Kyllähän tuo Pricedrop-selainlaajennuskin suurinpiirtein toimii, mutta se tarkistaa hintoja harvakseltaan ja on huono ratkaisu, jos käytössä on useampi tietokone (laajennus pitää asentaa joka koneeseen erikseen ja seurantalistat ovat konekohtaisia). Ja tuo laajennus on tosiaan saatavana vain tiettyihin selaimiin, mikä on huono homma esim. tablettikäytössä. Suosittelen kokeilemaan mieluummin CamelCamelCamel-palvelua, joka toimii omalla palvelimellaan ja lähettää tiedon ostorajan alittaneesta hinnanmuutoksesta sähköpostiin tai vaikka Twitteriin. Kamelit voi myös opastaa lukemaan omat Amazonien toivomuslistat ja lisäämään kaikki niiltä löytyvät tuotteet seurantaan. Palvelun käytön helpottamiseksi on saatavilla myös selainlaajennus, jolla saa kätevästi tarkistettua selaimessa näkyvän tuotteen hintakehityksen graafisena esityksenä, mikä auttaa optimoimaan hintarajan. Kolmas vaihtoehto on myöskin selainlaajennus: Invisible Hand. Sille ei pysty määrittämään mitään seurantalistoja, mutta on muuten erittäin kätevä - se tekee hintavertailun automaagisesti tosiajassa. Tuettujen verkkokauppojen sivuilta tuotteen tunnistettuaan se ilmoittaa selainikkunan yläreunassa, jos on löytänyt saman tuotteen jostain toisesta kaupasta halvemmalla. Kyseessä on siis universaali hintavertailupalvelu, joka toimii muuallakin kuin Amazoneissa.
Itse asioin aika pitkälle tuolla Brittien Amazonissa pelkästään hyvän asiakaspalvelun vuoksi. Aina kun on ollut ongelmia postissa rikkoutuneiden / viallisten tuotteiden / muuten vaan hävinneiden lähetysten kanssa niin palvelu on ollut ystävällistä ja nopeaa. Rikkoutuneiden / viallisten tuotteiden suhteen ei ole edes täytynyt palautella alkuperäistä vaan ovat mukisematta lähettäneet korvaavan tuotteen. Varsinaisista tuotepalautuksista ei ole kokemuksia. Oikeastaan voi sanoa, että jos ikinä tulee jossakin suhteessa tilauksen kanssa ongelmaa niin silloin tuo Amazonin aspa on kyllä paikallaan, ei ole tarvinnut pettyä.
Siis ymmärsinkö oikein, että ei ole tarvinnut lähettää sitä alkuperäistä (viallista) tuotetta ollenkaan takaisin? Tässähän melkein jo sokeutuu positiivisista kommenteista. Onko kellään kertoa mitään negatiivista? Selvitetään ny sitte kerralla "the both sides of the story"
Asiakkaita on satoja miljoonia, joten tuohon joukkoon varmasti mahtuu joitain tyytymättömiä jos vain tarpeeksi kaivetaan. Amazon on kuitenkin nettikauppojen ehdoton mallioppilas eikä ole mitään syytä olla huolissaan tilauksesta.
Jossain vaiheessa tietenkin kannattaa siirtyä tilaamaan, sillä sitä kautta parhaiten opit UK-Amazonin metodeista. Siitä jo oppii paljon, kun harrastaa ns. demotilailua eli etenee tilausprosessissa aina viimeiseen pisteeseen saakka -- mikäli on epävarma esim. Super Saver Deliveryn mahdollisuudesta tms. Amazonin tilaukset on myös helppo peruuttaa (toki pitää tehdä se hyvissä ajoin), eikä ko. paikka veloita korttia ennen kuin tilaus on lähetetty matkaan. Anyway, joskus porukka voi jopa ärsyyntyä foorumeilla, jos tuhat ja sata kysymystä esitetään. Amazon on kuitenkin maailman suurimpia online-liikkeitä, joka jo itsessään antaa melkoisen vakuuden tilata sieltä jotain. Voihan vaikkapa K-Citymarketista kysyä miljoona kysymystä siitä, uskaltaako sieltä ostella, mutta eiköhän suurimmalle osalle meistä ole itsestäänselvää, että sieltä uskaltaa. Toki sitten ymmärrän huolen, jos El Grandella on kynnys jopa sinne Cittariin. Itse olen tosiaan UK-Amazonista ostellut tavaraa laidasta laitaan (leffoja, hammastahnoja, pyöränpuhdistusainetta, pannuja jne.) useamman vuoden, ja ainoa mahdollinen negatiivinen puoli on se, että toisinaan Amazon ei pakkaa ihan niin turvallisesti helposti särkyviä tavaroita kuin ehkä pitäisi. Esimerkkinä voisin mainita tästä vaikka sen, että hehkulamppu pakkauksineen toimitettiin ihan perus pahvipaketissa ilman pehmusteita. Toisaalta ilmaisilla toimituksilla tämän voi hyväksyäkin ja enpä ole koskaan tainnut rikkinäistä tilausta sieltä saada.
No jeps, laitoin tilauksen sisään, nyt jo pakataan ja näkyy katevarauksissa. Ei kun katsos siksi kyselin, kun jäi Play.comin viime aikaisesta toiminnasta melkosen paha maku - levyt eivät tule ajallaan, sähköposteihin vastaaminen on verkkaista (välillä niistä on pirun vaikea saada selkoa), laittoivat tarpeettoman korvaavan tuotteen tulemaan, jota en edes pyytänyt, puhelimessa puhuivat mielestäni hieman huonoa englantia (no ei kyllä itelläkään kovin hyvää) ja puhelun volumekin oli uskomattoman hiljainen, hyvä, että juuri ja juuri selvää sai. Että näin. Jostainhan ne levyt on tilattava, olkoot nyt Amazon UK
Pystyykö avoinna olevaan tilaukseen lisäämään tuotteita enää jälkikäteen. Nytkin kun on ollut Black friday week, niin olisi ollut mukava lisäillä samaan tilaukseen tuotteita, mutta en ole osannut / tai sitä ei pysty tekemään?
Ei taida kuin perumalla se alkuperäinen tilaus. Mutta kun ilmaisten postikulujen raja on niin matala kuin se on, niin mitä haittaa uudesta tilauksesta on, aina sitä jotain tilaukseen lisättävää löytyy...
No ei siitä mitään haittaa sinäänsä olekaan, kunhan tuli mieleen onko tuo mahdollista. Kiitos vastauksesta.
Ei pysty lisäämään tuotteita, mutta pystyy niitä poistamaan sekä yhdistämään avoimia tilauksia toisiinsa.
Ainakin tapauskohtaisesti onnistuu tehdä uusi tilaus - olettaen, että edellisen kamat eivät ole lähteneet - ja naksuttamaan 'combine orders'. Se ei onnistu, jos a) jokin lähetys on jo kerätty/pakattu ja odottaa lähetystä, b) tavarat tulevat eri varastoilta. Tässä tapauksessa voit perua tilauksen ja tehdä uuden, mikä sisältää kaikki haluamasi tuotteet (jolloin ne mystisesti tulevat samassa paketissa, vaikka miten olisivat eri varastoilta).
Jos tilauksessa olevien tuotteiden hinta on noussut niin tuo ei taida olla kovin hyvä diili silloin. Mitenkäs muuten käy kun mulla on tilauksessa 2 tuotetta, toinen arvoltaan 19 puntaa ja toinen 20 puntaa. Valitsin ilmaisen super saver deliveryn ja tuo halvempi tuote lähti matkaan, mutta jälkimmäistä eivät näytä saavan varastoon millään. Jos perun tuon toimittamattoman tuotteen ja ostan sen muualta niin joudunko jälkikäteen maksamaan toimituskulut tuosta jo postitetusta tuotteesta joka yksinään siis ei oikeuta super saver deliveryyn?
Parisen kertaa olen tainnut peruuttaa osan tilauksesta niin, että yhteisarvoksi jää alle £20. Eipä minulta ole veloitettu toimituskuluja.
Kyttäilin superhypersalama-alennuksesta Sonyn bluray-soitinta ja Logitech Harmony 900-yleiskaukoa. Odotuslista täyttyi alle viidessä sekunnissa...
Amazonin oman politiikan mukaan vialliset pitäisi lähettää takaisin, mutta ainakaan omassa tapauksessani eivät ole ikinä vaatineet tuota tekemään. Tässäkin aina ensiksi yhteydenotto asiakaspalveluun eli siellä rehellisesti tilanteen kuvaus (mikä vika ja miten havaittu/todennettu) ja sitten kysely toimintaohjeista. Ei siis kauhealla raivolla postiin minkä tahansa palautusosoitetta muistuttavalla osoitteella aseistauduttuna.
Spämmätään nyt tännekin yksi tyhmä kysymys, eli mistä johtuu, että sivusto tarjoaa ilmaista "FREE Super Saver Delivery"-kuljetusta, vaikka tilaukseni kokonaissumma on vain 21,31£ VATeineen. Tilauksen yhteenvedossakin lukee postituskuluissa 0,00£ kun Super Saver on valittuna. Eikös sen maagisen rajan pitäisi olla 25£ Suomeen tilauksissa?