Media (tai ainakin maikkari) ja Ferrarin tallipäällikkö huutelevat, että räikkönen olisi voinut voittaa, mikäli hänen lähtönsä olisi onnistunut. Spekuloidaanpa nyt ihan oikeasti tuota eikä vain katsota kierrosaikoja: Case 1: Jos Räkä olisi ottanut huippulähdön. - Jos Räkä olisi onnistunut ottamaan todella hyvän lähdön, olisi hänellä teoriassa ollut mahdollisuus päästä ensimmäiseen mutkaan toisena. Miksi ei ekana? Koska Nico otti sen verran hyvän lähdön, että olisi ollut käytännössä mahdotonta päästä hänen ohitseen. No mitäs sitten? Räkä olisi ajellut Nicon takana, mutta ero olisi ollut sen 10 sekunnin sijaan 2-3 sekuntia. Ohitus? Mahdotonta. Ja kaiken lisäksi Nicolla olisi ollut enemmän vauhtia reservissään, mitä hän nyt kisassa näytti. Hän pystyi helposti kontrolloimaan tilannetta ja sai jokaisella stintillä Räkää eroa noin 5 sekuntia lisää. Tässä tilanteessa Hamilton ei olisi tippunut taakse, koska Bottas ei olisi lähdössä törmännyt häneen. Joten Hamilton olisi ollut Räkän takana ja mennyt ohi. Ikävä ja kylmä fakta. Räkän sijoitus: 3. (teoriassa 2. myös mahdollinen) Case 2: Jos Räkä olisi ottanut normaalin lähdön ja pitänyt Bottaksen takanaan - Jos Räkä olisi ottanut normaalin lähdön ja tullut Mersujen perässä kolmantena, olisi se ollut siinä. Sijoitus: 3. Case 3: Jos Räkä olisi ottanut normaalin lähdön, mutta Bottas mennyt ohi - Luultavasti Bottas olisi ajanut eri linjaa ekaan mutkaan. Mutta jos ajatellaan, että hän olisi tässäkin tilanteessa ajanut Hamiltonin kylkeen (tai Hamilton Bottaksen eteen, miten vain), niin Räkä olisi ollut lähdön jälkeen toisena, josta päästään Caseen 1. Sitten loput tapaukset ovat enemmän tai vähemmän lottovoittoja. Lähdöstä kärkeen? Silti jompi kumpi mersu olisi mennyt ohi. Ja jos vielä kunnolla spekuloidaan, niin mitäs jos Vettel ei olisi keskeyttänyt? Eli pyöritti tuota miten tahansa, niin toinen sija oli oikeasti se paras, mihin mahdollisuuksia oli ilman isoa mäihää tai keskeytyksiä. Ollaan siis tyytyväisiä.
Paremmalla startilla Kimi olisi lisäksi voinut olla se, johon Valtteri osui. Ja ties mitä olisi tapahtunut, jos siellä olisi ollut kärjessä yksi auto enemmän ekassa mutkassa. Aika turhaa jossittelua tosiaan. Mutta kertoo tallista, että moisesta puhutaan lehdistölle. Ollaankohan siellä edelleenkään 100% Kimin takana ja tukena?
Tuo on hyvä kysymys. Toisaalta Ferrarilla ollaan aina oltu vähän kriittisiä kuskejakin kohtaan, jos voittoa ei ole tullut. Ja onhan tuossa totta se, että mikäli Räkä olisi paremman lähdön ottanut, ja silti ollut toinen, niin eipä ainakaan kukaan voisi spekuloida mahdollisella voitolla.
Mutta sitten voisi spekuloida, että miksei voittanut, vaikka oli vauhtia (http://www.f1fanatic.co.uk/2016/04/03/2016-bahrain-grand-prix-lap-times-and-fastest-laps/) Australiassa Vettel teki loppupuolella ajovirheen, joka saattoi maksaa toisen sijan. Siitä ei tosin mielestäni kuultu kommenttia tallilta.
Räkän paras kierrosaika melkein 0,7 sekuntia Nicoa huonompi, joten eipä siinä spekuloitavaa ole. Siisti, mutta sekava käppyrä.
Tämä uusi rengassääntö vaikuttaa kyllä ihan lupaavalta. Luulen, että parhaat kisat rengasrumban suhteen ovat vielä tulossa.
Uusi rengassääntö ei ainakaan huonompi ole kuin vanha. Ihmetyttää vain se, että kun nyt on kolme seosta, joista Pirelli määrää kaksi, joista toista on pakko käyttää. Eikös kuitenkin edelleen ole voimassa se sääntö, että pitää käyttää kahta eri seosta? Jos näin on, niin eikös tuo Pirellin määräys ole turha, koska aina tulee kuitenkin käytettyä pakostakin toista noista Pirellin määräämistä seoksista? Jos tuota kahden eri seoksen sääntöä ei enää ole, niin saisiko sitten ajella vaikka koko kisan pelkästään jommalla kummalla Pirellin määräämistä seoksista?
Kuivan kelin kisassa pitää edelleen käyttää vähintään kahta seosta. Toinen on siis automaattisesti yksi kahdesta Pirellin määräämistä seoksista.
Molempia Pirellin valitsemia seoksia ei tarvitse käyttää, mutta silloin tiimillä on yksi hyödytön setti kisaa varten. Tuo sääntö vaikuttaa vain pieneltä kiusanteolta.
Ovat vihdoinkin päättäneet palata takaisin viimevuotiseen aika-ajosysteemiin. Nyt sitten jännitetään, muuttuko tuo päätös lähipäivinä.
Mielestäni se reilut 10 vuotta sitten käytössä ollut tapa, jossa jokainen kuski yksinään ajoi kierroksen, ei ollut yhtään paskempi. Tosin Räkää se ei tainnut niin suosia, mutta eipä aika-ajot nyt yleensäkään hänen juttunsa ole ollut. Miksiköhän se tapa lopetettiin? Ei enää muista.
Minusta aika-ajot kaipaavat sen loppuhuipennuksen. Ei sitä muuten jaksa katsoa. Sitä ei saa jos jokainen ajaa yksin tyhjällä radalla, tai jos ajajia tiputellaan 90sek välein. Tuo kolmen osion systeemi ilman 90sek tiputuksia on siitä hyvä, että siinä joka osiolla rata on todennäköisesti nopeimmillaan ja kaikki yrittävät parantaa aikojaan, eikä luovuta tai tipahda jo osion puolivälissä. Pitää jännittää viimeiseen asti jotta tietää järjestyksen.
Tuo oli ihan mielenkiintoinen formaatti, mutta ainakin säätilan radikaali muutos kesken aika-ajojen aiheutti ongelmia.
Totta puhut. Tuo oli ainakin yksi syy. Mutta ainakin se toi sitä toivottavaa jännitystä, kun kärkiautot joutuivat taakse. Saapa nähdä, miten ensi kaudelle suunnitellut sääntömuutokset onnistuvat. Uusien renkaiden kautta mekaaninen pito pitäisi olla parempi ja toivottavasti maaefektiäkin saataisiin enemmän. En ole ihan kaikkia uusia sääntöjä vielä katsonut, liekö niitä on edes päätetty vielä. Toivottavasti kuitenkin etusiipiä pienennettäisiin ja muutenkin ohituksia helpotettaisiin. Nykysäännöissä eniten ottaa päähän kuitenkni tuo moottoreiden pörinä. Olen aina ollut f1-autojen kovien äänien fani. Vanhat V12- ja V10-moottorit olivat aivan mahtavia. Kylmät väreet tulee edelleenkin, kun niitä kuuntelee netistä. Olisipa joskus päässyt paikanpäälle kuuntelemaan. Huoh. V8:kin oli vielä ihan hyvä, mutta nykyinen pörinä on lähinnä säälittävää. Ja takaisin ei missään nimessä olla menossa. Toivottavasti vain noiden koneiden kierroslukumääriä saisi kasvattaa sinne 15000 paremmalle puolelle, mutta eipä sekään ole näköpiirissä. Juuri luin hyvän jutun siitä, miten nykyformulat ovat hybrideinä jopa energiatehokkaampia kuin nykyiset henkilöautohybridit. Joten takapakkia sen suhteen tuskin otetaan. Ja minulle on ihan sama, vaikka tuota nykyistä pörinää saisi kovemmaksi. Se ei ole minulle se juttu, vaan koko pörinä on ihan vääränlainen ääni noille autoille. Itku pääsee, kun tätä kuuntelee
Oli käytössä yhdellä kaudella, eikä ollut oikein hyvä, kun ei ollut tasapuolinen kun viimeisenä ajavalla oli aina paras olosuhde radalla. Nythän sitä aika-ajoa voikin taas rukata, kun se jopa vaikutti viimeeksi toimivan paree kuin ekassa kisassa. T: Vesku
Sanos muuta itse olen ollut livenä Hockenhaimissa 2005 jolloin taisi olla vielä kymppikoneet ja oli mahtava meteli, sääli, että Räkältä hajosi kone silloin, mutta juuri oikeaan paikkaan, eli meidän katsomon eteen. T: Vesku
Tuolta löytyy aika-ajoformaattien historia: https://www.formula1.com/content/fo...-grid-a-history-of-f1-qualifying-formats.html Josta lainaus vuoden 2004 formaatista: "As before the slowest driver in the first session would lead off proceedings in the second, but with the two segments now so close together, the system was ripe for manipulation - especially when the weather forecast was unsettled. Proof of this came at Silverstone when Michael Schumacher admitted to deliberately spinning his Ferrari in the first session in order to gain a slow time and an advantageous starting position for the second session, when the later runners were almost certain to be compromised by incoming bad weather."
E-formuloissa ne äänet vasta on! Kuin lauma sikoja kiljuisi, kyllä nauratti kun 1. kertaa katseli kisaa. Muuten aika viihdyttäviä nuo kisat, mutta pitäisi olla suomalaisia sielläkin mukana. Ekaa skabaa, kun katsoin, niin ihmettelin, että autojen akuthan kestää ladata vaikka kuinka kauan, vaihtaako ne akut varikolla? No, selvisi, että koko autot vauhdetaan! Erikoista, voisi olla mukavaa bensakoneissakin tuo käytäntö