Joo ei näemmä jakseta edes sen vertaa käyttää aikaa, että katsoisi eri kohtausten välin mainoksille, vaan ne on joko ajastettu tapahtumaan tiettyyn aikaan meneillään olevasta materiaalista huolimatta tai joku vaan surutta painaa katkon päälle :hitme: No eipä tule muutenkaan enää katsottua kuin pari ohjelmaa viikossa "livenä" muut sitten ilman mainoksia...
En nyt enää muista mitä katsoin, pari päivää sitten, olikohan Mentalist? Jossain kohtaa tuntui että mainoksia tuli parin minuutin välein... Ja puumanaisessa taitaa mennä yhtä paljon ohjelma-aikaa mainoksiin kuin ohjelmaankin. ei tällaisessa ole enää mitään järkeä. Vieläkin ottaa päähän (ja siksi tänne kirjoitankin..)
Jep. TV-ala on sellainen, että aina pitää väkisin Jenkeistä apinoida kaikki idioottimaisuudet tännekin. Onneksi sentään on kiintolevy. Tosiasiahan on, että ne jotka vain kynnelle kykenevät katsovat tämän uudistuksen jälkeen varmasti entistä vähemmän TV:tä suoraan lähetyksestä, eikä mainosten kokonaisnäkyvyys ainakaan parane vaan saattaa jopa huonontua. Erityisesti tämä koskee juuri niitä nuorempia ikäluokkia, joille suuri osa mainoksista on suunnattu.
Viestintävirasto tutki asiaa ja odotusten mukaisesti paljastui, että kanavat eivät pysy lain asettamissa rajoissa. MTV3 lähetti 9 kertaa kymmenestä enemmän mainoksia kuin sallitut 12 minuuttia tunnissa, TV5:llä mainosten kesto ylittyi 86 prosentissa tapauksista ja Nelosella 69%. Kanavat ovat valittaneet Viestintäviraston huomautuksesta hallinto-oikeuteen... Turun Sanomat
Paperiversiossa on lisäksi, että Nelonen ja TV5 sai nuhteet tämän leffoja koskevan "yksi mainoskatko per 30 min" rikkomisesta. Tutkimus on tehty viime vuonna. Onko nuo ns. mustat sekunnit määrätty laissa? Toivottavasti ei nyt ainakaan päädytä niiden poistamiseen - esim. Ruotsin mainoskanavilla huomaa, ettei niitä ole ja on hyvin vaikea välillä erottaa missä edellinen mainos loppuu ja seuraava alkaa.
Tuo laki kannattaisi muuttaa muotoon "tunnista 48 minuuttia pitää olla varsinaista esitettävää ohjelmaa". Silloin se 12 minuuttia saisi olla mitä vain eikä tulisi noita ongelmia, että mitä lasketaan mainoksiksi.
Hyvä idea, eli kannatan Juurikin näin, ja lisäksi yksi asia mikä aikalailla ituttaa on että ohjelmat eivät ala ohjelmatiedoissa mainittuina aikoina vaan n. 1-7 (10) minuuttia myöhemmin.
Entä sitten kun ei tule varsinaista ohjelmaa? Vai täytyykö kanavien lähettää ympäri vuorokauden varsinaista ohjelmaa? Vai onko joku tietty aikaväli jolloin joka kanavan on lähetettävä varsinaista ohjelmaa?
Aamun lehdessä (SK) oli asiasta hieman tarkemmin ja Viestintäviraston edustajan mukaan mainosajat ylittivät useassa tapauksessa sallitun ajan, vaikkei mustia sekunteja olisikaan laskettu mukaan.
Tuskin se nyt kovin ratkaiseva asia on, mutta en ymmärrä miksei mustia sekunteja voi laskea kanavan ohjelmatuotannoksi kun 96% koko universumistakin on pimeää ainetta?!
Tuohon on varmaan nykyäänkin jotain säädöksiä. Eihän nykyäänkään lähetetä yöllä 12 minuuttia mainoksia ja 48 minuuttia pimeyttä. Eli vähintään 48 minuuttia pitäisi olla varsinaista ohjelmaa ja loput 12 minuuttia mitä vain. Ei tuo nyt niin hankala ole toteuttaa. Jos ei ohjelmaa lähetetä, ei lähetetä myöskään mainoksia. Ohjelmaksi lasketaan sitten vain se, mitä varsinaiseen teokseen kuuluu. Eli sponsorilogoja mainoskatkojen yhteydessä ei lasketa siihen, vaan 12 minuuttiin.
Vielä törkeämpää on elokuvan PÄÄLLÄ esitettävä asiaan mitenkään kuulumaton mainonta. Pilaa kuvan ja varastaa huomion täysin väärällä hetkellä. Esimerkki mainostajien idiotismista oli 1.7.2012 lähetetty Kickboxer (Van Damme), jossa muistaakseni elämäniloa puhkuva tekopenismainos ponnahti kuvan vasempaan kulmaan silloin kun Spoiler Dammen veli oli laittomasti hakattu pyörätuolikuntoon ja Damme käveli kohti temppeliä suremaan/meditoimaan. Tai sinne päin. Tapoin jo tallenteen, en muista juonen tai sähköpeniksen detaljeja tarkemmin. Olen 100% varma, että Dammen mielessä ei kyseisellä hetkellä pomppineet iloiset dildot, vaan ennemminkin konepistoolit ja puukot. Asemainos olisi sopinut tuohon tilanteeseen paremmin, tai hautauspalvelun mainos. Jokin synkkä tuote kuitenkin.
Vai on jollain kanavalla taas lähdetty tuohonkin. Aikoinaanhan taisi olla Battery, joka mainosti ohjelman aikana ruutuun hypänneellä popupilla (Lostissa?). Silloin asiaan auttoi tiukat palautteet kanavan lisäksi itse mainostajalle. Pahoittelujen myötä tuosta luovuttiin pikaisesti. Tiedä sitten ottaako tekopenisyritys palautteen yhtä tosissaan... Asiaa sivunnee myös TV5:n täysin idioottimainen tapa katkaista elokuvat aina lopputekstien alkuun. Mahtuupahan sitten enemmän mainoksia lähetysvirtaan, mutta kyllä lopputekstijakso on olennainen osa elokuvakokonaisuutta ja siinäpä sitten normaalisti elokuvankatsomisen jälkeiseen sulatteluun vietetty hetki katkeaa välittömästi äänekkääseen kanavatunnukseen. Jokuseen kertaan lopputekstien aikaiset tapahtumatkin ovat jääneet tuosta johtuen näyttämättä, vaikka noissa tapauksissa eivät aina ole aivan välittömästi elokuvaa katkaisseetkaan.
Ei niin, koska nykyään saa lähettää mainoksia enintään 12 minuuttia. Eli voi lähettää myös vähemmän tai ei ollenkaan mainoksia. Muuta ohjelmaa saa lähettää vaikka koko 60 minuuttia, ei kuitenkaan pidä tai täydy lähettää.
Hmm. Nyt en oikein ymmärrä. Eihän kukaan tietenkään pakottaisi tuossa 48 minuutin hommassakaan koko ajan ohjelmia lähettämään. Tai etteikö lyhyempiä ohjelmia saisi lähettää. Onhan nykyäänkin erilliset säädökset sarjoille ja elokuville. Sarjoissa esim. saa olla kaksi mainosta per jakso, mutta elokuvissa ei saa olla kuin yksi per 30 min. Se mitä tarkoitan on siis, että jos/kun ohjelmaa lähetetään, vaikkapa elokuva 90 min, niin tunnissa pitää olla vähintään 48 minuuttia itse elokuvaa. Tuotahan voi jalostaa siten, että esimerkiksi 30 min ohjelmassa pitää olla vähintään 24 minuuttia ohjelmaa ja 20 min ohjelmassa 16 minuuttia ohjelmaa. Eli jos prosenttisuhde säilyisi aina samana siten, että varsinaista ohjelmaa pitää olla 80%. En oikein nyt ymmärrä sinua, että miksi niin vaikeaksi tuon asian teet ja hankalasti näet sen. Mielestäni tuo olisi parempi vaihtoehto kuin nykyinen, jossa tv-firmat yrittävät jokaisen asian saada "ei-mainokseksi" ja näin pois 12 minuutin rajoituksesta, eli sponsorilogot, mainoskatkovideot, mustat välit, jnejne. Jos tuo vielä tehtäisiin siten, että varsinainen ohjelma/elokuva/mikälie pitäisi lähettää sellaisenaan ilman, että sen päälle saa laittaa mainoksia. Eli alusta tekstien loppuun saakka. Niin sillä vältyttäisiin esim. juuri tuolta TV5:n vammaselta tavalta katkaista leffat heti lopputekstien alkuun. Summa summarum: Lähetysajasta pitää väh. 80% prosenttia olla varsinaista ohjelmaa, johon lasketaan mukaan vain se, mitä teoksessa on alunperin ollut. Loppuaika saa sitten olla sponsoreita, mainoksia ja mitä vain.
Mielestäni mainosten esittämistiheys oli OK ennen tätä muutosta, mutta nykyään tätä jatkuvaa mainosten tuputtamista ei kestä --> mainoskanavien ohjelmat digipoksin kovalevylle ja mainoksien skippaaminen julmasti. Onkohan kukaan mainosmaailmassa tehnyt selvitystä, että kuinka paljon ihmiset oikeasti jättävät kaikki mainokset katsomatta koska näitä mainoksia tulee nykyään liikaa ? Itse en ole vuosiin katsonut mitään mainoskanavien ohjelmaa livenä vaan aina ne vähäisetkin ohjelman poksin kovalevyltä viivästettynä ja mainokset ohittaen.
Luetaanko mainoksiksi vain ne mainokset, jotka lähetetään ohjelman kesken pidettävillä katkoilla. Onko niin, että ennen ja jälkeen ohjelmaa esitettävät mainokset eivät kuulu tähän 12 minuutin laskentaan mukaan? Monien sarjojen jaksot kun ovat 41-44 minuuttisia ja niille on varattu 60 minuutin ohjelmapaikka, jolloin mainoksille jää oli 15 minuuttia.
Tätä parempaa kiteytystä feminismistä en saata toistaiseksi tietää. Mainonnan rajat ylittävää äärimmäistä aivopesua.
Sarjojen kausibokseilla on tullut hemmoteltua itsensä pilalle. Ne pari sarjaa mitä tv:stä vaimon kanssa (ajastettuna tottakai) katsoo on aivan maksimi. Vaikka miten pääsisi digiboksilla hyppimään mainosten yli, menee kyllä kaikki fiilis katsella yhtään mitään kun sitä kaukosäädintä saa olla haparoimassa seitsemän minuutin välein. Ja kun se mainoskatko alkaa jollain hölinöillä (mm. kolmosen salkkarihahmot JATKUU!!!!!111!!), uppoa siinä sitten tunnelmaan. Puhumattakaan siitä että se kanavalogo on ohjelmissa järjestään sellaisessa kohdassa kuvaa että tv:n kuvasuhde on likimain aina johonkin suuntaan viturallaan :OI Onneksi on nettikaupat ja tv-sarjaboksit.
Katson tv-ohjelmia harvoin livenä ja mainoksia vielä harvemmin. Tikipoksin tallenteita kelatesssani olen ainakin jo viime talvena huomannut, että pisimmät tavalliset mainostauot - siis keskellä leffaa - ovat olleet muistaakseni jopa ylikin 7 minuuttia kestoltaan. Ja sellaisia on ollut useampiakin keskellä leffaa. Joka yleensä on alkanut minuuttikaupalla myöhässä, kuten "maan tapana" on. Eli ilmoitetaan mainostauon alkamisaika, ohjelman alkamisajan sijasta. Yhä useammin olen siis joutunut tikipoksissa painamaan lisähyppyjä eteenpäin, ennen kuin mainostauko on ohi. Aiemmin yksi 5 minuutin oletushyppy vei siis useammin mainostauon loppuun, tai ainakin lähemmäksi sitä. MTV3 on kenties tästä tietoisena joissain ohjelmissa arponut taukojaan niin, että osa mainostauoista on jopa allekin minuutin ja osa sitten ylikin 7 minuuttia. Vai olisiko (osa)syynä se, että näin ihmiset eivät oletettavasti käy yhtä usein jääkaapilla tms., jolloin he siis ovat poissa itse pääasian, eli mainosten parista. Joistain (naisten) tv-sarjoista näytetään ensimmäiset mainokset välittömästi alkutunnarin jälkeen, tai jopa keskellä sitä. Sekin lienee uusi ilmiö? Ja sen jälkeen tulee itse ohjelmaa vain luokkaa 7 minuuttia ennen seuraavaa mainosta. Naiset tosin taitavat sietää mainoksia miehiä paremmin. Joka tapauksessa, mainoksissa määrä tuntuu enenevässä määrin korvaavan laadun, mediasta riippumatta. Nykyiset kissanruokamainoksetkin alkavat melkein jo lähennellä eläinpornoa. Siis kun se miehen äänellä varustettu rietas kollikissa saa niukassa asussaan kiemurtelevan naisen kuumaksi. Enää puuttuu ankara litinä, kollin mouruaminen ja sängyn narina ääniraidalta ja yhteinen sähkösavukkeen polttaminen. Riettaan kollin vinkatessa silmää naiselle, joka on selvästikin ilahtunut teurasjätteistä valmistetun, pahalta haisevan kissanruoan mahdollistamista multiorgasmeista. Luulisi jopa kissanomistajia hävettävän sen verran, etteivät ko. ruokamerkkiä enää kehtaa "omalle rakkaalleen" ostaa. Vajaat pari vuotta sitten tulin tehneeksi karkean mittauksen MTV3:n käytännöistä tässä ketjussa: Miehet jotka vihaavat naisia... "Tallensin jälkimmäisenkin osan eilen. Leikkasin digiboksini karkealla "editorilla" uutistauon pois ja tallensin sen. Kestoa näytti olevan minuutin tarkkuudella 35 minuuttia! Jälkimmäisen leffan pituus ilman mainoksia yms. on boksini mukaan 1 h 25 min. EPG-tietojen mukaan tuo ohjelmapaikka oli 2 h 25 min (alkuosa + uutistauko + loppuosa). Siitä siis ~1 h meni uutisiin, säähän, urheiluun ja ennen kaikkea: mainoksiin. Tuon em. pitkän uutistauon ulkopuolella oli siis mainoksia: 1 h - 35 min = ~25 minuuttia." Kenties noin ei enää nykyään toimita edes MTV3:lla? Tuo 1h 25min kesto kait tarkoittaisi nykyisellä "12 min/tunti säännöllä" sitä, että mainoksia saisi tuona aikana olla enintään 0,20 x 85 minuuttia = 17 minuuttia. Siis enintään 20 % itse leffan kestosta. Jos taas verrataan koko varattuun ohjelmapaikan aikavaraukseen (2h 25min), niin vajaat 59 % oli varsinaista leffaa. Eli noin 41 % oli jotain muuta, tietenkin pääosin mainoksia. Uutistaukokin oli käytännössä: mainoksia + ilmoitus pian alkavista uutisista + mainoksia + uutiset + mainoksia + urheilu-uutiset + mainoksia + sponsoroitu sää + mainoksia + ilmoitus pian alkavasta leffasta + mainoksia. Jos mainostajat saisivat päättää, eläisimme melkoisessa dystopiassa. Joka kodissa olisi keskusradio, jonka volume olisi aina täysillä. Lisämaksulla voisi sentään valita mieleisenä mainoskanavan. Nukkua sentään saisi, siis sen verran kuin on varaa maksaa. TV:n voisi saada osittain manuaalisesti ohjatuksi, mikäli on tarpeeksi varakas ja sitä rataa.