Tuli käytyä 3D-versio katsomassa ja audiovisuaalinen elämys olikin varsin upea. Sisältö taas jäi keskeneräisen oloiseksi ja juonessa oli aukkoja ja turhuuksia vaikka kymmeneen elokuvaan. Olisin halunnut pitää tästä, mutta valitettavasti kävelin ulos salista pettyneenä ja hämmentyneenä. Alla raskaita spoilereita. Spoiler Aiemmissa postauksissa noita epäloogisuuksia sun muita on jo listattu ihan hyvin mutta itseäni otti ENITEN päähän koko sakin aivan järkyttävä epätieteellisyys. Puolet porukasta ei ikinä ole avaruudessa käynyt ja kaikki vieraan planeetan ihmeellisyydet sivuutetaan kiireellä että päästään räjäyttämään 2000 vuotta vanha pää. Myöskin David (vaikka yhtiön robotti onkin) sorkkii jokaista nappia vähän liian innokkaasti ottaen huomioon että Weylandilla ei mitään suoranaista aseteknistä missiota vielä ole pystyssä kun ei tiedetä mitä haetaan. Muutenkin koko casting on vain keskitason kopio Alieneiden miehistöistä. On asehulluja, androidi, ahneita liikemiehiä ja vahva naispääosa. Muita ongelmia: Davidin "tyrmäystippajekku" jäi liian vähälle huomiolle, lopun kalmariotus ei sopinut koko maailmaan ulkomuodoltaan, kapteenin ja Vickersin sänkyhommat kesken vahtivuoron ja Weylandin paljastuminen Vickersin isäksi. Kaksi viimeistä loivat aivan turhan sivujuonielementin jota ei käsitelty mitenkään jälkikäteen ja ylipäätään nuo tuntuivat päälleliimatuilta. Myös se lopun avaruusaluksen putoaminen samaan asentoon kuin "Alien"issa hämmensi, sillä se insinööri/space jockey kuoli ihan väärään paikkaan joskin oikeilla vammoilla. Taisipa olla viellä väärä planeettakin. Loppujen lopuksi kysymyksiä esitetään enemmän kuin niihin ehditään antaa vastauksia. Kolmen tai neljän tunnin DC:tä odotellessa (tai vaihtoehtoisesti paria jatko-osaa). Hyvää poppariviihdettä, ilman kaikkia pikkuvikojaan olisi voinut jopa olla hyväkin elokuva. 3/5
Ongelma oli nimenomaan se, että missään ei ollut mitään järkeä. Koko kässäri oli päätöntä tohellusta ja pienet asiat selitettynä olisi vaan pahentaneet koko asiaa. Spoiler Jossain päin universumia on arkkitehdit. Mutta ne onkin pahoja, ei hyviä. Koska arkkitehdit on pahoja, piti luoda mönjää. Mönjässä kasvaa tappavia peniksiä tai sitten jos mönjää sekoittaa toisen organismin kanssa, tulee muuten vaan ihmeellisiä örkkejä. Arvatenkin mönjä sekoittuu leffassa kaikkien mahdollisten organismien kesken. Arkkitehdit ei tietystikään kaikessa fiksuudessaan osanneet pitää mönjää hallussa vaan se tappaa myös arkkitehdit. Ihmiset menee sitten tutkimaan planeettaa. Mukana robootti, jonka kykenemättömyyttä yhtään mihinkään ihmismäiseen alleviivataan ehkä miljoona kertaa. Robotti on tosi tosi vihainen ja haluaa kostaa. Ihmiset taas on tyhmän uteliata ja tekevät kaikkea sitä mitä ei pitäisi tehdä ja robootti saa kostonsa. Ja tottakai tämän kaiken on maksanut vanha fabu, joka joutuu toteamaan "voi ei, olin väärässä". Ja hänellä on tietysti mukana oma lapsi, jolla tositosotosi paha isätrauma En usko, että tätä pelastetaan pistämällä ontot henkilöhahmot puhumaan 30min lisää kaiken paskan keskelle.
Käväisin lukaisemassa pari viimeistä sivua tästä säikeestä ennen leffaan menoa ja silti en osannut odottaa leffan olevan näin surkea. Kertakaikkinen pettymys. Elokuva alkoi loistavasti ja on hienoa että Ancient aliens -teoria on ilmeisesti saanut jonkinlaista noteerausta koska se sellaisen ansaitsee. Sitten ne, täälläkin jo kirjoitetut aukot alkoivat ja homma rupesi menemään alamäkeen. Viimeinen puolituntinen on häpeällisen luokatonta. Kummasti näyttää tutkijoillakin olevan voimia hyppiä kunnon loikkia senkin jälkeen kun vatsa on viilletty auki. Itseäni eniten ehkä häiritsi kuitenkin miksi hemmetissä Spoiler Peter Weyland piti olla Guy Pearce maskeerattuna? Jokainen täysjärkinen katsoja tajuaa jo ensimmäiseltä vilaukselta että kyseessä ei ole oikeasti vanha ihminen vaan surkeasti näytelty ja meikattu nelikymppinen. Kuinka hemmetin vaikeaa olisi ollut palkata vain yksinkertaisesti melko vanha kaveri näyttelemään nuo melko vaatimattomat kohtaukset. Ei voi ymmärtää. En tiedä onko joku jo koittanut näitä selittää mutta miksi: Spoiler Alkukohtauksen maasta poistuva avaruusalus on lentävän lautasen muotoinen, mutta tuon planeetan saman rodun alus on hevosen kengän muotoinen? Lisäksi tätä filosofista ristiriitaa en voi antaa anteeksi: Spoiler Miksi helvetissä näinkin "jalo" rotu käyttäytyisi noin väkivaltaisesti, suorastaan barbaarimaisesti? Jos sivilisaatio eskaloituu sille tasolle että istuttaa elämää muille planeetoille, se tuskin käyttäytyy tuolla tavalla kuin tuo stasisksesta herätetty kaveri käyttäytyy. Vähän jos Scott olisi järkeillyt ja kysynyt nyky-tiedemiesten kirkkaimmilta nimiltä (esim Michio Kaku, Nei DeGrasse) miten tuon tasoisen sivilisaation yksilö voisi mahdollisesti käyttäytyä olisi lopputulos varmasti aivan muuta. Luokkaa: David kysyy kysymyksen muinais-mongoliaksi, muukalainen katsoo häntä ja vastaa napakasti ja tuomitsevasti jotain takaisin ja sitten tyyliin disintegroisi porukkaa esim aseella (samanlaista disintegraatiota kun mitä tapahtui leffan alussa, mutta nyt ei tehty elämää vaan tuhotaan sitä). Mutta se mitä nyt leffassa esitettiin oli naurettavaa. Jamppa pieksee kädellää raivolla porukkaa kun Arska konsanaan -> facepalm En myöskään keksi mitään järjellistä selitystä miksi: Spoiler Alienit liittyisi tähän millään lailla. Siis itse järkeilin asian näin: Tämä sivilisaatio loi ihmiskunnan omaksi kuvakseen (Löytyy useasta toisistaan riippumattomista muinaisista kirjoituksista maasta), mutta sitten päättääkin tuhota kaikki, joko tietyiltä planeetoilta tai kenties kaikilta isuttamiltaan planeetoilta. Okei, tämän nyt vielä saattaisi niellä. Esim jos he ovat tyytymättömiä ihmiskunnat röyhkeyteen tai tuhoisuuteen. Mutta miksi ei siinä tapauksesta päästä maapallolle valloilleen jonkun superviruksen, tämä olisi sata kertaa yksinkertaisempaa kun jonkun helvetin alieneiden istutuksen. . Jos alienit on niin vaarallisia että jopa nämä muukalaiset pelkäävät niitä /kuolevat niistä miksi ne sitten omaavat näiden munia? Kyllä järjen ja logiikan nimissä homma menee niin että yleensä omataan sitä mikä on hallittavissa. Nyt ei todellakaan ole näin. Elokuvasta olisi voinut olla ainesta vaikka mihin, nimenomaan muinaiset muukalaiset/luojat ajatusta pohtivaa filosofista ajatuksen virtaa ym. Mutta ei. Toivottavasti tähän ei tule jatko-osia. Lisäksi odotan kauhulla Bladerunnerin jatko-osaa. Voisin melkeimpä lyödä vetoa että se tulee olemaan tasoa Basic Instinct 2. David nappasi huomion koko leffasta ja oli ainoa hahmo joka piti leffan mielenkiintoa yllä. 2/5. 3d oli loistavuutta.
Positiivinen yllätys. Scottin viime vuosien tuotokset vielä mielessä odotukset olivat minimissä, mutta ohjaaja onnistui jälleen osoittamaan, missä genressä taidot piilevät. Tässä miellytti varsinkin ylimääräisen viihteellistämisen melko onnistunut kiertäminen, liikoja ei selitelty ja juoniaukotkin osin pitivät turhan kädestäpitelyn loitolla. Scottin tuotanto on lähes järjestään kylmää ja sielutonta, mutta tällaiseen elokuvaan tuo tyyli sopii hyvinkin. Elokuvasarjan aiemmista edustajista lähimmät vertailukohdat tälle ovat Alien ja yllättäen myös Alien Resurrection. Visuaalinen ilme oli paikoitellen sangen komea, onneksi 2D-version ansiosta siitä pääsi myös todella nauttimaan. Streitenfeldin musiikki oli kohtalaisen onnistunutta, muistumat vuosikymmenien takaisista nykytyyliä juhlavammista teemasävellyksistä kuulostivat hyvältä normisäksätyksen rinnalla. Kolme kohtaa kuitenkin ärsyttivät: Spoiler Eksyneet geologit jätettiin typerästi ilman seurantaa, Davidin muukalaiskylvön tarkoitusta ei avattu laisinkaan sekä lopun kliseinen jockeyn hyökkäys. Puutteineenkin viime vuosien onnistuneimpia scifi-elokuvia ja parasta mitä Ridley Scott on saanut aikaan yli kahteen vuosikymmeneen.
Lukuunottamatta ensimmäistä ja neljättä, Mustiksen ehdotukset eivät ole selittäviä, pikemminkin päinvastoin. Ja olen siinä mielessä hänen kanssaan samaa mieltä, että vaikka kaikkea ei toki tarvitse yrittää vääntää rautalangasta, niin kyllä minustakin tuntui hiukan lapselliselta, että Spoiler päähenkilölle tehdään keisarinleikkaus, jonka jälkeen hän on heti huippukunnossa.
Eikö sitten ihan samaten voisi tuntua hiukan lapselliselta, että Spoiler alus matkasi reilussa parissa vuodessa huomattavan etäisyyden avaruudessa? Scifissä tekniikan vertaaminen nykytekniikan mahdollisuuksiin (lääketieteenkin osalta) on sinänsä aika hedelmätöntä ja elokuvan alkuvaiheessahan kyseistä lääkintäkonetta vielä erikseen hämmästeltiin sen edistyksellisyydestä. Epäilystä elokuvan maailmaan sopimattomana epärealistisuutena ei siis juuri tuon seikan pitäisi erityisesti herättää.
Arvostelua hieman arvostetummalta suunnalta: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120606/REVIEWS/120609989
Spoiler Mikä sen jättipään funktio on siellä temppelissä ja minkä takia seinämaalaukset elivät temppelissä? tiedä sitten ovatko tekijät jo alunperin pohjustaneet jatkoa kun eri planeetalle sijoittui kuin eka alien, jostain luin että tämä LV-223 olisi ekan alienin planeetan kiertävä kuu, ja LV-246 näkyy tässä elokuvassa isompana missä on ne renkaat. Samantyylistä kritiikkiä itse leffasta kuin mitä muut täällä sanoneet, tosin scifigenressä tämä on valopilkku 2000-luvulla, kokonaisuudessaan 4/5 :thumbsup:
Teittisen kannan aiheeseen varsin hyvin tuntien menee taas vähän hedelmättömälle mieltymyserojen ruotimislinjalle, mutta tuota on kovin vaikea uskoa. Kovin harvassa ovat ne 3D:t, joita katsoessaan ei olisi toivonut katsovansa 2D-versiota (joita ei paikalliseen valitettavasti monestakaan 3D-teoksesta ole tähän mennessä eksynyt). Kyllähän tuo temppuilu alussa hetken jaksoi huvittaa, mutta mitään todellista lisäarvoa elokuvakokemukselle se ei ole vielä pystynyt tarjoamaan. Ja minäkin sentään vanha silmäkarkin ystävä...
Vaikea olisi kyllä kuvitella 3D-version nähneenä tämän titlen kohdalla, että voisi kaivata enää 2D-kokemusta. Sen verta paljon tässä elokuvassa 3Dlla leikiteltiin ja vieläpä harvinaisen onnistuneesti. Joistain muista nyky 3D-rainoista en sitten olekaan samaa mieltä vaan päinvastoin harmitti etten mennyt katsomaan 2D:na.
Samaa mieltä; todella hyvin 3D:nä toimivia 3D-leffoja on valitettavan vähän. Eikä niiden lukumäärä pääse hirvittävästi kasvamaan, ennen kuin Hollywood lopettaa post-konversioiden kanssa pelleilyn.
Joo, olen siinä mielessä samaa mieltä että yksittäisen pikkuseikan esiin nostaminen ei ole tarpeellista, kun jäljellä jää sata muuta saman arvoista, joita ei ole tarkemmin selitetty. Mutta mielestäni Mustiksen esimerkissä ja sinun esimerkissä on ainakin minulle se selkeä ero, Spoiler että tieteiselokuviin, jossa päristellään avaruusaluksella ristiin rastiin pitkin galakseja, on jo vähintään Star Trekin ajoista liittynyt lähes itsestään selvyytenä kyky matkustaa nopeammin kuin se fysiikan nykykäsitysten mukaan on ehkä mahdollista. Eli se on ikäänkuin hyväksytty asia, jota ei ainakaan minulle enää scifi-elokuvissa tarvitse perustella uskottavuuden illuusion säilyttämiseksi. Sen sijaan uudenlaiset vempaimet, kuten tuo huippukallis sairaalavärkki eivät tunnu ihan yhtä uskottavilta, ellei niiden toimintaa selitetä hiukan tarkemmin. Mutta kuten sanoin, tämä oli yksittäinen pikku juttu, eikä tämän asian tarkempi avaaminen olisi kokonaisuutta juuri muuttanut.
Minua huvitti (ja ärsytti) kovasti tämä kyseinen Spoiler sairaalavärkki. Ensiksi, miten ihmeessä moinen podi on mukamas niin tavattoman tyyris ja harvinainen? Leffan avaruusmatkustustekki oli roppakaupalla meidän nykyteknologiaamme edellä, mutta tuollaisen podin rakentaminen ei varmaankaan olisi mahdotonta jo nyt. Kun miettii millaista kyytiä lääketieteessä käytettävä tekki (kuten kaikki teknologia) kehittyy, olettaisi 80 vuoden päästä moisten podien olevan ihan arkipäiväinen kapistus joka kodissa. Toiseksi, jos podi oli kerran niin superhieno, miksi siltä meni sormi suuhun kun olisi pitänyt tehdä keisarinleikkaus? Etenkin kun Ellun vaihtoehdoksi keksimä ratkaisu oli melkein sama asia! Kolmanneksi, ja tämän takia jouduin puremaan huulta etten olisi nauranut teatterissa ääneen, tämä hemmetin podi oli sijoitettu Vickersin omaan pelastusalukseen ja minusta nähden selvästi varattu vain Vickersin käyttöön. Joten miksi hitossa sitä ei oltu kalibroitu naisille? Prometheuksen kässäri on mielestäni malliesimerkki takaperin kirjoittamisesta. Eli keksitään ensin kivankuuloinen ja runsaasti draamaa/jännitettä sisältävä kohtaus, ja lähdetään sitten kirjoittamaan siitä käsistä taaksepäin; luomaan tapahtumia ja asioita, jotka mahdollistavat tuon jännitepiikin. Jos kirjoittajat eivät ole tarkkana ja/tai ajattele tarinaa loogisena kokonaisuutena, jää käsikseen kömmähdyksiä. Veikkaan, että kirjoittajat ovat olleet tietoisia epäloogisuuksista, mutta niiden korjaaminen olisi vaatinut aivan liikaa työtä, joten ne kuitattiin tyyliin "ääh, ei niitä kukaan ehdi huomata". Kardinaalimoka minusta, sillä tästä leffasta olisi voinut tulla scifi-klassikko.
Spoiler Lääkintäkapseli oli aluksella pappa-Weylandia varten, joten turhaan pahoinpitelit huuliparkaasi.
Spoiler Ekaksi tulee mieleen että se podi oli koko aluksessa vain vanhan Weylandin takia. Toinen vaihtoehto on että Vickers olikin mies
Spoiler Ah, niinpä tietysti. Eipä käynyt mielessä kun heppu ei käynyt kapselin lähelläkään, eikä olisi voinut sitä kylmäunesta herättyään käyttää. Eikä käyttänytkään. Hmm. Jos tuon "kalibroitu miehille" oli tarkoitus olla jonkinlainen johtolanka (ja unohdetaan hetkeksi että luulisi moisen superlaitteen osaavan hoitaa sekä miehiä että naisia), meni se pahasti hukkaan, koska Weyland näytettiin vain hetkeä myöhemmin Ellun kaatuillessa verisenä ja vähissä vaatteissa heräämistilaan. Eikä ketään kiinnostanut edes sen vertaa, että olisi kysynyt "mitäs pirua sulle on tapahtunut?"
Ei tarjonnut Prometheuksessakaan. Vannoutuneena 3D:n vihaajana on kuitenkin pakko myöntää, että ko. muoti-ilmiö ei tällä kertaa enimmäkseen häirinnyt katselua. Helvetin epämukavat ja valotehon tappavat lasit olivat sitten asia erikseen, mutta nenän puuduttua (noin tunnin katselun jälkeen) niidenkin kanssa pystyi elämään. Ei silti, että tätä leffaa enää koskaan uudelleen katselisin kolmannessa ulottuvuudessa.