie, The Townissakin tuli mieleen joku nippeliklisee, mikäköhän se oli. Noh sellainen ainakin, että aina kun jotain dudea ollaan menossa rankaisemaan väkivallallisesti, niin se on valmistautumaton siihen eli tekemässä jotain ihan muuta, yleensä se on huumeita tai seksiä. Näin siis kun kyseessä on sivuhenkilö. Kun kyseessä on pystyvämpi päähenkilö, niin tämä vaistoaa asian ja reagoi pirullisella oveluudella eikä panikoi. Myös kun jostain halutaan päästä eroon, niin takuuvarma merkki on se että sille ensin puhellaan korostetun letkeästi kuin kaverille, usein kerrotaan vitsi.
Tämä on ärsyttävä klise amerikkailaisissa elokuvissa. Uhri laitetaan tekemään "syntiä", jolloin hän ikäänkuin ansaitsee kohtalonsa. Toimintaelokuvien alussa on yleensä kohtaus, jossa elokuvan päähenkilö esitellään katsojille. Yleensä pikkurikollisten tai nilkkien ryhmä on jossain pahanteossa, mikä antaa sankarille oikeutuksen hakata koko porukan maanrakoon.
Aina, jos elokuvassa seikkaillaan todellisuuden rajamailla, niin leffa lopetetaan aina sillä tavalla, että jää vielä epäselväksi, mikä osa oli totta. Joissakin leffoissa tämä ei mielestäni toimi lainkaan.
Sankari, vaikkei mikään bradpitt olisi, saa ainakin kerran elokuvassa pesää naiselta, joka näyttää elokuvatähdeltä. Tosielämässä epätodennäköisempää.
Mikäli henkilölle annetaan esim. puhelimen välityksellä joku tärkeä, pitkä koodi, puhelinnumero tms. niin henkilö muistaa sen ulkoa heti kerrasta eikä sitä tarvitse toistaa missään vaiheessa.
Olisi kyllä hienoa jos esim. jossain bondissa, Bondi saisi tärkeän koodin esim. pommipurkamiseen puhelimella ja sitten h-hetkellä kun ajastimessa on ne kuuluisat 007 sekuntia... "mikäköhän vittu se koodi nyt olikaan". Army Of Darknesissa Ash sentään unohti perinteiseen tyyliinsä sen loitsun vai mikä nyt oli, kun herätti vahingossa henkiin kuolleiden armeijan. Elokuvan paras kohtaus muuten.
Ihan asiallinen pointti mutta toisaalta tämä vain osoittaa Bondin heikkouden sillä MacGyveri ei tarvii koodeja, paperiliitin tms. taskunpohjalta riittää ja sillä saa hetkessä estettyä tuollaiset tapaturmat, ihan parissakin sekunnissa. Evidenssiä: http://www.youtube.com/watch?v=09UlB17cgKw (Ärsyttävä mainos siinä alussa) Pomminpurkuleffoissa nää huippuexpertit on muuten aina entisiä sotilaita Vietnamista. Asiaan kuuluu että niitä on kaksi jotka toimivat ennen samalla puolella (joko parina, tai kouluttaja/oppilas). Tietysti ne on sitten erilaisia tyyppeinäkin, kenties eri rotua jne. Tässä vielä episodi josta löytyy kaikki nämä mainitut:http://www.youtube.com/watch?v=nlZwVEI9lzg Loppuratkaisu on kyllä jännä ja tyypillisen nerokas..:thumbsup:
Paras pomminpurku ikinä on kyllä tämä: http://www.youtube.com/watch?v=XGoU7urNTbI&playnext=1&list=PL469ADF4F56D4CC5E
Aika monessa elokuvassa poliisit saapuvat johonkin paikkaan sireenit ulvoen, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi saapua paikalle mahdollisimman huomaamatta niin ettei pahis ehtisi paeta. Tässä vähän lisää muita (traileri-)kliseitä: http://www.youtube.com/watch?v=rbhrz1-4hN4
Ja jos käy niin että pahis pakenee, tai jos on tilanne josta kadulta bongattu pahis ei ole edes tietoinen poliiseista, niin poliisit huutavat kadun toisesta päästä että "stop!" tjtn. Siitäkös se rikollinen vasta äkkääkin että katos perkele, nyt on skoudet perässä. Paljonpa on hyötyä tuollaisesta :hitme:
Aina, jos leffassa käytetään hienoa ajanpysäytysefektiä, joku on juuri läikyttämässä juomaansa tai jokin esine on menossa rikki tms. että katsojille varmasti tulee selväksi, että aika on pysähtynyt.