2 CDtä tuli tilattua vaihteeksi tuolta rapakon takaa ja vaikki tilatessa ilmoittivat yli kuukauden toimitusaika-arvion niin ei siinä mennyt kuin pari päivää yli kaksi viikkoa kun levyt tipahtivat postiluukusta. Saksan kautta näytti lähetys kulkeneen kun alkuperäisen jenkkien osoitelapun päälle oli ilmaantunut Deutsche Postin postimaksutarra jossa myös uusi palautusosoite saksaan.
Onkos muut tilaillu viime viikon black friday tarjous tuotteita? Minä tilasin muutaman paketin ja kaksi niistä on jo tullut perille. Ensimmäinen lähetetty 25. marraskuuta ja tuli perille eilen. Toinen lähetty 1. joulukuuta ja tuli jo tänään perille. Ennen mennyt yleensä 3-4 viikkoa tavaran saapumisesta. Mitä taikuutta tämä on? Lähettävätkö nopeammalla toimituksella hitaimman hintaan joulun kunniaksi?
Mulle tuli tänään 27.11. lähetetty paketti. Kun taas 23.11 Amazon.uk:sta lähtenyt paketti on vielä matkalla.
Watchmen ultimate collectionin pahviboksi oli revennyt ja jokaisesta nurkasta paistaa hieman valkoinen pahvin sisus. Pakkauslaatikossa olleet ilmatyynyyt olivat kaikki tyhjentyneet ja boksi pyöri siellä vapaana. Yritin äsken täyttää palautuslomaketta Amazonille. Palautuskeskuksessa lukee tilauksen kohdalla jotta "Returnable until February 6, 2014", eli pitäisi olla yli kuukausi aikaa toimia, mutta "Reason for return:" kohta on harmaana eikä pudotusvalikkoa palautuksen syylle pysty avaamaan ollenkaan. Tuote oli ainut tuote tilauksessa ja rastin olen laittanut siihen tuotteen kohdalle palautuksen merkiksi. Jos painan nextiä, niin herjaa jotta "Please select a reason for your return" ja "Please enter a valid return quantity". Siis, tuote on rastitettuna, määrän valintaa ei erikseen ole, ja tuo yksi valikko on harmaana. Sama tulos omien tilauksien sekä help -> returns kautta kokeiltuna. Mikä lääkkeeksi ongelmaan? Onko tässä joku minimiaika mikä pitää odottaa tilauksesta lukien ennen kuin voi palauttaa? 6.12. tilasin ja oli perillä 19. päivä. Päivitys 1: Itellan taksa alle 2kg paketille Yhdysvaltoihin: 34,00 €. :thumbsup: Boksi siltään painaa keittiövaa'an mukaan 1600 grammaa, eli pakkausmateriaalien painon kanssa on oltava tarkkana. Eipä ole näemmä mitään tolkkua palautella tällaista. Olikohan Amazonillakin peräti joku yläraja mihin saakka korvaavat palautuskuluja.. Päivitys 2: Tänään tuo palautuksen yrittäminen toimikin normaalisti. En tiedä mikä siinä edellisellä kerralla hiersi. Mutta mutta, "Because your return is the result of our error, estimated return shipping costs of up to $15.00 associated with your return will be refunded to you once the item arrives at our return facilities." Ei vaikuta hyvältä. Boksin palauttaminen on ainoa tuolla valittavissa oleva vaihtoehto, koska boksi on taas loppu varastosta. :OI Päivitys 3: Nopeata toimintaa Amazonilta! Alle puolessa tunnissa rikkinäisen boksin kuvien lähettämisen jälkeen ilmoittivat, että ei tarvitse palauttaa boksia. Hyvittävät vaan maksamani hinnan. Samalla huomasin että Watchmenin tuotesivulle on ilmestynyt teksti: En ehkä ollut ainoa asiakas saman ongelman kanssa. Aspan reagointinopeus ja ongelmatapausten hoitaminen asiakkaan eduksi ovat Amazonilla näemmä edelleenkin huippuluokkaa! Case closed.
....vähän tuntui siltä kun tilasin AmazonGlobal Expedited shipping -optiolla tavaraa. Tilasin 16. Päivä ja paketti oven takana 18. Eikä ollut mahdottoman kallistakaan.
Vuodenvaihteen aikaan ostamani yli $200:n arvoinen The Beatles in Mono cd-boksi oli sinetöimätön ja tarkemman tutkinnan jälkeen osoittautui että yksi albumi sieltä puuttui kokonaan. (Amazon.com oli siis myyjänä tuossa. Marketplacen puolelta en olisi ostanutkaan sitä kun tuosta boksista on olemassa piraattikopiota) Otin yhteyttä live-chatin kautta ja olisivat hyvittäneet osan tilauksen hinnasta puuttuvan levyn johdosta. Sanoin että haluan mieluummin palauttaa sen ja uuden boksin tilalle koska mono-versioita albumeista ei ole myynnissä erikseen. Tuo kävi niillekin ja laittoivat heti uuden boksi matkaan. Lupasivat korvata viallisen boksin palautuskulut kokonaisuudessaan kunhan kuitti kuluista tulee paketin mukana. Suostuin tuohon ja viallinen boksi lähti sitten palautuksena(postit 35€ takaisin vielä samana päivänä kuin oli tullutkin(7.1). Uuden boksin sain 13.1 joka oli sinetöity ja virheetön. Palautettu boksi saapui perille eilen 29.1 ja siitä tuli viesti sähköpostiin. Siinä oli maininta että postien hyvityssummasta tulee e-mail viesti vielä myöhemmin. Vähän myöhemmin tuli e-mail jossa kerrottiin että hyvittävät mulle posteja $3.98 verran eli vain murto-osan oikeista palautuskuluista (35€ ~$45-50). Vähän olin että wtf ja heti yhteys asiakaspalveluun live-chatin kautta. Sinne selostin palautusjutun uudelleen ja kysyin että miksi korvataan vain murto-osa vaikka se oli luvattu täytenä. Ei sielläkään oikein ymmärretty että miksi oli tullut tuollainen päätös. Lopulta päädyttiin $47 hyvityssummaan johon olen tyytyväinen vaikka muuntokurssi voi olla vähän alakanttiin. Se $3.98 hyvitys josta oli tullut maksupäätös aikaisemmin olisi pitänyt vähentää pois tuosta $47:sta, mutta se sanoi että saan pitää sen ylimääräisestä vaivasta. Hyvin päättyi lopulta tämmöinen tapaus.
Paljon paketteja Amazoniin palauttaneena voin sanoa, että ne ei ikinä maksa sitä oikeaa palautusta, vaikka mukaan laittaisi vaikka mitä todisteita postikuluista. Aina joutuu jälkeenpäin perimään todelliset kulut. Toimitusnopeus keskuteluun voisin nyt taas lisätä tässä sen verran, että marraskuun lopulla tilattu paketti tuli vasta viime torstaina.
Jenkki-Amazoniin ei ole ikinä ollut tarvetta palautella mitään, mutta ainakin Amazon UK on aina korvannut koko summan eli palauttaessa kaikki postikulut sekä mahdollisen tuotteen hinnan ellei sitten ole ottanut uutta tilalle. En tiedä oonko miten onnekas ollut kun kaikki on toiminu viimeisen päälle, tosin onhan tuolta tullut tilailtua levyjä aivan älyttömästi viime vuosina siis olen ns erittäin uskollinen kanta-asiakas. Itseasiassa uskoisin että ne siellä chatissa tunnistaa aina meikäläisen Ei voi kuin kehua Amazonin asiakaspalvelua, kaikki on menny niin hienosti.
Onko tosiaan niin, että Amazon.comin perustoimituksen hinnaksi Suomeen tulee "vain" n. 5 euroa? Mitään lisämaksuja ei siis ole odotettavissa alle 22 euron tilauksiin, niin Amazonin, alvin kuin tullin puolesta?
Tulipa ensimmäistä kertaa käytettyä Amazon.comia niin, että "Import fees deposit" tulee hintaan mukaan. Tilasin USB-mikin, joka olisi ollut halvempi Ebayssä, mutta jonka hinnan arvelin nousevan korkeammaksi tullimaksuineen kuin Amazonin hinnan. Mikki tuli nopeasti, eikä ylimääräisiä maksuja tarvinnut enää maksaa. Siinä mielessä tämä Amazonin "tullimaksut etukäteen" systeemi toimii hienosti.
Viime viikon perjantaina tuli sitten testimielessä tilattua yksi Blu ray Amazonilta. Tein tilauksen kuuden jälkeen perjantai-iltana, ja toimitustavaksi tuli valittua AmazonGlobal Expedited Shipping, jonka arvioiduksi toimitusajaksi oli merkitty 9-16 arkipäivää. Paketti lähtikin postiin jo samana yönä, ja maanantai se tippui jo omasta postiluukusta. Eli näemmä se posti kulkee jossain viikonloppuisinkin. Eilen lähti sitten toinen tilaus menemään, mutta tällä kertaa ihan perus kainsainvälisellä toimituksella eli paketin pitäisi saapua tänne 18-32 arkipäivässä. Mutta toivottavasti yllättyy tässäkin tapauksessa positiivisesti. :] Tilauksen hinnaksi jäi dollareilla maksettaessa hitussen alle 22 euroa, joten tullinkaan kanssa ei tarvitse säätää. Seuraavan tilauksen olisi sitten tarkoitus olla hieman isompi, joten 22 euron rajakin paukkuu. Mitenkäs noiden alv maksujen kanssa olisi järkevintä toimia? Jättää alvit suorilta maksamatta ja toivoa, että paketti tulee läpi? Jos paketti jää tulliin, selviääkö pelkällä alvin maksulla, jolloin tuote saapuu normaalisti kotiin postissa vai joutuuko tuotteen noutamaan kyseisestä tullista? Alvin maksaminen etukäteen onnistunee myös netissä, joten se lienee vaivattomin vaihtoehto?
Ymmärtääkseni noissa toimitusmuodoissa joihin liittyy "Import Fees Deposit" kaikki tullit alv ALV:t sisällytetään jo maksettavaan tilaukseen ja siitä sitten ilmeisesti paketin toimittaja maksaa nämä puolestasi. Itselläni on kokemusta vain tuosta kalleimmasta vaihtoehdosta eli kuriiritoimituksesta joka tosiaankin toimii tuolla tavalla - kuriiri käytännössä hoitaa kaiken mikä liittyy tullin haluamiin toimiin ja maksuihin sekä toimittaa paketin kotiovelle saakka.
Juuri näin. Ei ole rikollista, jos tilaa tavaraa siinä toivossa, että tulli ei mitään huomaa. Itse sain viime viikolla Amerikan paketin, jonka arvo oli yli 100 dollaria. Painoakin oli jonkin verran. Yleensä tulee läpi ja vain kolmesti olen narahtanut. Kahdella viimeisellä kerralla maksoin vaadittavat alv-maksut netissä, mikä tiesi parin päivän viivettä paketin kulkuun.
Laitoin nyt tänne tämän uutisen, kun varmaan koskee eniten täällä tätä kauppaa: Posti yrittää saada ulkomaiset nettiostokset kaksi päivää nopeammin perille Onkos täällä kellään tuota nettipostia edes käytössä? Ja toimiiko kuinka?
^ Eikö tuo ole ihan turha, kun seurantakoodin perusteella voi päätellä että paketti on tullissa, ja sitten tehdä nettitullauksen.