Itse olen tilannut joitakin kymmeniä paketteja vuosien varrella ajoittaisia viivästyksiä lukuunottamatta on tullut oikein. Nyt oli sitten the prodigyn levyn sijasta kuoressa pink floydia. Lähdetääns reenaan noita palautuksia.
Tuokin itsellä ensimmäinen vastaan tullut ongelma Playn kanssa, ja liikettä on vuosien saatossa tullut käytettyä runsaanpuoleisesti.
Onko uudella omistajalla erilaiset tavat toimia? Mitä arvonlisälakien muutokset GB:ssä tulevat vaikuttamaan? http://www.guardian.co.uk/business/2011/sep/21/playcom-sold-rakuten-japan
Jotenkin en usko, että uudet omistajat olisivat ehtineet postituksiin (vielä) tekemään mitään muutoksia. Eiköhän siellä samat ihmiset ole edelleen töissä. Jos paketti on ollut matkalla 8-9 päivää niin mielestäni on kyllä melko ennenaikaista kysellä missä paketti viipyy. Joskus vaan kestää kauemmin, Jerseyn ja Suomen välissä on monta liikkuvaa osaa.
Saattaahan se näinkin olla, en vain ole sieltä kärsivällisimmästä päästä näitä lähetyksiä odottelemaan yli luvatun ajan Viikko sitten hain postista pari fikkaria jotka tulivat Kiinasta tilauksesta toimitukseen tasan viikossa eli viisi arkipäivää.
Uuden omistajan lisäksi käytäntöjä pakottaa muuttamaan myös arvonlisäverotonta tuontia koskeva lakimuutos Briteissä. Kuten jo edellä mainittiin, tästä kuusta alkaen alv-raja on laskenut 15 puntaan, mikä näkyy jo vaikuttaneen tarjoushintoihin. Kuten tunnettua, ensi maaliskuusta lähtien Jerseyn saaren on määrä menettää veroparatiisistatuksensa kokonaan. Näiden muutosten takia Playn uusien omistajien on pakkokin tehdä muutoksia firman vanhoihin toimintamalleihin. Postitusnopeuteen epäilemättä vaikuttaa se, että nyt firma markkinoi brittiasiakkailleen aiempaa nopeampia postitustapoja, tietenkin lisähintaan: http://www.play.com/Helpdesk/Getting_started/Play_com_delivery_policy.html Vaikka nopeampia jakelutapoja ei olekaan tarjolla Iso-Britannian ulkopuolelle, suomalaisillekin asialle varmaan näkyy se, että ilmaisesta toimituksesta yritetään tehdä aiempaa vähemmän houkutteleva vaihtoehto.
Kohta on kolme viikko täynnä muutaman levyn lähetyksestä eikä niitä näy vieläkään. Eli kaipa tässä joutuu pian ottamaan yhteyttä. Muistaisin, että aikoinaan tuo systeemi meni niin, että piti odottaa 21 päivää ennen kuin voi ottaa yhteyttä, jos tuote ei ole saapunut, ja lähettää sähkärillä tai postilla laput, ettei tuote ole saapunut. Mutta nyt kauhistuksekseni luen Play.comin help-sivua: http://www.play.com/Helpdesk/Help_with_your_order/I_have_not_received_my_order.aspx#dispatched_items Tarkoittaako tämä nyt sitä, että en saa levyä ollenkaan, jos en satu itse sitä löytämään jostain hevontuutin postiasemasta?
Mitähän Play:lle on nyt sitten tapahtunut kun tuntuu porukoilla pakettien tulo tahmaavan noinkin pahasti? Vaikka paljon tilaillutkin tuolta ja hyvin aiemmin toiminut, niin viimeaikoina olen enemmän tilannut Amazonilta levyjä.
Omat tilaukset ovat tulleet kohtuullisen nopeasti Play.comista. Sain lähetysvahvistuksen sähköpostiin 1.11. ja levy tuli eilen 8.11.
20.10. postitettua tilausta ei ole vielä kuulunut. Huomaan käyttäneeni Playta jo yllättävän kauan, noin 10 vuotta. Ongelmia yli sadassa tilauksessa on ollut seuraavasti: tilaamaani kirjaa ei postitettu, vaikka luottokorttia veloitettiin. Asiakaspalveluhenkilö vastasi ensin puutaheinää väittäen röyhkeästi, että kirjaa ei olisi saatavilla ilmeisesti tarkistamatta asiaa mitenkään (nettisivuilla oli In Stock, ja kirja oli Stephen Kingin viimeisin järkäle Under the Dome), mutta lopulta paketti lähti liikkeelle, useita viikkoja myöhässä. toinen kirjatilaus: lähettivät väärän kirjan. Palautin ja hyvittivät hinnan. Jonkin verran säätämistä oli postikulujen korvaamisessa. Lainasinkin kyseisen kirjan kirjastosta. lähettivät väärän DVD:n. En viitsinyt valittaa, koska väärä levy ei ollut mahdottoman huono. Toisaalta se tilaamani elokuva on vieläkin näkemättä. tilaamani DVD-Audio-levyn (kuollut formaatti, mutta tämä oli vuosia sitten) sijasta tuli CD-versio samasta albumista. Palautin, lopulta sain oikean tuotteen. (Tässä viimeisessä vielä saapumattomassa tilauksessa olisi mahdollisuus samantapaiseen virheeseen, joskin formaatti on nyt blu-ray.) Liekö tuo sitten vähän tai paljon.
"Britanniassa on viimein kyllästytty Englannin kanaalin saarille rekisteröityjen yritysten verovapauteen. Saarille on kerääntynyt joukko suurta liikevaihtoa pyörittäviä yrityksiä, jotka suurelta osin vain kierrättävät myytävät tuotteensa saarten kautta, hyödyntääkseen jopa 20 prosentin kilpailuetua maalla toimiviin yrityksiin nähden. Arvonlisäveroa ei ole tähän mennessä peritty alle 18 punnan eli alle 21 euron hintaisista saarilta lähetetyistä tuotteista. Toiminnan kasvaessa myös verovapauden aiheuttamat kustannukset valtiolle menetettyjen verotulojen muodossa ovat kasvaneet. Britannian valtiovarainministeriön mukaan valtiolta jää saamatta jo noin 140 miljoonan punnan eli runsaan 164 miljoonan euron verotulot. Yksi isoimpia verovapautta hyödyntäviä yhtiöitä on suomalaistenkin suosiossa ollut Jerseyn saarella toimiva Play.com. Tähän saakka Play.comista on voinut tilata esimerkiksi musiikkilevyjä huomattavasti muita kauppoja halvemmalla, mikä lienee ollut suurin syy suosion taustalla. Verottomuuden tuomat alemmat kustannutkset ovat myös mahdollistaneet ilmaisten kuljetusten tarjoamisen asiakkaille. Britannian pääsaarella toimivat kauppiaat ovat olleet aktiivisesti ajamassa verovapauden poistamista. Kanaalisaarilla toimivien isojen yritysten saaman kilpailuedun vuoksi monet veronsa kokonaisuudessaan maksavat levykaupat ovat joutuneet lopettamaan toimintansa. Suomessa Ahvenanmaan maakunnalla on vastaava verovapaus, jota hyödyntää esimerkiksi Verkkokauppa.com pelien ja muiden pienempien tavaroiden myynnissä. Valtiovarainministeriö kuitenkin suunnittelee verovapauden rajan laskemista vajaan 22 euron rajalle, mikä tarkoittaisi verottoman myynnin dramaattista vähenemistä. Silti esimerkiksi musiikkilevyihin muutoksella ei olisi vielä vaikutusta." -Afterdawn
Itselläni on kaksi dvd-boksia tulematta, lähetetty 21.10. Lähetin Playhin tänään mailia asiasta, katsellaan mitä vastailevat. Tilasin 20.10. neljä boksia, joista kaksi taisi tulla n. kolmessa päivässä ja kaksi siis vielä tulematta. Seuraava paketti minulle lähti tulemaan 25.10. ja se saapui pari päivää sitten.
Mistä löysit osoitteen vai pistitkö replynä heidän lähetysmailille? Itse pistin replyä jokunen päivä sitten eikä mitään vastausta. Itselle ainakin riitti tämä yksi kerta, Play.com on omassa boikotissa.
Paketeissa oleva osoitteen fonttikoko on pienentynyt huomattavasti. Sopivasti, kun joku muu paketti osuu siihen, niin tuollaisesta suht liukkaasta paperista lähtee muste irti. Voisikohan tämä vaikuttaa siihen, etteivät paketit löydä perille?
No itse asiassa maili oli liian raju ilmaisu, käytin Playn sivulta löytyvää lomaketta. Erittäin ikävä kuulla, jos eivät nykyään reagoi näihin.
Ainakin oman viipyvän tilaukseni tietoihin oli tänään tullut "Where¨s my item" -linkki, josta pääsi palautelomakkeeseen. Vaihtoehtoina oli "complete if possible" ja "cancel". Olisiko tuo sitten niin, että kaikille aktivoituu tuo linkki tietyn ajan kuluttua? Vai olisiko Playn päässä ollut häikkää juuri tässä tilauksessa? Lähetin kyselyn, saa nähdä miten toimivat.
Montako arkipäivää omasta "postituksestasi" on? Itselle ei moista palautelomakekohtaa ole ilmaantunut, tosin nyt mennyt vasta 14 arkipäivää kun se on mukamas postitettu.
Mulla meni 21 päivää (viikonloput mukaan lukien), että ei perille saapuneeseen tuotteeseen ilmestyi tuo "Where is my item". Kattelin parit sellasetkin, jotka oli lähetetty aikaisemmin ja jotka oli perille tulleet, niin niissä luki myös noin.