Mikä on Suomen paras pankki?

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana ElvisThePelvis, 27.03.2008.

?

Mikä on Suomen paras pankki?

  1. Nordea

    51 ääntä
    28,8%
  2. Sampo (Danske Bank)

    20 ääntä
    11,3%
  3. OP

    59 ääntä
    33,3%
  4. Aktia

    3 ääntä
    1,7%
  5. Säästöpankki

    7 ääntä
    4,0%
  6. Paikallisosuuspankit

    8 ääntä
    4,5%
  7. Ålandsbanken

    6 ääntä
    3,4%
  8. Joku muu

    23 ääntä
    13,0%
  1. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 966
    Saadut tykkäykset:
    7
    Onko tuokin sitten muuttunut? Itselläni on tässä viimeisin sampopankin avainlukulistani (se muovinen pankkikorttikokoinen), kummallakin puolella korttia on 5 palstaa avaimia ja nuo nelinumeroiset menee tässä numerojärjestyksessä, jolloin sieltä saa nopeasti poimittua sen oikean numeron. Ei tietysti koske huononäköisiä :)
    Taisi sampopankista saada paperisenakin tuon avainlistan, jossa on isommalla tekstillä nuo numerot, mutta sellaista en ole edes nähnyt.
     
  2. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    Erikoista. Minulla loppui reilu kuukausi sitten entinen ja sain automaattisesti uuden. Molemmissa sama juttu, että nelinumeroiset avaimet ovat missä sattuu järjestyksessä.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    No ei niin. :hitme: Pahoitteluni, taisin lukea juhaan viestin hieman turhan nopeasti. Joka tapauksessa Sampo Pankin verkkopankki on mielestäni selkeämpi ja helppokäyttöisempi kuin Nordean vastaava. Sampo Pankin verkkopankissa ei tosiaan tarvitse olla yliviivaamassa avainlukuja koko ajan, enkä ole henkilökohtaisesti kokenut koskaan avainlukukortin olevan vaikeasti luettavissa. Paljon parempi on myös tämä systeemi, jossa heti alkuun katsotaan avainlukukortista tietoja ja sen jälkeen laitetaan se pois. Nordean verkkopankissa pitää ko. korttia olla katsomassa kunkin maksun kohdalla erikseen. Mainitaan nyt vielä pienenä käytännön asiana se, että Nordean avainlukukortissa ei taida olla minkäänlaista mainintaa siitä, mikä avainlukukortti on kyseessä. Jos sattuu esimerkiksi olemaan useampia tilejä, niin niitä vastaavia avainlukukortteja ei taida voida erottaa toisistaan muuta kuin kokeilemassa yliviivaamatonta seuraavaa avainlukua. Sampo Pankin avainlukukortissa on oma tunnuksensa joka yhteensopiessaan avainlukuvaiheen tunnuksen kanssa varmistaa, että oikea kortti on esillä.

    Ehkä nämä ovat silti makuasioita ja tottumiskysymyksiä, mutta Sampo Pankin avainlukukortin kanssa minulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa, kun taas monesti on esim. unohtunut yliviivata Nordean kortista käytetty avainluku (minkä johdosta sisäänkirjautuminen siirtyy toiseen yrittämiskertaan) ja itse asiassa tässä viikon sisällä oli arpomista, kun kahden eri Nordea-tilin avainlukukortit olivat menneet sekaisin ja oli pakko vain summamutikassa kokeilla, toimisikohan yhden kortin seuraava yliviivaamaton tunnusluku tietyn tilin kanssa.
     
  4. MikkoP

    MikkoP Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.07.2006
    Viestejä:
    413
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä on pankkipalvelut, ainakin Osuuspankissa, nykyään heikolla tasolla.

    Meillä lapset ovat sen ikäisiä, että tuli tässä syksyllä ajankohtaiseksi hankkia heille omat tilit. Mentiin lasten kanssa Osuuspankin paikalliseen konttoriin ja siellä sanottiin, ettei tiliä voida avata ilman, että on varattu varta vasten aika tilinavusta varten. No varasimme ajan ja saimme sen noin viikon päähän. Kun menimme sitten viikon kuluttua avaamaan tilejä ja lapset olivat ottaneet kaikki säästönsä mukaan (muutama kymppi kummallakin), niin pankkitoimihenkilö ilmoitti, että jos haluamme että rahat talletetaan tilille heti, ne pitää ensin laskea paikan päällä pankissa ja tämä palvelu kustantaa vajaan kympin (en muista tarkkaa summaa) per lapsi. Virkailija kyllä ilmoitti samaan hengenvetoon, että jos ei halua, että rahojen laskemisesta laskutetaan, niin heillä on myös sellainen ulkoistettu palvelu, jossa rahat lähetetään jonnekin toiseen firmaan laskettavaksi mutta siinä kestää noin viikon verran enne kuin rahat ovat tilillä.

    Toista se oli meikäläisen lapsuudessa 80-luvulla. Silloin rahat laskettiin saman tien ja vieläpä ihan ilmaiseksi ja mukaan sain vielä pankkikirjankin.
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2011
  5. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 225
    Saadut tykkäykset:
    478
    No tuota, jos konttori sattuu olemaan kohtuullisen matkan päässä niin tsekkaappa Handelsbanken. Palveluhinnasto löytyy netistä, verkkopankki toimii ja asiakaspalvelu muutenkin, sekä konttorissa että puhelimitse ja verkkopankin kautta lähetettyyn kysymykseenkin olen saanut vastauksen ihan samana päivänä.
     
  6. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Sampo Pankki oli viimeksi paras Suomalaispankki stressitestissä.

    Käyttäjätunnus on kahdeksannumeroinen asiakasnumero, joten vaihtaminen ei taida tulla kyseeseen (miksi pitäisi?). Avainlukua vastaava tunnusluku annetaan tervetulotoivotuksen jälkeen ja vasta sen jälkeen näkee tilejä, summia ym, eli juuri oikeaan paikkaan. Kortin yhdellä puolella on viisi palstaa (9 riviä/palsta) molemmin puolin.
    Nelinumeroinen avainluku on sentään oikein, mutta miksi väität ettei niissä ole mitään logiikkaa? Nehän ovat tyylikkäästi numerojärjestyksessä.

    Höpö höpö. Tunnusluku on kuusinumeroinen ja avainluvut ovat numerojärjestyksessä. Ihme höpinää.

    Mulla ei laskujen maksu maksa mitään, kuukausittainen palvelumaksu on 3,50 €.
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    Eikö olisi huomattavasti kätevämpää isin ja äitin siirtää lapsien uusille tileille omilta tileiltään vaan rahaa? Ymmärrän toki, että ns. säästöpossun tallettaminen on perinne ja eräänlainen kypsymisriitti (lapsi näkee, miten rahoja hoidetaan), mutta ajat ovat muuttuneet. Olet toki oikeassa siinä, että varsinainen fyysinen pankkiasiointi on nykyään kehnonlaista ja kallistakin. Toisaalta suurin osa ihmisistä taitaa asioida pankissa sähköisesti, joten siihen sitten panostaan kai mielummin. Täytyy sanoa, ettei omakohtaisesti ole kyllä ainakaan 15 vuoteen tullut tilannetta, jossa kokisin tarvetta tallettaa käteistä tililleni.

    Nykyään sitä täytyy vain kiltisti rajoittaa pankkiasiointia ja tehdä siitä mahdollisimman yksinkertaista (ja sähköistä), jotta noilta kieltämättä järkyttäviltä palvelumaksuilta mahdollisimman paljon säästyy. On surullista, että yleensäkin nykytilanteen takia tekee mieli vältellä aika lailla jokaista suomalaista maksullista palvelua (no pun intended), jos vain löytyy vaihtoehtoja (tee-se-itse, palvelun korvaava tuote, ulkomaiden hyödyntäminen).
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2011
  8. PhillyNott

    PhillyNott Vakiokasvo

    Liittynyt:
    24.05.2007
    Viestejä:
    535
    Saadut tykkäykset:
    8
    Luvut on aina olleet ja ovat edelleen muutama päivä sitten käyttöönotetussa kortissa järjestyksessä.

    Tuo saattaa pitää paikkansa jonkin erityistilin kohdalla (en kyllä keksi minkä), mutta asia helppo korjata. Luo verkkopankissa uusi säästötili ja anna käyttöoikeudet molemmille. Nyt onnistuu laskujen maksaminen yhteiseltä tililtä ihan normaalilla kuukausimaksulla. Meillä on näitä normitilejä perustettu muutamia eri tarkoituksiin (mm. lapsille). Eihän niille korkoa makseta mutta eipä ole kulujakaan.
     
  9. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Minkä ihmeen takia sinulla on kaksi (Nordean) avainlukukorttia? Itsellänikin on pari tiliä Nordeassa ja ne hoituu samoilla tunnuksilla.
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    No itse asiassa tässä omassa korttien sekoittumisessa oli kyse kahden eri ihmisen tileistä. Niinhän se tosiaan on, että useampaa saman pankin omaa tiliä voi hoidella yhdellä tunnuksella.
     
  11. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aivan. Olin väärässä tästä järjestyksestä. Tajusin sen, kun pääsin tarkastamaan listan kotona.

    Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että koen hankalaksi sen, että lukulistassa avainluvut ovat tyyliin: 0001, 0024, 0047, 0048... Mikseivät voi olla tyyliin: 0001, 0002, 0003, 0004

    Toiseksi, miksei käyttäjätunnusta voi määritellä itse. En ikinä opi muistamaan sitä ulkoa, josta johtuen avainlukulistan lisäksi pitää kuljettaa erillistä lappua käyttäjätunnuksesta mukana.

    Tuo tilin avaaminen pitää tehdä. Kiitos vinkistä. Erikoiseksi tilanteen vain teki se, että virkailija itse suositteli tätä tiliä meille ja sen avasi. Oli mukava saada tiliote kun oli paukuttanut kymmenkunta laskua siltä tililtä...
     
  12. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 966
    Saadut tykkäykset:
    7
    Itse ratkaisin tuon ongelman skannaamalla listan ja ajamalla tekstintunnustiksen läpi ja tallensin ne tekstiksi ja eikun kännykkään talteen, ovat siellä tallessa käyttäjätunnuksen kanssa.
    Löytyy myös monen kortin PIN-koodit ja pankkitiliennumerot samasta paikassa. Aivan liian monta muistettavaa numerosarjaa nykymaailmassa.
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Turvallisuussyistä. Avainlukujen satunnaisuus lisää turvallisuutta. Samoin, jos ihmiset itse pääsisi määrittelemään käyttäjätunnuksensa, niin se olisi tasoa 12345678. Lisäksi yksilöllinen pankin antama käyttäjätunnus yksilöi käyttäjän idioottivarmasti. Vaikka nimi tai jopa hetu vaihtuisi.

    Pidän mahdottomana, ettet oppisi muistamaan ulkoa. Onko vain jotain vastarintaa? ;) Itse olen mielestäni varsin tavallinen tallaaja ja muistan kolmen pankin käyttäjätunnuksen sekä parin pankin salasanan/pin-koodin (kolmannessa ei tarvita). Muistan myös muutaman muovikortin pin-koodit. Lisäksi muistan useita turvallisia satunnaisgeneroituja salasanoja eri koneille/palveluihin.

    Onneksi kuitenkaan puhelinnumeroita ei tarvitse enää nykyaikana muistaa. :thumbsup:
     
  14. lepreconn

    lepreconn Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    3 370
    Saadut tykkäykset:
    39
    Osuuspankin käyttäjä ollut jo pitkään. Mitä nyt alkuvaiheet tuli oltua Säästöpankissa.. Mikäs se olikaan se nuorille tarkoitettu kortti reilu 20 vuotta sitten nimeltään? Entä Osuuspankin vastaava?

    Itseäkin ärsyttää tämä laskujen maksuun juuri tullut tunnusluvun syöttö. Ja se etusivulla mainittu puhelinnumeron lisäys, jota en ole vielä syöttänyt. Muutenhan tämä on ainoa vaihtoehto itselle, koska muutkin tärkeimmät henkilöt käyttävät kys. palvelua. Siirtyy rahat reaaliajassa eikä tarvitse odotella NAURETTAVIA pankkipäiviä rahojen siirtymiseen eri firmoista. Suurta plussaa muuten (K-marketin plussan) yhdistämisestä korttiin. Säästyypähän yhdeltä kortilta kukkarossa.
     
  15. h-p

    h-p Vakiokasvo

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Säästöpankki Optia on täällä käytössä enkä ole vaihtamassa mihinkään. Nettipankki toimii ja konttorissa saa nopeaa ja ystävällistä palvelua. :thumbsup: Ainut pieni miinus että verkkopankilla ei voi maksaa ihan niin monessa paikkaa kuin Nordealla/Sammolla/OP:lla.
     
  16. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole vastarintaa :) Taitaa vain olla jonkinlaista kapasiteetin vähyyttä, kun nykyään pitää muistaa niin paljon eri järjestelmiä ja niiden salasanoja. Töissä, koulussa ja omissa järjestelmissä riittää muistettavaa, eikä tietenkään saisi olla kaikissa samat. Voisihan käyttäjätunnukselle asettaa rajat, vaikka käyttäjä sen saisikin valita. Niinhän moni muukin paikka tekee.

    Miten turvallisuutta lisää se, että avainluvut eivät ole järjestysnumeroina, kun ne nytkin ovat pienimmästä suurimpaan? Lukemista helpottaisi kovasti, vaikka ne kysyttäisiinkin satunnaisessa järjestyksessä.

    Turhaa näistä on vängätä. Mielipiteitä on kuitenkin yhtä paljon kuin käyttäjiä.
     
  17. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Varmaankin kaikki pankkien turvajärjestelmien kehittäjät ja matemaatikot ovat tyhmiä kun eivät ymmärrä sitä mikä sulle on ihan selvää tosta vaan. TheRealThing antoi erinomaisen vastauksen ja joskus kannattaa uskoa viisaampiaan, eikä vaan vängätä kun kerran tuli aloittaneeksi.

    Mun tunnukseni tuntuu aluksi vaikealta, mutta se jää helposti muistiin kun jaan sen ryhmiin XXX XXX XX. En voi uskoa etteikö sullekin löydy jokin tapa, muuten olet kyllä melkoinen palikka.

    Numeroiden lukeminen on nytkin niin helppoa ja nopeaa että sun ehdottamasi systeemi ei varmasti helpota ainakaan kovasti, saattaisi jopa hidastaa sitä. Ihan naurettavaa vänkäämistä.
     
  18. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    No hyvää päivää vaan sinnekin. Päätit tehdä sitten tällaisen aivan turhan henkilökohtaisen hyökkäyksen, jossa ei todellisuudessa ole mitään järkevää sanottavaa.

    Palikka? Hieno heitto, joka kehittää nykyisiä täysin murtamattomia pankkijärjestelmiä. Eikä ku oho. Varmasti löytyy joku muistisääntö, mutta muistisääntöjen kehittäminen ei ollut tämän keskutelun idea.

    Ymmärrätkö mitä tarkoittaa "henkilökohtainen kokemus" tai vaikkapa "henkilökohtainen mielipide"? Mikä sinulla on niin hankalaa ymmärtää, että kerroin entisenä Tapiolan asiakkaana, että MINUN mielestäni Sampo pankki ei ole käytettävyydeltään samalla tasolla? MINUN kohdallani entinen käytäntö nopeutti toimintaa huomattavasti ja vähensi mukana kuljetettavia käyttäjätunnuksia.

    Perustele, miksi itse keksitty salasana joka sisältää numeroita ja kirjaimia ei helpota käyttäjätunnuksen muistamista verrattuna summittaiseen 8-numeroiseen lukuun? Tietoturva-asiantuntija en ole, mutta uskoisin luvuista ja kirjaimista koostuvan salasanan tai käyttäjätunnuksen olevan hankalammin murrettavissa, kuin pelkkien numeroiden.

    Itse oletin kuitenkin ketjun tarkoituksen olevan jakaa kokemuksia pankeista, jolloin ketjun aloittaja tai joku muu voi tehdä valintansa muiden kokemusten perusteella. Edelleenkin korostan, että jaoin omia kokemuksiani sekä esitin mielestäni asiallisen kysymyksen.

    PhillyNott: Tarkastin vielä sen tilin ja se avattiin meille nimellä "Varatili". 13 laskua maksettiin tililtä, joista meni palvelumaksuja yhteensä 40€! Aivan käsittämätöntä. Täytyy kysyä, että voiko tilin tyyppiä muuttaa, vai avaanko uuden tilin. Kiitos kuitenkin vielä vinkistä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2011
  19. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Hyvää iltaa vaan. Päätin kertoa kantani että järjestelmiä suunnittelee ammatikseen paljon alan ihmisiä joilla on alan koulutusta ja paljon kokemusta, ja varmaan tietävät miten toimitaan käyttäjätunnuksen kanssa että se on mahdollisimman turvallinen. Luotan heihin enemmän kuin foorumistiin joka kirjoitti kuten sinä. Jos siinä ei ollut järkeä ja tuntui loukkaavalta ja henkilökohtaiselta niin en voi mitään.

    Vastasin kirjoitukseesi tunnuksen muistamisen vaikeudesta. Älä kirjoita aiheesta jos se ei ole keskustelun idea.

    Ymmärrän ja hyväksyn henkilökohtaiset kokemukset, enkä ottanut niihin mitään kantaa. Kirjoitin vain avainluvuista ja käyttäjätunnuksesta.

    En perustele, en pysty siihen ja tuskin siihen pystyy kukaan muukaan tällä foorumilla. Se vaatisi järjestelmän perusteellista tuntemista, paljon kokemusta alalta ja ilmeisesti koulutusta alalle. Kummallakin on uskonsa, sinulla kertomasi ja minulla usko alan lukuisiin ammattilaisiin. Sinun kannattaisi ottaa heihin yhteyttä ja kertoa ajatuksesi, ovat varmaan kiitollisia kun eivät ole niitä itse keksineet.

    En ole ottanut muuten kantaa kokemuksiisi, puutuin mainitsemiini kahteen asiaa. Asialliseen kysymykseesi olet varmaankin saanut asiallisen vastauksen.
     
  20. JTX

    JTX Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 794
    Saadut tykkäykset:
    14

    En ole phillynott mutta tiedän että Sampopankin varatililtä saa nostaa muistaakseni vain 2 kertaa vuodessa rahaa ilman palvelumaksuja. Palvelumaksu taitaa olla n% siirrettävästä summasta. Tai joku pieni kiinteä summa.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2011