Muutama kysymys subbareista! Odottelen tällä viikolla saapuvaksi hankkimaani kotiteatteripakettia. Ko. setti tuli ostettua gigantin synttäritarjouksena, ja sisälsi myös vahvarin. Subwoofer tuosta puuttuu ja sitä sarja myös kaipaa. Koska olen ensimmäistä kertaa näitä hankkimassa, on tietämys aika rajattua. Tuleva käyttö tulee todennäköisesti olemaan n. 80% elokuvat/pelit/TV ja 20% musiikki. Kuunteluympäristö on pienkerrostalo ja huone n. 12,5 neliötä. Koska lähtökohtainen settikään ei ole kovin arvokas, olen budjetoinut subille ympäripyöreästi n.100-200€ riippuen päädynkö käytettyyn vai uuteen. Olen nyt käynyt Gigantissa ja Expertissä kuuntelemassa tarjolla olevia subbareita, jotta saisin edes jotai kuvaa mihin eritasoiset vehkeet kykenevät. Gigantissa vaihtoehdot olivat Sonyn SA-CS9, Tannoyn HTS ja Cantonin 8.2. Näistä Sony jäi selvästi heikoimmaksi, Tannoyn ja Cantonin erot olivat pienemmät, tosin kalleimman Cantonin olisin väittänyt olevan "paras" voimakkuudeltaan. Expertillä kuuntelin Jamon Sub210:n, joka ei vaikuttanut järin voimakkaalta mutta ihan OK-tasolla tuki jotain Audio Pron pikkuaktiiveja (T8?). Tuon Jamon saisi muuttomyynnistä nyt 140 eurolla. Myös Jamon J10 pitäisi irrota samaisesta paikasta n. 220 eurolla. Olen seuraillut tiuhasti käytettyjä tässä nyt, koska niistä saisin todennäköisesti parhaan vastineen käytetylle rahamäärälle. Tällä hetkellä tarjolla on pääosin Audio Prota, esim. Level 110 / Focus / Wigo / 1.36-1.40. Osaisiko joku sanoa miten nämä vertautuvat esim tuohon Sonyyn ja Cantoniin? Myös muutama OR on tarjolla. Ilmeisesti suomalaisia vekottimia, onko niistä mihinkään? Onko joitain tiettyjä malleja/merkkejä joita kannattaisi metsästää tässä hintaluokassa tällä hetkellä?
Leffakäyttöön noi Audio Prot on ihan soivia pelejä, käytetttynä irtoo noin satkulla suurin osa. Musiikilla pitää kyllä mielummin pois päältä... Pääsääntöisesti. Tolla hinnalla ei tosiaan ihmeitä voi odottaa, koita kattoa semmonen peli missä taajusvaste menee lähelle 20hz (-3db) ja mitä isompi sen parempi, kyllä semmosella jo jonkunlaiset jytinät leffoihin saa.
Do you have any dealers? We experimented with dealers (e.g. CompUSA), but realized that it reduces product value. Middlemen add to costs. Therefore, we now have no dealers and offer products at lower prices Noin lukee heidän kotisivuillaan, veikkaan että ei löydy kyllä sitten Euroopastakaan.
Pari kysymystä mielessä. Onko väliä jos subbarin elementin kohdistaa sivuseinää päin eikä suoraan kohti kuuntelupaikkaa? Mitä oireita voi tulla? Jakotaajuus jossakin 80hz pinnassa, sivuseinä 1,5m paikkeilla ja elementti suunnilleen kuuntelupaikan keskilinjalla. Nyt monolith siis toimii tuossa paikassa ok ja siinä elementti lattiaa kohti Onko ehdotuksia mikä subi tarjoaisi enemmän fyysisiä tuntemuksia kuin ensimmäisen generaation BK monolith df ja käytettävissä on max 1k€, mutta käytetytkin kelpaa? Onko jollakin omaa kokemusta Klipsch 115sw:n ja monon välillä? Entä onko jotain hyötyä tai haittaa käyttää sekä antimodea että audysseyn xt32:ta? Nyt käytössä molemmat ja ensin vedetty antimode jonka jälkeen audyssey. Tuo yhdistelmä ainakin mitattuna lanasi kaistan hyvin. Nyt siirryin käyttämään xlr-piuhaa suoraan vahvarista ja taisi joku myyjäkin kommentoida, että ei kahta korjausta kannattaisi käyttää (toki omat korvat ja rew ei tuossa mitään huonoa havainnut). Oikeastaan monon ~45cm on aika maksimi syvyydelle niin mahtuu vielä hyvin piiloon.
Ei ole suoraa vertailukokemusta, mutta 15" on eri asia, kuin 12". Monolith oli erinomainen subwoofer hintaisekseen tullessaan markkinoille (itsekin sellaisen omistin), mutta jos suora laatu ei sinänsä ole kehittynyt, niin isompien elementtien hinnat ovat pudonneet. Klipschin 15" on oikeasti hintaisekseen huikean hyvä. Jos haluat olennaisesti paremman, joudut kertomaan budjetin kolmella tai neljällä, että pääset kiinni esim. Paradigm Studio SUB 15 (jos itse rakentelu ei ole mahdollista). Kahdesta päällekkäisestä korjauksesta on todennäköisemmin haittaa kuin hyötyä. Kumman tahansa pitäisi kyetä oikaisemaan subwooferin vaste yksinkin. Eli nettoa ei pitäisi tulla - eikä sen sijaan haittaakaan, kun XT32:n pitäisi todeta subwooferin olevan kunnossa ja jättävän sen rauhaan. Näin hyvin ei todennäköisesti käytännössä mene - molemmilla on kuitenkin omat algoritminsa ja siten omat 'näkemyksensä' oikeista korjauksista. Edelleen AM mittaa yhteen pisteeseen, XT32 useampaan. Pahimmassa tapauksessa molemmat korjaimet alkavat korjata samata vaimentumaa - maltillisesti - ja yhdessä ylikuormaavat subbarin.
Tähän pieni korjaus. Antimodella voi myös tehdä korjauksen useamman mittapisteen perusteella. Tunnetaan nimellä gradienttikompensointi. [edit] Eipä se olekaan ainoastaan gradienttikompensointi, vaan laajemman alueen korjaus.
Tähän vähän korjausta, A-M ei tietääkseni edes yritä korjata kuoppia korostamalla, vaan laskee tasoa muualta, näin siis karkeasti kuvaillen. Ylipäänsä A-M voi saada toisen korjaimen osumaan "säätöalueelle" paremmin, joka tapauksessa järjestys olisi ensin Anti-Mode:n säätö ja siten vasta XT32:n säätö. No, minähän en kummastakaan mitään tiedä, kunhan järkeilen.... T: Vesku
Foorumeita selaamalla päädyin aikanaan siihen käsitykseen, että molemmat korjaukset on ok yhteiskäytössä, mutta ajattelin tosiaan kysellä teidän näkemystä. Olin siinä uskossa, että kumpikaan korjain ei korosta vaan pelkästään leikkaaa piikkejä. Itsellä oli aluksi pelkkä antimode ja kun vahvari vaihtui niin sitten ajoin molemmat korjaukset. Tuossa tuli huomattava ero subbarin soundiin ja parempaan suuntaan, mutta johtui varmaan paremmin suoritetusta säädöstä muutenkin eli jätin subin jakosuotimen pois yms. Tuo Klipsch olisi houkuttelevan halpa, mutta sen joutuu laittamaan sivuttain eli elementti ei sitten enää osoita kuuntelupaikalle. Jos jako on 80hz tuntumassa niin luulisi, että ei äänessä kuule mihin suuntaan elementti on, mutta taajusvaste voi olla kyllä erilainen. Klipschin sijaan muita isompia subeja on uutena vähän kallista Suomeen hommailla jos esim. HSU, PSA tai Rhytmik audio kiinnostaa. Svs:n osalta 13-sarja on jo liian iso ja vain käytettynä mahtuu budjettiin. Löysin yhden kaverin vertailua missä on Klipsch ja muutama muukin subbari hänellä testissä, mutta siinä lopulta ei suositusta tullut kun samaan hintaan Jenkeissä saa HSU:n mikä on hänen mielestä parempi. https://www.hometheaterforum.com/community/threads/under-1000-subwoofer-review-thread.343857/
Jos tilaratkaisu ei anna myöten järeille bassoansoille, niin vaihtoehdoksi jäänee huonekorjaimien käyttö. Onko Audysseyn MultEQ XT paljonkin huonompi kuin Anti-Mode?
Joo, onhan noita kokonaista kaksi, olet oikeassa. DSPeaker ei itse mainosta tuota juurikaan eikä se ole oletusarvona. Olen jäänyt siihen käsitykseen, että DSPeakerin näkökanta on, että yhden pisteen korjaaminen on parempi. Mikä se onkin, jos kuuntelijoita on aina se yksi ja/tai toisto on AM:n kaistalla suunnilleen yhtenevä koko alueella (mitä se aallonpituuksista johtuen usein onkin).
Sillä, mihin se elementti osoittaa, ei ole mitään merkitystä, koska tuonkaan kokoinen elementti ei kykene suuntaamaan bassoja yhtään mihinkään. Vaikkapa tuon 80hz suuntaamisesta voidaan alkaa jutella sitten, kun elementti on halkaisijaltaan metrejä, ei tuumia. Vasteeseenkaan se asento ei sinänsä vaikuta mitään, ellei sitten elementin sijainnin muuttuminen aiheuta jotain - ja sekin on äärettömän epätodennäköistä (hyvin harvoin subwooferin siirtäminen 30cm tai vast. muuttaa mitään, kun ne bassoaallot mitataan edelleen metreissä..).
Kyllä se niitä monttuja nostaa, mutta hyvin maltillisesti (suojatakseen subbaria ja koska heijastuman aiheuttamaa monttua ei voi lapioida umpeen). Saat nyt vaan uskoa minua, koska en jaksa etsiä TEL-79:n vuosia vanhaa postausta aiheesta tältä nykyiseltä foorumilta.
Bassoansoilla on huono puuttua subwooferin toistokaistaan muutoinkin, koska ne vaativat täysin holtittomasti tilaa (metrien paksuisia rakenteita, jos haluat subbarin taajuuksia dempata). Resonaattorit on se ratkaisu noihin. Huonekorjaimella voi tehdä paljon, mutta tilan jälkisointia sekään ei poista. Toki jälkisointi lyhenee ongelmataajuuksilta, kun korostumat lanataan, mutta se tarkoittaa vain, että kaikki taajuudet soivat suunnilleen yhtä kauan. Vaikka miten lanaat vasteen suoraksi kirkossa, se kuulostaa silti kirkolta..
Kiitos tähän haeskelinkin vahvistusta! Vähän elementin sijainti muuttuisi kun tila ei riitä syyvyyden suhteen, mutta jos tuolla ei olisi kauheasti merkitystä niin Klipschiä voisi vielä pitää vaihtoehtona.
Sen 80hz ääniaallon pituus on suunnilleen 4,5 metriä. Alapäässä 20hz aallonpituus lähestyy 20 metriä. Miten paljon luulet sen käyttäytymisen muuttuvan, jos sen lähtöpiste siirtyy vaikka sen 30cm?
Kyllä. Resonaattori viritetään (rakennetaan toimimaan) aina tietylle taajuudelle. Toki resonaattorista voi tehdä (vahingossa) toiminta-alueeltaan kohtuuttoman kapean taikka suurikokoisen resonaattorin laajemmalle alueelle. Jos sinulla sattuu olemaan korostuma vaikka 75-85hz alueella, niin se resonaattori pitäisi virittää 80hz ja tehdä siitä riittävän laaja-alueinen hoitamaan tuo alue. Oliko se nyt nyrkkisääntönä niin, että reikäresonaattorissa pinta-ala ratkaisee kaistan ja syvyys tehon..