FOXin kanavalogo on hieman suurentunut ohjelmissa jotka eivät ole uusintoja. katso liitettä foxlogo.jpg
SUBTV:llä on tällä viikolla useammastakin ohjelmasta (mm. nikita ja glee) kadonnut tekstitys aina välillä 5-10 minuutiksi. Säästävätköhän kustannuksissa?
Welhon kaapelissa ollaan ja MTV3 Max HD:n ohjelmaopas on täyttynyt ilmoituksesta "Tämän kanavan formaatti muuttuu. Ota HD-digiboksi käyttöön 26.2. mennessä". Melko hiton ärsyttävää, kun ei näe ohjelmatietoja. Mitä hittoa moinen virsi edes tarkoittaa?
Ylellä taitaa olla ainakin DVB-T:n sd-puolella todellisia ongelmia lomituksen poiston kanssa? Nyt (13.2. klo 21-22) tulee Yle Fem:ltä uusi sarja Jäähyväisiä, joka on niinkin uusi kuin 2010 ja kuvassa on hirvittävää sahalaitaa ja muuta lomitushäröä. Lisäksi samaa ongelmaa on ollut jokaisessa Sydämän asialla -sarjan jaksossa mitä on tullut vilkaistua. Myös Yle Fem:in Muotokuvassa-sarjassa, sekä Sportmagasinetissa on sama ongelma (tosin jälkimmäisessä vaihtelee ohjelman sisällä). Myös Teeman Näin se tehtiin -musiikkidokumenteissa on paikoittain lomitusvirhettä. Aikaisemmin oli jo juttua MOT:sta ja Talo- / Runoraadeista. Jälkimmäinen on loppunut, joten sen osalta ongelma on historiaa. Aikaisemmilla sivuilla oli DVB-G:n seikkaperäiset analyysit mahdollisista syistä (itsellä ei tekniikka ole riittävällä tasolla hallussa), mutta kiinnostaisi ovatko muut huomanneet ko. ongelmia joko noissa tai muissa Ylen ohjelmissa viime aikoina? Laitoin Ylelle palautetta ja sain nopeasti vastauksen että laittavat tiedon eteenpäin. Olisi kuitenkin hyvä varmuuden vuoksi tietää näkyykö ongelma myös muilla. En usko että vika on kuitenkaan vastaanottopäässä, koska häröt näkyvät vain tietyissä ohjelmissa, ja selvästi esim. MOT:n ja Sportmagasinetin tapauksessa sen mukaan millaista kuvaukalustoa on käytetty. Kaikki muut ovat uusia ohjelmia ja pääosin Ylen omaa tuotantoa (tai alihankintaa), Sydämen asialla sitten tietysti vanhempaa tavaraa, en muita oliko aikaisemmilla kierroksilla siinä samaa ongelma. E: Pitää lisätä vielä että mielestäni osassa materiaalista lomituksen poisto ei toimi liikkuvassa kuvassa, ja taas osassa ei ollenkaan. Esim. viime viikonloppuna TV2:lta tulleissa halliyleisurheilussa rataviivat olivat hammaslaitaa liikkuvassa kuvassa, muuten tasaiset. Sydämen asialla ja usea muu esimerkki on taas sahalaitaa/katkoviivaa koko ajan. TV:stä on kuvanparannukset, Motionflow:t ym. pois, ja kokeiltu sekä tv:n että digiboksin virittimen kautta. Osassa ongelmaohjelmia virhe näkyy myös Areenan voimakkaasti pakatuissa videoissa, joten virhe lienee jo lähdemateriaalissa?
Eikös MTV3 HD pitäisi näkyä ilmaiseksi DNA-kaapelissa kortilla? Tai ainakin se näkyi vielä muutama päivä sitten. Onko kellään tieto muutoksista, ei nimittäin näy enää.
BOB-lomituksenkäsittelyalgoritmia käytän Radeon-näytönohjaimella kun katson YleLeaks-sarjaa. Se parhaiten elvyttää surkean lähdekuvanlaadun takaisin jotenkuten siedettävälle tasolle. Kyseisessä sarjassa kameran vaaka- sekä pystyresoluutio on alle tv-standardien ja materiaali progressiivista. Se lienee kuvattu jollain nettikameralla, siis todellakin nettikameralla tällä kertaa. Tai sitten materiaali on resamplattu alas Areena-paskalaaduksi jonnekin 300 pikselin resoluutioon, ja sieltä nostettu takaisin isommaksi tv-lähetystä varten. Eniweis, BOB tuottaa jotenkin temporaalista kuvanparannusta, eli kuva kylläkin väpättää jatkuvasti, mutta onneton nettikameraresoluutio pehmenee ja näyttää aavistuksen verran siedettävämmältä, ei pelkältä jätkänshakkiruudukolta (3*3 pikseliä). Lähetyspään ongelmat YLE:llä ovat nykyään äärettömän moninaisia. Osa materiaalista on virheetöntä ja huippulaatuista. Osa on nettilaatuista tai kännykkälaatuista, vai mikä se nykyinen termi paskalle kuvalle onkaan. Ihan mahdoton sanoa millä ne lähetyspään viat korjattaisiin, koska pulmia on useita erilaisia, ja kukin niistä vaatii täysin omat korjauksensa (korjata kotona siis. Ne TV-ammattipahvit eivät itse edes tajua lähettävänsä paskalaatua, eivätkä täten ikinä mitään korjaakaan). Kirjaan täten muistiin, että YleLeaks on progressiivista, vajaaresoluutioinen vaaka- ja pystysuunnassakin, ja kuvan saa kotona aavistuksen paremmaksi BOB-metodilla "lomituspoistaen", vaikka mitään lomitusta lähdemateriaalissa ei ole edes käytettykään. _____________________________ Uutisvuotoon en ole löytänyt sopivaa yleiskorjausta, koska eri studiokameroilla vika ilmenee eri voimakkuisena. Analogisia kameroita osa (tai digikameran kuva siirtyy analogisena osan matkasta), osa digikameroita. Pahin yleisvika on väritiedon valtava karkeus ja luultavasti kertautuvat formaattimuunnokset, joissa kussakin muunnoksessa väridata pilaantuu enenenvästi. Mustavalkotiedossa ei ole erityistä valittamista. Häviöllinen kompressio lisääntyvästi pirstoo värialueet läikikkäiksi. Syntyy lopputilanne, jossa osalle juovista väritieto on kokonaan hävitetty ja väritieto on myös livennyt muutaman juovan liian paljon alaspäin. Suosittelen katsomaan Uutisvuotoa maksimaalisella värikylläisyydellä ja ilman mitään kuvanparannustoimintoja. Näin ongelmat korostuvat. Jos haluaa minimoida ongelmat, säädetään kotona kuva mustavalkoiseksi. Se ei luultavasti ihan kokonaan poista ongelmaa, joka viittaa siihen, että jossain vaiheessa kuvankäsittelyä virhe on vuotanut myös mustavalkodataan. Moninaiset formaattimuunnokset ja häviölliset pakkaamiset tekevät sitä. Sotkevat myös Y-datan, vaikka pelkkää U- ja V-dataa käsitellään (pilataan). Kun tuollaista väritiedoltaan omituisesti sotkettua materiaalia resamplataan tai muuten kuvaparannetaan (studiossa tai kotona), älykkäillä kuvanparannuspiireillä värialueita hieman elvytetään ennalleen, mutta ei kunnolla. Silloin kun kuvassa on selkeitä voimakkaita värialueita, morfaus osaa rajata alueet paremmin, mutta kun kuvassa on esim. harmaata ja punaista, silloin morfaus epäonnistuu ja punainen siroaa sinne tänne ja puuttuu sieltä missä sen pitäisi olla. Terveellä standardinmukaisella väridatalla kuvan värien rekostruktio eli värien ennallistus (1 väridatapikselin levitys esim. 2*2 mustavalkopikselin alueelle) onnistuu hyvin, mutta YLE jotenkin sirottaa väridatat väärille juoville ja pakkaa ne kohisevasti/laikukkaasti, jolloin ennallistus ei onnistukaan. Ei ainakaan kotilatteistolla. Ehkä kuva siellä studiossa ammattilaitteilla kuvaparannellen näyttää hyvältä, mutta teknisesti pilalla se silti on, rakenteellisesti tuhottu. Tätäkään ne tv-ammattipuurosilmät eivät silmillään näe saati ymmärrä, joten kuvanlaatua ei tulla korjaamaan. En tietenkään valita, että Uutisvuodon kuva olisi katselukelvottoman huono. Ei suinkaan, siinä vain on ikävä virhe värien käsittelyssä. 6 miljoonan katsojan mielestä (/laitteistolla) kuvassa ei ehkä ole mitään valittamisen aihetta. Mutta pilattu se silti on. Ainakaan minun laitteeni eivät osaa juuri tuollaista värivirhettä korjata kuntoon, joten minä näen värit suttuisina ja väärille juoville pirstoutuneina. Oikeastaan se värien leviäminen alueidensa ulkopuolelle on niin vanha ja tuttu ilmiö, etenkin VHS-tallenteista, että sen jotenkin vielä sulattaa, siihen on silmä tottunut kymmenien vuosien varrella. Tätä värien "ulos leviämistä" kuvanparannuspiirit osaavat melko tehokkaasti hillitä, rajoittaa väriläikähdykset takaisin omille alueilleen. Uutisvuodossa tämäkin korjaus näkyy, eli objektien alle liikaa levinnyt väri osataan joissain tilanteissa pestä pois, rajata alas lipsunut väri takaisin ylemmäksi. Mutta kun väri karkaa useamman juovan verran liian alas, kuten se siis tekee kuvankäsittelyvirheiden vuoksi Uutisvuodossa, silloin väri "pääsee karkuun" kuvanparannuspiireiltä ja jää siistimättä, paljastuu silmälle armotta. Minun silmääni kuitenkin töksähtää rajummin se, että väridata on kokonaan kadonnut jostain, siis värikkään kohteen yläosasta. Esim. olkapään värikäs paita sisältääkin USEITA harmaita vaakajuovia. Tällaiseen silmä ei ole tottunut. Värinkorjailu ei siis ole kyennyt riittävän hyvin ennallistamaan värien "sisään karkaamista", joten kohteeseen jää harmaata. Tämä harmaa olisi paremmin siedetty pulma, jos se olisi yhtenäinen harmaa reunus, mutta kun se pentele on juovikas. On harmaata sekä värikästä vaakajuovaa toistensa päällä. Erittäin epänormaalia. LUULIN aluksi, että vika korjaantuisi jos kotona simppelisti siirtäisin väridataa esim. 4 juovaa ylemmäksi. Että värit palaisivat silloin oikeille alkuperäisille paikoilleen. Mutta kun häiriöitä katsoo, tämä korjaustapa ei luultavasti autakaan. Siksi, koska kuvaa on jo "paranneltu" studiossa, eli värihäiriö on osittain pesty näkymättömiin ja osittain häiriö jää näkyville. Kotona tehty väridatan ylös siirto vain pahentaisi tilannetta. Minun aivoillani ei keksitä kotikäyttöön sopivaa korjausmetodia. Joku nero tai edes terve keksiköön korjausfiltterin Uutisvuodon ongelmien korjaamiseksi kotioloissa. Korjauskeinoja lähetyspäässä: 1) Studiopelle: lopeta kuvanparantelu, älä morfaa väridataa paremmaksi, silloin kotikatsoja pystyy korjaamaan ongelmanne siirtämällä väridataa mekaanisesti ylemmäksi. Näin kuva "korjattiin" kotona analogisena aikana kun lähetysmateriaalissa väridata valahti liian alas. Pelkkä värien siirto ylös kotipäässä auttoi silloin ongelmaan. Vaan eipä auta enää värisiirtely kun kuva on lähetyspäässä jo laikukkaasti "paranneltu". 2) Studiopelle: lopeta se väridatan formaattimuuntelu tyystin. Taidat pahvipää käsitellä 4:2:0 materiaalin 4:1:1-metodilla tai jotain vastaavaa. Ei saa käsitellä väridataa väärällä menetelmällä ja varsinkaan kertauttaa ongelmaa jokaisessa editointiaskelmassa. Jos väritieto on tallennettu 1*4 pikseli muotoiselta alueelta, sitä ei saa "parannella" mukamas 2*2 pikselin alueen omaavana, tai ylipäänsä väärään kohtaan sijoittuneena. Taidat siirtää väridataa 2 juovaa alemmaksi jokaisessa enkoodausvaiheessa. Paras olisi jos et käyttäisi lainkaan värihäviöllistä laskentaa, vaan antaisit jokaisessa käsittelyvaiheessa väridatalle ihan ikioman 1*1 pikselin kokoisen alueen (mustavalkopikselille 8 bittiä, U-pikselille 8 bittiä, V-pikselille 8 bittiä), mutta valitettavasti työsi jäljestä näkee, että olet käyttänyt häviöllistä laskentaa, ja päin mäntyä vieläpä. On se nyt perkele, että kotona työttömät ja eläkeläiset ja vammaiset kykenevät editoimaan kotivideoitaan virheettömästi, säilyttämään värit ja mustavalkodatan puhtaana. Mutta miljoonalaitteita ammatikseen hiplaavat studiopellet istuvat niiden mikserinamiskoiden päällä ja arpovat muunnosfilttereitä lippahatusta. Pilaavat kuvanlaadun niin kryptiseen kuntoon ja niin monimutkaisin virhein, ettei kuvaa saa kotona millään enää korjattua siistiksi. "Juu, meillä on lomitusongelmia", niinkö se keskusneiti puhelimessa vastaa kun silmät omistava katsoja (25 kpl tässä maassa) valittaa milloin mistäkin YLE-ohjelman kuvanlaatuviasta? Hei, ilmainen vinkki Pasilan PellePelottomille: KORJATKAA VIKA! Sittenpähän loppuu ne katsojien rasittavat valituspuhelut ja keskusneiti saa rauhassa jatkaa kynsien lakkaamista. Taitaa koko YLE:n studioväkikin työaikanaan pelkästään lakata kynsiään, ainakin kuvanlaadun perusteella näin voisi päätellä. Kynnet on kauniin väriset ja tarkasti rajattu, mutta ulos Pasilasta lähtevä tv-kuva on ihan perseestä, värit pitkin lääniä kuin tärisevällä krapulaisella vessapaperinsa kanssa. Onneksi sentään YLE-verolla saatiin kynsilakkaa kaikille. .
Ylelle siitä plussaa, että sentään vastaavat, ja ainakin lupaavat laittaa valitukset eteenpäin. Se onko sillä mitään vaikutusta on sitten toinen juttu. Itse valitin kuvanlaatuongelmien lisäksi MM-ampumahiihtojen äänen ja kuvan epäsynkronista (ääni tuli aavistuksen kuvaa edellä). Vastasivat ja lupasivat korjata, ja korjasivat. Sen sijaan kuvanlaatuvalitukset muiden ohjelmien osalta eivät ole ainakaan vielä aiheuttaneet mitään parannusta tilanteeseen. Osa kuvanlaatuongelmista on varmaankin "taiteellisia ratkaisuja" (YleLeaks, UMK jne.), mutta se ei muuta sitä että kuvanlaatu on paikoin surkea, ja tämä korostuu koska osassa Ylen ohjelmista kuva on taas parasta sd:tä mitä Suomen kanavilta tulee. Sen vielä jotenkin ymmärtää että säästösyistä käytetään liian matalaa bittivirtaa, mutta nämä tässä keskustellut ongelmat eivät kait ole rahasta johtuvia, vaan siitä ettei niitä lähetyspäässä joko huomata, tai sitten ei osata käyttää kalliita laitteita? Juuri nyt katselen halliyleisurheilua TV2:lta, ja rataviivat ovat kaameaa katkoviivaa (tv2 su 17.2. klo 17-19). Samoin kaikki aikaisemmissa viesteissä mainitut ongelmat ovat edelleen nähtävissä. Valittaminen ei johdu omalla kohdalla siitä että Ylen kuva olisi huonompi kuin muilla kanavilla (osin parempi), vaan siitä että ko. kanavia tulee katsottua enemmän ja niistä konkreettisesti maksettua. Lisäksi ainakin osa kuvaongelmista on selvästi Ylelle tyypillisiä, ja kohtuullisen helposti korjattavissa jos vain ongelma huomataaan ja sille halutaan tehdä jotain.
Olisiko mitään todistetta näytille niistä katkeilevista rataviivoista? Esim. tällaiselta "katkottomalta" hyvälaatuiselta minulla sama lähetys näytti, siis ihan tavallinen TeeveeKakkosen SD-lähetys (Seivatkaa kuvat hiiren oikealla napilla hiplaten kiintolevylle, on turha tihrustaa kuvia pieneksi zoomattuina selaimen ikkunassa, kuvani ovat 2560*1600-koossa): Uploaded with ImageShack.us Kuva on tietenkin playeristä kaapattu ja Radeonilla lomituspoistettu. On turha katsella/demonstroida videofileen raakafreimiä, sehän on pelkkää sahalaitaa, josta ei saa mitään tolkkua ennen kuin materiaali tungetaan fieldi kerrallaan analogiselle kuvaputkelle tai lomituspoistetaan ja näytetään progeruutuina. Eniweisseli: minusta viimeaikaiset YLE-urheilulähetykset näyttävät normaaleilta eli hyvälaatuisilta. Lomituspoistometodi kotona vaikuttaa siihen, miltä kuva kotona näyttää. Esim. Radeonilla pääosa rataviivoista näyttää moitteettomalta. Kun viivan kulmakerroin eli vinous menee tietyn rajan ylitse, viivat alkavat olla katkeilevia ja mutkikkaita; levottomasti lepattavia. Ja kun mennään toisen rajan ylitse, (etäiset vaakasuuntaiset) viivat muuttuvat tärisevän vipattaviksi, eli ne vaihtavat vuorotellen ylemmälle ja alemmalle juovalle, joka vaikuttaa silmässä kompromissilta eli juovien puolivälissä olevalta. Tämä on temporaalista sumennusta, eikä tilanteesta otettu kuvakaappaus kerro totuutta, koska vain ylempi tai alempi juova olisi kuvakaappaukseen tallentunut ja viiva silloin näyttäisi leegomaisesti mutkittelevalta, vaikka silmällä katsottuna se näyttää ihan siistiltä ja kauniisti kaareutuvalta, joskin välkehtien kuin analogisen 50 Hz kuvaputken kuva. Jos kotona olisi identtinen lomituksenpoistoalgoritmi (siis käänteinen) jolla kuva on alunperin lomiteltu, silloin rataviivat luultavasti näkyisivät joka kohdasta virheettömästi. Mutta koska lomituspoistokaavoja on miljardi potenssiin ääretön erilaista, kuvanlaatu on täysin erilainen eri katselulaitteissa. Minä olen pääosin tyytyväinen ja silmäni on tottunut Radeonin tapaan poistaa lomitus. Että kuvassa siis näkyy "kolmenlaisia" rataviivoja; virheettömiä, mutka-katkeilevia ja temporaalivälkehtiviä. HUOM: VAIN KAMERAN LIIKKUESSA (ja/tai kohteen liikkuessa) syntyy kuvankäsittelypiireillä+softilla vaikeuksia suorittaa lomittelu ja sen poisto nätisti. Esimerkkikuvani tuolla yllä on paikallaan seisovalla kameralla kuvattu, ja siinä esiintyy vain sitä virheetöntä rataviivaa. Alla puolestaan esimerkkikuva liikkuvasta kamerasta. Näkyy sekä virheetöntä että katkeilevaa rataviivaa. Paremmilla katselulaitteistoilla katkeilua ei ehkä näy, huonommilla laitteistoilla viivoitus voi olla vieläkin hirveämpää kuin minulla. Kelpuutan tilanteen, koska parempaakaan laitteistoa en omista: Uploaded with ImageShack.us En pane esille demokuvaa temporaalivälkehtiviästä rataviivasta, koska se näyttää silmällä katsoen ihan mukavalta, mutta stillikuvassa se on karmean ruma ja antaa väärän todisteen ilmiöstä. Tuo äskeinen katkeilevan viivan demokuva on se kaikista rumin silmälle, ja myös stillikuvassa se näyttää rumalta. Minä siis olen nyt demonnut sekä parhaan että karmeimman tapauksen, jolla rataviivat minulla näkyvät. En silti syytä YLEä, vaan oman laitteistoni puutteellisuutta. Ja vielä erikseen varoitan hidastuskuvista. Ei kannata arvostella normaalia kuvanlaatua hidasteiden perusteella, koska hidastemenetelmiä on niitäkin monenlaisia, ja hidastimet voivat joko parantaa tai huonontaa kuvanlaatua, verrattuna vakionopeusvideoon. Kun hidastus tehdään halvan miehen metodilla eli vakionopeuskameran tuotoksesta, ja etenkin 1080i-materiaalista tai muusta lomitellusta, silloin hidastettu video näyttää rumalta ja amatöörimäiseltä. Ohuet viivat ovat erittäin levottomia ja ne katkeilevat ja vipattavat. Liike on nykivää, kuin dioja katselisi: töks-töks-töks. Väliruutumorfauksella synnytetyt keksityt hidastefreimit poistavat töksötystä hieman, mutta kuvanlaatu on sumeampi ja lomitellulla materiaalilla epävakaus vain korostuu. Surkeasta lähdemateriaalista ei saa hyvää hidastetta edes vippaskonsteilla. Kun hidastus tehdään paremmalla metodilla eli suurnopeuskameran tuotoksesta, ja tietenkin progemateriaalista, silloin hidastettu video näyttää hienolta ja liike sujuvalta. Ohuet viivat pysyvät vakaina ja levollisina. Mitä nopeammalla kameralla video kuvataan, sitä kauniimmalta hidastettu liike vaikuttaa, mutta vastapainoksi kohina eli rakeisuus kasvaa hidastuksen voimistuessa. Ja mikä pahinta, kamerakennon laatupuutteet alkavat näkyä valon riittämättömyyden pahentuessa. Kuvassa näkyvä kohina on kuin paikalleen jähmettynyt epätasainen verho sumentamassa tapahtumia. Silmä keskittyy kohinaverhoon eikä enää näe urheilijoita. On käytännössä mahdotonta kuvata SISÄLLÄ äärimmäisen voimakasta hidastusta koko urheilukantän pinta-alalla. Tarvittava valon määrä vaatisi usean ydinvoimalan energiat. Mutta pieni rajattu alue voidaan valaista riittävän voimakkaasti, esim. maaliviiva-alue tai korkeushyppypaikka. Ulkona auringon valo sanelee miten voimakasta hidastusta eli suurnopeuskameraa voi käyttää. Näissä YLE-kisoissa käytettiin köyhän miehen hidastusta. Tai puoliköyhän. Ihan riittävä laatu, mutta ei todellakaan mitään Olympiatason kalustoa. Paikoin oli ärsyttävän huonot hidasteet, etenkin korkeushypyssä ja kuulassa ja ties missä muuallakin oli pellemetodi, ilmeisimmin vakionopeuskameran kuvaa hidastettiin eikä edes morfattu valefreimejä väleihin, vaan töks-töks-moodilla hidastekuva eteni. Juoksussa (EDESTÄ KUVATTUNA) oli tyydyttävä laatu, hidastevideoissa ilmeni aidot 50 erillistä tapahtumaa sekunnissa, eli suurnopeuskamera (vähintään 100 Hz) oli käytössä. Sivulta kuvatut juoksut nähtiin paskalaatuhidasteilla. Taisi olla suurnopeuskalusto ainoastaan juoksuradan loppupäässä. Hyvä että oli edes siellä. Ellen väärin muista, hetken ajan oli suurnopeuskamera myös pituus- tai loikkapaikallakin. Varmaankin sitä puoliökykallista hidastekameraa työnneltiin aina sinne, missä kiinnostavin kisa oli käynnissä. Minusta suurnopeuskalusto on urheilukuvauksen tärkein työväline, se lisää katselunautintoa valtavasti. Voimistaa elämyksen tasoa huikeasti. Saa voittajan riemun nousemaan korkeampiin sfääreihin ja hävinneen katkeruus vyöryy katsojan silmille murskaavalla voimalla. Vakionopeudella ei silmä ehdi nähdä mitä tapahtui, mutta hidastevideosta näkee vaikka mitä kiinnostavia detaljeja. Ja mikä tärkeintä, SD-kuvan palikointi vähenee liikkeen hidastuessa. Liian pieni bittivirta eli liikaa tv-kanavia mukseihin sullottuna pilaa vakionopeudella liikkuvan kuvan, mutta hidastettuna leegoisuus vähenee. 2...4-kertainen valon määrä eli 1-2 aukkoa nopeampi pikasuljin olisi tarvittu kaikille kameroille. Liikesumeus häiritsi. Mutta maksaisi varmaan miljoonia nelinkertaistaa valaistuksen teho tai ostaa 2 aukkoa herkempi kameramoduli joka kameraan. Joten tuotantoportaassa tyydyttiin tällaiseen ratkaisuun. Kaduntallaajan silmälle kaikki varmaan olikin ihan tarpeeksi nättiä. Ja ihan tyytyväinen tarkkasilmäinen allekirjoittanutkin oli, kun ottaa budjetin huomioon. Olympialaiset eivät nyt olleet kyseessä, joten kuvausbudjetti oli muutaman euron rajallisempi. .
Juuri tuollaista liikkuvan kuvan katkoviivaa itselläkin kuten tuossa sinun alemmassa kuvakaappauksessa, ja siihen tuossa viittasin. Esimerkkiä ei ole laittaa, koska en ottanut talteen. Eli varmaankin on niin, että tuli tuon suhteen ylireagoitua ja tuo on normaalia jos ei tosiaan ole tiedossa millä algoritmilla pitäisi käsitellä, ja varsinkin jos katsoo tv:n kautta? Jostain syystä en ole aikaisemmin yhtä selvänä yleisurheilulähetyksissä huomannut, esim. Lontoon viime syksyn Olympialaisissa. Val Di Fiemmen MM-hiihtojen lähetyksissä näyttää olevan, ainakin omalla tv:llä niin että samassa hiihtokisassa (esim. torstain sprintit) kamerasta riippuen on vastaavaa liikkuvan kuvan sahalaitaa (erottuu varsinkin sauvoista, mainoskylteistä jne.) Esim. kauempaa yläviistosta kuvaavien kameroiden kuvassa on sahalaitaa, kun taas toisten kameroiden kuvaamista pätkistä en ainakaan itse huomaa. Sama näytti olevan myös äsken näkyneessä naisten mäkihyppykisassam, sen mitä sitä vähän aikaa katsoin, sekaisin kohtuu hyvää kuvaa ja huonompaa.
Helsinki 00790 ei löydy lainkaan kanavia. Soneran häiriökartan mukaan kaikki on kunnossa. Netti toimii, telkka ei. Kaapelitalous, Soneran kaapeli. Muilla vastaavaa ongelmaa?
Vikaa ja asiantuntemattomuutta voi olla myös lähetyksen YLE:lle kuvaavassa ja välittävässä minulle tuntemattomassa toimijassa, jolloin mikään YLE:n toimenpide ei kuvaa voi enää ainakaan parantaa... Paskasta ei priimaa saa, paitsi priimaa paskaa... T: Vesku
Eilen neloselta tulleessa Daybreakers elokuvassa oli tekstitys hukassa noin 5min alusta sekä kokonaan ensimmäisen ja toisen mainoskatkon välillä. Ohjelmatietojen (myös nelosen omien sivujen) mukaan olisi pitänyt oikeasti näyttää Frontier(s) elokuva. Miksiköhän nykyään jos ja kun tekstitys jostain syystä katoaa joltain kanavalta, ei asialle (osata) tehdä yhtään mitään ennen seuraavaa mainoskatkoa? Joskus muinoin ruutuun tuli HETKINEN teksti ja ohjelma palasi jonkin ajan kuluttua kohtaan jossa tektitys katosi.
YLE-urheiluohjelmissa (yleisurheilun hallikisat nyt lähinnä, niitä seuraan) kotimaisten selostajien ääni kuuluu noin sekunnin-kaksi etuajassa. Halliääni ja kuva ovat keskenään synkronissa, mutta selostajat siis reagoivat etuajassa tapahtumiin, jotka katsoja näkee vasta yli sekunti myöhemmin. Kaatumiset, maaliintulojärjestys, hypyn pituus, nämä tällaiset kommentoidaan ennen kuin katsoja edes on nähnyt niitä. VIDUN ÄRSYTTÄVÄÄ. Pilataan katsojalta oma kokemisen riemu ja jännitys. Siispä minä säädän kotona ääntä myöhäisemmälle vähintään sekunnin, silloin kommentoijat eivät ehdi edelle. Jos säätää äänelle kaksi sekuntia viivettä, silloin saa selostajat muutettua "hämäläisiksi", eli liian hitaasti reagoiviksi. Sekin alkaa ärsyttää. Kannattaa hakea kokeilemalla sellainen lisäviive audioon, että selostajat tuntuvat olevan oikea-aikaisesti kärryillä tapahtumista. Sekunnin-kahden hujakoilta sopiva viiveasetus löytyy. Audion viiveen kotisäätämisen vuoksi menetetään halliäänen ja kuvan synkka, eli lähtölaukaus kuuluu kovasti myöhässä; jokainen pikajuoksija tuntuu tekevän törkeän varaslähdön. Mutta onneksi lähtölaukaus kuuluu vaimentuneena SELOSTUSÄÄNEN KAUTTA eli selostusmikrofoni nappaa pamahduksen. Mutta se vaimea pamaus voi olla lähtökohtaisesti viiveeltään ihan väärä. Ilmateitse pitkän matkan edenneenä laukaus "pistoolista" selostamon mikkiin. Tai sähköinen pamahdus selostajien tv-monitorien kaiuttimista selostusmikkiin. Oli pamahdusääni mistä hyvänsä kotoisin, sen synkroni voi olla väärä suhteessa siihen, mitä selostaja silmillään näkee katsoessaan paikan päällä eläviä urheilijoita tai kuvaa monitoristaan. On saatava kotona kuultava selostajan eläytyminen eli puheääni synkronoitua siihen kuvaan, joka kotona näkyy. Koko synkkavirhepelleily oikeastaan paljastuu kaduntallaajillekin siitä, koska lähtölaukauksia kuuluu kotona kaksi kappaletta. Pitäisi kuulua vain yksi. Pitäisi ajoittaa selostusääni Pasilan Studiossa niin, että selostuspuheen seassa ja aidossa halliäänessä olevat pamahdukset sijoitettaisiin samaan kohtaan. Ja mikäli selostajat siitä huolimatta puhuvat asioita etujassa (näkevät elävät urheilijat urheiluhallissa), selostajien ääntä on viivästettävä. Studioissa on mittarinäytöt audiolähteiden viiveiden havaitsemiseksi ja kohdalleen säätämiseksi, mutta koska studioväki tässä maassa lähentelee ammattitaidoiltaan työkyvytöntä, tai tässä tapauksessa kuulovammaisuutta, vikaa ei korjata. Vika on ollut voimassa ties miten monta kuukautta...vuotta. Marmatin tästä asiasta nyt tällä hetkellä, kun asia muistui mieleeni. Alan nimittäin kohta katsella päivän hallikisatallennetta, ja joudun lähes varmuudella säätämään autiolle taas lisäviivettä, kuten olen aina säädellyt. Vikaa tuskin on korjattu sunnuntain lähetyksessä, koska VAIN MINÄ tässä maassa tämänkin sietämättömän virheen olen korvillani kuullut. Kuten Murphy määrää, eipä sitten ollutkaan nimenomaan sunnuntain lähetyksessä selostusääni ennakkoinen, vaan suht sopivassa vaiheessa. Mutta sitä edeltävissä lähetyksissä audio oli päin mäntyä ja tallenteet kodeissa sen todistavat. Murphyn Laki korjasi vian. Ellen olisi narissut asiasta, vika olisi jäänyt voimaan maailmanloppuun asti. Mutta kun vaivauduin uikuttamaan pulmasta, niin luonnollisesti juuri silloin vikaa ei tietenkään näy mailla saati halmehilla. Ei se mitn. Lain mukaan vika ilmaantuu kuuluville taas seuraavissa kisoissa. .
1.3.2013 subtv kanavalta tulleessa elokuvassa "Uutisankkuri Ron Burgundyn legenda" sekosi tekstitys puolessa välissä elokuvaa ja sekoilu jatkui koko elokuvan loppuun asti. Eli käytännössä tekstitys puuttui koko elokuvan loppuosan ajan.
5.3.2013 subtv kanavalta tulleessa Grimm-sarjassa sekosi tekstitys noin 10min kuluttua aloituksesta. Sekoilu jatkui noin 25min kunnes asia korjattiin, eli suuri osa jaksosta jäi ilman tekstitystä pikaisia välähdyksiä lukuunottamatta.
Olen myös noista urheilulähetysten äänisynkkaongelmista ilmoitellut Ylen tekniikkaan, ja ovat vastanneet että yleensä tarkistetaan lähetyksen alussa. Varsinkin ampumahiihdossa ongelman huomaa todella selvästi, ja omasta mielestä ovat olleet tarkempana nyt viime kisoissa. Aikaisemmin talvella ongelma oli todella selvä. Samoin juuri noissa halli-EM-kisoissa oli perjantaina ja lauantaina todella häiritsevä epäsynkroni, ja sunnuntaina ainakin melkein kohdallaan. Ihme on että ongelmaa ei huomata ja korjata lennossa, koska ei voi olla mahdollista ettei sitä kukaan tarkkaamossa pistä merkille. Luulisi olevan rutiinijuttu että tsekataan aina aluksi, ja näin minulle palautteessa sanoivat, miksi sitten pääseen noinkin usein tapahtumaan? Esim. vastaus 08.02.2013 ampumahiihdon äänisynkkaongelmaan: Omasta mielestä myös silloin kun ongelma on selvästi Ylen saamassa materiaalissa (esim. Val Di Fiemmen kuva) kannattaa pistää palautetta. Ylellä on kuitenkin ainakin jotain sanavaltaa suoraan ja esim. EBU:n kautta siihen miten vaikkapa urheilutapahtumia kuvataan ja tuotetaan, useinhan niissä on ollut jopa Yleltä lainattua ohjaajaa ja teknistä henkilökuntaa puikoissa. RAI oli kyllä vetänyt hiihdot halvimmalla mahdollisella kalustolla ja minimimäärällä kameroita, joten Yleä tuotteen ostaneena luulisi kiinnostavat millaista laatua saa edelleen välitettäväksi. Akuuttiin ongelmaan katsojapalautteella ei varmaan ole vaikutusta, mutta ehkä jotain pientä myöhemmin.
YLE:n Aamuteevee ja uutislähetykset ylipäänsä. Oi Voi. Ulistaan nyt sitten erikseen tästäkin asiasta. Kun YLE taannoin uudisti uutisten ja studioiden ilmeen, niin samassa yhteydessä PILATTIIN VÄRIT. Ilmiötä ei varmaan voi sanoa viaksi, koska se on tahallaan tehty ja sitä ylläpidetään tietoisesti. Joku pomoidiootti on päättänyt, että värit eivät enää saa muistuttaa aitoja värejä, vaan piirrettyä elokuvaa, ja tätä käskyä sitten totellaan vaikka silmä oksentaisi verta. Sääliksi käy, jos Pasilassa sattuu vielä olemaan töissä joku, jolla ei ole opaskoiraa. Kidutusta tuollaisen kuvan katsominen minun mielestäni on jos silmät auki kuvaa joutuu katsomaan. Pilalle prosessoitu, se on lyhyin tapa ilmaista asia. Epäluonnollinen kuva. Karkkivärit kohdistetaan kaikkeen kameran kuvaamaan. Sen vielä sietäisi jos pelkät lavasteet olisi maalattu räikein karkkivärein, mutta kun ihmisten vaatteetkin on digitaalisesti pilattu. Myös vierailijoiden, joiden vaatevalintaa ei pääse Pasilan Sokea Pomo komentamaan karkkimoodiin, vaikka työntekijöiden vaatteet ehkä vielä voitaisiin pakottaa oikeasti räikeiksi. Toistan: digitaalisesti värit pilataan, studiossa ei todellisuudessa ole tuon näköistä. Ei tuollaisia vaatteita ole olemassakaan, eikä tuollaisia naamoja tai sohvia. Kaikki kuvassa näkyvä on steriloitu ja korvattu keinotekoisilla vastikkeillaan. Muovitus. Sekö on menetelmän virallinen nimi, en osaa sanoa. Minun työaikanani eli analogisena aikana kuvaa ei tahallaan pilattu, vaan päinvastoin pyrittiin vaalimaan sitä ja maksimoimaan luonnonmukaisuus. Fak Juu saatanan kuvanraiskaajapellet. Onneksi sentään inserteissä näkee aitoa käsittelemätöntä kuvaa. On suorastaan koomista kun vuorotellen aito ulkokuvaus ja sairas muovinen studiokuvaus muutamien sekuntien välein läpsitään päin naamaa. Hyvä osoitus siitä, että Pasilan KumiPelleiltä on todellisuudentaju karannut näpeistä ja totaalisesti. Jokainen taatusti näkee eron studiokumikuvan ja realistisen uutisvideon välillä. Siinä mielessä tämä "vika" ei ole ainoastaan minun silmilläni nähtävissä, vaan eron huomaa arviolta 3 miljoonaa katsojaa. Se, että vain minun mielestäni kuva on epäaito ja hirveä, se tietysti on puhtaasti minun ongelmani, koska olen audiohifisti ja videohifisti. En siedä minkäänlaista säröä tai aidon vääristämistä. 6 miljoonaa persekärpästä ahmii karkkikuvaa ilomielin, ymmärtämättä syövänsä 100% puhdasta steriloitua epäaitoa digitaalista paskaa.
Latasin itselleni YLE:n aamuohjelmaa, ja ruudussa näkyi jotain naikkosia vetämässä pentua pulkassa. Perään ilmestyi lisävilkaisuilla kekkuloimaan muutama homo. "Året med Kungfamilj", kiitti helvetisti!