Ei riipu mitenkään tapauksesta. EuroNCAP-testit, kuten varmaan lähes kaikki hyväksyntä- ja sertifiointitestit ja niihin liittyvä työ tehdään yritysten tilauksesta ja näiden kustannuksella (en ainakaan usko, että kukaan kuluttaja noita tilaa / maksaa). Useimmat lienevät siitä riippumatta sitä mieltä, että testit ovat olemassa liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja kuluttajaa varten, ja uskon, että kaikki testiprosessin tuntevat sanoisivat samalla tavalla, vaikka heidän omaa työpanostaan markkinoidaan yksinomaan muille yrityksille. Jos tuo "suunnattu" sana tuossa aiemmassa kommentissani aiheuttaa näin suuren väärinymmärryksen, niin muotoillaan siis lause uudelleen: "Minä ainakaan en ole tässä ketjussa keskustelemassa oman työpaikkani tuotteista tai palveluista (jotka, kuten sanoin, ovat digitv:n osalta pelkästään muiden yritysten tilaamia ja maksamia)..."
Tallentavien digiboksien kanssa on aivan turha ruveta vihjailemaan herkkähipiäisistä kuluttajista. Jos laite "unohtaa" toistuvasti tallennuksia, tekee katselukelvottomia tallenteita tai menee jumiin tietylle kanavalle vaihdettaessa niin ei se täytä kenenkään laatuvaatimuksia. Paitsi jos vaatimukset ovat sitä luokkaa että hyvä digiboksi, ei vaan toimi. Juuri tässä asiassa on lisäksi lehdistö aivan munaton. Autoista on vikaantumistilastoja ja,luotettavuutta arvioidaan, mutta moniko on nähnyt digiboksien häpeälistaa? Ylekin vasta pitkän jahkailun jälkeen paljasti omat ongelmalaitteensa..
Ei se ole mielestäni aiheuttanut väärinymmärrystä. Pääasia olisi, että vastaisit tuohon viestissä #190 esitettyyn kysymykseen. Ja toinen kysymys. Onko näistä työpaikkasi tuotteista ja palveluista keskusteltu tässä ketjussa?
Siis ovatko Cable Ready HD ja Antenna Ready HD-tunnukset alunperin tehty kuluttajia varten? Haet oletettavasti jotain sisäpiirin tietoa, siis muuta kuin tuohon kyseiseen viestiin pastettamissasi kohdissa FiCom itse asiasta kertoo? Tähän minun on erittäin vaikea ottaa sinänsä kantaa, koska en ole ollut kyseisiä tunnuksia tai speksejä suunnittelemassa tai tekemässä, mutta voisi kuvitella, että lähtökohtana on ollut se, että mahdollisimman hyvin Suomen verkossa toimivat laitteet olisivat kaikkien etu: kuluttajan tarvitsee vähemmän kiristellä hammasta ja operaattorin ja laitevalmistajien asiakaspalveluun tulee vähemmän soittoja. Käytännössähän Suomen speksi on Nordigin speksi hyvin minimaalisilla muutoksilla, joten alkuperäistä tarkoitusta pitäisi alkaa kyselemään myös Suomen rajojen ulkopuolelta, vaikka toki suomalaisiakin on tuota speksiä Nordigissa ollut tekemässä. Tarkemmin en tosiaan tiedä, oletko kysynyt asiaa FiComilta? Minusta tuntuu, ettei tässä ketjussa ole vähään aikaan mitään muuta tehtykään, kuin keskusteltu minusta, työpaikastani ja sen tuotteista ja palveluista. Mitä jos keskustelisimme välillä vaikka ketjun aiheesta? Yritin tätä lopettaa jo aiemmin, mutta jostain kumman syystä aina palataan siihen, mitä minä teen työkseni. Tämä on absoluuttisesti viimeinen kysymys, joka koskee minua, toimenkuvaani tai työnantajaani, johon vastaan.
Mistään herkkähipiäisistä kuluttajista en erityisesti vihjaillut, vaan tarkoitin juuri tarkkasti sitä, mitä kirjoitin: ihmisissä on runsaasti eroja. Joku voi olla toisten mielestä herkkähipiäinen, toinen taas muiden silmissä uskomaton puusilmä, joka ei noteeraa mitään ongelmia, mutta jokainen on joka tapauksessa oikeutettu näkemykseensä, vaikka se olisi jonkun mielestä yliampuvan kriittinen tai ylitsevuotavan kehuva. Tälläkin foorumilla molempia varmaan ihmisten mielestä esiintyy, mutta vaikea kenenkään on toisen puolesta alkaa sanomaan, miten hänen kuuluisi ongelmiinsa suhtautua. Jos joku sanoo, ettei hänellä ole boksissaan ongelmia, niin paha siinä on toisen mennä sanomaan, että pakkohan siinä on olla, kun minullakin on tai vastaavasti, jos joku sanoo, ettei hänen boksissaan onnistu yksikään tallenne, niin en ymmärrä, miten joku voisi siihen sanoa, että nyt kyllä liioittelet, koska minulla ei ole mitään ongelmia. On täysin mahdollista, että yhdellä käyttäjällä tämän käyttötavalla ja tyylillä boksissa ei ole ainakaan sellaisia ongelmia, joista tämä muistaisi mainita (ja tällä tarkoitan siis, että ongelmat ovat niin vähäpätöisiä, ettei niihin rehellisesti kiinnitä huomiota) ja sama laite on toiselle käyttäjälle täysi romu, joka ei palvele häntä ollenkaan siinä käyttötarkoituksessa, jolla hän laitetta käyttää. Näihin eroihin voi olla useita selityksiä, mutta kuten tuossa lainaamatta jättämässäsi osassa sanoin, niin mielestäni se kertoo vain ja ainoastaan siitä, että laitteiden testaus kokonaisuudessaan ei ole tarpeeksi hyvällä tasolla, eikä se palvele kuluttajaa sillä tavalla kuin sen pitäisi palvella. On sitten toinen asia, minkä asian pitäisi lopulta kuulua laitevalmistajan laadunvarmistuksen piiriin ja mikä kuuluu esimerkiksi paikallisen sertifioinnin piiriin (MUX1 vai joku taisi tätä asiaa jossain vaiheessa sivuta), mutta olen täysin samaa mieltä siitä, että paikallisen sertifioinnin tehtävänä tulisi olla varmistaa laitteiden toimivuus paikallisissa verkoissa niin operaattorien, kuin etenkin kuluttajien näkökulmasta ja nimenomaan erityisesti kuluttajan kannalta tässä ei olla kyllä onnistuttu.
Sehän tässä meitä kuluttajia risoo, kun aikanaan 6 vuotta sitten lanseerattiin cabel ready -sertifikaatti ja sittemmin antenna ready -sertifikaatti, jossa luvattiin mahdottomia, niin tänä päivänä vastuu on kuluttajalla. "Osta omalla vastuulla". Tätä palstaa jo pitkään seuranneena voisin sanoa että ensimmäistäkään OIKEASTI toimivaa tallentavaa sertifikaatti HD -boksia ei ole olemassa. Eli mihin oikeasti tarvittiin/tarvitaan näitä sertifikaatteja tai mitä ne nyt oikeasti sitten ovat..?
Ei vaan, ovatko nämä olennaisena osana työhösi kuuluvat tunnukset tehty kuluttajia varten? Sinulla ei siis ole tästä tietoa. Noissa Ficomin lupauksissa ei ole mielestäni mitään epäselvää. Ok.
Ymmärrän hyvin tämän näkemyksen ja kuten tässä on tosiaan jo useaan kertaan tullut todettuakin, niin kukaan tuskin voi kirkkain silmin väittää, että laitteet olisivat testauksen jälkeen täydellisesti toimivia. Tuossa aiemmin avasinkin sitä, miksi minä näen itse siitä huolimatta, että sertifikaatista on hyötyä myös kuluttajalle, siis lähinnä perustuen siihen, että olen nähnyt näiden laitteiden toimintaa ennen testausta ja sen jälkeen. Normaali kuluttaja ei kuitenkaan ole nähnyt, eikä siihen voi perustaa näkemystään: kuluttaja näkee valmiin tuotteen ja toiminnan, on ehkä lukenut sertifikaateista annetut lupaukset ja toteaa, että joku ei tässä yhtälössä täsmää ja on siinä täysin oikeassa.
Pahoittelen, nyt en ymmärrä. Minä en ole täällä keskustelemassa työpaikastani tai sen tuotteista tai palveluista. Sinulla siihen tuntuu olevan kovin kova hinku.
Kooselle onnea valitsemallaan tiellä. Ketjun aiheesta kiinnostuneille suht mielenkiintoinen tiedonjyvänen Digitan nettisivuilta tänään päivitetyistä PID-listoista (B, C ja E-muksien osalta): http://www.digita.fi/kuluttajat/tv/nakyvyysalueet/kanavien_pid-arvot Kannattaa kiinnittää huomiota kohtaan "ECM PID PlusTV (Viaccess)" ja "EMM PID PlusTV (Viaccess)". Lieneekö PlusTV:ltä odotettavissa lähiaikoina jotain uutisia salausrintamalta?
Toivottavasti ei. Viaccessin käyttöönotto tekisi kaikista antenniverkon embedded Conax-laitteista käyttökelvottomia Plustv:n kanssa. En usko Plustv:lläkään noin suurta tyhmyyttä asustavan. Toki tilannehan on se, etteivät ole aikaisemmin mitään Ready HD-laitetta tukeneet, mutta silti. Lisäys: Taulukko on kyllä harvinaisen yksiselitteinen. Tuo on pahimman luokan kuluttajien vetämistä ali kölin. Näyttäisi siltä, että Plustv sanoo piut paut koko Ready HD-speksille. Tämä on juuri se syy miksi Ready HD-speksin pitää olla olemassa ja kaikkien toimijoiden sitä noudattaa. Täytyy muistaa, että Plustv:n omistajataho on sama kuin Ruotsin Boxer-operaattorin omistaja. Ja Ruotsissa Boxer käyttää Viaccessia. Saattaapi olla, että Plustv ottaa sisarfirmansa salauksen käyttöön ja tuo Suomessa myyntiin samat digiboxit, jotka ovat kaupan Boxerilla Ruotsissa: http://www.boxer.se/vart-utbud/hardvara/ Tuon kuluttajan kannalta aivan älyttömän muutoksen jälkeen on HD-kanavia halajavan kuluttajan ostettava joko Conax-laite DNA:ta varten tai Viaccess-laite Plustv:tä varten. Ja operaattoria ei sitten enää vaihdeta jälkikäteen - jollei laitteesi ole CI+-laite, johon voi hankkia kummankin operaattorin CI+-modulin. Kaikki embedded Conax Antenna Ready HD-boxin ostaneet voivat unohtaa Plustv:n kanavien katsomisen sillä koskaan. Eli Koose ja co. saavat mitä täällä peräänkuuluttavat - suurta vapautta tehdä omia valintoja. Tätäkö kaipasitte? PS. Unreal: löytyykö jostain nipun F vastaavaa taulukkoa?
Ready HD-speksiä tarvittiin pitämään Suomen markkina hallittuna, jotta yksi laite toimisi kaikissa verkoissa. Jos tuo Plustv:n Viaccessin käyttöönotto pitää paikkansa, on tämä täydellinen esimerkki syystä mihin ko. speksiä tarvittiin. Ja on erittäin ikävää, jos antenniverkon tärkein korttioperaattori lipeää rivistä. Tuon muutoksen jälkeen esimerkiksi Wbox2:n TV Viihdettä varten ostaneet kuluttajat voivat heittää ko. laitteella vesilintua - tai myydä sen pois esimerkiksi kaapeliverkon asiakkaalle.
Eipä taida löytyä, en ainakaan itse nopealla katsomisella löytänyt Anvian tai Digitan sivuilta. Tietohan sinällään on ihan julkista siinä vaiheessa, kun verkkoon laitetaan, koska kuka tahansa PC-kortin omaava (ja jotkut digiboksitkin noita näyttävät) voi nuo PID-arvot käydä lähetteestä katsomassa, joten voisi ajatella, että nuo voisi esim. Anvialta saada ihan kysymällä. Jopa vähän ihmeellistä, että tuosta nipusta ei ole vastaavia tietoja saatavilla, toisaalta eipä DNA:kaan näytä noita omilta mukseiltaan ilmoittavan... varmaan ajattelevat, että kiinnostuneet sitten tosiaan itse ottavat selvää, eihän normaali kuluttaja noilla PID-arvoilla yleensä hirveästi tee.
Mitä kiukuttelet? Jos plustv katsojat saavat parempia ja halvempia laitteita tällä tavoin niin se luo painetta tarkastaa alentuvan ylimielistä asennetta kuluttajiin yhdessä jos toisessakin paikassa. Mahtaako hd-ready vedätyksen kuolinkello jo kolista, en tiedä. Näin ne kiveen hakatut luonnonlait kuten suomalainen järjestelmä joka on kontrollifriikin märkä uni horjuvat.
Koko noiden Viaccess-PIDien merkitys on luonnollisesti puhdasta spekulaatiota siihen asti, kunnes asianomaiset asiasta jotain tiedottavat, mutta kun tässä ketjussa on kovasti puhuttu noista Conaxin vaatimuksista ja niiden tuomista rajoituksista, niin eipä ole Viaccesskaan mikään kuluttajan kukkaketo: http://www.viaccess.com/solutions/v...cts/stb-and-smart-card-security-features.html
Jos MUX1:n spekulaatio Boxerin laitteista pitää paikkaansa, niin kannattaa tutustua esim. näihin dokumentteihin: http://www.boxer.se/Global/Swedish/manufacturer/How to get Boxer approval - rev 100428.pdf http://www.boxer.se/Global/Swedish/...ed platform] [Brand] [version x] rev 1.15.doc
Mitä ihmeen parempia ja halvempia laitteita? Boxerilla on myynnissä kaksi tallentavaa laitemallia: Yksi Humaxin ja yksi Sagemcomin laite. Humaxin malli on ihan samaa sukua kuin nämä Suomessa myynnissä olevat Humaxin antenna ready-mallit, mutta embedded Viaccess-lukijalla. Sagemcomin laitteet ovat taas tunnettuja huonosta laadustaan. Kuluttajan valinnanvara vähenee 12 antenna ready-hyväksytystä embedded conax-laitteesta kahteen. Boxerin digiboxien hinnat näkyvät olevan aivan samaa tasoa kuin näiden meidän nyt markkinoilla olevien. Ja yhden kontrollifriikin tahon tilalle saat toisen - vielä kontrollifriikimmän.