Käsittääkseni niihin DSP geneihin voi viedä analogisen signaalin. Tämä sitten kaittimessa uudestaan muutetaan digitaaliseksi tehdään dsp säädöt ja muutetaan takaisin analogiseksi. Ne DSP asetukset laitetaan kerran kohdilleen ja kaiutin sitten muistaa asetukset. Toki tuossa tulee muunnoksia (ja turhia muunnoksia), mutta tuskin ainakaan helposti korvilla kuultavia.
AD-muunnosta ei tarvitse pelätä. Se on oikein tehtynä (AD-muunninta täydellä linjatasolla syötettynä) läpinäkyvä prosessi. Asiaa tuntemattomat mutu-hihistit keuhkoavat ja hyppivät seinille sen takia aivan turhaan. Hihi-puolen erillislaitteissa monikanavaista AES/EBU -tarjontaa ei ole. Jos se on nyt kuitenkin ihan pakko saada, muutamia vaihtoehtoja on olemassa. Ne ovat HTPC erikoisäänikortilla tai raskaaseen ammattikäyttöön (=oikean leffateatterin konehuoneeseen) suunnattu prossu-esivahvistin, kuten Datasat AP20, hinta erikoisammattilaitteen hinta l. kymmeniä tuhansia euroja. Joitain muitakin saman hintatason ammattilaisprossuja saattaa maailmalta ehkä löytyä.
Annetaan täälläkin tiedoksi että Genelec 8351A uutuuskoaksiaalin kuunteluraportti on nyt ilmestynyt. Iisalmelaisten ei tarvitse tälläkään kertaa hävetä aikaansaannoksiaan.
No johan on. Taidan päästä helpommalla kun käytän G:n dsp kaiuttimia analogisesti ja tällöin subwoofer voi olla mikä vain. Liian kalliiksi menee jos haluisi käyttää G:n dsp subwooferia kotiteatterissa
Et taida tarvita subbaria jos pääkaiuttimet on 8260A:t, vai onko tarkoitus laittaa useampi subbari eri puolille huonetta?
Subbaria tarvitaan kotiteatterissa aina, riippumatta siitä mitkä ovat pääkaiuttimet. Edes 8260A ei kykyne tuottamaan vastaavia jyrinöitä mitä kunnollinen erillinen subbari (erään suosituksn mukaan vaatimus pääkanaviin dialogi 75dB, piikit 105dB ja bassoille 115dB). Subbarin lisääminen paitsi nostaa bassopään suorituskyvyn vaaditulle oikealle tasolleen, niin myöskin parantaa pääkaiuttimien sointia poistamalla niiltä ylimääräistä kuormaa, jolloin alakeskiääniset selviävät urakastaan pienemmällä liikepoikkeamalla ja särötaso laskee (silloin kun pääkanaviin tehdään jakosuoto, ja sehän kannattaa tehdä aina, vaikka pääkajarit olisivatkin keskimääräistä paremmat).
Taajuusvaste vapaakentässä 29hz (-1db); huomioiden, että Genelecit käsittääkseni leikkaavat erittäin jyrkästi ilmoitetun taajuuden alapuolella, niin in-room ei välttämättä kovin paljoa alemmas mene. Olisko 25hz? Yleisesti väitetään kuuloalueen riittävän 20hz paikkeille. Eräät meistä bassofriikeistä toivovat menevän ainakin 10hz alemmas. Speksin mukaan LFE-kanavassa saa olla passova 3-120hz (eri asia, mitä on). Musiikilla noita voisi soitellakin hyvillä mielin ilman subwooferia, mutta elokuvakäyttöön.. Ei, ei noistakaan.
Missä ongelma? AD9200 on olemassa justiinsa tämän tyyppisiä skenaarioita varten. Jos haluat Genen DSP-subbasen, käytä AD9200:sta. Siis: AVR syöttää AD9200:sta volume kaakossa, volumesäätö GLM:stä. Pitää vaan huolen että AVR:n pre-outit eivät kohise liikoja, et varmasti kuule mitään eroa. Vielä AD-muunnoksesta. AD-muuntamisesta voi tulla teoriassa soundiongelmaa jos sitä syötetään (pienellä tai todella pienellä tasolla) volumesäätimen läpi. Jos sitä syötetään vaimentamattomalla linjatasolla (vol.säädin vasta AD:n jälkeen), ongelmaa ei ole edes teoriassa. Käytännössä oireita tuskin tulee syöttipä sitä kummin päin vain. AD-muuntamisen saastuttava vaikutus on justiinsa tyypillistä audiopilististen näennäissoundi"ongelmien" osastoa, mihin pätee sanonta "jos sitä pitää vatvoa internetissä, sitä ei ole olemassa".
Joku valittaa Genelecin DSP-subbariratkaisun kalleutta, ja sinä suosittelet ratkaisuksi 700 euron A/D-muunninta?
Minulla ainakin jytinä alkaa 20 Hz:tä. Testisignaalit: http://www.genelec.fi/tuotetuki/testisignaalit/
Nou problemo. Punnitsen vielä vaihtoehtoja ( genelec 5.1 dsp vs. 5.0 dsp ja eri sarjan suppari). Kertokaa vieä mistä löydän DB25 pin to 8x rca kaapelin?
Mitäköhän minä testisignaaleilla, kun ei ole tuota kaiutintakaan? Ei pidä käsittää väärin, se on varmasti aivan loistava kaiutin (mitä nyt Saurama meni väittämään, että uusi on vielä parempi, vaikka hinta on vähemmän), mutta ei se eikä about mikään muukaan nyt vaan leffantykittäjällä pärjää ilman subwooferia. Viimeistään siinä vaiheessa, kun siitä 10" elementistä aletaan repiä maksimitehoja irti toistoalueen alarajoilla aletaan kaivata isompi elementtistä tykkiä ilmaa liikuttamaan.
On minulla ollut Velodynen FSR 18 ryydittämässä MartinLoganin Questeja ja Theather-keskaria, mutta paremmalta nämä 8260:set + muut genet kuulostavat elokuva käytössäkin.
Taitaa kaiuttimen "riittäminen" riippua volumea kääntävästä käpälästä. Tarpeeksi hiljaa kuuntelemalla mikä tahansa kaiutin riittää mille tahansa materiaalille. 8260:lla ei kuitenkaan tarvitse kuunnella hiljaa. Saksalaiset ovat mitanneet siitä 3 ja 10 %:n särörajalla tämännäköiset maks. SPL-tuottoa kuvaavat käppyrät: Tuo on yhden kaiuttimen tulos, tositilanteessa 8260:n stereokaveri antaa +6 dB tulitukea. Aika moni 10" ja 12":nkin varsinaisena subbarina kaupiteltava laatikko saa selkäänsä.
Kelpo lukemat kymppituumaisesta. Tuossa diy-miehille ihmeteltävää miten saadaan tuollaiset lukemat pihalle...
Kelpais mullekin, paitsi ettei lompakko kestä ja jos kestäisi niin sitten 1238A.. :love: ...subbarien kera.
Mulla meni 8260A:t suorana sinne 18-19Hz:n tienoille puurakenteisen rivarin olohuoneessa. Samun luona 8260A-kolmikkoa aikoinaan kuulleena uskallan sanoa että jos voimakkaampaa bassoa haluaa tai tarvitsee niin silloin tykätään erittäin kuumasta subipäästä. Itselleni ei jäänyt minkäänlaista epäilystä tuliko kaikki mitä leffaraidalle oli tallennettu, kovaa tuli tarvittaessa ja matalalle mentiin tarkasti ja iholla tuntuen. Se alle kuulorajan voimalla yltävä toisto vaatii subbarin mutta onko se ehdottoman oleellista, on toinen juttu. Noiden kanssa useampi kuin yksi subbari puolustaa paikkaansa vasteen tasoittumisen myötä. Ja tietty jos ollaan oikeasti isoon tilaan laitteistoa hankkimassa.