Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta, mainio idea laittaa kaksi HDMI sisääntuloa niin toimii kytkimenä samalla.
Teoriassa juu, käytännössä ei. Tuon kanssa tarvitaan erillinen mittamikrofoni ja kunnollinen äänikortti (useimpien mittamikkien kanssa phantomilla varustettu malli), sekä pc-tietokone mittauksen suorittamiseen asetuksien syöttämiseen tuolle laitteelle. AV-virvoissa olevat kahden pennin muovimikrofonit ja vaatimattoman laskutehon automaattiarpojat eivät pääsääntöisesti pääse lähellekään samaa tulokseen kuin erilliset mittakamat ja osaavan ihmisen käsin viimeistelemät säädöt. AV-virvojen automaatti-equjen taajuudet ja korjausten leveydet ovat halvoissa malleissa kiinteitä ja liian leveitä, aiheuttaen korjauksiin epätarkkuutta. Jotkin huonoimmat automaatit tekevät väkisin pistekorjauksia diskanteille saakka, mitä ei pitäisi koskaan tehdä, koska diskanteilla korjaustulos muuttuu heti muuksi, jos mikkiä liikauttaa muutaman sentinkin. Minillä voidaan tehdä korjaukset asianmukaisesti vain alapäätä sopivin pistekorjauksin oikoen ja jättää diskantit joko kokonaan rauhaan, tai tarvittaessa tehdä vain loivia hyllykorjauksia (jotka ovat sallittuja). MiniDSP:llä voidaan muokata kutakin kanavaa itsenäisesti tarpeen mukaan ja tehdä filtterit ja korjaukset juuri sitä tarvetta vastaamaan, sopivan levyisinä ja sopivalle taajuudelle. Tosin tämä sitten vaatii harrastuneisuutta jonkin verran. Ne erilliset mittakamatkin pitää hankkia. Markkinoilla on myös erittäin hyviä automaattiratkaisuja, halvimmasta päästä esim. Anthem ARC huonekorjaus alkaen 1399€ 5.1 kanavan korjauksena. Anthemilla on paketissa erillinen kunnollinen mittamikrofoni, ei se tyypillinen muovipaska. Anthemillakin korjaukset tehdään PC:n laskentatehoa hyödyntäen ja korjauksiin voi itse tehdä hienosäätöä automaatin päälle. Kun äänenlaatu kuuluu olevan vieläpä varsin hyvällä tasolla, niin MiniDSP+mittakamat+vastaavan tasoinen av-vahvari saattaa mennä jo kalliimmaksi.. Toki jos haluaa vain pidentää vanhan huonekorjauksettoman vahvarin käyttöikää, niin sellaiseen MiniDSP sopii lisäksi oikein hyvin. Uutta vahvaria ostamassa olevan kannattaa hankkia suoraan sellainen vehjes, mistä löytyy sopivat ominaisuudet jo vakiona.
Väännetään rautalangasta, jos Anthem ei ole tuttu: mittaukset tehdään vahvistimen ja mikin avustuksella, mutta huonekorjaus tehdään kokonaisuudessaan PC-tietokoneessa rullaavalla Anthem Room Correctionilla. Valmiit mittaustulokset lähetetään sellaisenaan vahvistimelle. Eli yhtäältä korjausten laskentaan on käytettävissä kokonaan erillinen softa ja PC:n resurssit, jotka ihan varmasti kepittävät kolmen pennin YPAO:t. Toisaalta vahvistimen ostaja ei maksa siitä, että se puolivillainen laskentateho rontattaisiin vahvistimen kuoreen. Kaikinpuolin asiallinen ratkaisu.
Mihinkä sitä PC:n helvetillistä laskentatehoa tarvitaan, kun ei olla tekemässä mitään reaaliaikaista prosessointia? Jos korjaukset tehdään yhden kerran ikinä, tai vaikkapa kerran kuukaudessa, niin sehän on ihan sama kestääkö laskenta sekunnin vai varttitunnin. "ihan varmasti kepittävät kolmen pennin YPAO:t" <- Tuolle ei arvatenkaan ole yhtään mitään muuta perustelua kuin mutu?
Nopeammin se Yammun YPAO hoitaa.. Ja ainakin pari vuotta sitten laatu oli mitä oli. Pistekorjauksia vielä 10khz yläpuolella. Ja joo, rohkenen väittää, että aika tiukasti kilpaillussa markkinassa sitä laskentateho ja kyky ei ole se, mihin niitä kustannuksia suunnataan. Esimerkiksi Hifimaailman testissä ARC (1300e) teki parempaa jälkeä, kuin YPAO ja Audyssey (2000e). Mutta ihan miten vaan.
Anthemin tuottaman korjauksen laatua on kehuttu vuolaasti kaikissa arvosteluissa mihin se on osallistunut, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. ARC tulokset on myös varmistettu erillisellä kovalla mittalaitteistolla täysin oikeiksi ja paikkansa pitäviksi. Eipä nuo YPAO tai Audysseyn eri versiot ole saaneet läheskään yhtä lämmintä vastaanottoa missään testeissä tai arvosteluissa, vaan niiden "kalibrointi"tuloksia on pikemminkin haukuttu. Tyypillisimpien automaattisysteemeiden osalta on yleensä arvosteluissa suositukseksi tullut, että käyttöön jäisi vain kaiuttimien etäisyydet ja db-tasot, kun kaikki muut säädöt, esim. jakotaajuudet, subbarin vaihe ja se huonekorjaus pitäisi mitata ihan muilla keinoin.. Jos tarkoituksenasi oli vihjailla että YPAO mukamas tuottaisi ARC:n veroisen tai jopa paremman tuloksen huonekorjauksessa, niin sinun puoleltasi todellakin kaivattaisiin niitä lähteitä, nimittäin kaikki näkemäni testit ja vertailut todistavat tasan päinvastaista..
Mielestäni kommentoin vain x_jmt_x:n ideaa "enempi laskentatehoa -> automaattisesti parempi lopputulos". YPAO:sta sen verran, että ainakin 6xx-mallista alkaen pystyy YPAO:n tuloksia muuttamaan. Eli ne mahdolliset diskantin korjaukset voi poistaa manuaalisesti. Vaatii ylimääräistä työtä? Niin vaatii myös tietokoneen hommaaminen kuunteluhuoneesee ja siihen softan asettaminen, jotka ilmeisesti vaaditaan Anthemin kanssa. Ketjun aiheena oleva nanoAVR ja UMIK-1 maksavat yhteensä Suomeen tilattuna jonkin verran alle 400 euroa. Noiden lisäksi säätämiseen tarvitaan Room EQ Wizard, joka on ilmainen. Ai niin ja PC, kuten Antheminkin kanssa. Jos nanoAVR osoittautuu hyväksi, niin osaava harrastaja saa sillä lyömättömän hinta-laatu-suhteen omaavan laitteiston. Tuon perään esim. ~600 euron vahvistin niin ollaan vielä reilusti alle halvimman Anthemin hinnan, josta ei saa pihalle (?) 7.1-ääniä, jos sellaista haluaa. Miinuspuolena tietysti se, että korjauksen saa tehtyä vain kahdelle HDMI-lähteelle. Rajoitusta voi toki kiertää HDMI-kytkimellä.
Itseasiassa tarkoitin, että 1) PC:ssä on varmasti tarpeeksi tehoa, että ei jää prosessointikyvystä kiinni, 2) Anthemin hintaan ei sisälly (tarpeetonta) huonekorjaimen laskelmat hoitavaa.
Onkos kukaan hommannut tällaista? Kiinnostaisi kokemukset, kun ei tunnu ainakaan YPAOlla tekevän mitään.
Sivuraide, mutta viimeisimmässä Hifissä 600-800e testissä YPAO pärjäsi ihan kohtuullisesti. Edistystä sekin.
Taitaa nykyään aika monet ostaa MiniDSP:n Dirac-laitteita. Sellainen kyllä toimii oikein hyvin, hinta toki on selvästi korkeampi.
MiniDSP:n purkkeja pitää sitten syöttää PCM:llä. Ei saata onnistua monellakaan sulautetulla vehkeellä, vaatii PC:n. PC:lläkään DTS Master Audiota ei saa kuuluviin yleisillä ilmaisohjelmilla, kuten Kodilla & vastaavilla, koska DTS MA -dekooderia ei ole ainakaan toistaiseksi saatavana avoimena lähdekoodina.
Jep. Tämähän se on laitteen suurin miinus. Mutta codekit ja niiden lisenssit sitten nostaisivatkin varmaan aika kivasti hintaa. Sinänsä epäkäytännöllistä, että tuota käyttäessä tarvitsee kuitenkin monikanavaisen DACin volumesäädöllä, jolloin av-vahvistin/eturi on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Toisaalta sen codekkien purkaus ja äänensäätöominaisuudet menisivät taas hukkaan.
Toki tarvitsee, mutta MiniDSP -tason seurassa (=equtusaivotoiminta kokonaan ulkoistettuna) AVR:ksi riittää mikä tahansa hinnat-alkaen -perusmalli. DTS-MA -ongelman voi kiertää jo nyt tyytymällä 1536 kbps -core-DTS:ään, ero on melko olematon jopa aivan & kaiken (oikeasti KAIKEN) paljastavilla kuulokkeilla. Joskus lähitulevaisuudessa voisi olla jopa toiveita DTS-MA -dekooderilla doupatusta ffmpeg:stä: http://www.avsforum.com/forum/26-ho...002-there-now-open-source-dts-ma-decoder.html Ffmpeg on siis dekoodausmoottori, jota Kodi & nämä muut meidän käyttämät ilmaiset playerisoftat käyttävät. Jos kaiutinsetti pitäisi turauttaa pystyyn juuri nyt, lähtisin liikenteeseen MiniDSP NanoAVR + karvahattumallin AVR + HTPC -kombolla.
Jos on aktiivikaiuttimet, niin pre outit pitää löytyä. Ja mielellään sellaiset, jotka on linjatasoisesta signaalista otettu, ei päätteiden jälkeen vaimennettuna. Itse kuulen eron DTS vs DTS-HD MA Genen M030:llä ja Sennheiserin HD438-kuulokkeilla, jos kyse ei ole jostain huonosoundisesta vanhasta leffasta, jonka mono/stereo/surround-ääni on laiskasti matrisoitu viidelle kanavalle. Kannattaa niiden kuulokkeiden hehkuttamisessakin monikanavaisten äänitteiden kohdalla muistaa se, ettet kuule diskreetteinä keski- ja surround-kanavia. Mielestäni silloin ei oikeen voi kehuskella niiden Lisäksi jokaisessa DTS-HD MA -raidassa core ei ole 1536 kbps, esim. Nordisk Film on suomi-leffoissa käyttänyt tiukempaakin pakkausta. Näitä kys. julkaisuja voipi tsekkailla marlanin viesteistä Tilanne suomalaisissa blu-ray leffoissa -viestiketjussa. Mikään ei myöskään tietääkseni estä käyttämästä 754/768 kbps:ää corena.
Niin, jos on. Ei kannata olla jos minimaalisilla AVR-kustannuksilla haluaa päästä. Minä en aktiivikaiuttimia enää laittaisi. Et tasan taatusti kuule sitä eroa millään kaikukammion SPL-rajoitetulla kaiutinsetillä hemmetinmoisen huonemaskin ja taustamölyn läpi. Sen verran mikroskooppitason eroissa liikutaan. Kuulet korkeintaan jotain settisi epäideaalisuuksia/muita specific-vammaisuuksia tai omia konffausmokiasi. Kysymys on HÄVIÖLLISEN ÄÄNEN PAKKAAMISEN lieveilmiöitten kuulemisesta, ja siihen scheissenpaljastukseen kunnon kuuloketta parempaa välinettä ei ole olemassa. Kaikkien kanavien ääni kuuluu (paitsi jos käyttäjä ei vain ns. osaa) downmiksattuna, ja häviöpakkerin mahdolliset maiskutukset myös. Äänikanavan toistaminen dedikeitiid-kaiuttimestaan akustiikka-ja taustamöly-filtterien läpi ei siihen asiaan tuo muuta lisää kuin paksun kerroksen pakkelia päälle. DTS-core voi olla myös 768 kbps, totta. Mutta käytännössä se on lähes aina (jokusen sadan MediaInfon kautta pyöräyttämäni BD:n perusteella) 1536 kbps.
Mistä sinä tiedät, vaikka katsoisin leffat akustoidussa studiossa? Varmasti voi kuulua. Mutta kahden kuulokkeen toistaessa kuuden kanavan ääntä, voivat pakkausongelmat myös hävitä mölyn joukkoon.