http://www.trafi.fi/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#perusvero_nousee http://www.trafi.fi/filebank/a/1326180493/1cb9d133f149d980ec9a59a2023d62a2/8831-tiedote_2013_fin_%282%29.pdf Ihmeen hiljaista ollut vielä julkisuudessa tämä vaatimaton n.40% veron nostaminen. Itse tässä ajatellut hommata uutta (edit: uudempaa, ei uutta) vähäpäästöisempää autoa osittain säästömielessäkin, niin näyttää ensi vuonna 139 g/km päästöjen mukaan maksavan saman mitä nykyään vanha autoni massan mukaan :hitme:
Jotkut maahantuojat on kyllä mainostellut, että kannattaa ostaa ennen veron muutosta... eipä tuostakaan vielä kovin suurta itkua ole kuulunut, kun diesel maksaa saman kuin bensa. Tosin kuulin radiosta juuri (Autoliiton tjms autolijan asialla olevan) laskelman, että alentuneen käyttövoimaveron ansiosta diesel on kuitenkin kannattavampi jo pienemmillä kilometreillä. 16tkm taisi olla nyt raja, tälleen keskiarvoilla laskettuna. Ja vaikka topikki onkin nyt perusveroa varten, niin olin katsovinani tuosta linkistä, että käyttövoimaverot olisi hieman järkeistetty; sähköautoilusta ei tarvi maksaa enään täyttä "dieselveroa" ja diesel hybridissäkin se on hieman pienempi kuin pelkässä dieselissä. Sähköautot ovat hyvin marginaalinen ryhmä (vielä), mutta ainakin valtiovalta on nyt tajunnut jossain määrin kannustaa sen lisääntymistä.
Huomasin saman "korotuksen" kun tuli verolaput vuodelle 2012-2013. Omassani perusvero nousee 0,315€/pv --> 0,445€/pv eli +41% :hitme:
Niin tuo uusien autojen päästöihin perustuva verotuksen kiristyminen on eri kuin tämä ensi vuoden perusveron kiristyminen. Kirjoituksestani sai ehkä käsityksen että ostaisin uuden, mutta tarkoitin uudemman eli noin kolme vuotta vanhan. Vanhoihin ei kait tämän vuotinen veromuutos tuo lisähintaa vai kuinka?
Mielestäni hinnat eivät vieläkään ole sitä luokkaa, että ne ohjaisivat vähäpäästöisten autojen suuntaan. Itse ainakin ajan vuodessa niin paljon, että kaikki muut kustannukset ovat kymmenkertaisia verrattuna tuohon päästöpohjaiseen verotukseen. Tietenkin vähemmän ajavalle tuo päästöveron vuosikustannus voi olla autonostossa merkitsevä tekijä. Itse näen vielä tässä vaiheessa, että vero ei ole riittävän progressiivinen.
Joo itse asiassa huomasin itsekkin lukeneeni hieman väärin sun aloituksen ja kommentoin näin vähän väärää asiaa.
Olisin ymmärtänyt jos taulukon yläpää päästöjen mukaan ja vanhojen autojen massan mukaan verot olisivat nousseet, mutta en tajua sitä että koko taulukkoa nostetaan 40%:a Etenkään jos tarkoitus on kuten kirjoitit, ohjata ostamaan vähäpäästöisempiä autoja. Sähköautojen kehitys ei ole vielä siinä vaiheessa että se olisi mikään todellinen vaihtoehto.
Ei kait ketään ole siinä uskossa, että näillä maksuilla olisi muuta tarkoitusta kuin täyttää valtion pohjatonta kirstua? Liikkumisen verotusta on helppo nostaa kun ne eivät syystä tai toisesta aiheuta poliittisia intohimoja, vaan ne menevät lähinnä ilmoitusluonteisina asioina läpi. Nämä maksut ovat toistaiseksi sen verran pieniä liikkumisen kokonaiskustannuksissa, että ne eivät yksinään riitä isompaa purnaamiseen. Omassa autossa vero on 213 euroa vuodessa, joka tarkoittaa käytännössä 2 täyttä tankillista bensaa, eli n. 1400km ajosuoritetta. Ei merkittävää meno erää, kun ajoa tulee kuitenkin lähemmäs 20.000km. Ohjaavuutta pienempi päästöisiin autoihin lienee vain poliittikojen puheissa ei niinkään teoissa. Toki, jos kansa alkaisi tosissaan panostaa vähemmän kuluttavaan kalustoon, niin ennenpitkää on valtion reagoitava laskeneeseen verotuloon nostamalla liikkumisen veroja.
Tuosta em. Trafin taulukosta lainattua: Perusveron muutoksella kannustetaan valitsemaan mahdollisimman vähän polttoainetta kuluttavia automalleja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja energian säästämiseksi. Itse joudun työssäni käyttämään omaa autoa (n. 6000km/vuosi), tosin siitä saa verottoman kilometrikorvauksen, mutta kaikki tällaiset korotukset on aina pois sieltä viivan alta. Kumma että polttoaineen hinta nousee, verot nousee, mutta kilometrikorvaus laskee... Sitten kun korvaus ei enää kata menoja, niin pitänee vaihtaa duunia.
selvästi tällä korotuksella ohjataan vähempipäästöiseen suuntaan. Korotukset: 100g +50,6% 125g +40% 150g +32,8% 175g +28,5% 200g +26,6% nimimerkillä 104g/km ja 49% :hitme:
Päästöt g/km / perusvero €/vuosi 2012 / perusvero €/vuosi 2013 / muutos prosentteina 100 / 41,97 / 85,05 / 102,6 % 125 / 63,87 / 106,58 / 66,9 % 150 / 90,52 / 134,69 / 48,8 % 175 / 121,54 / 170,09 / 39,9 % 200 / 156,95 / 213,89 / 36,3 %
Lainasin nuo laskelmat toiselta foorumilta, eipä tullut tarkistettu onko laskettu oikein. Jokatapauksessa pointti oli se, että vähiten kuluttavien maksut nousee prosenttimääräisesti eniten, niin miten tämä muutos ohjaa pienempipäästöiseen suuntaan. Toinen asia on sitten, että oliko tuo edes tarkoitus, vaan pelkästään kerätä lisää rahaa.
Ensin saadaan ihmiset ostamaan kulutukseltaan "edullisia" kulkupelejä ja sit kun ei polttoaineveroja/autoveroa kerrykkään tarpeeksi, niin "rankaistaan" perusveron korottamisella
Onneksi mun autot on sen verran vanhoja että menee kokonaismassan mukaan. Pakussa oli ennen muutosta 140e/vuosi, nyt on 275,21e/vuosi ja ens vuoden alussa nousee 325,22e/vuosi :thumbsup:
Kyllä varmaankin näin, mutta euromääräisesti pienipäästöinen auto selviää pienemmällä korotuksella. Kyllähän tässä mennään ihan yleiseurooppalaiseen suuntan eli siirrytään kohti käytön verotusta. Meillä päästöt 213+203g, kuitenkin reilusti alle 1g/hv OT:Se että suomalaisilla perheillä olisi mahdollisuus ostaa tulevaisuudessa itselleen tarkoituksenmukainen auto, kuten läntisissä sivystysmaissa, etääntyy yhä kaukaisemmaksi haaveeksi normaalille hallintoalamaiselle, kun lähes kaikkien perheautojen hankinnan verotus kiristyy 1.4.2012.
Prosentteina korotukset näyttää nurinkurisilta, mutta ehkä tuossa on ajateltu niin, että aiemmin ajoneuvoveron progressio on ollut ylimitoitettua, eli vero on aiemmin miltei nelinkertaistunut kun päästöt ovat tuplaantuneet (100-200 g/km). Nyt tulee enää 2,5-kertaisena.