Juu, taas nyppii, nyppii nyppii... Onkohan MTV3:lla töissä ketään joka oikeasti katsoo mitä tuutista eli Digitan kautta ulos tungetaan? Siis jos tuolla nykimisellä ei ylitetä havaintokynnystä, niin Youtube ja kännykkävideot ovat tehneet tehtävänsä. Taitaa olla viisainta odottaa että viimeinen House -kausi ilmestyy dvd -alelaareihin. Tuskin on odotettavissa MTV3:lta kovinkaan nopeaa toimintaa asian korjaamiseksi. Häpeällistä raiskata kohtuullisen hyvän sarjan viimeiset episodit tuolla lailla.
Samaa olin juuri laittamassa Lappeenrannan lähettimestä, mutta tämä taitaa olla sitten valtakunnallinen vika.
Osaako joku selittää kansantajuisesti maallikolle, mistä tuo tiettyjen jenkkisarjojen alytön nykiminen johtuu? Olenko oikeilla jäljillä, jos epäilen sen johtuvan NTSC-> PAL muunnokseen? Ja sitten taas ne sarjat, jotka on kuvattu 24p formaatissa muuntuvat nätisti eurooppalaiseen lähetystkeniikkaan? Mutta onko tosiaan niin, ettei tuota NTSC-PAL muunnosta pysty tekemään kunnolla, vai onko kyse kanavien tunaroinnista? Tuo nykiminen on niin hävytöntä, ettei noita kyllä mielellään katso. Pahimmillaan tuo näyttää siltä kun puolet freimeistä puuttuisi. Yleensä tämä vaiva taitaa vaivata ns. realityhömppää sekundäärikanavilla, mutta huomasin tuossa että ainakin joku Holmes NYC:n mainospätkä pätki samalla lailla. Ja vielä aiheeseen, Welhon kaapeli pk-seudulla pätkii (palikoituu) edelleen satunnaisesti, erityisesti HD-kanavilla (FOX, Nelonen). (Ja Nelonen HD:n SD-materiaalin skaalaus on edelleen aivan järkyttävän näköistä vaakapalikkaa)
Jenkki-NTSC:n virkistystaajuus on 60 puolikuvaa sekunnissa, PALissa on 50 puolikuvaa sekunnissa. Hankala saada muunnettua. 24p-formaatissa kuvattuja ohjelmia sen sijaan vain nopeutetaan hiukan, jotta tuloksena on 25 kuvaa sekunnissa.
Tuo nykyinen nykiminen johtuu kyllä jostain muusta. "Ennenhän" ei mitkään ohjelmat nykineet, nykyään nykivät monet semmoisetkin ohjelmat jotka ovat lähetetty ennen nykimättöminä. Samoin joidenkin sarjojen (Grimm) muutamat jaksot ovat nykineen niin ettei niitä ole voinut katsoa. Ilmeisesti kaikille ohjelmille ei viitsitä tehdä enää minkäänmoista muunnosta, vaan lykätään lährtysverkkoon sellaisenaan ja lopputulos on nähdyn kaltainen.
Jatketaan offtopcia, kun on kiinnostava aihe. Periaatteessa kaikki viimeisen 10-15 vuoden aikana tai ns. HDTV aikakauden yleistyttyä kuvatut TV-sarjat on kuvattu 24/23,976 fps kuvanopeudella. Vanhalla NTSC-alueella kuva muokataan 3:2 pulldownilla 29,97 fps muotoiseksi eli signaali on yleensä silloin HDTV kanavalla lomitettuna 1080i 59,94 Hz. Euroopassa on kuvattu ja kuvataan paljon TV-sarjoja 25 fps kuvanopeudella, jotta ne saadaan helposti sovitettua 2:2 pulldownilla eurooppalaiseen PAL-signaaliin ja sen jälkeläiseen 50Hz HDTV eli 1080i 50 Hz signaalin. Tosin joitain sarjoja kuvataan täälläkin 24/23,976 fps kuvanopeudella esimerkkinä vaikkapa suosittu Downton Abbey. Lienee syystä, että tuottajana on myös amerikkalainen NBC. 24/23,976 fps kuvanopeus saadaan helposti ja kuvallisesti laadukkasti käännettyä PAL/50 Hz HDTV muotoon nopeuttamalla kuvaa 4 % (eli ns. PAL speedup). Tällöin kuvan liiketerävyys säilyy alkuperäisenä lukuunottamatta pientä nopeutumista. Ääniraidan taajuus sen sijaan nousee. Sekin voidaan korjata ns. pitch correction tekniikalla. Tästä tosin aiheutuu parhaillaan lähes huomaamattomia tai huomattavissa olevia äänivirheitä riippuen konversion laadusta. Syy miksi jaksoin tästä taas kirjoitella oli se, että huomasin vastikään YLE:n lähettävä YLE HD kanavalla suosittua Game of Thrones sarjaa todella surkealla laadulla. Laatu on tavanomaista heikompaa jo senkin takia, että kuvan tekstuuri on ihan tukossa mojovan DNR-käsittelyn jäljiltä. Vielä pahempi virhe on se, että esityskopio on ns. suora NTSC->PAL -konversio tai tässä tapauksessa YLE HD kanavalla 1080i 59,94 Hz -> 1080i 50 Hz konversio. Tämä aiheuttaa kuvan liiketoistoon merkittävät artefaktit. Varsinkin sivuttainen liike on todella sumeaa ja sisältää normaalista poikkeavaa nyintää, koska kuva sisältää interpoloituja freimejä lähes kauttaaltaan. Näitä on helppo seurata pysyttämällä kuva ja käyttämällä varmaan jokaisesta tallentavasta digiboksista löytyvää slow motion toimintoa. Kuulemma tämän lisäksi YLE HD esittää GoT sarjan vain Dolby 2.0 äänillä, kun kaudet 1-2 tulivat 5.1 äänillä. Ovat saaneet ilmeisesti tahtomattaan (tai halutessaan halvemmalla, ken tietää) käyttöönsä huonolaatuisen esitysmasterin. Ilmiöön olen törmännyt toistuvasti vuosien aikana. Sanoisimpa, että jopa jonkun tietyn sarjan jaksoissa on ollut vaihtelua. Normaalisti ollemme saaneet katsella aitoa PAL-nopeutettua materiaalia, mutta sitten välissä on ollut onneton NTSC->PAL konversio. Syiksi arvelisin vääränlaista toimitettua esitysmasteria, aikatauluongelmia jne. Vuosia sitten, kun tilasin pitempään Canal+ maksukanavia huomasin, että esim. nimekkäitä HBO:n sarjoja esitettiin siellä suttuisina NTSC->PAL konversioina. Sitten myöhemmin, kun sarja oli valmista kauraa kotimaiseen ilmaiskanavalevitykseen esitettiin aito ja "laadukas" PAL nopeutettu kopio. Samoin Canal+ Film HD kanavalla eräästä minisarjasta tuli 2-3 jaksoa alkuun NTSC->PAL konversioina, jonka jälkeen muuttui aitoihin 25 fps/50 Hz nopeutettuihin esityskopioihin. Lisäys: Toki on sitten paljon 80- ja 90-luvun sarjoja, jotka ovat lähes järjestään suoria NTSC->PAL konversioita. Ne on kuvattu suoraan videokalustolla tai sitten jälkituotanto/editointi on tehty NTSC-domainissa.
Olen tottunut että yleensä se ei ole Yle joka sen kuvan on sössinyt, ja jos on niin esittävät sen kunnolla tehtynä uudelleen.
Sama vika taas Porissakin, DNA:n kaapelissa ei eilen ollut EPG:tä näkyvissä. Aamulla en ehtinyt vilkaisemaan, onko jo korjattu.
Ok. On tai oli siis laajempikin ongelma. Eilen aamullahan oli muutaman tunnin ajan valtaosa kanavista pimeinä pääkaupunkiseudulla kaapelissa.
Tuo tuskin liittyy tähän EPG-ongelmaan, siinä kyse oli vikaantuneesta antennin syöttöputkesta Espoossa.
YLE TV1 pilaa tallenteensa (ainakin Puoli Seitsemän -sarja) jollain oudolla tavalla. Livelähetyksessä klo 18:30 kuvanlaatu on kunnossa. Klo 5:55 uusinta eli tallenne taas on pilalla. SD-kuvaa siis katson, en tiedä mitään HD-lähetyksistä. Livelähetyksissä on PIENEMPI filekoko (noin 600 MB), vaikka kuvanlaatu on PAREMPI eli resoluutio täysi. Tallenteissa eli uusinnoissa on SUUREMPI filekoko (1 GB), vaikka kuvanlaatu on PILALLA eli resoluutio romahtanut ja detaljit kateissa. Tosin tämä kokoero voi johtua siitä, että öisin ja aamuisin on tarjolla enemmän bittejä kun harva tv-kanava lähettää ohjelmia. Vian ilmentymä voi olla sama, minkä jotkut muut ovat jo huomanneet, eivätkä ole kyenneet selittämään vian luonnetta tai syytä. Liitekuvat todisteena siitä, millaista vikaa tallennettuun kuvaan ilmestyy, vaikka livelähetys olisi ollut ihan hyvä. Tallennekuva "siirtyy alemmaksi ja oikealle" ja se luonnollisesti sotkee lomituksen käsittelyä, kun parilliset juovat ovatkin nyt parittomien paikalla. Tai jos kuva siirtyy kaksi (HD-) juovaa alemmaksi, niin sehän ei vielä sinänsä muuta HD-kuvan luonnetta miksikään, mutta SD-kuvan alas skaalaamisessa syntyy silti parillisten/parittomien juovien kanssa epäsuhtaisuutta. HD-katsojat eivät ehkä mitään virhettä edes näe (live ja tallenne ovat bitilleen identtisiä?), muuta kuin että tallenne ehkä on 2 juovaa normaalia alempana, mutta liike ja terävyys ja muut asiat ovat yhä kunnossa uusintatallenteessakin. Suosittelen SD-katsojia ottamaan aina livelähetykset talteen, koska uusintalähetysten kuvanlaatu on kelvotonta kuraa, joka kelpaa korkeintaan tv-alan ammattilaisille eli miltei näkövammaluokitetuille töpeksijöille. HUOM: ei ole väliä sillä, onko livelähetys reaaliaikaista kamerakuvaa vaiko aiemmin laadittua tallennetta, joka ajetaan ulos livelähetyksen sekaan. Ihan samalla tavalla molemmille käy, eli uusintalähetys on pilalla vaikka livelähetystilanteessa kuva oli kunnossa. Liitekuvani on otettu tilanteesta, jossa "Mittamies" mittaa urkujen desibelejä mittarilla, ja tällaiset ovat tietenkin aiemmin kuvattuja ja leikattuja inserttejä, joita ajetaan livelähetyksen sekaan suorien keskusteluosuuksien väleihin. Pahiten tämä outo ongelma pilaa kuvaa silloin kun kuvassa tapahtuu liikettä tai leikkaus tai ilmestyy planssi näkyviin. Jokaisen muutoksen tapahduttua juovien virheellinen järjestys aiheuttaa "resoluution romahtamisen" sekä nykivää lepattavaa hermostunutta liikehdintää, välkehtiviä silmälasin kehyksiä vaikkapa. Kun liike kuvassa loppuu ja pikselit eivät muutu, silloin skaalain saa taas generoitua kuvan terveemmän oloiseksi ja vipatus+karkeus kuvasta poistuu, kuva näyttää lähes terveeltä. Sääli vain, että tällaisia liikkumattomia kuvia on videokuvassa harvoin. Studion lavasteet ovat siistinä paikallaan kun kamera pidetään aloillaan. Lavasteet siis ovat levollisia ja puhuvat päät samaan aikaan nykivät, vipattvat, vilkkuvat ja kimaltelevat oudosti. Kaikki yhden juovan kokoinen detalji on erittäin hermostunutta ja arpoo jatkuvasti paikkaansa. Saattaa jopa olla, että nyt puhutaan ihan samasta ilmiöstä, joka joskus pilaa lätkämatsien ja urheilustadionien kuvat, kun Mondoon maalatut valkoiset viivat pätkivät ja nykivät, tai kun jäällä liukuu kolme kiekkoa yhden asemasta. Jonkinlainen juovien vaihevirhe ja kertautuvat edestakaiset skaalaukset ja pahimmillaan frameratemuunnokset tuhoavat kuvanlaadun. PS-ohjelmasarjan tapauksessa ei ole frameratemuunnoksia, koska kuva on livenä ihan kunnossa liiketilanteissakin. Mutta on skaalauksia, koska kamerat lähes varmuudella ovat HD-tasoa tai vielä järeämpiä, ja kuva skaalataan 720*576 pikseliin ja vieläpä lomitellen. Tämä HD-SD-skaalaus kuitenkin onnistuu tehtävässään livetilanteessa, mutta sekoaa tallennetta ulos lähetettäessä. Kysymys siis kuuluu: MIKSI livekuva on kunnossa ja uusintalähetys on pilattu? Aivan mystistä puuhaa. Tässä TV1-tapauksessa ei siis ole kyse siitä TV2-ongelmasta, josta olen urputtanut kymmenien vuosien ajan, jo vhs-aikakaudella. TV2 perinteisesti pilasi kaikki tallenteensa, vaikka livenä kuva olisi hengissä. Musiikkikonsertit tästä mainiona todisteena itse kunkin kuvanauhoilla ja kiintolevyillä. Ja se pilaantuminen oli tyyliä 576/2 eli puolet vaakasuuntaisista juovista hävitettiin surutta tallenteista. Ilmeisesti tallennetila saatiin tällä konstilla puolittumaan; studiokuvanauhat kun olivat niin kovin kalliita. Suurin ja säälittävin asia tässä on jälleen, että YLE:llä eivät palkatut ammattilaiset näitä ongelmia pahvisilmillään näe, saati osaa niitä korjata. Koska ovat hankkineet ammattipätevyytensä muropaketin lahjana, tai printanneet diplominsa omalla printterillään ja satuilleet siihen itse keksittyjä pätevyyksiä. Anteeksi: ei itse keksittyjä vaan netistä kuuklattuja valmiita komeilta kalskahtavia nimikkeitä, koska itse keksimiseen tarvitaan aivot. Hätäkorjauksena ongelmaan, kunnes oikea vika löytyy, minä komentaisin (jokin laite ennen logogeneraattoria ja lähetysmultipleksieriä?) siirtämään "tallenteelta saapuvaa" kuvaa yläviistoon vasemmalle, eli palautetaan kuva siihen samaan paikkaan, joka vallitsi livetilanteessakin. Ei saa alkaa siirrellä livekuvaa mihinkään, eli laite tosiaan pitää ohjelmoida niin, että kun kuvavirta saapuu "suorasta lähetyksestä" niin kuvaa ei siirretä, mutta kun se saapuu "kuvanauhalta" niin kuvaa nostetaan ja siirretään vasemmalle. Monenko pikselin verran pitää siirrellä, se pitää tutkia paikan päällä Pasilassa. On mahdoton sanoa siirron oikeaa määrää SD-kuvan perusteella. Kokeilkoon ensin yhden pikselin siirtoa, sitten kahden, sitten kolmen jne. .
Anteeksi puusilmäisyyteni, mutta kun minä en noissa kuvissa näe oikeastaan mitään eroa... Olisiko mahdollista, että toistolaitteistossasi olis jotain feelua? Lähtien siirtotie-digiboksi-töllö? Oma on AntenniSD - Miraclebox M9 (skaalaus 1080p) - Panasonic VT30 fullHDplasma... Kun YLE on ollut kuvaltaaan se vähiten ***tuttava ja MTV se eniten, lähinnä niitten analogiaikojen jäänteiden (kuvan vasemman yläreunan välillä vilistävien valkoisten pienten laatikoiden) takia... T: Vesku
Kyllähän jo noissakin kuvissa on aivan helvetin selkeä ero. Ja aivan varmasti liikkuvassa kuvassa näkyy vielä selvemmin.