Sanokaapas viisaammat, että onko mitään järkeä edes ajatella G2 paria takakajareiksi 1030A kolmikon (edessä siis) kavereiksi? En siis ole tuota etupäätä lähdössä nyt vaihtelemaan yhtään mihinkään vaan ajatuksena on vaihtaa todella laadukkaat JBW:n minimonitorit pois takaa.
Ei ole mitään estettä käyttää noita samassa järjestelmässä, ulkonäkö on toki hieman erilainen. Default-asetuksilla sisääntuloherkkyydessä on 10 dB:n ero. Kompensoi AV-virvan asetuksissa tai 1030A:n potikalla.
GLM-paketti ainakin, muuten jää huonekalibrointiominaisuudet hyödyntämättä kokonaan. Jalustat, etupää, laatikko hyvää viiniä?
GLM 2.0 paketti on halvempi kuin se aiempi versio, ja Zipmanin lupauksen mukaan myös yhteensopiva 8200-sarjan kajareille. Digitaalisen äänisignaalin noille voit lyhyillä kaapelivedoilla (<5 metriä) ottaa suoraan minkä tahansa nykyisen äänilaitteesi coaksiaalisesta outputista RCA->XLR piuhalla. Kajarit ymmärtävät siis myöskin kotilaitteiden S/PDIF signaalia. Pidemmissä vedoissa olisi hyvä käyttää soveltuvaa äänikorttia ja varsinaista AES-ulostuloa tai vähintäänkin passiivista impedanssisovitinta. Systeemin äänenvoimakkuus säädetään uuden GLM 2.0 boksin kautta. Mukana tulee tähän tarkoitukseen langallinen "minipata" ja erikseen voi hankkia F-subbareista tutun luottokorttimallisen kaukosäätimen.
Mikäs tuon hinta muuten on? En pikagooglauksella löytänyt nettikauppaa, jossa tuo olisi myynnissä erikseen.
Ulkonäöllä ei ole merkitystä tässä tapauksessa. Tarkoituskena on ostaa valkoiset pöntöt taakse ja nimenomaan saada ne "häviämään" mahdollisimman paljon valkoiseen seinään. Täytynee tänä viikonloppuna käydä JKL:n hifimessuilla tutustumassa tarkemmin noihin G2:iin.
Tuskinpa plazalta montaa järkevää ehdotusta tulee. Tai sanotaanko järkevää keskustelua. Täälä konsensus on se että etuset (ml. integroidut) kuulostavat kaikki samalta.
DSP:n ollessa kyseessä kannattaisi harkita sellaista laitetta, jossa on digilähtö. Aheikkisen mukaan koaksiaalisella käy sellaisenaan, jos veron alle 5m. Sitten nyt ei ainakaan ole mitään merkitystä laitteella äänellisesti, kunhan lähdössä ei ole aivan tolkuton jitter. Ja se on lähinnä HDMI-lähtöjen ongelma, jos niidenkään.
S/PDIF yhteensopivuudesta raportoi tässä samassa ketjussa foorumilainen lglg, joka tuohon aikaan soitteli kyseisellä järjestelyllä 8260A pariaan. Voisiko Dragon/ kenties linkata tähän jonkin sopivan kuuntelutestin, jossa vertaillaan eri laitteiden S/PDIF liitäntöjen äänenlaadullisia eroja, tai peräti AES-digiäänikorttien eroja? Teoreettinenkin mahdollisuus erojen olemassaoloon on vähäinen. Digisignaali on ilmiselvästi järkevin vaihtoehto digisignaalia syövien kaiuttimien kanssa, koska nykyään niin suuri osa mediasta on alunperinkin digitaalisena. Ei ole järkevää sotkea mukaan DA-muunninta ja analogista etuvahvistinta, koska signaali muutettaisiin kuitenkin heti kaiuttimen inputissa uudestaan digitaaliseksi. Parempi on pitää alunperinkin digitaalinen signaali kokoajan diginä, jolloin turha muutosketju jää välistä. Alusta loppuun asti digitaalinen signaaliketju on suurin 8200-sarjan tekninen mullistus. Olisi suorastaan tyhmyyttä maksaa täysdigitaalisista kaiuttimista huomattava preemio, ja jättää sitten se pääasiallinen myyntiominaisuus kokonaan käyttämättä (on se GLM hyvä olla olemassa analogilla ruokittunakin, mutta silti). En siis epäile Genelecin sisäisen A/D muunnoksen laatua tai läpinäkyvyyttä, mutta sen sijaan lähdepään DACien ja analogiesivahvareiden ja analogikaapeleiden kanssa temppuillessa on mahdollisia vikapaikkoja olemassa huomattava määrä.
Morjens. Itsekin kun olen hiljan siirtynyt Genelec-leiriin, niin on herännyt kysymys sopivista takakaiuttimista. Edessä on nyt siis 2 x G3, niin sopiiko 2 x G1 -mallit takakaiuttimiksi noin niinkun äänikuvallisesti? Rythmik Audion DS1200 subikin taloudesta löytyy. Tarkoituksena on siis kasata 4.1 järjestelmä elokuvien ääniraitoja varten.
G-sarjan kaiuttimet ovat äänellisesti erittäin lähellä toisiaan ja G1 sopii sen puolesta hyvin. Kunhan vaan sitten äänenpaine riittää.
Ei liene markkinoilla sellaista perinteistä esivahvistinta, jossa on säädettävä digilähtö? Liekö edes teoriassa mahdollinen ilman laadun heikennystä?
Jos signaali on 24-bittistä, niin ei taida haitata laadun heikentyminen, kun harvalla on kotona 144 desibelin dynamiikkaan kykenevä laitteisto. Näin siis periaatteessa.
Tämä menee vahvasti mutuilun puolelle, mutta eikös tuo ongelma ole niin ikään vältettävissä, jos tuleva signaali ylinäytteistetään ja säätö tehdään vasta tämän jälkeen? Jotain tällaista muistelen lukeneeni oman Slim Devices Transporterin manuaalista; tosin itsellä on tuossa aina säätö ohitettuna.
Joo, tällä tavalla toki voidana ongelmaa pienentää, mutta itselleni ajatuksena on pitää signaali 1:1 ilman mitään muunnoksia ennen lopullista A/D-muunnosta. Pitääkö esim. Antimode Dualcore signaalin koko ajan 16bit/44kHz? Tästä tullaankin seuraavan kysymykseen/ajatelmaan. Minulle on luonnollisempi lähestymistapa laittaa dsp esivahvistimeen, tehdä kaikki säädöt siellä ja sen jälkeen puskea analogisena kaiuttimiin. Jos tuon volyymikuvion saisi järjestettyä hienosti niin dsp-kajaritkin olisi mielenkiintoinen vaihtoehto. Olenko missannut jotain tässä kuviossa?
Varmaankin lopullista D/A -muunnosta. Siinä tapauksessa Genelecin 82xx -sarja ei ole sinulle, kun tuossa tulisi eteen - digitaalilähteestä D/A muunnos, analogisignaali, uudestaan A/D muunnos, huonekorjaus ja muut säädöt, D/A muunnos, analogisignaalin toisto. Kun kaiutin kuitenkin digitoi signaalin, niin josko vaikka siitä ylimääräisestä A/D-D/A -muunnoksesta ei ole (kuultavaa) haittaa, niin se ei mitenkään voi signaalia parantaa. Eli vaikutus on joko nolla tai negatiivinen. Ja kun se kerran on vältettävissä, niin kannattaahan se välttää.
Olikos 6010 ja G one -malleissa käytännössä mitään eroa (äänenlaadun kannalta)? nyt on 6010-pari + F one, ja ajattelin lähteä laajentamaan 5.1 setiksi, ensiksi lisäämällä keskikaiuttimen. Eli onko väliä tuleeko keskelle 6010 vai G one?