Pienten sekalaisten kysymysten ketju.

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana juhaa, 06.06.2005.

  1. pake

    pake Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2004
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli vaihdettua auto uudempaan - ja valitettavasti leveämpään. Auton saa kyllä todistetustikin ajettua/mahtumaan talliin, mutta ei ilman apua. Koska ulkopuolisen ohjausapua ei ole aina saatavilla, pitäisi saada luotettavat viritykset tehtyä, joiden avulla auton saa joka kerta talliin ilman naarmuttamatta kylkiä. Auton kummallekin puolelle jää sellaiset 5cm tyhjää tilaa ja auton kori on senverran pyöristetty ettei sisäpuolelta näe mitenkään mihin kori ulottuu.


    Virityksiä, joita on tullut mieleen:

    - ovi kun avautuu ylöspäin (kattoon), voisi oveen kiinnittää ~45-asteen kulmassa olevat peilit, joista näkisi jos jompikumpi puoli on ottamassa seinään kiinni. Mutta mistä siedettävän hintaiset ja kestävät peilit?

    - oviaukon kummallekin puolelle anturit, joihin koskettaessa valomerkki/ääni (tässä miinuksena se, että pitää jo ensi sentit saada osumaan oviaukkoon ja autosta ei siis todellakaan näe yhtään missä kohdassa kyljet/nokka oikeasti on)

    - jonkinlaiset kiskot tallin eteen (eli kun ajetaan niiden tekemään uraan --> auto menee taatusti suoraan oviaukosta oikeaan kohtaan). Miinuksena tässä taas lumi, joka peittää kiskot/ajouran.

    - katosta roikkumaan pehmustetulla painolla varustetut narut, jotka osuessaan varoittavat ennen kyljen osumista oviaukkoon. Tosin tässäkin ongelmana on se, että auton nokka pitää saada turvallisesti oviaukkoon...

    - näiden lisäksi jotain suojia oviaukkoon (esim. http://www.tesa-auto.com/fin/protect )


    Varmasti muillakin on vastaavanlaisia ongelmia ollut, joten nyt vinkkejä otetaan vastaan. :naminami:
     
    Viimeksi muokattu: 22.09.2011
  2. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 552
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ei tuossa mitään apuja tarvita! Ajat talliin aina siten, että kiinnität huomiota vasemman sivupeilin ja karmin väliseen rakoon. Pidät sen aina samana niin auto on aina ehjänä tallissa. Peilit ovat auton leveimmät kohdat.
     
  3. uppiskuppis

    uppiskuppis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pöllit autoon jostain kuorma-autosta "kulmakepit" tai sitten opettelet ajamaan autoa :D
     
  4. pake

    pake Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2004
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Luonnollisesti itse - mies kun olen ja siten siis osaan ajaa autoa -, pystyn ajamaan auton vaikka silmät kiinni talliin siten, että kummankin sivupeilin väliin jää tasan yhtä suuret raot, mutta avovaimosta en olisi niinkään varma. :hitme:
     
  5. pake

    pake Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2004
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ongelmana vaan on se, siinä vaiheessa kun peilit ovat oviaukon kohdalla, on etukulma voinut ottaa jo oviaukkoon kiinni. Ja kuten sanoin, näkyvyys auton sisältä nokkaan/kulmiin on surkea joten ilman jonkinlaista apua kolhaiseminen on aika helppoa. Vanha auto oli senverran kulmikas, että sen ulottuvuudet näki helposti ja auton sai talliin vaikka ilman käsiä.
     
  6. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 552
    Saadut tykkäykset:
    1
    Saako kysyä mikä auto on kyseessä? Eikö kulmia näy jos nostaa penkin aivan yläasentoon?
     
  7. geru

    geru Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    22.02.2007
    Viestejä:
    1 386
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos tallin sisustus sallii, auttaisiko tallin peräseinään kiinnitetyt peilit näkemään missä keula seilaa?
     
  8. uppiskuppis

    uppiskuppis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä jos sen peruuttaa talliin? Peilithän kulkee aina mukana. :naminami:
     
  9. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Lienee turhan haastavaa naisihmisille... :)
     
  10. Tilt-type

    Tilt-type Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Eiköhän DVB-G tuon ratkaise...
     
  11. DVB-G

    DVB-G Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Laserkynä tai vastaava.

    1) Kiinteästi autoon liimattuna. Valotäplä kun näkyy tallin sisällä tietyssä ainoassa oikeassa kohdassa, auto kulkee kohti oikeaa pistettä. Jos täplä näkyy ideaalikohdan oikealla puolella, auto on kulkemassa liikaa oikealle ja suuntaa pitää muuttaa eli kääntää rattia vasemmalle (keula edellä talliin ajetaan). Tämän metodin huono puoli on, että oviaukon kohdalla voi silti kolhia autoaan karmeihin, vaikka auto päätyisi lopulta oikeaan kohtaan. Siispä:

    2) Kiinteästi tallin peräseinään pultattuna. Valotäplä kun näkyy tuulilasissa tietyssä kohdassa (vaikkapa ihan keskellä), tietää, että tuulilasi on jo "kilometrin päässäkin" nanometrilleen oikeassa linjassa. Ja kun jatkaa lähestymistä eli renkaat ovat suorassa, sama ideaali lähestymislinja pysyy vallalla loppuun saakka. Lentokoneet käyttävät tällaista lähestymismenetelmää eli jo kaukana lentoasemasta asettuvat valonsädettä tai radiosignaalia seuraamaan ja täten laskeutuvat kiitotien keskilinjalle, kolhimatta siipiä lennonjohtotorniin tai aidanpylväisiin.



    Köyhän miehen tähtäyskorvike on ripustaa VÄHINTÄÄN kaksi narua katosta roikkumaan, mieluiten kuskin nenän kanssa samalle linjalle niin ei tarvitse päätä liikutella pois vakioasennosta. Esim. valkoinen naru tallin perälle ja punainen naru tallin puoliväliin. Kun punainen naru peittää taakseen valkoisen narun, silloin ollaan ideaalilla lähestymislinjalla eikä auto voi osua karmeihin. Useampiakin naruja voi roikotella, vaikka metrin välein tallin perältä oviaukolle asti. Voisi asentaa kattoon verhokiskon tai putken tai kakkoskakkosen, johon voi pujotella halutun määrän naruja/lankoja. Narut asettuvat kätevästi samalle linjalle, oli naruja kaksi tai kymmenen kappaletta. Kuumaliimalla tai kaksipuoliteipillä tai sinitarrallakin voi yksittäisiä naruja kattoon kiinnittää, mutta kisko kyllä kannattaa ruuvata/pultata, muuten se jonain yönä kolahtaa alas ja naarmuttaa auton kattoa.

    Narumenetelmän huono puoli on se, että se toimi vain lähestyttäessä. Ulos tallista kun on matkalla, narut ovat siellä täällä auton peltien päällä lojumassa, ei löysien narujen mukaan voi suunnistaa. Eikä toisaalta kannata jättää naruja niin lyhyiksi, että ne eivät osu autoon, koska silmällä ei sitten enää näe oikeaa linjausta. Narujen pitää ulottua ainakin nenän korkeudelle asti, että ihminen näkee missä kulkee oikea ajolinja.

    Lasersäde palvelee suunnistamista, riippumatta mihin suuntaan ollaan kulkemassa. Eikä valo häiriinny tuulenpuuskista.



    Ja sitten vielä lopuksi modernimpi naruversio: narut korvataan lasersäteillä tai ledivaloilla, joilla luodaan "optinen verho" katosta lattiaan ampuen. Jälleen kuskin nenän linjaa noudattaen tallin perältä ovelle asti, vaikka sata lediä. Tämä metodi edellyttää, että autossa on silmälle näkyvä konepelti, johon valotäplät osuvat. Ellei konepeltiä näy (A-Mursu?), talliin pitäisi sumuttaa savukoneella savua, että valonsäteiden olemassaolo paljastuisi. Valonsäde ei normaalisti itsessään näy, vaan valo näkyy vasta kun se osuu johonkin pintaan.


    ____________________________________________________



    Minulla on tiedossa hieman vastaava ongelma, jonka ajattelin ratkaista metalliteipillä lattiaan. Ajokkini omatoimisesti ajaa sisään (sekä ulos) hieman mutkaista reittiä ja pysähtyy oikeaan kohtaan, seuraten metalliteippiä lattiassa. Sähkömoottorilla edeten. Kyseessä on sähköavusteinen umpinojapyörä, suunnitteilla vasta. Ajopeli on niin leveä, että minä en mahdu sitä työntelemään sisällä, joten ajokin pitää itsenäisesti kyetä kulkemaan sisään ja ulos kämpästä. Pohdin muinoin lasersäteitä sun muita ohjauskiskoja, mutta halvimmaksi ja simppeleimmäksi osoittautui alumiiniteippi lattiaan. Teipin leveyden koodaus kertoo mm. milloin ajokki laskee sisäpyörät alas ja vetää ulkopyörät piiloon; kuin lentokoneissa ikään (kun tullaan sisälle taloon). En anna likaisten ulkopyörien levittää hyönteisten sisäelimiä ja koiranpaskaa asuntooni. Sisällä lattiaani saavat koskea vain steriilit sisärenkaat, pienet kalustepyörätyyppiset. Ulos mennessä sisäpyörät vedetään piiloon ja ulkorenkaat tulevat esiin kantamaan kuormaa.

    .
     
  12. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 552
    Saadut tykkäykset:
    1
    Nuo narut kannattavat unohtaa koska useiden ihmisten hartioiden välistä löytyy pää joka tahtoo liikkua aina haluttuun asentoon. Eli jos narut eivät olekkaan luotisuorassa autoon nähden niin pää siirtyy useasti sivulle päin ja siten narut ovatkin jo kohdakkain. Kivat jäljet löytyvät tämän jälkeen kyljestä ja kahvikuppi tärisee lautasella kun emäntä tarjoaa kostarikaa...

    Eli jos emäntä ei osu autoa isompaan reikään seinässä niin vika on silloin joko autossa taikka seinässä. Parempi siis jättää auto suosiolla ulkopuolelle ettei tule vahinkoa. Tai vaihdat autoa, tallia tai emäntää...
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2011
  13. pake

    pake Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2004
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos ideoista. Laserkynä takaseinältä osoittamaan tuulilasin tiettyyn kohtaan kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Eikä hassumpi vinkki JS83:ltäkään... :D
     
  14. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 213
    Saadut tykkäykset:
    475
    No pitäähän se auto kuitenkin peruuttaa pois sieltä tallista, mites se onnistuu...? Vai meinaatko että nainen ei sitten ainakaan pääse autolla yksin ajelemaan jos mies ei ole itse paikalla...? :D

    Ei mutta, onko tallin oviaukon leventäminen ihan pois laskuista? Itse ainakin harkitsisin sitä jos mahdollista, maksaa mitä maksaa. Noin ahtaasta ovesta en rupeaisi autoa joka päivä ajamaan ollenkaan vaan jättäisin sen suosiolla pihalle.
     
  15. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 213
    Saadut tykkäykset:
    475
    Moderni automuotoilu on p*rseestä. Omassa sitikassani josta ei myöskään näe auton "kulmia" sisältä mitenkään on sentään parkkitutkat edessä ja takana mikä vähän auttaa mutta ei siitäkään paljon apua ole kun se systeemi huutaa suoraa huutoa jo puolen metrin päässä esteestä...

    Tollaset kiskot voi myös vahingoittaa renkaita/vanteita.
     
  16. pake

    pake Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2004
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Äh, peruuttamisesta tuli kaksikin ahaa-elämystä hetki sitten... :D

    - "No daaa, miksei aiemmin tullut mieleen että autossahan on peilit ja peruuttamalla problem solved"

    Jonka perään 2s myöhemmin...

    - "Ai niin tulipas, mutta autohan ei mahdu talliin ilman, että molemmat peilit käännetään sisäänpäin." :hitme:

    Eli se siitä sitten. Ellei peruuta ensin autoa puoleenväliin oviaukosta, hyppää ulos kääntämään peilit sisään ja peruuta loppuun. Tosin, kuka jaksaa oikeasti hyppiä autosta ulos/sisään ensin avaamaan tallin oven ja sitten vielä uudestaan peilien takia. En minä ainakaan.

    Ja taloyhtiöstä kun on kyse, niin ihan tuosta vain en tallin oviin voi tehdä muutoksia. Ehdotin sitä kyllä ajat sitten, mutta juurikaan kukaan naapureista ei ajatukselle lämmennyt. Ja mikä huvittavinta, kuudesta tallista vain kahta (tällä hetkellä siis vain yhtä) käytetään auton säilömiseen sillä ovet ovat niin ahtaat ettei autoja uskalleta/pystytä ajamaan sisään! :grr:
     
  17. pake

    pake Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2004
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Peruuttaminen onnistuu tallista helpostikin kun pitää vain ratin suorassa (samaa reittiä ulos kuin sinne tultiinkin). Ja olisihan se vain plussaa jos auton käyttö jäisi vain minulle sen vuoksi ettei vaimoke uskalla ajaa pois tallista ;)
     
  18. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 552
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eli 5 cm jää tilaa puolelleen peilit sisään käännettynä :hitme:
    Kannattaa ehkä suosiolla unohtaa koko autotalli ja pitää autoa kadulla. Kuinka muuten mahdut nousemaan ulos autosta jos saisitkin auton talliin? Varmasti mukavaa syksyn kurakeleillä :rolleyes:
     
  19. pake

    pake Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2004
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    oviaukko on kapeampi kuin seinät sisäpuolella, joten sisällä tilaa on tarpeeksi
     
  20. Don MC

    Don MC Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 190
    Saadut tykkäykset:
    39
    Meillä mahtui sentään peilit ulkonakin tallin ovista sisään, mutta silti kypsytti toi koko ahdas tallihomma sen verran, että lohkaisin tallin perältä runsaat pari metriä ja tein siitä tilasta uuden hienon saunan. Loppuosaan tallia avattiin oviaukko kämpän puolelle ja tehtiin siitä varastotila sekä polkupyöräsuoja.

    Auto voi paljon paremmin nyt kun se ei talviaikaan toistuvasti jäädy ja sula.