Muistatko vielä CRT-televisiot ja -monitorit. Suojaamattoman kaiuttimen magneetit vaikuttivat kotelon sisältä niiden kuvaan välillä aika paljonkin. Kiintolevyllä ei tarvitse kuin yhden magneettivarauksen kääntyä poikittain niin erroria paukkaa. Suurin osa nykytyperyksistä ei tietenkään osaa edes epäillä täydellä hajakentällä ympäristöönsä helottavaa suojaamatonta kaiutinta omituisista datojen katoamisista/lukukelvottomaksi muuttumisista. "No levyjähän nyt aina välillä hajoilee, so not". Creatiiviset musiikkiheebot eivät Genen markkinatutkimuksien mukaan ilmeisesti joviaaleina taiteilijahenkilöinä piittaa pikkuasioista. Kuten basson magneetin hajakenttään paistattelemaan unohtuneista kiintolevyistä. Kaikki merkit viittaavat siihen että Gene on säästänyt uutuussarjassaan magneettisuojauksesta. Siitä ei mainita mitään kaiuttimen peräpaneeleissa eikä datalehdessä. Tästähän ei nyt varmaan tule ongelmaa kovinkaan monille käyttäjille, mutta esim minulle tulee. En ostaisi itselleni magneettisuojaamatonta lähikenttämonitoria. Lähikentässäni on magneettikentistä kyttyrää tykkääviä tallennusvälineitä vähän liian paljon.
Kuvaputki ja kiintolevy on vähän eri laitteita. Minulla ei ole tarkempaa tietoa siitä minkä suuruinen magneettikenttä tarvitaan, että kiintolevylle voi kirjoittaa 10 sentin päästä normaalin 10 nanometrin sijaan. Uskoisin että jonkin verran suurempi, kuin mitä kaiutinelementin magneetistä saa irti.
OT No sehän vielä puuttuisi, että kaiutin alkaisi oikein kirjoittelemaan kovoille... No ei. Kun kysymys hajakentän vaikutuksessa on pitkän aikavälin altistumisesta mahdollisesti aiheutuvat satunnaiset muutokset magneettisesti säilytetyssä datassa. Käytännössä pelkään sitä, että levyn data vioittuuu l. korruptoituu, aiheuttajana ulkopuolinen magneettikenttä. Sitä on luultavasti vaikea (mahdoton) erottaa kovalevyn muuntyyppisestä sippaamisesta. Yhteisenä nimittäjänä ja lopputulemana palautussoftalle tulee töitä ja kiroilu kuuluu korotetulla SPL-tasolla. Sinähän voisit kestotestata omalla kovalevylläsi; tumppaa vaikkapa 2,5" usb-kiintolevylle tavaraa ja säilytä sitä suojaamattoman 6,5" bassoelementin vieressä vaikka kuukausi. Kuukauden kuluttua yritä lukea levyä. Jos onnistuu, hyvä. Sinulla oli tuuria. Teippaa seuraavaksi sama levy magneettisuojaamattoman 18" subbarielementin pölykuppiin kiinni. Kuukauden päästä hengissä selvinnyt kiintolevy tarkastetaan. Jos se on vieläkin lukukelpoinen, lievennän suojaamattoman kaiuttimen magneettivaarallisuusluokitusta herkille elektromagneettisille tallennusvälineille yhdellä (1) pykälällä.
Lukupää liikkuu magneettien avulla, levyn sisällä on melko voimakkaat magneetit parin sentin päässä kiekoista.
OT Ai vähän niinkuin CRT-telkkarin elektronisuihkuja poikkeuttaneet kelat. Jotka olivat siis sähkömagneetteja. Mutta kun ulkoinen magneettikenttä ilmaantui viereen helottamaan... alkoi tapahtua ilmiöitä. Kysymys oli nyt siis ULKOISESTA MAGNEETTIKENTÄSTÄ. Ulkoinen on ketä tulla jostain muualta. Joo. Käyttäkää minun puolestani kovojanne vaikka 10 kW:n sähkömoottorin ropelina/käämintäkoneen rautasydämenä, ei kiinnosta minua. Mainitsimpahan vain mitä en omille kovoilleni tekisi.
M-sarjan kaiuttimien elementit ovat magneettisuojattuja. Datalehti kaipaa tuolta osin päivittämistä. Oheiseen keskusteluun liittyen: jos kiintolevyt olisivat erityisen herkkiä ulkopuoliselle magneettiselle säteilylle, tässä firmassa niitä paukkuisi varmaan harva se päivä. Näin ei kuitenkaan onneksi ole.
M030 ja M040 testattu: http://audiovideo.fi/testi/genelec-m030-ja-m040-formi-koteloiset-aktiivikaiuttimet-testissa Vaikuttaa ihan hyvältä, mikäli säätöjen rajallisuus ei haittaa omassa käytössä.
Ei silti oikein käy ilmi että mitä eroja esm. suorituskyvyssä on G Fouriin ja 8040:n kanssa. 8240 on sitten DSP malli, mutta jos nuo kaikki laittaisi rinnan tilaan jossa dippejä ei tarvitse renkata(ja 8240 ilman DSP:a), niin mitä eroa noilla puhtaasti tekniseltä kannalta on?
Ach, loistavaa. Tiesinhän minä että Gene ei jätä kovoistaan tarkkoja kuuntelijoita yksin magneettikenttään. Aavistuksen nätimmät vasteet ja suurempi max. SPL. G Fourin vasteet ovat identtiset 8040:n kanssa, koska kyseessä on 8040 transutamineissa. Sähköakustisesti M-sarja on karvan verran 8000 -veljiä parempi. Alapään ääritilannekäytöksessä voi olla eroa kokonaan uusitun SPL-avustimen takia. Ainakin M-sarjalaisen voi upottaa vaimennusmateriaalilla topattuun seinähyllyyn (köyhän miehen seinäupotus) vapaammin. Onhan nuo M-sarjan säädöt jo käytännössä ihan tarpeeksi hyvät rajapintakompensointien tekemiseen. Mihin ne on takoitettu. Todelliseen audioremontti-Jorman rappaushommaan pitää olla parametrinen EQ tai muu huonekorjain kuitenkin. Ei siinä muutamasta hyllykorjaimen lisäpykälästä ole paljonkaan iloa.
Nopea kysymys, kun hommasin 7050b:n koekuunteluun g three-parin kanssa. Huomasin että G Three:ssa ei ole bass roll-off ylipäästösuotimen kytkintä ensinkään. Eli kytkennällä vahvistin (rca-xlr) -> 7050b (xlr-xlr) -> G Three: kaiutin soittaa myös alemmat taajuudet vaikka ei pitäisi. Mikä on suositeltava kytkentä? perinteinen kaiuttimet vahvistimeen ja basso LFE:lla subbarille ja taajuusjako vahvistimessa? Saako näiden mallien välile mainostettua genelecin "saumatonta" yhteistyötä, vai onko tämä 7050b & G Three-kombinaatio melkein käyttökelvoton ja F Two ainoa G-vaihtoehto?
Minäkin kuvittelin että 7050b olisi täysin yhteensopiva G Threen kanssa, kun se on myös 8030a:n kanssa. Jännä ettei tuosta ongelmasta mainittu hifistudiollakaan.
7050B ei ole yhteensopiva G-sarjan kaiuttimien kanssa, koska siitä puuttuu ylipäästösuodatin kaiuttimille. 7050B on tarkoitettu käytettäväksi vain 8020 ja 8030 (ja myös 8130, 1029, 2029) mallien kanssa. Tämä mainitaan käyttöohjeen ensimmäisellä sivulla. G Threen kanssa yhteensopivia subbareita ovat F Two, 7060B ja isommat 7000-sarjan mallit (ja myös 5050A, 5051A).
82x0-sarjasta kaipaisin käyttökokemuksia. Jos betonibunkkerissa kalibroi kaiuttimet kuuntelusohvan mukaan, niin voisi olettaa että muualla huoneessa taajuusvasteeseen tulee enemmän mutkia, kun korjaukset eivät täsmää kyseisen sijainnin mukaan. Vaan miten suuri muutos on, eli muuttuuko toisto muualla huoneessa epämiellyttäväksi? Tämä kiinnostaa taustamusiikkikäytön kannalta.
Joo, harmi kun liikkeessä ei osattu tätä asiaa neuvoa. Tuli nöyrryttyä ja tilattua F Two. Vähän tuntuu ettei sen kanssa saa välttämättä rahalle kovin hyvin vastinetta, mutta eipä manata vielä täysin ennen kuin on kuunneltu. Arvosteluja 5051a:sta tai F Twosta ei tunnu juurikaan löytyvän (audiovideoblogia lukuunottamatta). 7050b:sta irtosi yllättävän hyvin suorituskykyä kokoonsa nähden. Koko oli pienempi luonnossa mitä oletinkaan.
Tee omat asetussetit spottiin ja taustakuunteluun. Erilaisia asetussettejä voi olla niin paljon kuin sinulla on massamuistitilaa .glm -tiedostoille. Yksi .glm tiedosto on n. 10 kB. Ympäriinsä pyörivässä taustakuuntelussa esim. kaikki param. notch-suotimet voivat olla nollattuna, vain yleisbalanssin asettavat hyllykorjaimet päällä. Tai sitten voi tehdä omat asetussetit special-kalibroinnilla kaikkiin kuviteltavissa oleviin taustakuuntelupaikkoihin erikseen. Mitä sitten latailee GLM:stä käyttöön aina tilanteen mukaan, esim. Paskalla.glm Keittiön pöydän ääressä juomassa aamiaista.glm Parvekkeella rentoutumassa.glm Naapurin Kidutus.glm (GLM nostaa volumen asentoon 0 dBFS ja hyllyttää yläpään pois) jne. Mahdollisuudet ovat melkein rajattomat. Eipä voisi olla muokattavampi & joustavampi systeemi.