Tuosta oli jo puhetta edellisellä sivulla. Itella ei kyennyt pitämään kiinni 'seuraavana päivänä perillä' -lupauksesta 1. luokan postin osalta, joten siirtyivät 2. luokkaan kokonaan.
Olisi tietysti suotavaa, että tämä näkyisi myös postimaksuissa, mutta ei. Kyllä se posti tulee silti puolet nopeammin 1. luokan postina, kuin 2. luokan. Mieluummin kahden päivän toimitus, kuin viikon toimitus. Nykyään toimitus kestää yhtä pitkään kun esim. amazon uk:sta tilatessa, jossa on käytännössä ilmaiset postikulut.
Mitä tarkoitat? 1. luokan postin pitäisi tulla päivässä, mutta tästä Itella ei pysty pitämään kiinni. 2. luokan posti tulee 2-3 päivää. Viikon toimitusaikaa ei saa aikaan edes viikonloppua väliin survomalla. Vai tarkoitatko, että Disci ei lähetä ajoissa? Ainakin minulle lähettävät edelleen tilauspäivänä, jos aamulla tilaa. Jos taas 2. luokan posti kestää viikon saapua, niin herää kysymys, missä periferiassa mahdat asua...
Turhaa rutinaa. Discshopin kiinteä postimaksu kaikille on kompromissi. Jos postimaksu olisi pienempi, olisi se raha revittävä tuotteiden hinnoissa. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin ilmaiset postikulut. Aina ne postikulut peritään asiakkailta jossakin muodossa.
Kuten alkuperäisessa viestissäni sanoin, viikonloppuna tilattu paketti lähti matkaan maanantaina Dischopin mukaan, eikä saapunut perille vielä perjantain postissakaan. Moista vetkuttelua on ollut aikaisemminkin tämän 2. luokkaan siirtymisen jälkeen, mutta ei jatkuvasti. Asuinpaikkani ei pitäisi vaikuttaa asiaan, koska jo _ennen_ 2. luokkaan siirtymistä, paketit tulivat parin päivän sisällä. Kaikki ulkomaalaiset vähänkään isommat nettikaupat tarjoavat ilmaisia postikuluja. Silti hinnat ovat pääosin halvempia kuin täällä. Menee ne kulut sitten mistä tahansa, niin tuossa asiassa ei voi väittää vastaan. Tiedän, että tästä voi lähteä hiuksia halkomaan paljon syvällisemminkin, mutta se keskustelu kuuluu muualle, enkä ole sitä tässä kiinnostunut jatkamaan. Annoin vain vähän vertailupohjaa, miten huonosti Discshop nykyään hoitaa toimituksensa. Ja ei, se ei ole maailmanloppu, että tuotteen tulo kestää huomattavasti pidempään kun ennen, mutta ihmetyttää vaan miten palveluja huononnetaan, eikä se näy hinnoissa mitenkään. Ei muilla paikallisilla nettiliikkeillä ole ongelmaa saada tuotetta tulemaan kohtuu ajassa perille, mutta miksi Discshopilla on?
Oletko tyhmä vai muuten vain hidas? Ei ole olemassa ilmaisia postikuluja. Joku sen postin kuljettamisen maksaa. Olet vissiin ostanut Playsta tai vastaavasta ja luulet, että ei ole olemassa postikuluja, koska niitä ei ole erikseen mainittu?
*huokaus* Turhapa sinun kanssa asiasta on jutella, kun et pointtia ymmärrä ja käytöstavatkin ovat jääneet aikoinaan oppimatta.
Pyydän anteeksi käytöstapojani, jos ne häiritsevät sinua. Meillä on tapana ollut puhua totuutta ja suoraan. Ole hyvä ja kerro se pointti, johon viittaat. Sinä väitit näin: "Kaikki ulkomaalaiset vähänkään isommat nettikaupat tarjoavat ilmaisia postikuluja." Sinun väittämäsi ei pidä paikkaansa.
Jotenkin tämä postikulukeskustelu on mennyt väärille urille: Brittien amazon tarjoaa "ilmaisia posteja" jos tilaus on tietyn alarajan arvoinen. Jos siis on pienihintainen tilaus niin postikuja tulee. Toisaalta puhuttaessa postikulujen merkityksestä ei saa katsoa postikuja itseänsä vaan tilauksen kokonaishinta (toimitus sisältäen) on tärkein eli mitä homma tulee kokonaisuudessaan maksamaan. Postikulut saavat olla vaikka suolaiset jos tuotteet ovat halvempia eli jälleen kokonaisuus ratkaisee. Järkevä ottaa huomioon vielä toimitusnopeuden parhainta ratkaisua etsittäessä.
Niin on mennyt. Olen osasyyllinen. Koko keskustelu meni väärille raiteille. Discshop on ymmärtääkseni toiminut niin kuin järkevä firma toimii. Käyttää postipalvelua, jossa on paras hinta-laatu -suhde. Suomessa ovat vaihtoehdot vähissä. Kun haluamme valittaa postin kulusta ja hinnasta, on Itella se oikea osoite.
Toisaalta on Discshopin asia, että minkälaista palvelua se Itellalta tilaa. Putiikki kyllä on varmasti tietoinen Itellan toimitusnopeudesta 2. luokan kirjeiden osalta ja ilmeisesti luottaa siihen että kuluttajat ovat tyytyväisiä kyseisen palvelun nopeuteen tuotteittensa saamisessa. Joku voisi pohtia, että mikseivät käytä 1. luokkaa, mutta ilmeisesti ei ole sen arvoista (nostaisi hintaa liikaa kuten pohditkin). Vaihtoehtojen puute on harmi koska toimitusnopeudeltaan nykytilanne ei juurikaan tarjoa etua verrattuna kilpailijoihin.
1. Jos paketti on todella lähtenyt ajoissa Disciltä, syypää on Itella: 2. luokankin postin pitäisi olla perillä 2-3 päivää. 2. Ilmaista postitusta ei olekaan. Tuotteiden hintoihin upotettuja postikuluja on. Katso vaikka Play.comin "ilmainen toimitus" hintoja GBP vs. EUR hinta. Kummasti se EUR-hinta - UK:n ulkopuolelle - on kalliimpi, kuin GBP hinta päivän kurssin mukaan euroina.
1. Miksi näin ei ole muiden liikkeiden/lähettäjien kanssa? Dischopin kanssa tätä tapahtuu vähän väliä. Minusta tuntuu vaan, että Discshopin merkinnät käsitellyistä lähetyksistä eivät pidä paikkaansa. 2. Ei tässä ole tarkoitus lähteä nimenomaan suomeen toimitusta vertailemaan. Eihän tässä olla Dischopistakaan ulkomaille tilaamassa. Playlla/Zavvissa/Amazonissa/yms on ilmaiset toimitukset kotimaahansa, ilman mitään valuutalla viilausta. Tämä Amazon keskustelu oli vain vertailua siihen, miten on uskomatonta, että toimitus suomessa voi kestää nykyään yhtä pitkään, kuin englannista tilattaessa. Mutta jostain syystä monet haluavat tarttua epäoleelliseen.
1. Paha ottaa kantaa. Itselle tulee edelleen Discin tuotteet ajallaan (kahdessa päivässä). Ja timanttiasiakkuuteen on jotain pitänyt tilata. 2. Niin, niillä on hintoihin upotetut toimitushinnat kotimaahansa.
Minäkin haluan sotkea OT-keskusteluun, ite kun pidän ketjun nimikkoliikettä boikotissa Mutta; toki kaikki on huomannut että Amazon tarjoaa "omaa hintaansa" joka oikeuttaa SSD:yyn joka tuppaa oleen aina kallein hinta ko tuotteesta. Ja usein se hinta voi olla lähes tuplat alla listattuihin edullisempiin hintoihin verrattuna. Itsekkin toki pidän siitä että näen hinnat suoraan niin että siihen päälle ei enään ynnätä toimituskuluja, mutta kuten Maxi tuossa toteaa, on erityisesti Amazonissa nähtävä hieman vaivaa että näkee halvimman kokonaishinnan.
Mistäköhän oikein puhut? Et kai sekota Amazonin omia hintoja joidenkin marketplace myyjien "fulfilled by Amazon" hintoihin? Noillahan ei esim. ole veroja hinnoissaan.
Olet sinä ihme tyyppi. Ihan oikeastiko luulet, että Royal Mail tai joku kuriirifirma toimittaa maksutta esimerkiksi Playn myymät tuotteet? Aivan varmasti kuljetus maksaa ja asiakas sen maksaa tuotteen hinnassa.
Eiköhän Playlla ole aika paljon parempi sopimus Royal Mailin kanssa kuin Discshopilla Itellan kanssa. Kuitenkin aika erilaisista toimitusmääristä puhutaan. Sitä myötä toimituskulut per paketti laskevat.
Lienee myös sillä merkitystä, että miten ovat järjestäneet toimitusprosessiaan mukaan luettuna mahdolliset ulkoistukset. Näiden paikkojen "postikulut" kun eivät ole Itellan listahintoja. Toimitusprosessin kestoon kun vaikuttaa tuotteiden hakeminen & pakkaus varsinaisen Itellan toimituksen lisäksi. Jos valitettavaa on toimitusnopeudessa niin se on aina verkkokaupan itsensä asia. En ala valittamaan Itellalle siitä, että heidän toimituksensa D:n tapauksessa ovat hitaita koska loppupeleissa D on kokonaisvastuussa tilausprosessista, myös Itellalta tilaamansa palvelun osalta. D:n homma ärjyä Itellalle jos sieltä tilattu palvelu ei ole vaatimusten mukainen, ei asiakkaan. D:n tilauksessa sopimuskumppanit ovat D ja asiakas. D vastaa, että tavara toimitetaan sovitussa ajassa.