parhaimmat kajarit mitä ollu on nuo aivan helvetin hyvät vei iha kuusnolla niitä audio pshycoja, jos e ole kuullut dj310 niin älä hauku, vahvarissa en huomaa eroa muutaku että noi halvat on käyttöliittymältää ihan kuraa
Taidan kirjottaa hyvin epäselvästi, kun kaikki tuntuvat näkevän jotain ihan muuta mitä kirjotan, mielestäni en noita haukkunut. Mut hyvä homma jos lopultakin löyty hyvät vehkeet. Mikä tekee noista ne parhaat?
jos sanotaan että sulla halpis setti kalliiden jälkeen kuulostaa mun korvaan vittuilulta ja huonoilta. no dynamiikkaa näistä lähtee tykkään soittaa kovaa ja basso on napakka iskevä tarkka 10tuumasen takia ja tässä tilassa vs audio psycot niissä suuntaus oli suoraan ns katon rajaa mikä hajotti äänen yläs ja sitä kautta akustiikka petti samantien.
Ei se kyllä ollu vittuilua, ihan silkkaa faktaa. Mitä, edelliset kaiuttimet + vahvari oli kevyesti yli 4000e yhteensä ovh ja nyt ollaan...alle tonnissa? Imo aika halpikset verrattuna edellisiin Sehän ei tarkota sitä että ne olis huonot tai eivät sois hyvin, Indiana Line tekee ihan hyviä kaiuttimia, itsekin yhdet omistanu.
Tuli nyt sitten tilattua SB-2000 osittain tämän hintojen noston vuoksi. Edellinen subbari (SB-12NSD) lähti talosta alkukeväästä ja ajattelin, että pärjäisi kokonaan ilman subbaria. Kyllä realiteetti iski melko nopeasti, eli miten hyvin suljettu SVS:n subi toimi musiikilla ja se, että musiikkikuuntelussa subista tosiaan on apua. Tutusta musiikista löytyi ihan uusia nuotteja joita lattiakaiuttimet eivät olleet toistaneet. Pähkäilin hetken "tonnisen" ja "kakstonnisen" välillä eli kumpi vähintään vastaisi edellistä subbaria. Lopputulos on, että SB2000 seikkailee tällä hetkellä jossain saksanmaalla ja rantautuu alkuviikosta Suomeen.
Puhumattakaan leffoista Imo musiikilla nyt voikin jollain tapaa pärjätä vielä ilman,(itse en pärjää) mut jos paljon leffoja kattoo niin ennemmin astetta heikommat kajarit + subbari kuin paremmat kajarit ilman subbaria. Pistele kokemuksia miltä vaikuttaa SB12:seen verrattuna.
Itsekin ostin pb-12plussan juuri hintojen nousua silmällä pitäen. Nyt subi on matkalla tänne (Saksassa). katso liitettä image.jpg
Onko kukaan mittaillut, että miten alas SVS:n suljetut subit menevät keskikokoisessa huoneessa? Teoriassa varmaan varsin alas, mutta mietinkin, että miten käytännössä.
Varmaan joku voi tehdä in-room mittauksen ja olisihan se kiinnostava, mutta tulos riippuu rankasti huoneen mitoista ja rakennusmateriaalista. Ilmatiivis kivikoppi 20m2 vs saman kokoinen avoin huone puutalossa... Muistaakseni Weitecilla oli in-room mittaus tupla-SVS:llä, mutta oliko refleksi- vai suljettu malli kyseessä?
Rajusti ylempää aluetta vaimentamalla olen saanut SVS SB12-NSD:n toistamaan ~16-17 hz:iin 32 neliön kerrostalohuoneistossa: Kuvasta on havaittavissa myös subasen loivasti alas laskeva vaste. Sopivassa huoneessa menee siis hyvinkin alas. Toinen asia on sitten toiston laatu tuolla alle 25 hz. Runsaalla PEQ:lla ei niinkään hyvä, riippunee toki varmaan huoneenkin ominaisuuksista.
Ottakaapa huomioon: kaiuttimen alahertsi-curvaturen graafinen olemus riippuu tarkastelussa käytetystä SPL-tasosta. SPL:n kasvaessa vielä pienellä SPL-tasolla suoraa outputtia tulostavan pikkusubbarin alapää alkaa lurpottaa. SPL:n kasvu käyrän alapäässä pysähtyy, toisinsanoen. Sen voi testata vaikka sillä REW:llä: ajelee mittauspyyhkäisyjä vaikka viiden desibelin korotuksella niin pitkälle kuin kunto kestää. Testin tuloksena huomaa hintelän pikkukaiuttimen bassotulosteen aaltomuodon elelevän suuresti uloskurmootettavasta SPL:stä riippuvaa elämää.
SVS:n härpättimistä löytyy aika hyvin testejä, joista näkee, että miten taajuusvaste käyttäytyy desibelien kasvaessa. Siinä vain pitää sitten pohtia, että millä desibelitasolla kuuntelee, minkä verran haluaa tehdä kompromisseja ja mihin lompakko taipuu.
Edellinen vain välihuomautuksena kaiuttimen bassoprintin ja tarkasteltavan SPL-tason suhteesta. Tarpeeksi pienellä SPL-tasolla tarkastelemalla kännykän piipparinkin voi equttaa suoraksi 15 Hz:iin. P.S. Seitsemän bassomanageroidun kanavan + LFE -summan SPL-kuormitushuippujen kapasiteetin mitoittamistä dynaamisella videoäänellä osaa varsinaisesti "pohtia" aika harva käyttäjä.
Kyseisenlainen taajusvaste saavutettiin, kun ylempää aluetta vaimennettiin 7-9 dB. Subwooferit ovat alle 120 hz:n toistoon tehtyjä laitteita. Jaksavat aivan eri malliin kovemmillakin äänenpaineilla infrataajuuksille asti kuin koko äänialueen kaiuttimet. Toki jokaisella laitteella on rajansa. Nämä mittaukset on suoritettu ulkona 2 metrin etäisyydellä subasesta eli käytännössä vapaakenttävasteessa: http://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/sb12-nsd-subwoofer/sb12-nsd-measurements . Toki toisto leikkaantuu kovemmilla äänenpaineilla alhaalta, mutta ottaessa huomioon huoneen kaltaisten tilojen yleisesti aiheuttaman matalien taajuuksien korostuman, saanee kyseisestäkin laitteesta melkoisen paljon ääntä ulos alle 30 hz taajuuksilla. Ei toki läheskään niin paljoa kuin refleksi-veljestä: http://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/pb12-nsd/pb12-nsd-measurements
Joo, tiedän kyllä mikä subbari on. Huoneboosti auttaa, mutta avustuksen määrä riippuu... huoneesta. SVS SB12-NSD:n kenttämittauksen tuloksissa 95 dB:n turautus on viimeinen puhtaasti tullut. 100 dB:n pyyhkäisy on jo alapäästä lurpallaan. Otin asian nyt esille ihan vaan sen takia, ettei pääse "alaspääsemis" -vertailuissa unohtumaan se yhtälön toinen tekijä, SPL.
Lsound.eu -10% alennukset tuotteille 23-30.10 aikana http://www.lsound.eu/pages/welcome-to-the-new-lsound-eu-we-are-celebrating-our-10-year-anniversary esim. PB/PC-2000 alkaen n.810€ SB-2000 alkaen n.720€ PB-1000 ja SB-1000 alkaen n.495€