Hommasin Monitor Audion BX2 ja BX1 kaiuttimet ja kohtuuhintainen subwoofer olisi haussa. Onko näillä laatueroa? Audio Pro B1.19 289€ http://www.jimms.fi/tuote/B1.19BLK Jamo SUB 210 179€ http://www.jimms.fi/tuote/89500 Audio Pro lienee laadukkaampi merkki subwoofereissa. Onko tuo sadan euron hintaero perusteltua? Tokihan tuo HobbyHallin tarjous myös kiinnostaa, onko tämä siis rahansa arvoinen halvempaa Audi Prohon verrattuna? https://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs...e-V3-B1-40-subwoofer/284592/92374/92365/92371
Suosittelen kyllä katseleen käytettyä bk:n xls200, monolithia tai sitten svs:n subia. Noi audioprot ja jamot ei mitäön kunnon subbareita ole.
Eilen saapui talouteen SVS PB12-NSD DSP- subwoofer. Kyseessä on ensimmäinen subini koskaan. Aiemmin jo karik134 tms. vastailikin muutamiin kysmyksiin Denon avr 1912-ketjussa, mutta luulenpa, että on parempi jatkaa ihan subeja käsittelevässä ketjussa. Muutamia, varmaan tyhmiä, mutta mulle uusia kysymyksiä: - Audusseyllä tein toki aivan ensimmäiseksi kalibroinnin uudestaan. - Mihin asentoon kalibroinnin jälkeen laitetaan: frequency, level ja phase, vai kokeillaanko vain mikä kuulostaa parhaalta? - System Setup: - Amp Assign: NORMAL - Speaker Config: Front Small, Center Small, Subwoofer Yes, Surround Small - Bass Setting -> Subwoofer Mode: LFE vai LFE+Main??, LPF for LFE ??Hz - Crossover Freq -> Crossover: Advanced, Front 60Hz, Center 80Hz, Surround 100Hz?? Nyt asetukset ovat noin, lukuunottamatta kysymysmerkillä merkittyjä, joista en tiedä mitä pitää laittaa. - Muuta mitä pitäisi tietää/säätää? Settinä toimii: - Denon avr 1912 - Elac FS 207 x2 (pää) - Elac BS 203 A x1 (keski) - DSL Flat box Midi x2 (surround) - SVS PB12-NSD DSP (sub) Kiitos, jos joku jaksaa vastailla.
Frequencyn pitäisi olla ohitettuna vahvarissa niillä crossovereilla joten sitä ei käsittääkseni tarvitse säädellä. Laita vahvarista subin kanavataso(channel level) vaikka 0:aan ja sitten säädä äänentaso subin level-nupikasta suht kohdilleen. Kanavatasosta voit hienosäätää subin äänenvoimakkuutta. Kaiuttimien ja subin kanavatasojen säätöön/tarkistukseen voit tarvita spl dB-mittaria. Jos subin etäisyys heitti audyssey-mittauksessa paljon niin se phase säädettiin kai jo vahvarilla(mulla 249cm, oikea etäisyys 202cm). Anna olla audysseyn mittaama etäisyys subille ja älä muuta phasea nollasta. LFE LPF for LFE kannattaa pitää siinä 120Hz Crossoverit on kai suht kohdillaan, voit tietenkin kokeilla front 40Hz, center 60Hz, surround 80Hz. Mitä audyssey-mittaus laittoi crossovereiksi? Miten hyvin audyssey mittasi kaiuttimien etäisyydet, onko korjattavaa niissä? Subin etäisyys voi olla pielessä enemmän jos phase/vaihe korjattiin sillä. Entä onko audysseyn mittaamat kanavatasot kohdillaan eli joka kanavasta kuuluu Tone control-testiääni yhtä kovaa (korvakuulolta, dB-mittarilla)?
Audussey antoi hivenen matalammat crossoverit, niitä nostin kaikkia vähän. Etäisyydet on kajareilla oikein, mutta subille tuli tosiaan liian pitkä etäisyys, mutta annoin sen olla niin .Kanavatasoista tuntui, että muut oli suht samalla tasolla, mutta oikea etukajari antoi kovemman äänen, ja subi paljon hiljaisemman kuin muut (pitääkö subin kohdalla niin olla). Kiitos taas vastauksistasi!!
Subin kanavatasoa on aika mahdoton säätää korvakuulolta kohdilleen sillä testiäänellä. Sopivalla musiikilla säätö ehkä onnistuu paremmin, esim. Dire Straits.
Korkataanpas tämäkin topicci tämän vuoden osalta. Päivitystä bassotoistoon olisi hakusessa. Tällä hetkellä murinan virkaa toimittaa Audio Pron Sub Focus. Kaiuttimet ovat Wharfedale Diamond 8.4 - sarjaa ja vahvistin Yamahan RX-V440RDS. Budjetiksi ajattelin n. 300€ypoa, mutta kyllähän se tarvittaessa venyy hyvien perusteluiden osuessa kohdalleen. Tärkeintä olisi, että saisi vähän terävyyttä bassotoistoon (kuuntelu rock/pop sekä leffat) ja pienempi kokokaan ei olisi haitaksi, joskaan ei sinänsä mikään kriteeri. Olen viimeksi päivitellyt laitteistoa joskus nelisen vuotta sitten, joten varsin totaalisesti pudonnut kärryiltä. Sen takia onkin hyvä, että voi turvautua harrastajien apuun Olen myös miettinyt, että mahtaako tuo vahvistin olla jonkinlainen pullonkaula eli saisiko nykyisestä laitteistostani parempaa ääntä irti paremmalla vahvistimella? Kiitokset etukäteen vastauksistanne.
Ajattelin nyt laittaa tämän tänne, vaikka "aloittelija kysyy" -osiokin olisi varmaan ollut sopiva osoite. Eli, tällä hetkellä vahvistimena käytössä on Yamahan RX-V371, jonka kylkeen löysin vanhat OR:n 3-tie -kaiuttimet. Kaiuttimet ovat ainakin 20v vanhat, ehkä vanhemmatkin. Mallinumero näyttäisi olevan 317. Eivät varmaan mitkään kovinkaan laadukkaat pelit, mutta eivätpä maksaneet mitään, mikä puhui voimakkaasti käyttöönoton puolesta. Nyt sitten itse kysymykseen: ääni on kaiuttimissa (ainakin näin amatöörin korvaan) hyvä, mutta ehkä musiikkia kuunnellessa saisi syvyyttä (bassoa) olla enemmän. Mietin lähinnä sitä, että onko mitään järkeä ostaan erikseen subwoofer tuohon, vai sitten jotkut uudemmat kajarit noiden Räsästen tilalle, joista sitten bassoakin löytyisi enemmän? Budjetista sen verran, että opiskelijameiningillä mennään, eli sitä 500e ei ole laittaa äänentoistoon ainakaan tässä vaiheessa. Sanotaan että 200e on ehdoton maksimi, mutta reippaasti halvemmalla olisi tarkoitus selvitä tästä. Eli varmaan jotain käytettyä pitäisi sitten katsella? Ehdotuksia, kiitos
Laita se 200e olueen kuuntele kalja kourassa. Muuta relevanttia parannusta et äänentoistoon tuolla budjetilla saa. Tai sitten säästöön ja kesäduunihilloista lisää budjettia. En tiedä, ovatko kaiuttimesi hyvät tai huonot, mutta 200e ei uusia saa eikä mitään järkevää lisäbassoakaan.
esim. Audio Pro B1.36 / B1.35 / Level 110 / Sub Focus käy varmaan ihan alkuun. Huuto.netissä B1.36 Huuto.netissä B1.35
Mitä sitä noilla mieltään pahoittamaan? Olisko sub focuksen vai minkä näistä testi löytyy täältä plazalla ja siinä oli hyvää vain hinta.
..jos kaverilla on 20 vuotta vanhat Olavi Räsäset niin uskon että niiden seuraksi kelpaa ihan hyvin myös audio pro tai muu joku vastaava "lisäbasso"...
Joo, en tosiaan ole mikään kultakorva Ja ihmettelen kyllä tätä asennetta täällä, että "jos ei oo väh. 500e laittaa subiin, niin parempi että jätät kokonaan ostamatta". Ei kaikki nyt kuitenkaan mitään high end -hifiharrastajia ole. Ja jostainhan se on aloitettava Kyllä se korva siitä sitten ajan myötä kehittyy, jos on kehittyäkseen. Tosin nyt hieman pelottaa että missähän kunnossa tuo toinen kajari on, kun tahtoo bassovoittoisemmissa biiseissä vähän rätistä. Että josko sittenkin sijoittaisi rahansa johonkin kunnollisiin 2-tie kaiuttimiin. Tosin sitten varmaan pitää hieman vielä budjettia miettiä ja vääntää ylöspäin.
Eli jos ei ole varaa edes kelvolliseen, niin kannattaa ostaa huono, sen sijaan että säästäisi ne rahat ja ostaisi sitten kelvollisen, kun se on mahdollista? Tätä ajattelua en minä en puolestani käsitä. Lisäksi mainittu "500e" nyt on enemmän tai vähemmän se edullisin, millä uutena saa lisäbasson, joka ei ole vakavasti puutteellinen. Lisäbassosta se on vielä pieni hinta, ei pidä kuvitella, että sillä mitään "kultakorvalle tarkoitettua" saa. Tästä olen jopa samaa mieltä, mutta tuohonkin 200e on aika rajallinen budjetti. Jos skipataan suosiolla Anttilan ja Mustan Pörssin valikoimat, niin monen valmistajan edullisimmatkin jalustakaiuttimet maksavat yleensä hieman yli tuon 200e/pari. Eikä niistä todellakaan bassolla juhlita. Enemmän bassoa toistavat lattiakaapit maksavat ne sitten vielä enemmän, siis saman valmistajan saman sarjan jalusta vs. lattia. Kahdella sadalla saa rämisevän lisäbasson jonka toistoalue ei ylety alas ja jonka äänenpainevarat riittävät taustamusiikin kuunteluun kerrostalossa klo 21 jälkeen. Ellei joku anna käytettyä hyvää lisäbassoa puoli-ilmaiseksi pois. Eikä nyt puhuta mistään makuasioista, joiden havaitsemiseen pitäisi olla "harjaantunut kultakorva".
159 Behringer on oikeasti ihan kelvollinen vekotin hinnastaan huolimatta. Noita halvempia audiopro pönttöjä on tullut kuultua useampaakin eri mallia kavereiden luona, mutta aina ne ovat kuulostaneet yksinuottisen jumputtavilta ja yksiselitteisen huonoilta. Behringerissä taasen on hintaan nähden hyvin erottelua ja tarkkuutta. Painettakin lähtee ihan kivasti ainakin kerrostalokäyttöön. Kerrostalosta ja seinänvierussijoituksesta huolimatta toisto on (siniliukuja kuunnellen ja vertaillen) tasainen ja melko korostumaton huonekorjausdipin ollessa nykyisellään "wall" asennossa. Toiston alaraja on sitten aika tarkkaan tuon reilut 30hz, jonka jälkeen kiinteä subsonic leikkaa kaiken pois elementtiä kuormittamasta. Yläpäässä on niinikään kiinteä noin 85hz jakosuodin. Nuo kun ottaa huomioon, niin kyseessä on erittäin hyvä pönttö hintaansa nähden. Lisäys: Parin sadan päälle saa jo yleisesti kelvolliseksi todetut Wharfedalet (näkyy olevan juuri nyt ilmainen toimituskin) tai Monitor Audiot (magnetin kanssa pieni varaus toimitusajasta). Passoja ei jalustakaiuttimista ehkä lähde aivan mahdottomia, mutta äänenlaadun on muuten kehuttu olevan noissa kahdessa varsin hyvällä tolalla etenkin hintalapun lukemiin suhteutettuna.
Hifisteille nyt ei kelpaa kuin paras ja kallein ja kaikki muut on automaattisesti p**k** ja rahantuhlausta. Tässä hieman käytännön matematiikkaa; ostat aluksi sellaisen 150:n Audio Pro Sub Focus tmv subbarin käytettynä ja myyt sitten 150:lla kun/jos tulee tarve paremmalle. Itse olen enemmän kuin tyytyväinen Audio Proon Sub Focukseen. Huntin pintaan hinnat tosiaan pyörii. Suosittelen. Toimii erittäin hyvin leffoissa ja musan kuuntelussa kerrostalossa näin ensikertalaiselle. Itse asiassa tehokkaampi subbari voisi saada naapurit enemmän tolaltaan. Toisin kuin ensin sain täältä lukea niin ero oli todella huomattava verrattuna pelkkiin etukajareihin. Hifistit ei ymmärrä, että ei kaikki ole kultakorvaabsolutistifundamentalistihifistejä. Epäilemättä saan kakkaa niskaan näin kerettiläisistä kokemuksistani. Väärin sammutettu ja en tiedä paremmasta ja blaa blaa. Bannia sietäisin saada kun en ole laittanut 1000 subbariin.
Tottakai äänentoisto on sub focuksen hankinnan jälkeen hyvin erilainen. Ja bassoakin siitä saa ihan mukavasti. Tässä on pointtina vaan se, että monesti focuksen antama tasainen mölinä saattaa ihmisten mielestä jopa huonontaa musiikin nautittavuutta. Mutta olen siitä samaa mieltä että leffakäyttöön tossa laitteessa kyl hinta/laatu/koko suhde oikein mainio, varsinkin käytettynä.
tommonen pikkunen sulle: http://www.ground-zero-audio.com/de/produkte/subwooferchassis/gzpw-18splextreme.html
Parhaasta en tiedä, mutta tässä olisi hintaa. Kuitenkaan en muista, että kukaan olisi tuota plazalla suositellut tai kukaan tuota omistaisi. Ehkä täällä ei ole "hifistejä"? Huhu kertoo, että myös tyytyväisiä "kasettimankan" omistajia on olemassa. Jos ei ole mitään vertailukohtaa, mielipiteen arvo on kyseenalainen. "Paras ja ainoa, mitä olen koskaan kuullut". "Teho" tai saatava äänenpaine eivät ole millään äänentoiston osa-alueella se ainoa hyve. Muutenhan parhaat kaiuttimet mihin tahansa olisivat PA-laitteita? Riippunee etukaiuttimista ja jälleen siitä, mihin vertaa. Mesoajat eivät ymmärrä, että halvalla ei saa hyvää myöskään äänentoiston puolella, mutta toisin kuin monessa muussa asiassa, ihmiset ovat valmiita tyytymään käsittämättömän huonoon. Huono televisiokuva suututtaa välittömästi lähes jokaisen, silti kaiutinpuolella myydään iloisesti tuotteita, jotka ovat tasoltaan verrattavissa edes edullisimpiin hifikaiuttimiin yhtä hyvin, kuin mustavalkokuvaputki keskitasoiseen hd-televisioon. Otetaanpas pari realiteettia haltuun: 1. Lisäbassot ovat hintavia. Siitä ei pääse mihinkään. Tämä johtuu yksinkertaisesti mm. siitä, että niitä ei ole yhtä edullista valmistaa, kuin pääkaiuttimia, joiden osalta bassotoiston ulottuvuudesta ja laadusta on tingitty. 2. Jos ostetaan subwooferia elokuvakäyttöön, niin keulaan voi esittää kaksi perustavaa laatua olevaa kysymystä, joilla ei ole mitään tekemistä minkään "kultakorvailun" tai muunkaan kyseenalaisen ilmaisun kanssa: a) toistaako ko. lisäbasso alarajalla 20hz saakka eli kuuloalueen alarajoille? - kompromissina monesti päästään 30hz saakka, mikä on kelvollinen tulos. Myös alemmas meneviä on olemassa ja joissain elokuvissa on jopa 5hz taajuuksia. Myöskään 20hz kuuleminen ei ole mikään absoluuttinen raja, mutta se on yleinen. b) lähteekö ko. lisäbassosta puhtaasti äänenpainetta koko toistoalueelle yli 100db? - jälleen, kyse ei ole siitä, että monestikaan tarvittaisiin tällaisia paineita missään normaaliolosuhteissa, vaan siitä, että toistossa on ns. pelivaraa. Jos lisäbassoa joudutaan huudattamaan toistuvasti suorituskyvyn alarajoilla ei sekään ole hyvä. Tuon desibelimäärän ylitys käytännössä takaa, että 80-90db voimakkuuksilla ei ole mitään ongelmia. Hyvä lisäbasso soi hyvin myös hiljempaa. "Ei kannata, kun ei näitä pääse luukuttamaan" on todella typerä väite. Näiden kahden raja-aidan - jotka ovat kaikkea muuta, kuin koko totuus minkään lisäbasson laadusta - ylittäminen ohjaa valinnan 700-1000e hintaluokkaan, vaikka edullisemminkin saattaa joitakin löytyä. Jos näistä tingitään hieman, noin 500e hintaluokassa saa ihan kelpo lisäbassoja hintaansa nähden. Tämän lisäksi tulee sitten sellaisia seikkoja, kuin toiston napakkuus, "sävy" ja monia muita hyveitä, jotka ovat sitten enemmän subjektiivisia ja jollain tavalla sitä aiheettomasti parjattua "hifistelyä". Sinänsä lisäbasson laatu vaikka kaksinkertaistamalla budjetin epäilemättä kasvaa mm. parempina säätöinä, tukevampana tai parempana kotelona, kenties (hieman yllättäen) pienempänä kotelona jne. Sen sijaan alarajataajuudet tai maksimipaineet eivät muutu samanlaisilla loikilla, kuin vaikka siirryttäessä 350e->800e hintaluokkiin. Se, mitä saa lisää tuplaamalla 1000e budjetin on sitten jotain muuta. Oma täysin subjektiinen kantani on, että "hifistely" lisäbassojen suhteen alkaa vasta tuhannen euron ylittyessä. Siihen saakka suorituskykyä tulee kohtuullisen jyrkästi nousevalla käyrällä. Vastaava väite on esitetty pääkaiuttimien osalta kotimaisessa hifijulkaisussa kantavan 2000e saakka.