Hei! Olen rakentelemassa itselleni subbaria ja elementiksi valikoitui juurikin tuo otsikossa oleva mach5 mallin elementti. Postikulut vain ovat kovin isot joten kysyin sitten spostilla valmistajalta että onko mahdollista saada alennusta kuluista jos tilaa useamman elementin kerralla ja vastasivat että elementistä saa alennusta hiukan ja lupasi pistää merten yli tulemaan jos tilaan 4kpl kerralla. Mitään numeroita ei spostissa ollut joten kulut tarkentuvat jos kiinnostuneita löytyy sen 3kpl. Yksittäin tilattuna hinnaksi tulee 615$ mutta siinäkin on postikuluja vajaa 200$ joten olettaisin tällä hetkellä että merten yli kulut ovat jokseenkin edullisemmat varsinkin kun kulut jakaa neljään osaan. Tosin toimitusaika on aika pitkä kuljetukselle 4-5 viikkoa. Lisätietoja löytyy heidän nettisivuiltaan http://www.istonline.ca Eli alustavasti oletan että kaikenkaikkiaan elementin hinnaksi tulee tulleineen n. 600 - 650$ eli euroissa kait n. 490 -530€ mutta tämä nyt on ihan mutuilua kuitenkin vielä. Joten kiinnostuneet voisivat laittaa viestiä joko tähän tai sitten pm.
Yksi kappale tänne! Jos dustcap:n saa hiilikuituisena vain logolla, niin sitten logo, mutta jos dustcap on joka tapauksessa samanlainen, kuin data Bass:n testiyksilössä, niin sitten ilman logoa. http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=37
Tuli tässä taannoin joutessaan hahmoteltua, miltä voisi näyttää yhdistetty subikotelo/jakkara tuollaisella mörköelementillä ja reilu 100 litran suljetulla puu/hiilikuitukotelolla. Jos joku kimppaan mukaan tuleva sattuu olemaan kiinnostunut tällaisen rakentamisesta, niin voin mittapiirrokset tehdä. Itse alan kallistumaan stealth -asennukseen konvertoimalla isoisän tekemän lipaston koteloksi.
Terve. Harmittavasti tuli huomattua tämä threadi muutaman päivän liian myöhään sillä oma tilaus lähti Markilta viime viikolla odottamaan laivaa mutta annetaan jotain tietoja. Omassa tilauksessa on siis 3x UXL-18 ja 2x FTW-21 ja laivan oletettu lähtöpäivä Montrealista 22.11. ja ETA Helsingissä 10.12. Rahdista sen verran, että tuohon omaan lastiin tuli kuluja tasan 1000 dollaria eek Helsingin satamaan ja Raumalle olisi ollut aavistuksen vajaa 1500 dollaria, kallista puuhaa siis. Onneksi UXL:t tulee kaverille, joten ainakin saadaan kulut puolitettua. Rahtimaksu määräytyy käsittääkseni tilavuuden mukaan, joten jonkinlaista hintaa voinet arvioida elementtien laatikoiden mitoista, suora lainaus Markilta: Oh, and the 21 boxes are 26" x 26" x 15" each. The 18's are 21" x 21" x 14". Elementeistä tosiaan on mahdollista saada hieman alennusta kun isomman kasan tilaa kerralla, tai ainakin itse sain. Mitä aikatauluun tulee niin vahvistin oman tilaukseni 4.10. ja 5.10. Mark ilmoitti, että alkaa seuraavalla viikolla (eli vko 41) tekemään elementtejä kunhan saa CNC-koneensa korjattua. 30.10. elementit olivat "lähes valmiita" ja muutaman päivän myöhemmin tuli viestiä, että elementit ovat lähteneet Winnipegistä. Laivamatkassa kestää sitten tuo n. 2,5 viikkoa jos oletetut aikataulut pitävät yhtään paikkansa. Toivottavasti tästä oli jotain apua ja saatte tilauksen tehtyä. Mukava nähdä, että porukka alkaa täällä Suomessakin käyttämään muitakin elementtejä kuin noita ainaisia pikkuruisia peerlessejä Itse nyt sitten kuumeisesti odottelen laivan saapumista ja koitan selvitellä kuinka elementit saa satamasta ulos. ~220 litraiset suljetut kotelot ovat jo puolittain valmiina Terv. Hacka
Nyt on kyllä pakko kysyä, että mikä noiden koteloiden valmistustekniikka on? Sen verran hienoilta näyttää. Kansa vaatii kuvamateriaalia, vaikkapa omaan threadiin.
Billet-vanerilaminaatti, oletan ma. Siis yhdistelmä umpijöötimateriaalin poistamisesta sekä päällekkäisten kerrosten toisiinsa liimaamisesta eli laminoimisesta. Tässä tapauksessa laminointi on perinteistä pinoamista, eikä ole käytetty modernimpaa (kestävämpää) 3D-laminointia, jossa kappaleita liitetään toisiinsa kaikissa ulottuvuuksissa eli hyödynnetään materiaalin optimaalista vetolujuutta mahdollisimman moneen ERI suuntaan. Miten eroaa 3D-laminointi tavallisesta laminoinnista, kestävyyden kannalta? Kun pumppaa kompuralla tai jalkapumpulla koteloon painetta, tavallinen laminaatti delaminoituu tai vanerikerrokset erkanevat, koska vaneri ei ole siihen suuntaan erityisen lujaa. 3D-laminoitu kappale taas kestää painetta kymmen...sata...tuhatkertaisesti enemmän. Puumateriaalisia painesäiliöitäkin voi rakentaa jos ne puun syyt laminoidaan kaikkiin suuntiin. Vanerilevy on jo lähtökohtaisesti eräänlainen 2D-laminaatti, siinä on kahteen eri suuntaan puiden syyt. Paremmissa on useampiakin syysuuntia, esim. 4-suuntaisessa lentovanerissa 4 eri suuntaan kun 45 asteet eli diagonaalisuunnat on myös mukana vakion 0 ja 90 asteiden kanssa. Ei voi suoraan sanoa, että eri astelukujen lisääminen sellaisenaan parantaisi lujuutta. Kyse on aina siitä, että saadaan maksimimäärä laminaattikerroksia juuri siihen suuntaan, johon kohdistuu suurin veto. Esimerkkinä ristikkotukipalkki, joita kuvassa myöskin näkee. Niissä tavallinen vaneri on surkea materiaali ja monisuuntainen vaneri vieläkin surkeampi, ihan kelvoton. Tavallinen massiivipuukeppi on selvästi parempi. Siinä kaikki syyt ovat "oikeassa suunnassa", kun vakiossa vanerissa 50% materiaalista on turhaa ja heikentää lujuutta ja erikoisvanereissa vain murto-osa laminaattikerroksista on oikeasuuntaisia. Miksi otin asian puheeksi taas, ja aiheutin päänrapsutuksia vähään tyytyväisten ihmispoloisten kupoleihin? Koska minulla suunnittelukriteeri on aina se panssarivaunulla yliajon kestäminen, ja se tosiaan vaatii sohvaperunametodologiaa kehittyneempiä kotelonrakennustapoja. Mitä käytännön iloa tai hyötyä on pomminkestävästä painepesuripesua kestävästä kaiutinkotelosta? Henkinen ilo. OverKill tuottaa lähinnä henkistä tyytyväisyyttä ja turvallisuuden tunnetta; mitään konkreettista hyötyä ei saavuteta. Vain harva kaiutin koskaan rikkoutuu eli alkaisi vuotaa normaalin käytön vuoksi, elementin voimien tai muuttokolhujen takia. Kestävyyden kannalta tavalliset rakennusmenetelmät ovat riittäviä. Kuvissa näkyvät ristikkotuetkin pysyvät rikkoutumatta normaalikäytön aikana, mutta sitten kun tehdään se Miesten Painetesti™ niin lopputuloksena on kasa vanerinsuikaleita pitkin seiniä. En suosittele naisten koteloille painetestiä eli vuototestaamista kompuralla. Jalkapumpulla voi testata pikkuruisella ylipaineella. Kotelohan on tiivis jos ilmanpainemittarissa lukema pysyy vakiona muutamien minuuttien ajan. Akustisesti riittävä tiiviys saavutetaan jos paine pysyy suunnilleen vakiona muutaman sekunnin ajan. Jos mittarin neula valahtaa heti nollaan jokaisen pumppauksen jälkeen, kotelo vuotaa niin paljon, että se kuuluu äänessa jatkuvana suhisemisena aina kun kartio liikkuu. Jos neula laskee nollaan parissa sekunnissa, sekin kuuluu äänessä suhinana, mutta sitä ei välttämättä kuule. Minimaalisen pieni vuoto on sallittu ja jopa hyödyksi ylipainekertymän estämiseksi (vain SULJETUISSA koteloissa, joista puuttuu luontainen tuuletus), mutta vuoto pitäisi järjestää "suhisemattoman pillin" avulla. Reilu pyöristys pillin molempiin päihin ja pituutta pillillä sen verran paljon, että pilli "suhisee" eli Helmholtz-resonoi korkeintaan 0,1 hertsin taajuudella. Millin reikä pillissä tai pienempikin riittää ylipaineen purkamiseksi. Silloin pillissä ei käytännön musiikilla liiku ilmaa lainkaan, kotelo on akustisesti aivan tiivis. Huohotuspillin mitat voi laskea refleksikotelon simuloinnilla. Pannaan viritystaajuudeksi 0,1 hertsiä ja pillin reiäksi puoli milliä tai jotain tämän tyylistä. Refleksikotelokaan EI SAA VUOTAA mistään muualta kuin niiden refleksiputkien kautta. Kaikki kaiutinkotelot pitää rakentaa täysin tiiviiksi kaikilta pinnoiltaan ja saumoiltaan. Jos on epävarmuutta rakenteen tiiviydessä, painetesti on tehtävä. Helpointa on tehdä painetesti ennen kuin elementtiaukot (ja refleksiaukot) on leikattu. Jos kotelossa jo on aukkoja, pitää ne tulpata umpilevyllä, eli kaiutinelementin paikalle ruuvataan umpilevy SAMANLAISEN tiivistenauhan kanssa mitä elementissäkin aiotaan käyttää. Jos tiivistetyyppi vaihtuu, ei ole takeita tiivisteen tiiviydestä. Refleksiaukkojen tulppaus painetestiä varten voidaan tehdä käyttämällä tiivistenauhaa ja paksua umpilevypalaa, joka puristetaan koteloon tiukasti isolla liimapuristimella tai hydrauliprässillä (ei liian kovalla paineella) tai pinoamalla peitelevyn päälle raskas metallimöykky, vaikkapa 50 kiloa painonnostolimppuja. Kaikista tärkeintä painetestaaminen on nimenomaan kuvan tyylisessä päällekkäiskerroksittain laminoidussa kotelossa, joissa on tuhansia mahdollisia vuotokohtia. On mahdotonta pelkällä silmällä päätellä, onko vuotoja olemassa vai ei. Sama pätee hitsattuihin metallikoteloihin; jokainen hitsisauma on potentiaalinen vuotokohta ja lähes aina vuotoja ilmeneekin painetestissä (jostain vuotaa vettä tai öljyä, metallikotelot kannattaa testata nesteellä niin näkee nopeiten mistä vuotaa). Vain superpro-luokkahitsari tai robotti kykenee tekemään vuotamatonta saumaa. Röntgenkuvauskaan ei vielä paljasta vuotoa, vaikka se paljastaisi kaasukuplat ja hiushalkeamat. Kaiutinkoteloissa se vuotamattomuus on tärkein asia, hitsissä saa olla epäjatkuvuuksia/aloittelijamokauksia, mutta vuotoa ei saa olla.
Ilmeisesti sama tekniikka kotelon rakennuksessa mitä tässä projektissa? Vai onko nimenomaan tuosta idea lähtenykkin. Ainakin muoto on sama. Hienoa jälkeä. Vaneriin tosin taitaa mennä satasia, kun hukkapaloja tulee kotelon tilavuuden verran?
Jahas, tännehän onkin tullut ihmettelyä. DVB-G:ltä taas perinteistä settiä mutta tarkoitus ei ole ajella koteloiden yli panssarivaunulla tai edes henkilöautolla, joten eiköhän nämä kestä Tuo painetestin tekeminen ennen elementtiaukon tekemistä oli hyvä vinkki, kiitos siitä. Kuten jo mainitsin niin homma on vielä kesken ja tarkoituksena on sivellä koko sisäpuoli epoksilla (SP320) hieman lisätukevuutta tuomaan ja ennenkaikkea varmistamaan ilmatiiveys. Vanerin rakenteesta ja koteloiden toteutustavasta johtuen on hyvinkin mahdollista, että pieniä reikiä löytyy vaikka käytinkin pitkän tovin kittaamiseen ja paikkailuun. JukkaVaAn tuossa laittoikin jo linkkiä mistä koko projekti sai kipinänsä eli propsit corockille. Corock tosin teki aivan jumalattoman homman sahatessaan aihiot pistosahalla, itse laiskana piirtelin kotelon hieman suurempana AutoCAD:lla ja teetätin aihiot 15mm koivuvanerista CNC:llä Tuolla lisäkuvia jos joku niitä haluaa kattella: CLICK Kuvissa näkyy myös tuo peräkärryllinen hukkapaloja sekä 50mm levyt jotka hankin kaverille samalla kertaa omaan 6x 18" projektiinsa. Materiaali ei nyt tolkuttoman kalliiksi tullut kun sain henkilökunta- sekä sukulaisalennusta, ei lähellekään "satasia" :love: Meni kyllä heittämällä offtopickiksi, pitäisiköhän tästä tosiaan ihan oma threadi perustaa kun nuo elementitkin on tällä hetkellä tulossa Atlantin länsipuolella.
Jahas, veronpalautukset alkavat lähestyä ja samalla tämä kimppakauppa. Mikäli useampia ostajakandidaatteja ei ilmesty niin selvittelen että mitä maksaa tilata kolme kpl näitä elementtejä ja sen jälkeen toimitaan. Eli rapiat pari viikkoa luultavasti aikaa vielä.
Asiat etenee niinkuin etenee joten tämäkin muuttuu, tilaus sulkeutuukin normista poiketen tammikuun alussa. Luultavasti siinä ekan viikon jälkeen/paikkeilla.
Hitaasti mutta varmasti tämäkin asia etenee, uxl-18 elementtiä ei enään valmisteta mutta Mark lupasi vielä meille tehdä viimeiset kappaleet jos vaan saadaan tilaus aikaiseksi. Toimituskulut saatiiin varmistettua ja ovat 700CAD Helsinkiin. Katsellaan että miten homma etenee.
Kiitokset tilaajalle, kaippa tänne sitä lopputulosta tarttee laittaa. Kotelo tarvi suunnitella "vanhan" laatikoston sisälle esteettisistä emännän syistä. 18" tukee sopivasti 4" single driverien alataajuuksia aina 15-35Hz välille, tosin reserviä löytyy tarvittaessa myös naapureillekin asti. Yksi elämäni parhaimmista ostoista katso liitettä kaiutin_01.jpg katso liitettä kaiutin_02.jpg katso liitettä Untitled.jpg Edit: kuvissa suunnitelma ja toteutus
aika huomaamaton, miten on voimaa riittänyt? Oma valmiste ei ole kovin onnistunut joten kesällä on tulossa betonista suljettu kotelo jos vaikka toimisi hiukan paremmin.