On, oma kokemukseni Gigantin ”kalibroinnista”. Ostin ennen joulua Gigantista Sonyn telkkarin. Menin katsomaan eräänä sunnuntaina ko. telkkaria kun siitä oli ilmoitus lauantaina tulleessa Gigantin tarjouslehdessä että se on tarjouksessa seuraavalla viikolla. Kysyin myyjältä että saako ko. telkarin jo tänään tuolla tarjoushinnalla, mutta myyjä sanoi että tarjous alkaa vasta huomenna eli ei saa. Jatkoi sitten että tänään saat sen käytännössä samaan hintaan, koska heillä on ko. televiso kalibroituna 99 Euroa kalliimmalla pakettihinnalla. Tuohon kuuluu siis televisio ja kalibrointi noin satasen kalliimmalla ja heillä on tuossa jo neljä televisiota valmiina kalibroituna. Samalla on katsottu ettei ole kuolleita pikseleitä ja muutenkin on kuva kunnossa sekä ohjelmisto on päivitettynä. Sanoin että ok, otetaan tuollainen. Läksin kotia television kanssa ja kiinnittelin jalustan, samalla kiinnitti hieman huomiota että kaukosäätimessä oli Logik -merkkiset paristot valmiina eikä Sonyn omia. Pistin television ”tulille” ja aivan karmea valovuoto vasemmassa alanurkassa. Palautin television seuraavana päivänä, minulle hyvitettiin tietysti vain television osuus ”pakettihinnasta” eikä kalibrointia. Tuon television kotona käyttö maksoi 99 Euroa. Mitä opimme tästä: -Jos pystyt toteamaan vasta kotona onko tuo hyvä yksilö, niin älä ota mitään palveluita sen yhteyteen. Palauttaessasi tuotteen, palvelun osuutta ei sinulle hyvitetä. Vaikka ostos oli jo valmiiksi kalibroitu, eikä sitä tehty minun pyynnöstä Tuli vaan mieleen myös noiden ei alkuperäisten paristojen vuoksi, että kuinkahan monella tuo televisio on käynyt ennen minua, joka kerta se on kuitenkin tienannut sen satasen Gigantille.
Aijai, aika reilua peliä gigantin osalta. Valittaisin tuosta johonkin esim. Kuluttajasuojaan. Calibroinnissako eivät tuota valovuotoa huomanneet
Hankkikaa välineet ja opetelkaa itse kalibroimaan telkkarinne. Kuuluu jokaisen (pelletasoa vakavammalla levelillä toimivan) AV-kansalaisen perustaitoihin.
Eli et tarkastanut televisiota myymälässä ennen ostoa? Tuollaiset mallikappale-/kalibroidut/jokaisen asiakkaan runkkaamat yksilöt kannattaa tsekata ennen ostoa. Myyjällä on velvollisuus kytkeä laite toimintaan, jos asiakas niin haluaa. Jos se ei onnistu, kannattaa vaihtaa kauppaa. EI toki poista sitä tosiaa, etteikö sinua olisi kohdeltu väärin.
Joo, eipä tullut mieleen pyytää avaamaan pakettia ja laittamaan se myymälässä päälle, kun nuo "kalibroidut" yksilöt olivat paketeissaan kuitenkin pakattuna ja noita yksilöitä myytiin uusina eikä b-tuotteina. Voihan olla että tuo minunkin tuote oli uusi eikä b-tuote, mutta noiden paristojen muuttuminen Sonysta Logik:iin, pistää miettimään että olisivatko alkuperäiset jääneet jollekin aikaisemmalle kokeilijalle... Btw, ostin tänään uuden ja kalibroimattoman Sonyn, paketti oli avaamaton ja sisällä oli myös omassa paketissaan Sonyn brandilla olevat paristot. Vaikuttaa ihan Ok:lle tuollaiseksi tonnin telkkariksi. http://www.gigantti.fi/product/tv-j...AE/sony-55-4k-uhd-smart-led-tv-kd-55x8505cbae Näillä mennään...
Hah, törmäsin Gigantin kalibrointilappuun käydessäni työkaverin tv:tä kalibroimassa. Pisti hieman hymyilyttämään ja päätin ottaa ennen ja jälkeen säädöistä raportit: Gigantin säädöt vs. meikäläisen säätöjen jälkeen. Ihmetyttää kyllä minkälaista kusetusta Gigantti harjoittaa tai no onhan sekin palvelua että jaetaan lapuilla perussäädöt niihin sen enempää puuttumatta. Melkosesti ihmiset noista lapuista kuitenkin maksaa TV:n oston yhteydessä. (Käytin kalibrointiin x-rite i1 Display Pro + Calman 5 komboa.)
Onko Sonyn telkku? edit: jaa linkistä sen olisi bongannut eli siis Samsung. Ajattelin vaan kun värit on hyvin kohdillaan, mutta valkotasapaino ei. Oliko valkotasapainon säätöön koskettu lainkaan? Ostitko CalManin samalla kun mittarinkin, mitä maksoi?
Joo Samsungin UHD telkkarista oli kyse, valkotasapainoon ei oltu koskettu ollenkaan. Ei edes kakstasoiseen säätöön. Taustavalokin helotti täysillä. Ostin CalManin ohjelman erikseen ja maksoin siitä 288,50 euroa, joitain combojahan Spectracal myy, mutta ei osunut silmään tuon x-riten kanssa. Olis varmaan päässyt mittarin kanssa halvemmalla, mutta jenkeistä se olis sit tullut (tullit yms.).
No eikös tuo gigantin homma ole jo kuluttajaviranomaisen hommia, jos myyvät spyder-calibrointia ja sitä ei tehdä?
Ok, kiitos vastauksesta kaleido. Itse taidan tyytyä ilmaiseen HCFR:ään joka ei ole huono sekään. Mun mielestä tässä esimerkissä Gigantti on säätänyt telkun mittarilla tai sitten on hyvät tehdasoletukset tai käynyt tuuri jos kopioineet toisen yksilön asetukset: LCD TV hommaaminen
Mielestäni täyttä humpuukia ainakin minun mielestäni. Ostin gigantista "65" Samsungin ja "optimoivat" sen,joka kestää n. 2h. Sain telkkarin ja kuva oli huonolaatuisin mitä koskaan olen nähnyt. Kuva siis aivan samea kuin maitolasia. Säädimme hiukan pojan kanssa.Aikaa meni 2-3 min. ja kuva erittäin hyvä. Tulen reklamoimaan. Katsotaan hyvittävätkö.
Heh, mitenkään ottamatta kantaa Gigantin palveluun, mutta jos täällä jokin on samea, niin se taitaa olla daven idea kalibroinnista. Toivottavasti eivät hyvitä jos olet perstuntumalta mennyt kameralla / optisella mittarilla kalibroidun kuvan sössimään poikasi kanssa. : )
Powerin facebook sivuilta poimin talteen jonkun asiakkaan sinne skannaaman Powerin kalibroinnin raportin. Vaikuttaisi ihan asialliselta touhulta ja siellä asiakaspalvelijat vakuuttelivat että jokaiseen kalibroituun telkkuun tulee samanlainen raportti, eikä harrasteta asetusten kopiointia, kuten on ainakin ennen Gigantissa tehty. Toivon mukaan raportissa tulee myös asetukset johonkin ylös kirjattuna ja myös gamma hierotaan kohdilleen niissä joissa se on mahdollista (Ilmeisesti LG xxUF830V se ei ole mahdollista?!? edit: todennäköisesti tässä on kuitenkin 20-p. valkotasapainosäätö joten on mahdollista säätää. Kenties kuvatila on väärä ja siitä syystä gammakin pielessä. Ei anna hyvää kuvaa tästäkään toiminnasta, kenties alkukankeutta tms, ei tiedä vain yhden raportin perusteella). Epäilystä ainakin itselleni tässä raportista herättää tuon säätämättömän gamman lisäksi valkotasapainon ja värien lähtöarvo, voiko olla noin surkea tehtaalta lähtiessä (jos on, niin todella huonoa mainosta LG:lle!). Helppohan se olisi säädellä aluksi hieman vielä enemmän v*turalleen, että asiakkaalle tulis enemmän fiilistä että sille tosiaan on tehty jotain, jos noista käppyröistä ja dE arvoista ylipäätään jotain ymmärtää
Luminanssin kyllä luulisi silmin havaiten pomppivan tuollaisena, eikö tosiaan LG:n telkuissa saa paremmin säädettyä vai onko tämä Powerin ammattitaidottomuutta? Värit ja valkotasapaino kuitenkin ihan ok, ne nyt tosin on helppo säätääkin kohdilleen.
Ei hajuakaan millaiset säädöt tuossa mallissa on, mutta tosi vaikea uskoa, ettei modernia 4K-telkkua muka saisi tuota parempaan kuosiin.
Niin...jos tosiaan on näin että on vain kyse siitä ettei gammaa ole jaksettu tai osattu säätää, niin ehkä tästä päästään lopputulokseen että ei kannata Powerissakaan maksaa kalibroinnista Harmi jos näin, idea on kuitenkin hyvä eikä hintakaan paha jos se tehdään asiallisesti. Hinta taitaa olla sama kuin Gigantissa eli 100eur, avajaisissa sai luetun mukaan 50 eurolla.Tosin tästä palvelusta ei löydy sanaakaan Powerin nettisivuilta kuin ei myöskään Gigantista, mitä hieman ihmettelen koska hyvä olisi perehtyä tähän asiaan ettei tarvitse siellä kaupassa tehdä päätöstä ottaako satasen palvelun vai ei. Jos jollain muulla on raporttia ni vois heittää tänne, näkisi onko kyse vain yksittäisestä tapauksesta.
Mulle tuli mieleen tuosta gamma -käppyrästä (tuntematta tarkemmin tuota LG -mallia), että jonkinlainen dynaaminen kontrasti -asetus on ollut päällä ja/tai smart led (local dimming) ja ei ole käytetty APL ikkunoita.