Tässä niitä olisi: http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/yamaha_receivers/?utm_campaign=1540_Electronics_Yamaha
Oletan että yritys oli linkata tuohon CDON-kampanjaan, mitä juuri tämänpäiväisessä uutiskirjeessä mainostettiin: http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/yamaha_receivers/?utm_campaign=1540_Electronics_Yamaha Ainakin tuo aloituspostauksessa oleva outlookista huolimattomasti kopsailtu linkki viittaisi siihen, että sähköpostista oltiin jotakin etsitty.
Poistettu ja selvyyden vuoksi, tuo linkki ei avannut sun s-postia tai mihin ikinä palveluun se viittasi. Sulla itselläsi kenties kyllä, jos sulla on autologinit päällä, mutta meillä muilla tuli vaan sisäänkirjautumispyyntö. Ei nyt sattunut olemaan sun salasanaa, niin ei voinut kirjautua.
No, nyt on lisätty! Hyviä tarjouksia kerta kaikkiaan. Tuosta RX-A2050 on tuolla Hifiharrastajissa kylläkin juttua, että hieman hankalaa säätöä vaatii tuo YPAO. Kannattaa lukea. Hinta on edullinen, joten kai kannattaa hieman vaivaakin nähdä. Marsu taas on selvästi kalliimpi. e:RX-A3050 kyllä saa veden kielelle, DACeja kehuttu kovin.
Onko YPAO päivittinyt jotenkin verrattuna esim. RX-Ax030 tai x040-sarjoihin verrattuna? Enemmän filttereitä tms?
Vaikuttaa siltä, että muutoksia on tapahtunut, käyttäjän lausunto: "No välimallin kompromissi tässä sitten tuli, eli RX-A2050 mareksista... Hyvältä kuulostaa kunhan ensin sääti suunnilleen kohdilleen, niinkuin arvelinkin ypao mittasi kyllä etäisyydet kohdilleen mutta kaiken muun persiilleen.. kaiuttimet arvottiin asentoon large mitä ne ei ole ja jakotaajuudet ihan reippaasti pieleen.. pienellä säädöllä aika nopeesti korjattu kohdilleen, nyt kuulostaa ihan hyvältä. Edelliseen vahvariin pioneer vsx-921 verrattuna erottelevampi ja enempi potkua.. + lisänä käytettävyyttä pitkälle tulevaisuuteen.. vielä ei siis ole iskennyt morkkis kalliista hankinnasta." Laitetta kyllä kehutaan ja hintakin on pudonnut reippaasti tuon lausunnon jälkeen, että hinta/laatusuhde on parantunut vielä. Kuulemma tuon YPAO:n puutteiden vuoksi ei kannata jättää ostamatta. Tämä laitehan on täysin 4K-yhteensopiva. Taidan päätyä tähän, vaikuttaa jopa Marsua paremmalta, niissä on kuulemma laatuongelmia esiintynyt ym. Tästä Jammustahan ei ole juuri kokemuksia vielä pitemmältä ajalta. e: vielä samalta lausunto: "Tuon YPAO:n kanssa kun vaan tietää mitä tekee niin pärjää, äänenlaadullisesti tämä on kyllä huippulaite kunhan asetukset on saannut kohdilleen. Pelkän ypao:n takia ei kannata jättää ostamatta. Oma valinta Marantz:n ja tämän välillä oli aika tiukka mutta yamaha vei pidemmän korren nimenomaan laadukkaamman rakenteen ja säädettävyyden vuoksi, molemmissa on vastaavanlaiset verkko-ominaisuudet ja riittävästi liittimiä ja potkua ainakin omaan tarpeeseen. Marantzi:n kanssa on ollut jonkin verran käyttäjillä ongelmia laadun kanssa ja laitteita on kuskattu takuuhuoltoon, näistä uusista en osaa sanoa."
Kyllähän nuo RX-Ax030:setkin säätävät tasot, viiveet, EQt ja niin. Mutta onko tuo YPAO edelleen sellainen, että pyrkii korostamaan kaiuttimien bassoja ja diskantteja? Itsellä on RX-A1030 ja faijalla CX-A5000, molemmissa sama efekti, vaikka erilaiset huoneet. Esim. itsellä on 70-80 hz korostunut kaiuttimissa, vaikka olisivat 100 hz jaettu. Silti YPAO nostaa samaista aluetta vielä 4--6 dB - tuntuu järjettömältä. Yrittääkö se siten sovittaa subbarin paremmin kaiuttimiin (toisaalta subbarin sijainti tai asetukset eivät vaikuta) vai mitä, mutta eikö sovitus onnistuisi parhaiten ihan vaan levelillä, etäisyyden säädöllä ja oikean jakotaajuuden valinnalla? Tarvetta diskantin boostille ei myöskään korvien mielestä olisi, sillä sitä on ilman lisäystäkin ihan reippaasti. Lisäksi kaiuttimien leveys/syvyyssuunnan sijoittelulla tai mikrofonin paikkojen vaihtelulla ei tunnu olevan mitään eroa - aina korjauskäyrät ovat samanlaiset. Ihan kuin vahvistimessa olisi joku oletuskorjaus, joka vaan otetaan käyttöön.
Minulla ei ole ollut Jammua vuosiin. Kuitenkin tuo käyttäjä sanojensa mukaan on saanut säädettyä OK ja ääni on bueno. Nykyisessä Onkyo TX-NR818:ssa tuo XT32 toimii mielestäni ihan hyvin. Epäilyttää vähän tuo YPAO, saako kokematon säädettyä sen oikein? Kuulemma silloin saa säädettyä oikein, kun tietää mitä tekee, mutta jos ei tiedä... Ei oikein huvittaisi ostaa säätölaitteita ja opetella käyttämään niitä, automaattisäätöjen suuntaan pitäisi kehityksen mennä. Luulin, että YPAO:ssa mennään, mutta ei kai sitten.
Nehän nimenomaan on automaattisäätöjä. "Automaattinen huonekorjaus". Nyt vaan - luojan kiitos - mennään koko ajan enemmän siihen suuntaan, että niihin automaatin tekemiin korjauksiin voi itse puuttua jälkikäteen. Eikä niin, että on automaatti taikka manuaali alusta loppuun. Esmes tuossa kotimaisessa hifijulkaisussa todetaan kerta toisensa jälkeen, että ne automaatit säätävät subwooferin vaiheen väärin ja muutoinkin bassopää - se, joka nimenomaan pitäisi equttaa - tuunataan perseelleen taikka ei lain. On niitä toimiviakin, mutta ei ainakaan alle tonnin luokassa, näemmä. Kokenut, kokematon, käyttäjän kokemuksesta riippumatta huonekorjaimen automaattilaskennan tulosten korjailu edellyttää mittaamista. Ei se siitä muuksi muutu. Lääkkeet on joko opettelu taikka huonekorjain, jonka automaattikorjauksiin ei voi puuttua jälkikäteen. Tosin tuo naapurifoorumin "kunhan saa YPAO:n säädettyä oikein" voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Esmes niinkin perustason tekemistä, kuin etäisyyksien tarkistamista mittanauhalla, subwooferin vaiheen korjaamista oikeaksi kun se on kuitenkin pielessä, volumetasojen tsekkiä SPL-mittarilla ja kaikkein olennaisimpana pistekorjausten rajaamista enintään 500hz taajuudelle, mieluummin alemmas. Eli ihan sitä samaa, mitä jokaisen korjaimen kanssa pitää tehdä.
Sellainen sivuhuomio, että YPAOn tekemät korjaukset ovat ainakin itsellä olleet erittäin pienellä Q:lla koko taajuusalueella lähes poikkeuksetta. Esim. diskantissa +2 dB 0.5 Q:lla @ 16 kHz on oikeastaan jo hyllykorjaus. Sitäkin ihmettelen, miksi YPAO tekee +/- 0.5 dB korjauksia pienillä Q-arvoilla. Tuollaisethan eivät edes vaikuta soundiin.
Se täytyy kyllä YPAOn plussaksi mainita, että manuaalinen parametrinen eq on ihan ok. Jos YPAOn säädöt eivät mielytä korvaa, niin mikrofoni tietokoneeseen kiinni, mittaukset ja sitten vaan sovittamaan, millä taajuuksilla, Q-arvoilla ja vaimennuksilla saa mahdollisimman tasaisen vasteen. Hyvällä tuurilla bassopään suurimmat kumut ja keskialueen suurimmat honot saa napsastua pois. Bassopäälle löytyy taajuudet 31.3, 39.4, 49.6, 62.5, 78.7, 99.2 ja 125 hz. Q-arvoja on väliltä 0.5-10.08 ja säätövara -20 dB - +6 dB. Tosin vain neljä filtteriä voi säätää alle 500 hz:iin. Itse sain 70-80 hz kumut veke, 90-120 hz hieman ylemmäs ja keskialueeltakin pientä korostumaa siivottua. Sitten mikrofonilla vaihe kuntoon. Ja kylläpä muuten soi luonnollisemmin kuin YPAOn väkisin värittämä korjaus. Jännä, että YPAOn subbarille mittaama 3.10 m oli hyvin lähellä oikeaa (ei tosin toiminut keskikaiuttimen kanssa YPAO-korjaukset päällä) - itse päädyin vasteiden tarkan tutkailun jälkeen arvoon 3.20 m.
Hmm. Jos taajuudet ovat kiinteästi määriteltyjä ja filttereitä on noin vähän, niin aika primitiiviseltä tuo vaikuttaa, kun vertaa moderneihin huonekorjaimiin. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö tuo systeemi olisi silti ihan käyttökelpoinen osaavissa käsissä. Olisi kiva tietää, että miten laajat korjailumahdollisuudet ovat esim. Anthemin huonekorjauksessa, mutta ei pikagooglauksella löytynyt.