Allekirjoittaa aika hyvin omat kokemukseni asiakkaan näkökulmasta: Mitä? Gigantin myyjä sai potkut, kun hän ei suostunut tyrkyttämään tuotteita. Käräjäoikeus tuomitsi potkut laittomiksi. Kuinka? Ylisuuret tehovaatimukset voivat johtaa asiattomuuksiin työssä. http://www.pam.fi/fi/info/pam-lehti/Sivut/Kyseenalaistatehokkuutta.aspx
Tänään Gigantin verkkokaupassa näyttää olevan SuperLauantai eli kampanjatuotteisiin -15 % alennus + kaikkiin lauantaina tehtyihin nettitilauksiin ilmainen kotiinkuljetus tai Lähellä-paketti toimitus.
Mistä tuo Gigantin 30 päivän palautusoikeus lasketaan, tilauspäivämäärästä vai maksu/noutopäivämäärästä? Itsellä kahden päivän ero...tilasin 19.01.2014 ja maksoin noutaessa 21.01.2014. Milloin on siis viimeinen mahdollinen päivä palauttaa tuote...?
Palautusajat ja muut vastaavat ajanjaksot lasketaan alkamaan siitä päivästä, jolloin asiakas saa tuotteen haltuunsa. Asian vahvistaa Gigantin sivusto: http://www.gigantti.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-gigantti-Site/fi_FI/-/EUR/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=_ZSsGQVtUJsAAAEsZQt0N.5I
Kokemuksia Pesukoneen ostosta kotiinkuljetuksella. Webkaupan kotiinkuljetus olisi kätevä, mutta se ei aina näemmä toimi. Tällä kertaa kotiinkuljetus ei ollut syystä tai toisesta rekisteröitynyt heidän järjestelmäänsä ja sovitun toimituspäivän jälkeen alkoivat pahoitella - toimitus pystyttäisiin järjestämään vasta seuraavalla viikolla aikaisintaan. Tästä tietysti pesukonetta välittömästi tarvitsevalle aiheutui tilauksen peruminen, ja rahan palautuminen tilille ei Gigantin byrokratiassa onnistu kuin aikaisintaan kahden viikon kuluessa viitaten jälleen tavaran toimituksen aiheuttamiin viiveisiin. Että näin tällä kertaa, ehkä joku toinen kerta paremmin. Pesukone nyt tarvitaan nopeammasta paikkaan - harmi että sitä varten menetetyt rahat ovat nyt Gigantin rattaissa useita viikkoja.
Tilasin juuri hiljattain 70kg painavan suurehkon kaasugrillin ilmaisella kotiinkuljetuksella Gigantin nettikaupan alennusmyynnistä. Kuski soitti hyvissä ajoin etukäteen varmistaakseen paikalla olemiseni ja kärräsi grillin sisälle eteiseen noin 15min ennen Gigantin nettitilaussysteemistä varaamaani toimitusaikaa. Ei kertakaikkiaan mitään moitteen sijaa toimituspalvelussa. Matkahuollon alihankkijoina kotiinkuljetuksissa toimivat kuljettajat ovat useimmiten itsenäisiä yrittäjiä, tämä kuski ajoi "tunnuksettomalla" sprintterillä ja puhelimessakin firman nimi oli joku muu oy, kuin Matkahuolto, minkä gigantin kassalla nimelliseksi toimitustavaksi valitsin. Tämän paikkakunnan tällä jakelualueella operoiva alihankkija oli siis onneksi kunnollinen ja selvästi asiansa osaava. Tietysti muualla voi tilanne olla aivan toinen, kun kuljetusyrittäjä on joku muu.
Viittaat tässä, että tilauksen ongelma olisi jotenkin ollut kuljetusliike - ei suinkaan. Gigantin asiakaspalvelija nimenomaa painotti, että kotiinkuljetus ei ollut tallentunut heidän järjestelmäänsä oikein syystä tai toisesta. Tällainen pieni vika olisi tuonut viikon viiveen toimitukseen - tosin nyt toi ainakin kahden viikon viiveen rahojen palautukseen. Todennäköisesti kohdallani tässä tuli jälleen vain oltua uhri sattumanvaraiselle kämmille ja jos olisi kysymys muusta kuin välittömän tarpeen tuotteesta, en varmaan edes peruisi tilausta.
Jatketaanpa, kun on vauhtiin päästy. Aiemman tapauksen pesukoneen rahat palautuivat onneksi tilille huomattavasti nopeammin, mitä Gigantin asiakaspalvelu ilmoitti - eli alle viikossa. Päätimme siispä koettaa nyt uudestaan onneamme, mutta tällä kertaa tilausvuorossa olikin kuivausrumpu. Tilauksen yhteyteen valitsimme myös välisarjan, jolla mahdollistuisi turvallinen torniasennus. Vaimo päätti tilata itse tuotteiden lisäksi asennuksen, koska en olisi päiväseltään kotona laitetta asentamassa, ja muutenkin asennus vaatisi kaveriksi jonkun nostamaan laitteen koon ja painon takia. Iloksemme tällä kertaa laite saapui oikeana päivänä ilmaisella kotiinkuljetuksella, mutta siihenpä ne hurraahuudot tällä kertaa sitten loppuivat. Kotiinkuljettaja/asentaja oli suu pyöreänä, että laite tulisi torniasennuksena, koska hän ei ollut tiennyt tilaukseen sisällytetystä välisarjasta tai asennusmuodosta. Välisarja oli saapunut eri reittiä matkahuollon kautta ovelle, kun taas laitteen nakkasi paikalle itse asentajamies. Asentaja sitten ilmoitti vaimolle, että laitteen asennus ei onnistu yksin, koska nostamiseen tarvitsee kaksi yleisen työturvallisuuden takia (=selkä). Tästä seurasi sitten se, että asentaja soitti Gigantin asiakaspalveluun, ja ojensi luurin vaimolleni, jonka jälkeen sovittiin joko uusi asennusaika tai rahan palautus asennuksen epäonnistumisesta. Vaimo pyysi sitten uuden asennuksen, ja sai sellaisen seuraavalle päivälle. Seuraavana päivänä sama asentaja tuli paikalle - jälleen yksin, koska hänen kollegansa olivat sairaana tai reissussa. Asentaja oli sitten yksin riuhtonut koneen paikalleen. Ja senhän tietää miten käy, kun tämän kokoisia ja painoisia laitteita yksin nostelee hartiakorkeuden yläpuolelle. Tultuani töistä kotiin, laite oli asennettu kuin taikatempusta paikalleen, mutta sääliksi kävi asentajaa. Asentaja oli vaimolle todennut, että he saavat jatkuvasti vihaista palautetta Gigantin ja heidän palvelustaan, koska kommunikaatio (tekninen ratkaisu ei ole toimiva) ei pelaa. Tällaista tällä kertaa varoitukseksi/kannustukseksi muillekin sinänsä edullisiin Gigantin palveluihin ihastuneille.
^vaikiokäytäntö hinnittelemattomille tuotteille nettikaupoissa. Samaa harrastaa esim. Verkkokauppa.com
Onko muille tullut postissa Gigantin mainoslehtinen? Meille sitä ei enää pariin viikkoon ole tullut. Mikä pani miettimään, että onko sen jakaminen lopetettu kokonaan vai ainoastaan meidän kaupungissa vai meinaakohan paikallinen Gigantti jopa lopettaa...
Kiitoksia linkistä, mutta tiedän toki, että internetsistä saman lehdykän ja tarjoukset saa katsottua. Se vain heti pisti silmään, kun ei pariin viikkoon lehteä ole kotiin tullut, vaikka edelliset vuodet se on säännöllisesti tullut. Sitä on mukava selata ja lopuksi siitä saa taiteltua biojätepussin.
Markantalon verkkokauppa näemmä yhdistetty Giganttiin: http://www.gigantti.fi/cms/20160126_135714/markantalo-infosivu/
Minusta mielenkiintoisin pointti tässä Markantalon ja Gigantin yhdistymisessä on se, että Gigantin emoyhtiö on omistanut Markantalo-ketjun vuodesta 2006. Käytännössä kyseessä on ollut näppärä kusetus; yhtiö on myynyt TAVARAA GIGANTIN KESKUSVARASTOSTA TOIMITETTUNA MARKANTALOSSA, MUTTA KALLIIMMALLA KUIN GIGANTISSA.
Höpö höpö. Muutama kuukausi sitten tuli tarve uudelle tiskikoneelle. Markantalosta löytyi mieluinen, jonka hinta oli 449€. Tuosta hinnasta sai vielä 20% pois ja ilmaisen kotiinkuljetuksen. Hintaa koneelle jäi siis 359,20€ ja saman laitteen hinta Gigantissa oli tuolloin 499€ plus toimituskulut.
Jep, Markantalo oli usein halvempi kuin Gigantti +ilmaiset toimitukset ja muut avokätiset alennuskampanjat vielä lisäksi. Niillähän oli vuosikausia se hintatakuu juttukin, eli jos missään muualla Suomessa olisi löytynyt alempi hinta samasta tuotteesta, niin sai palautuksena sen hinnan erotuksen vielä kuukauden päästä ostamisestakin.