Sarjan tyyli on ollut tähän asti realistinen, runsas ampumatarvikkeitten käyttö ilman vaikutusta maaliosastossa sattui nyt vain kiinnittämään huomiota. Karsea 6:n ampujan lyijykeskitys hyvältä hollilta kunnon kalustolla, tuloksena vain muovikassillinen hylsyjä. Ai niin, no tulihan siihen Hankin maasturiin nyt sentään muutama reikä. Ikkunatkin taisivat oikein särkyä. Noh, ehkä jo seuraavassa jaksossa ennen panoksien loppumista joku saa vahingossa osuman?? P.S. Kyllä kyllä. Aivan. Hölmö minä. Siis asiallahan oli kuin olikin TV-konnien ampumakurssin käyneet aidot tekijämiehet Breaking Bad:ssa näitä ohiammunnan ammattilaisia ei ole tähän asti näkynyt, joten menin halpaan...
Eiköhän se realismi taputeltu jo siellä Gustavon päättäjäisissä kravatin kera. Toki hieman hupaisa lopetus, kun Declanin porukka hoideltiin niin vaivattomasti.
Henkilöhahmot ovat kyllä erittäin diippejä, mutta mielestäni ei kovin uskottavia. Näinkin voi olla...
Huom: CI ei oman ilmoituksensa mukaan edes seuraa sarjaa. Kannattaa muistaa hänen kommenttejaan lukiessa..
Jaa, itselleni on jäännyt jotenkin aivan erilainen kuva, eikä viimeisimmän jakson lopetus mielestäni poikennut mitenkään sarjan yleisilmeestä. Kuitenkin sarja on yksi kovimmista...
Ja sinä taas et oman kirjoituksesi mukaan seuraa näitä keskusteluja! Vaikkakin tykkäät "aikuismaisesti" huomautella väliin. Nytkin kyse oli TOISTEN KATSOJIEN kommenteista, ei minun katsomisestani. Kiitos vastauksesta. Esitin siis ilmeisesti väärän dilemman.
Niinkö sinusta. Eipä sattunut minun silmääni. Niin, no lähtihän se afro-Kustaan naamari vähän epätod.näköisellä tavalla viipaleena irti siinä pyörätuolipommituksessa, sitäkö tarkoitat? Mutta se oli jo toissa kaudella, eikä sen tyyppisiä ratkaisuja ole otettu Breaking Bad:ssa tavaksi asti. Nyt ei ollut kysymys toissa kauden asiasta vaan ihan tästä uusimmasta jaksosta. Realistisempi versio Kustaan räjäytyksessä olisi tietenkin ollut Kustaa ns. muovipussikunnossa l. verenä ja ihmisenkappaleina ympäri huonetta. Mutta sentyyppinen räjähdyksen jälkien näyttäminen olisi ollut tuottajien mielestä varmaankin liian makaaberia. Kyllä Breaking Badin tyylilaji on realismi. Ei-realistista sarjatyyliä edustaa esim. -True Blood -Game of Thrones -Chuck-Norris-liikkuu-viidakossa-ja-tappaa-kaikki-vastaantulijat-puukolla -sarjat -Pikku Kakkosessa esitettävät sarjat, mm. Oiva-nalle jne.
Spoiler Pahoittelen sarjan seuraajille ketjussa aiheuttamaani sotkua ja lopetan omaltani tämän Plazan Virallisen Urpon kanssa "keskustelun" tähän. Menin sitten halpaan ja vastasin tuollekin trollille. Missä täällä on se ignore-nappi?
No tämäkin on sitten eri kysymys puhutaanko sarjan sisäisen maailman realismista. Esimerkiksi Game of Thronesissa ei varsinaista uskottavuuden heittelyä tapahdu, vaikka eihän se sarja meidän maailmaan suhteutettuna realistinen ole kun siellä on kaiken maailman lohikäärmeitä ja pimpsamonstereita. Mielestäni tuossa uusimmassa jaksossa ei nyt mitään aiemmasta linjasta poikkeavaa hirveästi ollut. (Ei pieni realisminvenyttely pitäisi rikossarjoja seuraaville olla mikään uusi asia. Breaking Badissakin sitä on harrastettu silloin tällöin, vaikka sarjaa suorastaan Pyhänä pitävä osa fanikunnasta ei sitä ehkä voikaan myöntää...) Waltin otteissa epävarmuus näkyi koko jakson ajan, tämä yhdistettynä hahmoa vaivaavaan ylimielisyyteen ja ahneuteen, hänen reaktionsa oli mielestäni varsin Waltmainen ja looginen. Heisenberg on kylmä ja kalkuloiva, mutta bad ass vain jos hänellä on tilanne täysin hallussa. Nyt Heisenbergiltä otettiin pitkästä aikaa hetkellisesti kontrolli pois, kun hänen koko työnsä hedelmät uhattiin kadottaa yhdellä iskulla, Heisenberg onkin taas Walter White. Vihainen, mutta pelokas ja epävarma. Enemmän tuossa kohtauksessa häiritsi itseä se, että kuva pomppi ajassa eteenpäin vinhasti, kun taas puhelinkeskustelu jatkui saumattomasti. Eli kestikö Waltin ajomatka aavikolle sen kaksi minuuttia, vai oliko puhelu täynnä vaivaantuneita hiljaisia taukoja . Kai se ihan järkeenkäypä oli, mutta leikkaus vähän hämäsi allekirjoittanutta. Mitä taas lopun rytkyttelyyn tulee niin onhan noita supersankarointeja tässä aiemminkin ollut. Mm. Gusin maaginen pommivainu, Salamurhaajaserkusten sortuminen bondipahisteluun, Gusin kravatinkiristelyt, "That is not Meth" etc... Mitenkään puskista tuollainen retorinen liioittelu niiden pyssyjen kanssa ei tullut. Missäpä sarjassa sitä nyt täysin ultrarealistisia ollaankaan noiden tuliaseiden/väkivallan kanssa? Justifiedissä on mielestäni päästy aika lähelle, mutta on siinäkin taidettu välillä nostaa tyylikkyys aseteknisten yksityiskohtien edelle. Kyllä noita ongelmia saa itselleen sarjaa katsoessa kehiteltyä vaikka mistä. Toki jos sarja on laadultaankin huono, niin kyllä nuo detaljivirheet rupeaa ärsyttämään, mutta ei Breaking Badin vitoskaudesta minulla ainakaan isompia valittamisenaiheita ole. Uusin Breaking Bad ei nyt mielestäni ihan kauden parasta tarjonnut, mutta eipä tuo pyssyttelykohtaus mielestäni mitenkään poikkeava sarjan aiempien tapahtumien valossa ole. Ja cliffhanger oli tosiaan aika herkullinen.
Tarkennetaan nyt sen verran että ei minulle mitään allergiareaktioita ym. ongelmia tullut siitä ammuskelusta. Mainitsinpahan vain keskustelun ylläpitämisen vuoksi, kun ei näyttänyt raskaasta arsenaalista ja karmeasta tulituksesta huolimatta mitään tapahtuvan. Kyllä voittaja varmaan jo ensi jakson aikana selville saadaan. Tarvittaessa voidaan esim julistaa tilapäinen tulitauko (ilman kahvia & pullaa), käydä yhdessä kimppakyydillä hakemassa Albuquerquen Kesportista lisää panoksia, Ameriikan Rakettikeijun myyntipisteestä singot + kranaatinheittimet kummallekin joukkueelle ja palata sitten takaisin aavikolle jatkamaan ohiammuntaa.
No jokohan tämä paikallinen partituuri lopetti jauhamisensa..? Toisaalta taas ensimmäistä kertaa tuli mieleeni, että onkos hyvä ystävämme Lindelööffi päässyt kehittelemään loppuratkaisua tälle sarjalle? Järjetön kaahailu ja tuhannen miljoonaa luotia sinne tänne ammuttuina.. Cliffhangeri kyllä kohdallaan.
Saman kaliiberin (hehe) kaahailua ja tykittelyä ei sentään ole aiemmin näkynyt, mutta nämä kesken kohtauksen loppuvat jaksothan ovat tälläkaudella oikein nousseet sarjan tavaramerkiksi.
Monesti, kun sarjaa lopetellaan, niin kerronnan vauhti kiihtyy. Hieman tuntuu, että olisi voinut hyvin vaikkapa yksi kausi vielä olla ja edetä hieman rauhallisemmin. Henkilöhahmojen toimet (näin loppua kohden) tuntuvat hieman syövän uskottavuutta, jos peilataan heidän tekemisiään aiempiin kausiin. Tosin ehkä tämä tunne kumpuaa enemmänkin haikeudesta, että sarja loppuu. Silti oli uusin jakso taas henkeäsalpaavaa menoa! ps. ihmeen paljon tekijät heitelleet "muistutuksia" näihin uusiin jaksoihin vanhoista. ps. niin ja flashbackin Jesse oli liihan lihava...
No niin. Onneksi se Lindelööffi jäi ilmeisesti ainakin toistaiseksi värkkäilemään visioitaan muualle.. Olipahan kyllä sellainen jakso, ettei reilu 40 minuuttinen ole vierähtänyt aikoihin yhtä nopeasti, jos koskaan. Todella erinomaista kaikin puolin.
Spoiler Sellainen oli sitten Schrööderin Hankin taru. Harmi sinänsä, ollut itselle jo pitkään Jessen kanssa se ainut pidettävä hahmo sarjassa. Ja selvästi mielenkiintoisin, sillä siinä missä Jessekin on ollut hahmona pidettävä, hän on ajoittain ollut käsikirjoittajille vähän tyhjä arpa jonka kanssa eivät tietäisi mitä tehdä. Ollaanhan sitä tässä jo niin loppumetreillä että olihan tätä hahmoharvennusta arvattavissakin. Päähenkilöitähän tässä sarjassa ei juurikaan ole teilattu, mikä on ehkä jopa piristävää tähän nykytrendiin nähden, vaikka se tiettyä ennalta-arvattavuutta ensimmäisille kausille toikin. Laitoin nyt spoileriin vaikka koskikin vain uusinta jo esitettyä jaksoa 'Ozymandias'. Sen luokan spoileria kuitenkin kyseessä että menee katsojalla kausi pilalle jos sattuu vahingossa tähän ketjuun. Aukeaahan tuo sieltä kätevästi nappia painamalla .
Pragmaattisena järkihenkilönä tähän asti esitetyn Waltterin väninä autiomaassa oli taas vähän (paljon) omituista. Dear lankomies oli jo viemässä häntä kiven sisään loppuiäkseen, mutta sitten tarjoutuikin yllättäen tilaisuus päästä pinteestä. Mitä tekee Waltteri?? "Nyyh, nyyh, elekee elekee... haluan vankilaan." Äääh, miten irrationaalista soopaa. Typeryskäsikirjoittajan rankki pölähti tuossa kohtauksessa kotikatsomoon asti.
No saatiin sitten sille viimeisellekin viattomalle, eli juniorillekin paha mieli (RJ Mitte suoriutui tuosta vaativasta paikasta varsin mainiosti). Kenelläkään ei ole kivaa, paitsi ehkä hetkellisesti niillä viimeisillä vihollisilla. Sysimustaa ja epätoivoista taistelua elämästä ja kuolemasta. Pysäyttävä jakso. Walterin perhettä suojeleva puhelinsoitto oli vavisuttavaa seurattavaa. Cranston laittoi kyllä kaikkensa peliin, mitä vaan irti löytyi. Ei tuommoiseen näyttelemiseen törmäile aivan tämän tästä. Ei voi kuin hiljaa ihailla. Surullista, niin surullista.