Hinnat ovat täällä valitettavasti karanneet etenkin musiikilla aivan tähtitieteellisiksi. Halpisleffojakin on huonosti eivätkä nekään vähät ole varsinaisesti halpoja. En ole ostanut enää vuosiin mitään listahintaista, vaan ainoastaan satunnaisia tarjottuja kuponkialennustuotteita tai todella hyviä kampanjatarjouksia. Silloinkin sen levyn saisi paikallisesta anttilasta vielä huomattavasti nopeammin.
Toisaalta, Keski-Euroopasta tai vaikkapa Jenkkilästä tulee paketti nopeammin kotiovelle kuin Suomen sisällä liikkuva oman maan posti. Itella hutkii miten hutkii.. Yleensä nämä suomalaiset nettikaupat (levy, leffa ym.) toimittavat nopeasti mutta siltikin ison maailman firmat toimittavat tavarat vielä nopeammin ja halvemmilla taksoilla.
Nyt oli kyllä nopeeta toimintaa. 24.4. klo 23 tilasin kirjan. 25.4. klo 23 tuli ilmoitus että kirja lähetetty. 26.4. klo 11 kirja oli postilaatikossa Kirjojen kanssa aikasemmin kestänyt vähintään se 1,5 viikkoa..
Tilauksesta uupui yksi leffa, josta ystävällisesti firmaa informoin. Lupasivat pistää leffan samantien tulemaan ja antoivat päälle vielä 5:n alennuskoodin. Asiallista toimintaa... :thumbsup:
Sain viime kesänä tilatun EA Sports Active -pelin vihdoin avattua ja innoissani aloin peliä testailemaan, jolloin osoittautui, että jalkaan tuleva anturi oli susi. Pistin asiasta viestin asiakaspalveluun, josta vastattiin nopeasti, että lähettävät uuden pelin tilalle ja viestin mukana oli lisukkeena 5 euron alennuskoodi. Eilen aloin pakkailemaan asiakaspalvelijan ohjeiden mukaan resua peliä asiakaspalautusta varten ja huomasin, että uuden pelin mukana tulleen laskun eräpäivä oli jo ollut ja mennyt. Taas viestiä asiakaspalveluun, josta vastattiin, että infoavat Klarnaa asiasta. Tänään tuli ilmoitus, että eräpäivä on siirretty vajaa kaksi viikkoa eteenpäin alkuperäisestä (joka oli vain parin päivän päässä siitä kun sain ilmoituksen, että paketti on noudettavissa). CDon saa minulta tästä tapauksesta kouluarvosanan 10. :thumbsup:
Tuli jokin aika sitten tilattua kampanjasta 2,5" ulkoinen kiintolevy (koska 3,5" on liian suuri kuljettaa mukana ja tarvitsee erillisen virtalähteen). No cdon päätti sitten vaihtaa tilatun levyn tilalle "vastaavan tuotteen" joka on 3,5" seagaten ulkoinen levy erillisellä virtalähteellä. Tätä muutosta ei voi perua tai muuttaa toiseksi tuotteeksi mitenkään, koska tilaus on kuulemma jo mennyt toimittajalle. Eli tilaamalla 2,5" ulkoisen levyn, cdon toimittaa "vastaavan" 3,5" ulkoisen levyn kysymättä tilaajalta mitään. En tee 3,5" levyllä mitään, voikohan sen palauttaa jälkikäteen ja saada kaikki kulut takaisin? katso liitettä cdon.jpg Kaiken lisäksi "vastaava tuote" on viallinen malli. Miten tämä vialliseksi todettu malli täyttää laatukontrollin jota alkuperäinen tuote ei muka täytä? Älä osta tätä ulkoista kiintolevyä edes tarjoushintaan.
Totta kai voit palauttaa tuotteen ihan normaalin etämyyntitapaan. Luulisi CDOnin kuitenkin suostuvan peruuttamaan tilauksesi, ellet korvaavaa laitetta halua. Onhan se heidän omankin etunsa mukaista. Käsittääkseni korvaava tuote ei ole tuo tunnetusti viallinen malli, vaan tämä: http://cdon.fi/kotielektroniikka/seagate_expansion_stbv2000200_3.5%22_2tb-20906260 Tuossa viallisessakin Seagaten levyssä ongelma on kotelon elektroniikassa, joten siitäkin saisi edullisen sisäisen kiintolevyn, jos sellaista tarvitsisi. (Takuuhan toki kotelon avatessa menee.) Onhan tuo tilausten muuttaminen ikävää, mutta tarjotut vaihtoehdot ovat ainakin hintansa puolesta reiluja. Kun virtalähteettömyys on itsellesi olennainen kriteeri, kokeile ehdottaa tilalle CDOnin valikoimasta jotakin omasta mielestäsi vastaavaa levyä samassa hintaluokassa. Ainakin joku on tuossa kuulemma onnistunut.
Olen ottanut yhteyttä cdoniin ja he kertoivat ettei (heidän muuttamaa) tilausta voi peruuttaa tai muuttaa mitenkään. Vasta kun olen hakenut tuotteen postista, voin ottaa yhteyttä seuraavan kerran ja sopia mahdollisesta palautuksesta. Ihmettelen vain miten cdonin mukaan iso, painava ja erillisellä virtalähteellä oleva tuote on vastaava kuin pieni, kevyt ja ilman virtalähdettä oleva tuote? Ja kaikenlisäksi pakotetaan tilaaja vastaanottamaan aivan väärä ja erilainen tuote.
Kuulostaa siltä, että CDOnilla ei ole asiakaspalvelija ollut ihan tehtäviensä tasalla. Jos firman meno kypsyttää liiaksi, ainahan voit jättää paketin noutamatta. Siitä aiheutuu CDOnille maksimimenetykset ajan ja postikulujen suhteen. Rakentavampi ratkaisu voisi kuitenkin olla pistää uusi viesti asiakaspalveluun ja ilmoittaa ihan ystävällisessä hengessä, että korvaava tuote ei vastaa tarpeitasi, voisiko CDOn toimittaa itse valitsemasi saman hintaluokan levyn tilalle. Jos esimerkiksi tilasit 2 teran levyn, samasta hintaluokasta tuskin löytyy vastaavan kapasiteetin 2,5-tuumaista levyä (joka ei siis tarvitse ulkoista virtalähdettä). Kävisikö sulle 1 teran vastaava levy, sellainenkin kun uskoakseni tulisi muualta ostettuna selvästi CDOnin tarjousta kalliimmaksi?
Tämä Digital Manin ongelma johtuu varmaan siitä, että tuote on tilattu Fiksut Kaupat -osastolta/kampanjasta. Nehän ovat jollakin tapaa CDONille halvalla tarjottuja eriä, joissa varmaan ehtona, että sitä saa halvalla viikolla x tms. Onkohan CDON sitten tehnyt jonkun könttäsopimuksen tavarantoimittajan kanssa (maksetaan summa x, myynti mitä tahansa), ja jos jokaisen tuollaisen 2,5" kovalevyn tilanneen asiakkaan tilaus peruttaisiin kokonaan, joutuisi CDON maksamaan summan ilman minkäänlaisia tuloja.
Veikkaan, että CDOn on kuvitellut löytäneensä edullisen erän ulkoisia kiintolevyjä Kiinasta. Halvalla tarjottu tavara on sitten ollut jotain tämänkaltaista: http://www.socialbucket.net/2011/04/pirate-hard-drive.html Piraattikovalevyt eivät ole ihan harvinaisia idän ihmekaupoissa. Tätä tukee myös se, että CDOnin kampanjan lanseerausaikaan ei 2 teratavun 2,5 tuuman levyjä ollut tietääkseni kuin yhden valmistajan listoilla, ja tuo malli ei vastannut CDOnin ilmoittamia speksejä - eikä varsinkaan hintaa. Nyt CDOn yrittää sitten hoitaa homman kotiin mahdollisimman siististi. Kovin paljoa liikkumavaraa firmalla tuskin on ja takkiin taitaa tulla joka tapauksessa.
Aspa toimi ihan ohjeiden mukaan. Firman politiikka tosiaankin on, ettei mitään tilauksia tai tuotteita voi vaihtaa, peruuttaa tai lisätä, vaan paketti täytyy aina vastaanottaa ja sitten palauttaa epätoivotut tuotteet. Palautus kuitenkin toimii hienosti ja ongelmitta, joten asiakkaalle ei aiheudu muuta haittaa kuin parin päivän lisäodotus. (Paitsi jos tosiaan alat itse hankalaksi, etkä nouda pakettiasi vaan odotat kaksi viikkoa että se lähetetään automaattisesti takaisin lähettäjälle; silloin joudut odottamaan tuon kaksi viikkoa vrt. omatoiminen nouto ja palautus = noin 3 päivää.) Rahatkin palautetaan pikaisesti ja ilman kiertelyitä (toimituskulut vain koko tilaus palautettaessa).
Kyllä itse olen ainakin saanut peruttua osia tilauksistani. Esim. jonkun levyn tulo kestänyt liian kauan/saanut muualta halvemmalla
El Granden tavoin olen saanut ihan ongelmitta peruttua CDOnin odottavia tilauksia kokonaan tai osittain. Vaatiihan se erillisen yhteydenoton asiakaspalveluun (sen sijaan että hoituisi suoraan verkkokaupan tilauksenhallinnasta), mutta ei mulle ole kyllä ikinä tullut asiasta mitään mussutusta CDOnin taholta. Onhan se myyjällekin tappiollista ottaa tavaraa turhaan varastoon, maksaa postikuluja kahteen kertaan ja riskeerata tuotteiden vaurioituminen edestakaisen postittelun aikana. Ehkä tässä reisille menneessä kiintolevytarjouksessa on tavallista enemmän paineita saada asiakkailta kassavirtaa, mutta kuulemani mukaan näidenkin tarjouslevyjen toiseen malliin vaihtaminen ja kokonaan peruminen ovat kyllä onnistuneet.
Minulle on aina (jokaisella kolmella kerralla) sanottu ettei tilausta voi enää muuttaa, kun olisinkin halunnut jättää jonkun tuotteen pois tilauksesta. Myöskään tuotteiden lisääminen ei ole onnistunut, sitäkin olen pyytänyt. Olen tilannut vain varastossa olleita tuotteita, mutta millään noista kerroista ei tilaus ole vielä seurannan mukaan ollut pakattavana, kun asiaan on jo tullut kieltävä vastaus.
Olen tilannut sivustolta lukuisia melko harvinaisia vinyylilevyjä, jotka tiedän olevan loppuunmyyty, mutta silti CDON väittää niitä olevan varastossa. Aina reilu kuukausi tilauksen jälkeen on tullut sähköpostiin viestiä, että valitettavasti tilaamasi tuotteet ovat loppuneet ja hyvitykseksi on tullut ilmaiset postikulut -bonuskoodi. Siellä ne samat loppuunmyydyt vinyylit ovat kuitenkin edelleen CDONin sivuilla tilattavissa. CDONiin on äskettäin ilmestynyt bonusrappunen, jossa yli 60 euron tilauksista saa itselleen 5 euron alennuskoodin sähköpostiin. Laittelin nyt uudelleen tilaukseen loppuunmyytyjä vinyylilevyjä 60 euron arvosta ja sähköpostiini tipahti juuri 5 euron bonuskoodi. Minulla on tylsää joten taidan kerätä noita koodeja ainakin viisi. Ehkä ne joskus tajuaa lopettaa loppuunmyytyjen tavaroiden myynnin. Ja vinyylit joita ei ole saatavilla ovat esimerkiksi Cult Of Luna - Somewhere along the highway, Cult Of Luna - Eternal Kingdom, Isis - Oceanic. Tilatkaa omalla vastuulla... Lisäksi luultavasti myös PMMP:n Leskiäidin tyttäret jonka tilasin kuukausi sitten, mutta mitään ei ole siitäkään vielä kuulunut.
Mikäs siinä, ihan järkevästi toimit. Samaa kaavaa noudatan, kun Zavvista tai Hutista tilatessa pitää saada kokoon esim. 50 punnan tilaus: lisäilen tuotteita, joita eivät varmuudella lähetä. Varastosaldon valheellisuus ei tietenkään ole kiva asia. Itse olen purnannut Discshopille siitä, että kauppaavat vuosia sitten loppuunmyytyä tavaraa, mutta eivät ole tehneet asialle mitään.
Näistä ikuisesti myynnissä roikkuvista mutta aikaa sitten loppuunmyydyistä tuotteista voisi oikeastaan alkaa koostaa jonkinlaista listaa. Ehkä CDOnia ja Discshopia alkaisi kiinnostaa harhaanjohtavien tuotetietojen päivittäminen, jos usempikin asiakas tilaa samaa tavaraa kuukaudesta toiseen.