Hong Kongissa toimiva E-Ville-verkkokauppa valaisi tilannetta äskettäin Facebook-sivullaan seuraavasti:
Tuskin ne tulee yhdellä ja samalla laivalla, ja todennäköisesti kuljetus vaihtuu vielä jossain välillä. Nyt on muutenkin viime aikoina takunnut aivan älyttömästi kiinan tilaukset. Järjestään pitkälle toista kuukautta ovat kestäneet ku aiemmin useimmiten ovat tulleet 2-3 viikossa.
Saattaa olla vähän outo kysymys, mutta mitenkäs jos tilaat Briteistä jonkun paketin, mutta et nouda sitä tarpeeksi ajoissa postista? (Posti pitää tuotteita 2 viikkoa, kunnes lähettää takaisin.) Lähetetäänkö tuote silloin takaisin kauppaan, josta se on tilattu, ja jos näin, niin saako siitä rahat takaisin? Itselläni nimittäin on ollut jo yli 2½ viikkoa kämpilleni tilattu Bond 50 -boksi postissa lojumassa, joka oli Zavvista tilattu. Kämpilleni taas en kehdannut ajaa yli 300 kilometriä joululoman vietosta vain tuota pakettia hakemaan.
^Tuota kannattaa varmasti kysyä suoraan Itellalta, mutta jos 2 viikon säilytysaika on jo selvästi ylittynyt, niin uskoisin boksin lähteneen jo palautusmatkalle. Sinuna soittaisin Itellan/Postin aspaan heti aamusta ja selvittäisin tilanteen, mutta tätä varten tarvitset tod.näk. sen saapumisilmoituksessa viivakoodin alla olevan numeron lähetyksen identifioimista varten postitoimipaikassasi. Uskoisin vielä, että joudut Zavvin kanssa vääntämään rahojen palautuksesta, mutta kyllä heitäkin koskee etämyynnin säännöt (UK:ssa muistaakseni "Distant Sales Act" tjsp) ja yksi ratkaisu voisi olla boksin uudelleenlähettäminen uusilla toimituskuluilla (jos siis boksin vielä haluat). Tuli muuten mieleen, että olisiko tuon boksin noutamisen voinut delegoida jollekin valtakirjalla..?
Kyllä voi, tänään hain postista yhden paketin josta oli tullut sähköinen saapumistodistus ja siinä oli mukana valtakirja-osuus jolla kykeni valtuuttamaan jonkun toisen tekemään kyseisen "likaisen työn". Menettely pätee varmasti myös näissä ei-sähköisissä tapauksissa, mutta tällöin tuo valtakirja on laadittava itse ja tietenkin muistettava yksilöidä lähetys jota valtakirja koskee.
Pelkkä JJFI-alkuinen moninumeroinen koodi riittää sen paketin hakemiseen... Kun niitä sähköisiä saapumisilmoituksia voi tulla myös kännykkään tekstiviestinä... T: Vesku
Itselläni pääsi näin käymään yhden Amazonin lähettämän paketin kanssa. Kahden täyden kalenteriviikon jälkeen Itella palautti noutamattoman paketin lähettäjälle ja sen saavuttua perille sain Amazonilta sähköpostitse kuittauksen palautetusta tuotteesta. Amazon käsitteli asian normaalina asiakaspalautuksena ja ostoksen hinta palautui muutaman päivän kuluttua luottokortille. En sitten tiedä, miten asiakaspalvelultaan vähemmän loistavat firmat käsittelevät tällaisia tapauksia. Saattaa hyvinkin olla että asia pitää itse huomata ja osata pyytää rahojaan takaisin toimitusehtojen mukaisessa ajassa (kenties vielä palautuspostituksen kustannuksilla vähennettyinä).
Henkkareita kyselevät jos postiin marssii JJFI-alkuinen koodi mukanaan. Tällöin paljastuu jos lähetystä yrittää noutaa joku muu kuin lähetykselle merkitty saaja.
Itellan touhu on lähtenyt lapasesta. Postitoiminnasta on tullut firmalle riesa vaikka siitähän juuri on kysymys. Muutama viikko sitten sai naureskella sitä että piti ihan erikseen netissä ilmoittaa että haluaa noutaa paketit lähimmästä noutopisteestä (R-kioski n. 400 m päässä) sen sijaan että hakisi lähimmästä postikonttorista (n. 1,5 km linnuntietä). Häh? Ei että joku haluaa lähimpään paikkaan postinsa, lähes perille asti? Olisivat kysyneet jos joku haluaa välttämättä hakea tuolta kauempaa, jos sattuu vaikka olemaan samassa talossa töissä. Tänään sitten tulee taas postia Itellalta. Paketinohjauspalvelun käyttöehdot muuttuvat helmikuussa. "Merkittävin muutos koskee sitä, että ohjauspalvelun käyttö saattaa viivästyttää ohjattujen pakettien kulkua parilla päivällä ilman, että Postille aiheutuu tästä hyvitysvelvollisuutta." Ei v*ttu! Ensin pakettien perilleviemistä aletaan kutsumaan pakettien uudelleenohjaukseksi ja sitten pestään kädet mahdollisista viivästyksistä. Ja sitten urpot väittää että yksityistäminen parantaa palvelua. No eihän se helvetti monopoliasemassa olevan firman palvelua paranna, päinvastoin ja tässä se nähdään. Milloin ihmiset tajuavat että tietyt yhteiskunnan infrastruktuuriin liittyvät "luonnolliset monopolit" on paras pitää valtiollisina voitto tuottamattomina toimintoina? Kun ei tarvitse takoa voittoa omistajille niin voi keskittyä mahdollisimman hyvään palveluun ja yhteiskunta pyörii hyvin.
Höpönlöpön. Paketin saamiseen vaaditaan henkilöllisyystodistus sekä valtakirja alkuperäisen vastaanottajan allekirjoittamana (kyllä; myös kirjalla valtuutetun noutajan täytyy todistaa henkilöllisyytensä). Esim muotoa: Koodi: Valtakirja Täten valtuutan (nimi) vastaanottamaan lähetykseni (JJFI 1234). Valtuuttaja (paikka + aika + allekirjoitus + nimen selvennös) Valtuutettu (allekirjoitus + nimen selvennös) Itellan sivuilta löytyy myös eräänlainen pohja, mutta se on tarkoitettu kaiken postin noutamiseen, esim yrityksen postivastaaville tai henkilöiden edunvalvojille. Jos olet saanut ilman valtakirjaa muiden paketteja postista pihalle, niin henkilökunta on toiminut virheellisesti. Lisäys: Tänään noudin postista Hong Kongista tulleen ebay-ostoksen jonka statukseen on 17.11. merkitty "Your item is marked as dispatched." Siis noin seitsemän viikkoa kesti matka. Vielä normaalin rajoissa kiinatilauksissa, mutta yleensä kuitenkin tulevat edes vähän vikkelämmin.
Yritäppä sellaista valtakirjaa luoda tekstiviestistä... Sinänsä kuvaamasi toimintatapa on ihan oikein, mutta samalla malliesimerkki turhasta byrokratiasta, vanha tsaarinaikaiset perinteet omaava laitos kun kyseessä.... Itse en omaa minkään valtakunnan virallistamaa tai virallistamatonta ulostinta ja terveystilanteeni ei salli minun käydä paikallisessa asiamiespostissa, jolle on tähän mennessä riittänyt se koodi ja hakijan henkilöllöllisyystodistus sen paketin hakemiseen, viiteen vuoteen en ole ainuttakaan pakettiani itse postista hakenut. Vielä tuli mieleen, kukas tarkistaa pakettiautomaatilla sen henkilöllisyyden, automaatti kun aukeaa koodilla? T: Vesku
?? Postilähetyksiä on erilaisia, ja osa on tarkoitettu henkilökohtaisiksi. Tätä varten laissa on erikseen mainittu kirjesalaisuus. Se, että Posti noudattaa tätä lainsäädäntöä on ainakin minusta positiivista, eikä kaikissa asiossa pitkät perinteet ole huono asia. Kuten todettu, valtakirja ei vaadi tietotekniikkaa laisinkaan (paperi ja kynä riittää). Sähköisesti homma on lapsenkengissä, mutta se ei ole ensisijaisesti Postin korjattavissa oleva asia ja siten sen vika. Taidat tietää itsekin vastauksen: henkilöllisyyttä ei tarkisteta. Käsittääkseni kirjattuja lähetyksiä noihin automaatteihin ei voi lähettääkään.
Minä hölmö luulin että asiat ovat näin hyvin. Vain joitakin lähetystyyppejä voi kuulemma ylipäätään uudelleenohjata! Olin R-kioskilla 19:56 ja sain kuulla asiasta. Herttoniemen posti meni kiinni 20:00. Eli en sitten saanutkaan viihdettäni viikonlopuksi vaan maanantaina sitten tuonne Herttoniemeen jonottamaan! Mulla paloi käämi ja kotiin päästyäni sieltä R-kioskilta kirjoitin tuossa äsken "äkäistä palautetta postille". :OI Kun tähän vielä lisää tämän tullinkantorajan alennuksen 5 euroon niin kyllä on nettitilaajaa lyöty kunnolla. Fiilikset elämiseen menee kohta kokonaan. Miksi nousta ylös sängystä aamulla? Niin miksi?
Että meidän posti on nopea! 28.12.2012 tuli verkkokauppa.com:sta viesti, että tilaus on käsitetty ja postettu. Kaupan omien tietojen mukaan lähetys olisi perillä pääsääntöisesti käsittelyä seuraavana arkipäivänä kello 16:15 mennessä, mutta tässä tapauksessa ei mentykään pääsäännön mukaan: noudin lähetyksen paikallisesta R-kioskista viikkoa myöhemmin. Ei todellakaan nopeaa, ilmeisesti Itella on ulkoistanut verkkiksen toimitukset Mäntyniemen Citykanit -nimiselle kuljetusfirmalle. Myönnettäköön, että välissä oli vuoden vaihtuminen, mutta ei silti tuossa olisi saanut viikkoa kestää.
Joskus posti yllättää positiivisestikin. Tai ainakin Royal Mail. Keskiviikkona Lontoosta lähetetty kameran käyttöohje tipahti postiluukusta jo perjantaina, ihan tavallisena A-luokan kirjeenä. :king:
Kiitos hyvästä vinkistä. :thumbsup: Pitääkin keskittyä elämässä noihin asioihin ennenkuin nekin yksityistetään pilalle. "Aurinko Oy hakee toiminnassaan säästöjä ja nousee tästä lähtien vain joka toinen päivä".
Laitetaan tähän viimeisimpiä toimitusaikoja eri kaupoista. Laskettu lähetyspäivästä alkaen ja pyhät+viikonloput on jätetty pois. (ehkä -1päivä toimitusajoista jos asuu Oulussa tai etelämpänä) CDON: 5 arkipäivää Discshop: 5 arkipäivää Verkkokauppa.com: 4 arkipäivää Amazon.uk, Royal Mail (Super Saver Delivery): 8 arkipäivää Amazon.uk, Deutsche Post DHL: 6 arkipäivää Zavvi.com: 12 arkipäivää