Tuolla perusteella sen lihamestarin tyttären olisi pitänyt voittaa. Välitirskumista ei kuulunut edes yleisöstä! :thumbsup:
Oli kyllä mahtava juttu että Leena voitti. Uskon surkea töihinottaja -jutut nauratti hetken mutta ei niillä voittoa olisi saanu tulla. Onneksi näin!
Saakeli, kun oikeastaan vasta tässä viimeisessä jaksossa aloin diggalla Hefneriä, ja vieläpä ihan kunnolla. Olisi pitänyt seurata (eikä skippailla) tarkemmin jo ajat sitten. Nainenhan vetää ihan hirveällä draivilla tuota roolia ja varmasti onnistuu monia ärsyttämäänkin, mutta minä tykästyin kovasti. Nyt vähän harmittaa... jos tämä kausi vielä uusintana nähdään, niin voisinpa seurailla sitten vielä toisen kerran. Hirviniemi oli oikein hyvä myös, mutta tuoreutta ei samalla tavalla ollut, kuten jo todettiinkin. Kuustosen hahmosta pidin myös paljon. Komedia ei taida olla ihan Elena Leeven ominta alaa, vaikka muuten osaava ja nätti likka onkin.
Uusista sketsihahmoista mielestäni hyviä järjestyksessä: Sanna-Raipe Helminen, Taxfree ja Karim. Rasila ratsastaa vanhalla Tallinkin mainoksella, eikä edes vedä hyvin tota todella kulunutta viroläppää. Sikiöt ovat musta surkeita, mutta Rikun hahmosta voi erotessaan tulla jotain Iina Kuustonen on liian samaa monetta vuotta peräkkäin. Akun turkulainen ei ainakaan ekalla kerralla uponnut, mutta ei tosihuonokaan ollut.
Taxfree ekan jakson hauskinta antia ja vähemmän yllättäen Rasila taas se huonoin lenkki. Sikiöissä oli ihan kiva idea. Saas nähdä miten homma kehittyy. Alun vitsikisa oli paikoin aika vaivaannuttavaa katseltavaa. Koomikotkin aivan jäässä. Rasilasta puhumattakaan. Tuli sieltä sentään muutama hyväkin heitto. Niin ja mihin se Hissu lähti?
Näyttää siltä, että tämänkin tuotantokauden voi tiivistää kolmeen kohtaan: - Iina Kuustonen on sexy taskuvenus - Sketsihahmokilpailu on huvittavaa hassuttelua - Kaikki muu materiaali on sysipaskaa Sketsihahmoista voiton ansaitsee joko Sanna-Raipe tai Karim.
Kuvanlaatu antennipuolella oli uskomatonta paskaa, normaalin mössön lisäksi framerate oli jotenkin nykivä/outo. MTV3HD:llä tuo efekti oli paljon lievempi, ihan kuin se olisi tuplaantunut SD-kanavalla.
Mitään erityistä nykimistä (tyyliin väärä field-järjestys tai väärä freimien esitysjäsjestys) ei ollut, joten ehkä sinulla oli jokin kuvanparannusfiltteri käytössä ja se ei osannut käsitellä Putous-materiaalia oikealla tavalla. Vain 25 kuvaa sekunnissa lähetettiin antennikatsojille. Siis niin, että ei ole hyödynnetty lomitusta ollenkaan, vaan kotiin saatiin tosiaan progea ja vain 25 eri kohdassa kohteen liikkuminen ilmenee. Ennen (hyvinä aikoina) sentään 50 kpl erilaisia liikekohtia sekunnissa oli, mutta kun lama ja idiotismi levisi tv-tuotantoon, enää ei ole varaa aitoon 50 Hz (edes interlace) kuvankäsittelyyn, vaan on pudottu antiikkiseen 1800-luvun leffanykimiseen eli siis 25 Hz materiaaliin tässä tapauksessa. Muu maailma eli harrastekuvaajat päinvastoin siirtyvät lompakon paksutessa tavallisesta 60 Hz (enempi parempi, eli euroopassakin suositaan 60 Hz eikä hidasta 50 Hz mummoformaattia) FullHD-progekuvaamisesta ja 120 ja 240 Hz kuvantallennukseen, jolloin liikkeen realismi ja puhtaus entisestään paranee. Ja tässä maassa siis 25 Hz materiaalilla elellään. Ehkä tavara sentään kuvattiin HD- tai FullHD-resolla, sitä en tiedä sen tarkemmin. Teen päätelmät pelkästään pilatun SD-materiaalin todistamana ja mahdollinen hyvä kuva kuoli/tapettiin ja kuopattiin jonnekin matkan varrelle. Lisäksi kaikki liikkeet olivat SUMEITA eli kamerassa käytettiin liian pitkää valotusaikaa. Enemmän valaistusta ja nopeammat sulkimet, niin saataisiin edes ne 25 skarppia ruutua sekunnissa, mutta nyt käytettiin suljinaikana 1/50 s tai vieläkin hitaampaa. 1/250 s on hitain mahdollinen sallittu, joka pystyy jotenkuten edes siedettävän terävänä nappaamaan liikkuvan käden tai panoroinnin. 1/1000 s minä käytän mieluiten, mutta se tosiaan vaatii kirkasta valoa. Kaiken lisäksi liikkeen aikana kaksoisvalotusta tai kolmoisvalotusta esiintyi. Siis ei tietenkään kameramaisesti tahallaan valottaen, mutta sellaiselta kuva silti näyttää pilalle menneen formaattimorfauksen vuoksi. LIITEKUVASSA näkyy kaksoisvalotus, eli käsi on liikkeen vuoksi sumea, mutta sen lisäksi käsi koostuu kahden eri aikahetken valotuksesta. Jossain näin "kolmekin sormea" yhden asemasta, mutta en enää löytänyt sitä kohtaa todisteeksi, mutta siellä se silti jossain lymyää. Luultavasti lähdemateriaali on 50 Hz progea ja se morfattiin 25 Hz SD-progemateriaaliksi, jotta bittivirta alenisi riittävän pieneksi nykyisiin paskamukseihin, jonne tungetaan tusina tv-kanavaa, vaikka saisi panna vain pari-kolme kanavaa hyvän kuvanlaadun säilyttämiseksi. Mieluiten minä katsoisin 50 Hz interlacea, se säilyttäisi paremmin "yhden sormen yhtenä sormena" nyt nähtävän kahden-kolmen sormen asemasta. JOS alkuperäinen materiaali kaikesta huolimatta oli valotettu oikein (1/250 s tai sitäkin nopeammin) ja kuvattu talteen ainakin 50 kuvaa sekunnissa, niin jossain sitä seuranneessa vaiheessa laatu romahdutettiin paskaksi. HD-materiaalista näkisi mistä on kymysys. Alan kommentoida HD-lähetyksiä heti lottovoiton jälkeen. En tosin lottoa. Ilman lottovoittoa on liian kallista ostaa 8 kpl HD-virittimiä tietokoneisiin. Ostan HD-kaluston vasta kun on ihan pakko ja formaatit on lyöty lukkoon (ja kaikki salausmetodit kräkätty lopullisesti auki, yhtäkään salattua bittiä en aio kiintolevylleni päästää). Kuvanlaatu ei ollut niin huono, että se pilaisi komiikkaohjelman katsomisen. En siis valita Putouksen kuvanlaadusta. Paljon huonompaakin kuvanlaatua on lähetetty, esim. YLEn Runoraati-sarjassa. Niin huonoa kuvanlaatua, että vieläkään en ole voinut niitä ohjelmia katsoa. Pitää odotella x vuotta kunnes jokin videosupertietokone kykenee käänteismuuntamaan pilatun kuvanlaadun takaisin siedettäväksi. Runoraadin kuvanlaatu on niin karmea, että minä EN VOI sellaista kuvaa katsoa. Varastoin ohjelmat odottamaan tulevien vuosien kuvanpelastustekniikan kehittymistä. Putouksen kuvaongelmat ovat minimaalisen lieviä, tyypillistä väärän valotuksen liikesumeutta ja leffamaista nykimistä. Ja tyypillistä paskalaatuista HD --> SD -muuntamista, jossa "yksi jääkiekko muuttuu kolmeksi jääkiekoksi". Tällaisen kuvan kehnouden kanssa voi elää, kun on kyse tästä tv-sarjasta, jossa ei herkutella kauniilla maisemilla tai taidokkailla näyttelyesineillä. On melkein mukavaa kun harrastelijasilmillä todisteita katsomalla ymmärtää tv-ammattilaisten olevan 100% idiootteja, joille ei ole opetettu valotusajan ja freimimäärän merkityksiä, tai formaattimuunnoksen tekemistä ilman laadun tuhoamista. Tietotaito asuu vain kotikatsomoissa. Siihen on tultu tämän maan tv-tuotannossa, jossa kääntäjätkin joutuvat hakemaan leipänsä leipäjonosta, koska työstä saatava palkka ei leipään riitä, saati voihin ja juustoon. Kotiin murisemaan joutuvat jäämään kaikki oikeasti ammattitaitoiset. Työt tehdään tässä maassa nykyään ammattitaidottomien riistettyjen orjien tumpelosormilla (niitä kun saa kolme halpasormea yhden ammattisormen hinnalla). Sääliksi halpisduunareita käy, koska ovat valinneet tuollaisen orjatyönteon, vaikka se leipäjonokin oli vaihtoehtona. ---------------------------------------------------------------------------- Itse jakso oli pirun hauska. En ymmärrä niitä masokisteja, jotka katsovat jotain sarjaa jakso jakson perään ja sitten menevät nettiin valittamaan, että ajanhukkaa se paskan katsominen oli. Jos ei tykkää, ei kannata katsoa. Minä esim. en katsele pesäpalloa, koska en tykkää sen katsomisesta. Ei tarvitse tulla nettiin 365 päivänä vuodessa ulisemaan siitä, miten tylsää pesäpallon katsominen on. .
Jospa se ero sitten tuli tuosta, ja HD:nä tulikin kaikki kentät. Ja sen lopun nykimisen aiheutti liian hidas valotusaika. Vai onko tuo kuitenkin joku "hieno" tehokeino, samaa nykimistä on ollut muissakin live-ohjelmissa MTV3:lla. Minulla on tallenteet molemmista lähetteistä, millä noita kuvakenttien eroja voisi parhaiten tutkia?
Tarvitaan: - jokin videoeditori, josta saa stillifreimejä seivattua häviöttömästi talteen (.png tai .bmp), tai - stillikuviksi koko videon purkava softa. Irtokuvista kertyy äkkiä teratavukaupalla dataa, joten kannattaa purkaa vain muutama sekunti videota irtokuviksi. Kun stillikuvia tutkii, niistä selviää asiat paremmin, koska ei ole lomituksenpoistoa tai kuvanparannusta sotkemassa asioita. EI SAA ottaa stillejä videotoisto-ohjelmasta käsin, koska ne stillit on jo muokattu katselusoftan miljoonilla filttereillä, eli stillikuvissa näkyy lähinnä playersoftan asetuksia eikä puhdasta videomateriaalia.
Ensipuraisu vuoden 2013 sketsihahmoihin: Hänmän - Valitettavasti Jukka Rasila on tänäkin vuonna häntäpäässä. Käsitän kyllä, että hän hakee jotain erilaista siinä missä muut hakevat hahmonsa oikean elämän persoonista. Toisaalta katsoja menettää silloin mahdollisuutensa samaistua (esim. tuttavapiirinsä tai kohtaamiensa ihmisten kautta) tähän hahmoon, ja näin ollen hahmo jää pahimmillaan hyvin ontoksi. Hänmän saattaisi tehota lapsiin, mutta aikuisten enemmän tai vähemmän sivistynyt huumorintaju ei taida saada samanlaista kutkusta hullunkurista supersankaria leikkivästä miehestä. Sisko ja Veli Sikiö - Ensivaikutelma oli lähinnä se, että Rikulla oli tainnut olla kiire Tanssii Tähtien Kanssa -keikallaan, kun tänä vuonna piti lähteä moiseen parityöhön mukaan. Tuo death metal/gootti -sketseilykin on niin loppuun koluttua aina Kummeleista Ketoseen&Myllyrinteeseen saakka, ettei siitä paljoa huumoria irti saa. Iinan hahmo on parempi (tunnistin heti oikean elämän ihmisiä siitä) ja se hokeman jälkeinen käsimerkki vaikutti söpöltä. Karim Z. Yskowicz - Jussi Vatanen valitsi itsellensä hyvin perinteisen hahmotyypin. Tosin tällä kertaa hahmosta kumpuaa hieman älykkäämpää ja hienovaraisempaa huumoria kuin esim. Vatasen Mr. Mallorcasta. Pidän Vatasen tavasta kiinnittää huomiota yksityiskohtiin kuten esim. hahmon nauruun (aina lopun "modulaatiosta" alahuulen avulla alkaen). Toisaalta Vatasen hahmot tupanneet karsiutumaan ennen loppusuoraa, mikä johtunee varmaan siitä, että hänen huumorinsa on ehkä sittenkin vähemmän ilmeistä ja hahmonsa vähemmän samaistuttavia kuin esim. mitä Akulla on. Nyt kun Umayya Abu-Hannan mielipidekirjoituskin on ollut tapetilla, niin saa nähdä, tuleeko Vatasella mentyä jossakin vaiheessa sen verran pitkälle huumorinsa kanssa, että alkaa tulemaan negatiivista palautetta katsojilta. Kristoffer Taxfree - Kristalla on huono tapa keksiä sinänsä hyvä hahmo, mutta sitten jollakin tavalla ylinäytellä se niin, että hahmo muuttuu vähemmän hyväksi. Siinä missä esim. Vatasen hahmot ovat tietyllä tapaa hillyttyjä ja siten tietyllä tapaa autenttisia, niin Kosonen on usein juuri liiallisella värikkyydellään saanut aikaan sen efektin, ettei katsoja näe lavalla hahmoa vaan Kososen hassuista vaatteissa. Tälläkin kertaa hänen hahmonsa on sinänsä hyvä ja osuva, mutta hän vaikutti hölöttävän hieman liikaa. Uskon kuitenkin, että hahmo pääsee Top 3:seen. Sanna-Raipe Helminen - Armin hahmot näkyvät olevan ainakin minulle vaikeasti sisäänpäästäviä (no pun intended) ainakin aluksi. Ensivaikutelmani Sanna-Raipeen olikin, että mitä hauskaa tässä pakkoliikkeellä varustetussa mumisijassa on. Vaikka ymmärsinkin, että nimensä mukaisesti tässä haettiin Raimo Helmisen persoonaa ja puhetapaa, niin en kuitenkaan ainakaan vielä tässä vaiheessa saa revittyä huumoria siitä irti. Samppa Linna - Aku "Kultapoika" Hirviniemi näyttää tehneen sen taas. Samppa Linna on erittäin osuva oikean elämän hahmo, jollaisia löytyy Suomesta epäilemättä sankoin joukoin. Esimerkiksi BB-Kaki tulee tästä hahmosta välittömästi mieleen. Hahmon hokema on erinomainen ja kun vielä kotipaikka löytyy Turusta, niin vitsivarasto seuraaville viikoille on taattu. Niin paljon kuin minusta Suomi on saanutkin yliannostuksen Hirviniemestä jo ajat sitten, niin sitä ei voi kieltää, että tänä vuonna taitaa voitto olla jo tässä vaiheessa varma.
Leena Hefnerin suosio oli itselleni melkoinen mysteeri, mutta tämä Sanna-Raipe on mielestäni varsin osuva hahmo kaikkine nyansseineen. Itse en osaa ajatella, että tässä olisi lähdetty tekemään jotain naispuolista Raimo Helmistä, vaikka joitakin vaikutteita ehkä onkin otettu. Itselleni Sanna-Raipe edustaa sellaista periferian epävarmaa ja seinäruusumaista nuorta naista, joka suorastaan toivoo, että häneen ei kiinnitettäisi mitään huomiota. Aikuisuuden kynnyksellä oleva mimmi, joka ei oikein vielä ole sinut oman persoonansa ja kehonsa kanssa. Arkinen, jopa junttimainen pukeutuminen. Huono ryhti. Hermostunut kehonkieli. Ei oikein tiedä, että mihin laittaisi kätensä. Otsatukka peittää pälyilevän katseen. Ulosanti on nopeaa, jotenkin välinpitämätöntä ja hieman epäselvää. Tuohon tyyliin puhuvat ihmiset ovat usein sellaisia, jotka haluavat välttää sosiaalisia vuorovaikutustilanteita. Kaiken kaikkiaan mielestäni varsin taitavasti rakennettu karikatyyri ja ensimmäisen episodin perusteella selvä suosikkini.
Paras hahmo oli Karim Z. Yskowicz. Se oli ihan "OK". Kaikki muut oli säälittäviä räpellyksiä, erityisesti Sisko Sikiö. Uhrasin tälle 20 minuuttia ja kyllähän se taas pisti miettimään, että miten tämä voi olla mahdollista. Ei pitäisi olla.
Katsoin jakson, mutta jäi epäselväksi että mikä se hokema sitten on? Kun en ainakaan huomannut sanovan mitään täysin samaa kahta kertaa. Voittoa en itse menisi vielä vannomaan, Armin hahmo voi pistää aika hyvinkin kampoihin. Jos voittaisi, niin aika hyvin hahmolta, jonka silmiä ei edes näy. Bohemian Rhapsody oli kyllä minusta hauska veto... Armi T on kyllä lahjakas komedienne, ei siinä mitään. Olikohan muuten se Kososen itsensä roastaaminen nyt siis täysin improvisoitu juttu? Pisteet kyllä menisi Kristalle siinä tapauksessa, ei lainkaan huono suoritus. Neumannin roastissa ei muuten kellekään tullut mieleen sama herja kuin minulle, aika ilmeinen juttu mielestäni kuitenkin. Eli jotain tällaista olisin itse heittänyt: "Eikö ole jännä, miten Autiotalo tarkoitti ennen Dingon suurinta hittiä ja nykyään Dingon keikkapaikkoja?" Ba-bum-dishhhhhh!!!