Tossa subbarin mallia. Alumiinista jyrsitty kotelo ja bassoa löytyy. http://www.jamesloudspeaker.com/productdet.cfm?page=itemdetail&id=267 Esa
Niin mitä siitä? Jos oli tarkoitus tiedustella kokemuksia ko. laitteesta, niin tuolla, täällä sekä täällä on juttua ja vielä mittaustulokset tuolla. Jos kyseessä taas oli ehdotus tietylle kysyjälle, niin olisi hyödyllistä mainita kenelle se oli osoitettu.
Hommasin tällä viikolla SVS PB12-NSD DSP -subbarin ja olisin kysellyt siitä paria asiaa. Eli onko normaalia, että tuosta kuuluu koko ajan sellainen pieni humina? Se kuuluu vaikka ei ole kytkettynä muuta kuin virtajohto. Piti kääntää subbari pois päin kuuntelupaikalta, kun se rupesi häiritsemään... Toiseksi ihmetyttää tuo Auto -toiminto eli kuinka sen pitäisi toimia? Tv:n katselussa pienillä äänenvoimakkuuksilla ei subbari käynnisty ollenkaan vaan pysyy hiljaisena. (Katson tv-lähetykset Dolby Pro Logic II cinema -tilassa eli sehän keinotekoisesti tekee tuon monikanavaäänen stereomatskusta.) Kun laittaa volumea (vahvistimesta) reippaasti, niin laite herää. Vanhalla Audio Pron Sub Focuksella heräili subbari aina tarvittaessa mukaan, mutta tuo SVS ei toimi samalla tavalla... Leffoissa (blu-ray, dvd) pysyy päällä, kun niissä on vissiin enemmän eloa tuolla .1-kanavalla. Äänenlaatu on kyllä aika eri planeetalta tuolla uudella subbarilla ja varmasti vielä paranee kunhan saa sen säätöihin Muu laitteisto: Denon AVR-3805 OR-160Hi x 2 (pääkaiuttimet) OR-100Hi x 3 (keskikaiutin ja surround-kaiuttimet) Säädöt: SVS: Gain n. klo 11 kieppeillä, LOW PASS disable, PHASE 0° Denon: Crossover Frequency 80 Hz, kaikki kajarit SMALL, etäisyydet mittaamalla. Säätövinkkejä otetaan kiitollisena vastaan
Noissa SVS pöntäissä on ilmeisesti ollut hurinan kanssa ongelmia. Jotkut ovat esim täälläkin foorumilla vaihdattaneet vahvistimia takuuseen. Mikäli humina kuuluu "korva kartioon kiinni työnnettynä", niin kyseessä ei ole vielä vika. Käytännössä kaikki äänentoistolaitteethan päästävät jonkin verran pohjakohinaa. Mikäli taasen hurina kuuluu selkeästi normaalissa hiljaisessa huoneessa vaikkapa parin metrin päähän kuuntelupaikalle saakka, niin aletaan olla vika-sektorilla. Häiriö voi myös tulla sähköverkosta, eikä tällaiseen tilanteeseen tietysti auta subin korjaaminen. Epätodennäköistä toki, mikäli vanha subi toimi samasta rasiasta normaalisti. Kuulostaa toimivan aivan oikein. Vahvistimesi lähettämä heräte vain jää liian pieneksi subin herätepiirille. Käännä svs päästä gain säätö nolliin ja lisää av-vahvistimesta subin tasoa vastaava määrä. Tällöin vahvistin antaa kovemman signaalin ja subi saattaa pysyä hereillä paremmin.
Etsin Subia tosta 700-900€ hintaluokasta. 75m3 huone. 70% leffaa ja 30% musiikkia. Aktiviinen ja pitää olla tyylikäs (mielellään valkoinen). Suomalaisesta liikkestä ostettivissa kanssa. Tulisi olemaan 2x Genelec 8020B:n kanssa. Näitä ainakin olen kattonut: BK Monolith Amphion Impact 400 CHORUS VERTIGO XLS HQ SVS PB12-NSD DSP Muita hintaluokassa joita löysin: Tannoy TS1201 Cambridge Audio Minx X500 KEF Q400b Monitor Audio Radius 370HD Noi neljä ylintä jota kuinkin nykyisessä preferenssijärjestyksessä. SVS on aika ruma niin ei oikein miellytä. Lisävaihtoehtoja? Mielipiteitä? Minkä itse ottaisitte?
Aika selkeästi 5051A. Menee yli budjetista, mutta niinhän se aina menee. (Genen WM värikoodi tuotteen nimessä on oikeasti valkoinen, joten tuo kuva siis on väärä. PM=tummanharmaa, SM=hopea, WM=valkoinen.)
Jos olisi vain minusta kiinni niin voisi ehkä joustaa budjetista. Ei kuitenkaan ole ja jo tossa 800-900€ mennään jo toisten sietorajojen yli hieman . Eli ei ole vaihtoehto .
Jossain katselin valkoista 7050:aa...Oliko joku speciaali malli vai? Tai ainakin päätylevyt oli mielestäni valkoiset.
Juu, oikein olet Kipee nähnyt. 7000 sarjaa saa valkoisilla päätylevyillä tilauksesta. Ei se kovin nätti siltikään ole
Onko tästä mallista kellään kokemuksia musiikki käytössä? http://www.vaasanykkosradio.fi/stor...product_info&cPath=1_124_127&products_id=3031
Etsin subia aktiivikaiuttimien (behringer b3030a) kaveriksi. Hintaluokka 400-600e, elokuvakäyttöön jytinää tuomaan. Behkut käsittääkseni kaipaa line outilla varustetun subin kun ei ole av-vahvaria joten se rajaa valikoimaa aikalailla. 300e hinnalla Esi sw10 kävisi mutta kun budjettia olisi enempäänkin. Olisiko ehdotuksia kun itse en ole onnistunut löytämään noilla lähdöillä varustettuja?
Et sitten sanonut että mikä se äänilähde on? Ilmeisesti kuitenkn 2-kanavainen, esimerkiksi dac? Silloin tarvitset subin jossa on sisäinen ja tietysti mahdollisimman laadukas jakosuodin. Tältä listalta sitten vain valkkaamaan. KRK 10S ja 12S sekä JBL 2310SP ovat lupaavimman oloisia. Kotihifimallien jakosuotimista ei voi välttämättä mennä takuuseen. Ovatko jakojyrkkyydet riittävät, onko säätimien toiminta tarkkaa ja lineaarista, tuleeko taajuusvasteeseen tai vaihekäytökseen minkä näköistä kyttyrää? Periaatteessa studiosubin jakosuotimen pitäisi toimia paremmin, koska se on suunniteltu käyttöä varten. Studiossa ei välttämättä ole erillistä jakosuodinta ollenkaan, joten subin on suoriuduttava tehtävästä kunnialla. Kotiteatterikamppeessa jakari on ikään kuin varalla vain, subin pääasiallisen käyttötarkoituksen ollessa av-vahvarin valmiiksi jakosuodattaman signaalin sellaisenaan toistaminen. Ainakin teoriassa tällainen jako. Minulta tuo KRK 10S löytyy RP5 monitorien kaverina ja melko tyytyväinen olen. Löylyä nyt toki saisi aina lähteä enemmänkin vaikka ihan headroomin tuoman mielenrauhan vuoksi, mutta kyllä tällä kotikäytössä tarpeeksi hyvin pärjää. Tässä on jotain juttua tuosta KRK:sta sekä toisen settini B2092A subista, jonka valmistus kannaltasi erittäin valitettavasti on loppunut. Ja kyllähän näiden studio subbarien 30hz tietämien ulottuvuudet ovat aivan tyydyttäviä käytännössä. Otan kumman tahansa subeistani ennemmin kuin vaikkapa pikkuruisen BK XLS-200 pöhisijän, vaikka se menisikin 10hz alemmas. Voiman tuntua on näissä molemmissa omistamissani enemmän kuin hintalaput antava olettaa. Toisto on molemmissa kuiva/napakka ja kumisematon. Suurin yllättäjä on ehdottomasti tämä B2092A, joka oli alle kahden sadan hintaan aivan käsittämättömän upea diili.
Elikkä olisi uuden subbarin haku ja sijoittelu kysymystä. Vanha subbari on SVS 20-39pci ja se on ihan hyvä peli, mutta nykyiseen kämppään sopisi paremppin laatikkomalli ja olenkin ajatellut sen vaihtamista Bk:n monoon. Tuota Svs:ää ei oikein saa sijoitettua hyvin ja tuntuu, että suuri osa paineesta katoaa keittiöön ja eteiseen. Monolithin voisinki sijoittaa joko sohvan taakse tai eteen, kuuntelupisteen väliin. Kumpikohan kuulostaisi paremmalta? Väsäsin yhtäkkiä paintilla kuvaa suunnitelmasta.
Genelecin 8040 jatkoksi on subbari hakusessa ja tämän viestiketjun perusteella SVS PB-12 DSP malli olisi paras/parhaita ratkaisuja. Subbarin järkyttävä koko hieman häiritsee. Häviääkö suljetulla mallilla jossain suhteessa merkittävästi _kerrostalokäytössä_ vai voisiko se olla jopa parempi vaihtoehto jos musiikki on kuitenkin etusijalla? Onko näissä siis sellainen DSP, joilla saa tasoiteteltua pahimmat huonekorostukset?
Genelecin kaveriksi ylivoimainen ratkaisu on Genelecin subbari oikein toteutetun jakosuodon vuoksi. Fysiikan lait ovat kurjia. Sillä, kuunteletko kerros-, rivi- tai omakotitalossa tai vaikka soluasunnossa ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Mikään subwoofer ei sovi yhtään paremmin kerrostaloon kuin muuallekaan. Tämä yleinen harhaluulo johtuu, että sillä olisi jotain merkitystä, tulee siitä, että kerrostalossa on usein betonikoppi ja vaara häiritä naapureita. Tällöin voi usein tyytyä suorituskyvyltään heikompaan lisäbassoon, koska melurajojen vuoksi ei pääse kuuntelemaan edes maltillisilla voluumeilla. Toinen yleinen harhaluulo on tuo "pääpaino musiikilla/elokuvilla/peleillä". Hyvä lisäbasso toimii kaikella, huono ei. Piste. Ei sellaista olekaan, kuin erityisesti johonkin sopiva. Tavallisesti "musiikkikäyttöön" suositellut lisäbassot ovat toistoalueeltaan rajoittuneita. Ei mene bassot alas. Näitä sitten suositellaan "musiikin kuunteluun", kun niistä ei leffajyräksi ole. Toinen vaihtoehto on lisäbasso, joka toistaa kyllä alas asti, mutta soi pitkään ja löysästi. Aivan kaamea musiikilla. Joten sellaista sitten suositellaan "elokuvakäyttöön", koska se on musiikilla kelvoton. Osta kunnon lisäbasso, se toimii signaalilla kuin signaalilla. Ei se lisäbasso tiedä, onko sen äänen höysteenä kuva vai ei. Noissa ei ole niin minkäänlaista DSP:tä, jos DSP:llä tarkoitetaan digitaalista akustista korjausta. Vahvistin on "digitaaliohjattu". Osta Anti-Mode, jos huonekorostumat ovat ongelma.
Tarkoitin tällä lähinnä sitä, että onko harhaluulo, että suljetussa kotelossa saa napakamman ja tarkemman (parempi transienttivaste) kuin näillä refleksiviritteisillä leffajyrillä? Ongelma suljetussa kotelossa lienee se, että särö kasvaa merkittävästi erittäin matalilla taajuuksilla(<30Hz). onko se kuitenkaan kuultavissa? Käsittääkseni kerrostalossa ei tarvita aivan viivasuorana 20Hz ulottuvaa toistoa huonekorostuksen vuoksi, JOS käytössä on antimode tai jokin muu, jolla korostusta voidaan leikata ylemmillä taajuuksilla? Genelecin subbarit ovat turhan hintavia mielestäni. Monitoreissahan on Bass tilt ja Bass roll off ominaisuudet, joiden avulla sovittaminen subiin pitäisi onnistua ilman erillistä jakosuodintakin.
Usein näin, mutta universaalitotuus se ei ole. Toisaalta refleksiviritteisiäkin on, joissa toisto on "napakka". Esim. SVS:n PC-12NSD (edeltäjä, ei DSP-ohjattu) sai kahteen eri kertaan Hifimaailmassa testissä kiitosta erityisesti napakasta ja "kontrollissa pysyvästä" toistosta. Jotain jakosuodintahan tuossa on käytettävä, yleensä AV-vahvistimen tai subwooferin. Genelecien osalta tuo on ollut mahdollista jo suunnittelupöydällä miettiä mahdollisimman toimivaksi, kun sekä subwoofer, että kaiutin ovat olleet tiedossa.Aktiivisen jakosuodatuksen eduista viittaan paremmin tietävien kommentteihin.