Maveric - Audioholic - ties mikä näyttäisi tosiaan taas päässeen sieltä saarilta hetkeksi keskuuteemme.
Mulla on setuppina 3x8030A edessä ja erittäin pian on myös 2x8020B takana. Kaiuttimet, töllö, Apple TV, Mac mini ja PS3 ovat kiinni Yamaha RX-V1067 AV-virvassa. Aion pärjätä alkuun ilman subbaria (7060B suunnitelmissa joskus myöhemmin). Katselin threadia missä Zipman esitti että monikanavaäänitteissä myös surround- ja keskikanaviin pusketaan usein matalataajuista matskua. Nyt kun tilanne on se että edessä olevat 8030:t pystyvät paremmin toistamaan noita alataajuuksia kun takana olevat 8020:t, niin LFE:hän ohjataan minun setupissa pääkaiuttimiin, mutta kannattaako mun laittaa vahvarista takakaiuttimet SMALL-asentoon, jotta niihin tulevat matalat taajuudet ohjattaisiin sitten pääkaiuttimille? Järki sanoo ensisijaisesti näin, mutta voiko tässä nyt olla jotain sellaista että surround-kanaviin kuuluvat matalat taajuudet paikantuvat liian helposti edestä päin tms., kun ei ole subbaria hoitamassa tätä hommaa. Toisaalta ehkä parempi että kuuluvat jostain päin jotenkuten kuin eivät kuuluisi ollenkaan. Ehkä. Kokeilemalla tietysti varmaan tulee selviämään, mutta mitäs mieltä raati on näin etukäteen?
Mikäli Yamahassa on Audyssey tai vastaava niin se hoitelee homman. Ellei ole, niin oletan että se määrittelisi kaikki kajarit pieniksi joten kannattaisiko lähteä siitä? Mutta kokeile eri vaihtoehtoja miltä kuulostaa. Joka tapauksessa alimmat jyrinät tulee jäämään pois! Onpahan sitten jotain jota odottaa sen subbasen myötä Melkoisen metelin saat aikaan tuollakin kattauksella, joten turha panikoida!
^Joo kyllä sieltä kaikki alle 40 hz jää pois. Rajansa kaikella, Genenkin kaiuttimilla, vaikka moiset skobet omistaneena voinkin kokemuksesta kertoa, että tuhdisti toistavat liki 40 hertsiin saakka, jos huoneesta vaan löytyy tukea. Toki erottelu ei sitten ole enää ihan yhtä hyvää kuin ylemmillä bassoilla. Suosittelen kyllä sitä subbaria, tuo aivan uutta ulottuuvuutta elokuviin Kokeilemalla selviää, kannattaako takakaiuttimet pitää isovana vai pienenä. Oletuksena voisi ajatella, ettei taakse ole miksattu yhtä paljoa ja alas bassoa kuin eteen, mutta en toisaalta voi varmaksi sanoa, kun en ole ääniraitojen kanavia spektogrammilla tarkastellut.
Pieniä taajuuksia ei käytetä ollenkaan suuntainformaation luomiseen luonnollisista syistä. Suuntainformaatio luodaan suurempien taajuuksien avulla ja niihin ei mainituilla asetuksilla ole mitään vaikutusta. Kuten mainitsemasi erimerkki osoittaa, bassoja voidaan jakaa samaan aikaan joka kanavaan + LFE päälle. Periaatteessa siis takakanavien asettaminen pieneksi on teoriatasolla fiksumpaa, mutta tuskin käytännössä huomaat juurikaan eroa. Toisaalta ei siitä ole mitään haittaakaan.
Olethan myös tasannut äänenpaineet samoiksi kaikkiin kaiuttimiin -ja mieluummin oikealla spl-mittarilla eikä kännykkäsoftalla? Jos tasoerot ovat muutaman dB:n pielessä, niin se vaikuttaa paljon enemmän kuin tuo pohtimasi ongelma.
Nyt on 8020:t pultattu seinään ja ajettu ensimmäiset testisavut ulos. Kokeilin pikaisesti että ne ovat small-asennossa sekä large-asennossa, ja niin kuin Zipman sanoikin niin en oikeastaan huomannut eroa. Jätin ne nyt small-asentoon toistaiseksi. Tasoerojen säädöt kokeilin niin Yamahan kalibrointimikillä sekä iPhonen SPL-mittariappilla (molempien lopputulos näytti olevan itseasiassa sama). Pitäisi vielä jollain oikealla SPL-mittarilla päästä sama tekemään joskus, jos sellaisen jostain saisi kätösiin. Kiitoksia kaikille vastauksista! Seuraavaksi jäädään sitten odottelemaan milloin subbaripolte kasvaa ylitsepääsemättömäksi. Näin kerrostalossa asuessa valitettavasti siitä ei taida saada ulosmitattua kaikkea mahdollista iloa.
Yammun YPAO on itseasiassa melko tarkka muilla, kuin subwooferilla. Näin väittää internet ja omat kokemukset on vastaavat; enintään depan heittoja ja noin pienillä on jo paha sanoa, kumpi oli oikeassa.
Paljon on puhuttu AES/EBU -asioista, mutta muistakaahan että S/PDIF on käytännössä "melkein" sama asia, eli jos perse ei kestä kalliiden monitoreiden lisäksi ns. oikean AES3 -interfacen ostoa, riittänee* siihen mikä tahansa koaksiaali-S/PDIF ulostulo (tai optinen joka muunnetaan erillisellä muuntimella koaksiaaliksi) joka sovitetaan balansoituun AES3 -sisääntuloon sopivaksi (http://www.rane.com/note149.html). Toiminee* siis kotikäytössä (tai ei), joku voisi tietysti kertoa että tuleeko noista protokollaepäyhteensopivuuksista ongelmia Genelecien kanssa ennenkuin aivan ryhdytään ilakoimaan. * not verified
Tässä muutamia hyviä usb to s/pdif-converttereita -tuo V-Link 192 ollut käytössä muutaman vuoden, muista ei kokemusta- mutta todennäköisesti kaikki pelittää. Muunkinlaisia maailmalta löytyy! http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/internet-audio/531-xxx.html?showall=1
Konvertteriä, en sitten tiedä onko kallis vai halpa, hyvä vai huono, hyvät arvostelut ainakin saanut myyntisivulla... Numeroa pienempi on sitten optinen vs AES/EBU konvertteri... T: Vesku
* Verified by Zipman. Ps. Olikos se iso-G analogisena versiona muutamaa euroa vajaat 40000€/kpl? Paljonkohan digiaikaan siirtymä kenties tuottaa ostajalleen rahassa säästöä, kun uudet kevyemmät vahvistinmoduulit eivät enää sisällä elektroniikkaa 71kg/kpl? Luonnollisestihan 11kg painoinen D-vahvistin on raaka-ainekustannuksiltaan edullisempi kuin vanha malli? Anyhow, nykyisellä tahdilla näyttää siltä, että säästötilillä riittää katetta kolmikon ostamiseen aikaisintaan noin vuonna 2222.
1036A:n kauneusvirheenä on jo yli 15 vuotta ruosteisen Moran lailla päiväunelmoivan datalehtihifistin silmää puukottanut, vähän ööh... korkeanpuoleinen >4kHz@100dB -särömaksimi, <3%. Maailman julmimman Genelecin datalehdessä ei saisi olla näin huonoja numeroita! Onkohan DSP-versiossa tämä asia vihdoinkin saatu €€€€€ -lippulaivakaiuttimelta edellytettävään kuntoon? Ja fanit voivat viimeinkin lopettaa häpeämisen Genen puolesta. Mikäli ei, Genen inssitiimin kahvinkeitin pitää laittaa lukkoon ja vkl-vapaat, lomat + sählyvuoro perua kunnes luku on korkeintaan <0,5%.
Tuli tänään käytyä DigiExpossa Genelecin Dolby Atmos -demossa, jossa oli Dolbyn oma demosetti ja sitten päälle pätkä San Andreas -leffasta. Olihan se varsin immersiivinen kokemus. Neljä kappaletta 7070:ia sai kyllä farkkujen lahkeet heilumaan pienessä demotilassa. Ja 8351:stä jäi kyllä erittäin positiivinen vaikutelma tuon lyhyen demon perusteella, niitä oli 4 kappaletta hoitamassa surroundin virkaa ja oletan että valkokankaan takana oli 3 lisää samoja pönttöjä. Kattokaiuttimina oli 4 kappaletta 8240:ia.
Onko kuvia? Pitäisikö sitä itsekin lähteä päiväkäynnille Helsinkiin, kun Geneleciltä on kuultuna vasta Auro3D.
Mareksilla oli myös Atmos-demon tapainen, mutta se ei samalla tapaa säväyttänyt. Muita demoja en ainakaan bongannut.