Käsimatkatavaran painoraja rahvaan puolella on kyllä 8 kg eikä 5 kg. Pelästyin jo että onkos sitäkin pienennetty kustannustehokkuuden vuoksi. Käytännössä aina katsotaan läpi sormien jos on yksi laukku ja sitten jotakin kentältä ostettua "muovikassitavaraa". Homma menee yleensä tiukemmaksi vasta sitten jos kone on ihan täysi eikä penkkirivien yläpuolella olevaa vaate/matkatavaratilaa ole tuhlattavaksi. Jos on mukana yksi käsimatkatavaramittojen sisään mahtuva laukku ja lisäksi vielä suurehko salkkumikrolaukku niin sanoisin että ei mene läpi.Kannattaa lisäksi ajatella sitäkin että vaikka mennessä olisikin ok niin jos tulee palatessa vaikeuksia niin sitä voi olla vaikeampi puhua jossakin toisaalla kamansa mukaan kabiiniin.Voi olla että tulee kentällä eteen kiireellinen uudelleen pakkaus ja kovat valinnat kun pitää päättää mitä laittaa siihen käsimatkatavaralaukkuun joka onkin pakko pistää ruumaan ruhjottavaksi.Yhden halvan heräteostetun kotiteatteriyhdistelmän käsimatkatavaroissa/muovikassissa olen suomeen rahdannut ja oli se hupaisaa kun mietti miten kamansa pakkaa ja mitkä osat ruumaan laittaa. Mikäli sitä kamaa on paljon niin kannattaa ihan reilusti ottaa matkalaukku johon pistää ne tavarat jotka eivät ole särkyviä ja joita ilman tulee kohteessa toimeen jos laukku joutuu hukan teille. Kevyet reppureissut ovat toki sitten erikseen...
Zed, Kiitän vastauksesta. Taitaa sitä joutua repun ottamaan mukaan läppärille ja kameralle. Matkalta ei onneksi ole tarkoitus ostaa mitään muuta kuin jotain pientä tuliaista avokille.
"Käsimatkatavaran painoraja rahvaan puolella on kyllä 8 kg eikä 5 kg." Olet oikeassa! Heitin viisi kiloa ulkomuistista, en vaivautunut lukemaan antamaani linkkiä. Lomalennoilla raja on tuo 5 kiloa. No parhaimmillaan reppu painanut 25 kg, onneksi ei punnittu! Jos matkustaa vähänkin enemmän, niin lentolaukku on erittäin suositeltava hankinta. Esim. Samsonitelta löytyy useita erilaisia ja erihintaisia malleja. Tuollaiseen max. kokoiseen (ulkomitat enintään 115cm) mahtuu jo melkoisesti tavaraa.
Tuollainen "lentolaukku" on kyllä ehdottoman kätevä - suojaa erittäin hyvin läppärin/kameran yms - mutta voiko sitä aina käyttää riippuu tosin muista matkatavaroista. Toinen hyvä on IATA:n normit täyttävä reppu (eli lähes kaikki reput käyvät tietty - tuosta maininnasta on vain se hyvä puoli, että reppu on tuolloin lain sallimissa rajoissa maksimikokoa). Kumpaa sitten käyttää riippuu tosiaan tavaroista ja matkalaukuista. Pidemmällä reissulla jos on esim 2 matkalaukkua on reppu ehdoton sillä millä kädellä vedät/kannat lentolaukkua kun perässä tulee jo kaksi matkalaukkua Tuota käsimatkatavaran painoa ei muuten koskaan(*) ole itseltäni tarkastettu. (*) = Tampereen Ryanair-"terminaalissa" sen ainoan kerran kyllä, mutta tuota en laske kun koko Tampereen Ryanair-"terminaali" on lähinnä eräs lentomatkailun suurimmista pyhäinhäväistyksistä.
Tuommoinen paino matkustamossa kuljetettavalla pakaasilla on jo turvallisuusriski. Jos sattuu "saamaan" paikan varauloskäytävän kohdalta niin mitään ei saa laittaa edessä olevan penkin alle ja ylhäällä olevan vaatehyllyn oven lukot voivat antaa periksi kun kunnon turbulenssi heiluttaa konetta ja iskee repun ovea vasten. Voipi tulla pahaa jälkeä kun se 25 kiloinen reppu jysähtää hyllyltä jonkun päähän...
Kyllä tuo sormien läpi katsominen on erittäin yleistä, työmatkoilla on usein jonkinlainen salkku + läppärisalkku, ja läpi on mennyt. Lomamatkoilla itsellä on aina ollut kameralaukku extrana mukana. Eikä se kokosuosituskaan ehdoton ole, niin järkyttävän kokoisia rinkkoja joskus näkee käytettävän käsimatkatavaroina. Mutta tämä kaikki on tapaus/lentoyhtiökohtaista, jotkut nipottavat herkemmin kuin toiset. Siinä vaiheessa ei hymyilytä kun joutuu laittamaan puolet kässäreistään ruumaan murskattavaksi. Myöskään minun käsimatkatavaroitani ei ole koskaan punnittu tai mittautettu. *kop* *kop*
Joo, ei ne painorajoitukset matkustajien kiusaksi ole. Satuin vaan tulemaan maailmalta kotiin kaikki omaisuus mukanani; laukku 55kg ja reppu tuon 25kg. Reppu meni jaloissa.
Juu eipä noita käsimatkatavaroita koskaan punnita painorajoituksista huolimatta. En huomannut ehtikö joku jo mainita, mutta kaikki vähänkin arvokkaampi tavara (elektroniikka, korut yms.) aina käsimatkatavaroihin ja mukaan matkustamoon, ei matkalaukkuun!
Sen verran vähän olen ehtinyt matkustella, että uupuu perustieto siitä, saako jatkolentoalueilta poistua ja tulla takaisin turvatarkastuksen kautta ongelmitta. Pysähdyn Hensinki-Vantaalle vajaaksi pariksi tunniksi ennen seuraavaa lentoa (Finnairilla molemmat, laukku ruumassa) ja pitäisi käväistä lentokentän ulkopuolella hetkellisesti. Onko tässä mitään ongelmaa?
Ei ongelmaa. Tosin paluuseen kannattaa varata aikaa, jos turvatarkastuksessa on pitkä jono. Ja lippu pitää näyttää turvatarkastuksessa.
Ei. Ongelmia tuollaisessa skenaariossa olisi, jos olisit transit-lennolla maassa, joka vaatii viisumin, jota sinulla ei ole.
Tätä samaa olen joskus pohtinut, vaikkei ole tullut vielä itselle vastaan tilannetta että olisi aikaa/tarvetta poistua lentoasemalta välilaskun yhteydessä. Tähän ei oikein 100% faktatietoa näytä löytyvän, käsittääkseni poistuminen on kuitenkin OK, ainakin jos matkan lähtö- ja kohde ovat molemmat Schengenin alueen sisällä. Ulos voit toki kävellä lentoasemalta ihan omin luvin, mutta haastetta voi syntyä takaisin tullessa turvatarkastuksessa, jossa matkalipun tarkistus ei mätsää lipussa kun on "väärä" lähtöasema, ainakin jos molemmat lennot on yhdellä ja samalla läpyllä. Ja tosiaan, "vajaa pari tuntia" on aika tiukka aika, en lähtisi Hki-Vantaalta paljon Jumboa pidemmälle tuossa ajassa, ainakaan ruuhka-aikoina. Matkatoimistot tai lentoyhtiöt tarjoavat joskus ns. stopover / layover mahdollisuutta pidempien lennonvaihtojen yhteydessä, jolloin lentoasemalta poistuminen on sitten jo varmasti OK.
Näinhän se näyttää menevän. Kysyin asiaa lopulta varmuuden vuoksi myös Finavialta suoraan ja ongelmaa ei pitäisi olla. Sanoohan sen tietenkin maalaisjärkikin, että mikäli ei viisumien kanssa tarvitse kikkailla, niin totta kai saa poistua ja tulla takaisin -- jos vähemmän kokenut matkaaja ei ymmärrä, että jatkolennoille pääsee omaa reittiä, ja menee vahingossa ulos transit-alueelta, niin olisihan se merkillistä, jos tämän takia pääsy jatkolennolle evättäisiin. Omalla tahdillani tuo "pikainen poistumiseni" on suoritettu vartissa, kun astun Helsinki-Vantaalle. Näin ollen pitäisi olla hyvin aikaa turvatarkastuksessa jonottamiseenkin (jos sattuu ruuhkaisa hetki) ennen jatkolentoa.