Niinpäs näyttää olevan, täällä http://www.nalanda.nitc.ac.in/industry/appnotes/Natsemi/AN-804.pdf hyvää tietoa, omat käytännön kokemukset rakentelusta näköjään "vähän" vanhentuneita.
Mitäs mieltä täällä ollaan 8040 ja 8050 eroista? Tarkoituksena olisi hommata uudet pääkaiuttimet ja sellaiset vieläpä, jotka eivät tosiaan kaipaa subbari välttämättä kaverikseen musiikin kuunteluun. Musiikkimaku painottuu enemmälti rock- puolelle. Suunnitelmissa on lähteä kuuntelemaan noita Genen kaiuttimia, mutta ko. liikkeessä ei ole sattumalta 8050 mallia demotettavana. Myyjän mukaan noiden ero on huomattava isomman hyväksi. Sittenhän on nuo dsp- mallit ko. kaiuttimista. Budjetti alkaa olemaan siinä kinttailla tuon 8050 mallin kohdalla, mutta jos päättäisi ottaa dsp mallisen, niin se olisi sitten 8240. Siihenkin vielä pitäisi lisäksi ostaa se GLM paketti.
^ Jos Genet aiot ostaa, niin kannattaa kerralla ostaa sellaiset mitkä budjetti maksimissaan sallii ja vielä vähän lisää suvulta lainattuna. Valitse siis tuo 8050 niin ei tarvitse heti alkaa miettimään kaiuttimien päivittämistä (vaan vasta juhannuksena...) Viime kesän Genelec-vierailulla kuuntelimme eri mallien eroja, ja moni oli sitä mieltä, että jos haluaa päivittää Genensä isompaan, kannattaa hypätä yksi malli yli, jolloin ero ja tyytäväisyys on taattu; esim. 8030 --> 8050. (Tuo oli aikoinaan myös oma upgreidaukseni). Itse päätät sen, tarvitsetko minkä tahansa valitsemasi mallin lisäksi subbaria. Oleellisempaa on kuunteluhuoneesi akustiikan parantaminen, mistä hyötyy mikä tahansa kaiutin (+subi) ja myös tuo vaihtoehtoinen DSP-systeemi.
Kuunteluhuoneesi varmaan myös pelaa aika isoa osaa mihin päädyt. Kun kävin kuuntelemassa 8040 niin toinen asiakas kuunteli samalla 8050 mutta myyjä sanoi silloin että jos menen tuohon kokoon niin olisi pakko ottaa DSP malli omaan olohuoneeni kokoon ja akustiikkaan perustuen (betoni bunkkeri). 8050 oli kuitenkin oman budjettini ulkopuolella joten ei sitä edes tarvinnut sen enempää miettiä. Päädyin sitten kahteen 8040 ja jos eivät soi mukavasti omassa olohuoneessa niin vaihdan mahdollisesti 8240 malliin.
8050 on suuntaavampi, antaa enemmän äänenpainetta ja toisto lähtee alemmilta taajuuksilta. Normikäytössä on 8050 suositeltavampi kuin 8240.
Tuohon käsitykseen saattoi hyvin päätyä kaiuttimia Genelecin auditoriossa vartailtaessa. Tilan koon ja kuunteluetäisyyden takia jäi 8000-sarjan kaiuttimien keskinäiset erot selvästi pienemmiksi kuin normaalissa kuunteluhuoneessa. Mielestäni jo siirtyminen yhtä mallia suurempaan (tai pienempään) tuo selvän eron ääneen. +1 :thumbsup:
Tarkoituksena juuri olikin, että ostaisin juurikin sen koon kaiuttimet, johonka budjetti riittää ja ehkä hieman yli välttääkseni tuota "jälkikatumusta" . Sekin vain kun "nälkä tahtoo kasvaa syödessä". Lähtö kohtana on ihan vain pari Helium 3:sta ja Svs:n subi ollut, joista oli halu upgreidata vain kahteen suurempaan pääkaiuttimeen. Tuossa DSP mallissa tulee myös omalle kohdalle se miinus puoli, joka on vahvistin. Nykyinen vahvistin on "vain" Denon avr-1910. Tässä mallissahan ei ole pre-out lähtöjä ollenkaan ja tarkoituksena on ollutkin, että joko itse laitan kolvin kuumuun linjamuunninta varten tai tilaan jostain valmiin. Uusi vahvistin saattaisi tulla joskus tulevaisuudessa, mutta omasta mielestäni tuo on palvellut omia tarpeita ihan hyvin ja saa toistaiseksi jäädä. Silloin se ei myöskään todennäköisesti ole muu kuin stereo- vahvistin. Tämän hetken kuunteluhuone on melko lähellä betonibunkkeria. Kuuntelupaikan takaseinä on kiveä ja kaiuttimien takaseinä taas kipsilevyä. Tarkoituksena on tosin akustoida tulevaa kuuntelutilaa paremmin, sitten kun työt antaa paremmin periksi hommata semmoinen.
Ja minä kun aivan luulin? Osaakos joku sanoa onko tuolla dsp- mallilla joitain muita "vaatimuksia" muulta järjestelmältä verraten normaali malliin? Ilmeisestihän noita dps- mallisia pystyy käyttämään ilman GLM pakettia, jolloinka taajuuskorjaus jää tekemättä -> vastaa pitkälti ellei täysin vastaavaa ei dsp mallista? Ihan vain jos suunnittelisi jälkeen päin vasta hankkivan tuon GLM:n.
Sen softan saa lainaksi kyllä ihan ilmaiseksi jos ostaa tommosen kalliin dsp-setin. Tai riippuu toki myös hieman että missä asuu. Ainakin Hifistudio lupasi säädöt kaupan päälle, tosin kajareillakin oli sitten hintaa useampi tonni enempi kuin Thomannilla Käytännössähän, edelleenkään, ilmaista lounasta ei siis ole.
Käyttö onnistuu DSP-mallin (esim.8240A) kanssa täysin samaan tapaan kuin analogisella (esim.8040A). DSP-malleissa on samat dippi-säädot, sisääntuloherkkyyden säätötrimmeri sekä analoginen sisääntulo. DSP-mallissa on takana muiden dippien lisäksi mm. valinta jolla otetaan käyttöön GLM:n kaiuttimeen tallentamat kalibrointiasetukset. Tämä siis silloin kuin GLM-ei ole jatkuvasti kiinni kaiuttimissa vaan käytetään ns. stand-alone-tilaa (esim. cd-soitin -> av-vahvari -> 8240A). GLM:n hankkiminen onnistuu siis hyvin jälkeenkin päin.
Kiitoksia tästä infosta. Kävin tuossa kuuntelemassa Genen 8030, 8040 ja "ohimennen" 8260. Täytyy kyllä sanoa että kuulostivat todella hyviltä. Noiden jälkeen kuuntelin pikku-Argonin ja sitten vielä lattiamallin-Argonin, niin suoraan sanoen ne eivät kuulostaneet hyviltä. Kyseisessä liikkeessä ei tosiaan ollut sitä 8050 mallia kuunneltavana, mutta jo tuo 8040 teki hyvin suuren vaikutuksen, että taidan päätyä siihen malliin. On muuten todella möhkäle tuo 8260 malli
Pitäisi löytää seuraajat B&W 804s pöntöille. Lattiatilaa ei yksinkertaisesti ole käytössä vähään aikaan, ja vaihtoehdot seinälle roikkumaan lienevät 8050A ja 1032A. Myöhemmin tulevat kyllä pääsemään jalustoille. Mitäs mieltä porukka on 8050 ja 1032 eroista? Itse en ole kumpaakaan kuullut.
Seinässä kiinni oleminen on täysin mainio paikka 8050:lle ja suuremmille, ne ryhtyvät puoliavaruuskaiuttimiksi jo niin alhaalta. Seinää voi tarvittaessa taktisesti topata oikeista kohdista, jos alakeskialueelle jää ruttua. Bassotoiston kannalta seinässä kiinni on ihanteellinen paikka säädettävälle aktiivikaiuttimelle. Vaimentamattomassa seinässä kiinni oleminen on myrkkyä kahvipaketin kokoisille ja pienemmille, mitkä ryhtyvät etunaamarinsa kapeuden takia puoliavaruuskaiuttimiksi vasta paljon yli 500 Hz:ssä. Sekä oman onnensa nojassa tuplausta yrittäville passiivilaatikoille ilman ulkoisia equlaattoreita. Nämä puolitotuudet on painettu pikkuhifistin varuskirjaan kaikenkokoisilla etunaamareilla varustettuja kaiuttimia täysin yhtälaisesti koskevana oli niissä säätöjä/ulkoisia equja seinäsijoituksen bassotason nousun kompensointiin tai ei. Takaseinästä paljon irti oleminen pilaa pikkuisillakin monessa tapauksessa bassotoistoa enemmän kuin siinä kiinnioleminen häiritsisi keskialuetta. Tyypillinen pikkuhifisti sijoittaa kaiuttimensa metrin irti seinästä ja saa soman kraaterin vähän alle 100 hertsiin. Sitä ei voi fiksata pehmustamalla seinää toisin kuin keskialueen heijastuksia.
Omalla kohdalla on mennyt niin, että ensin arvoin välillä 8030-8040, jolloin päädyin lopulta hankkimaan eteen 8040x3 ja taakse 8030x2. Muutaman kuukauden jälkeen alkoi kutkuttaa etukaiuttimissa "isompi" ääni, jolloin aprikoin välillä 8050-8250. Lopulta päädyin 8250 malliin, koska dsp:n edut ovat kiistattomat - varsinkin nyt kun tätä on omilla korvilla testannut kotioloissa! Ainakin omassa kuuntelutilassa ero 8040-8250 välillä on todella suuri! Eipähän tartte enää vaihdella vähään aikaan... Itse suosittelen hankkimaan mahdollisimman suuret - mihin rahavarat vaan riittävät... koska nälkä kasvaa syödessä, varsinkin jos pääsee eri kokoluokkia kotitiloissa testaamaan. Kaikki lopulta riippuu monesta tekijästä... rahasta, tiloista, kuuntelijasta, ym.. ym... Vanhoista en pystynyt luopumaan vaan ne siirtyi työhuoneen toistimiksi.
Täytyy myöntää, että nuo isommat eli 8050 kiinnostaisivat juurikin siinä mielessä, ettei tarttisi päivittää useampaan vuoteen, mutta hintaero on jo melko iso välillä 8040-8050. Mahtaisikohan noiden isompien myötä tulla bassojen kanssa ongelmaa verraten 8040, kun tämän hetken kuuntelutila on melko pieni?
Joo eli tälläistä vähän erikoisempaa vaihtokauppaa ehdottelisin, jos jollain vielä näitä vanhoja genejä jossain kaapin nurkissa pyörii.. Mahdollisimman hyväkuntoisia olisin vailla ja ainakin elementtien pitäisi olla toimintakunnossa sillä noita korvaavia ei enää genelta saa. Ripustuksia saa vielä vaihdatettua joten niiden kunnon ei tarvitse niin priimaa olla. Vähän myös välirahaa olisin vailla, kun tuota vaihtokauppaa tehtäisiin, summa itsessään on neuvoteltavissa riippuen vaihdokkien kunnosta. Omat 8020a ovat antrasiitin väriset ja olleet minulle noin 1,5 vuotta. Hyvä kuntoiset, joitain pieniä pintanaarmuja siellä täällä. No mutta pistäkees yv tulemaan jos kiinnostus heräsi. Riku
En ole samaa mieltä ko. myyjän kanssa. 8050A:ssa on toki noin 10 hertsiä enemmän ulottuvuutta bassopäässä, mutta ei se siltikään tee mitään yö/päivä-eroa sen ja 8040A:n välille. Jos huoneessa on basso-ongelmia 8040A:lla, niitä on myös 8050A:lla. Molemmista löytyy onneksi monipuoliset huonevastesäädöt, joilla bassopään taajuusvasteen muotoa saa sovitettua paremmin huoneeseen sopivaksi. DSP-mallit ja niistä löytyvät ominaisuudet ovat tietysti sitten oma lukunsa. Niistä ei voi oikein puhua edes samassa lauseessa analogi-veljiensä kanssa.
8050A ja 1032A ovat hyvin erilaiset kaiuttimet. Lähtökohtaisesti 8050A on noin 10 vuotta uudempaa kaiutinsuunnittelua, joka näkyy monessa asiassa. Pääasialliset erot ovat: -Diffraktio-minimoitu alumiinikotelo -Koteloon integroitu suuntain -Virtausoptimoitu refleksiputki -Vähäsäröisemmät ja uudempaa suunnittelua edustavat kaiutinelementit -Iso-Pod (Isolation Positioner/Decoupler) 1032A:sta lähtee hieman enemmän maksimiäänenpainetta, mutta muutoin 8050A edustaa selvästi uudempaa ja parempaa kaiutinsuunnittelua.
Kyllähän tuo 1032A:n suurempi maximi äänenpaine houkuttelee jonkin verran, mutta ehkä ääni on kumminkin muuttunut johonkin suuntaan uudemmassa sarjassa. Halvemmaksikin tulee kasata 8000 sarjalla koko setti. Jaahas, täytyypä alkaa kilpailuttamaan hintoja.