Eli tappiin kompressoitu ja maksimoitu äänite (piikit 0 dBFS) vilkuttaa valoa ns. koko ajan, jos siis lähdelaitteessa ei ole suoritettu minkäänlaista signaalin attentuaatiota? Tämähän on hyvä ominaisuus ammattikäyttöön, jää masteroijaltakin se brickwallaus tekemättä, kun pelästyy punaisena vilkkuvia kaiuttimia. ...tosin aina voi leikata signaalin vaikka -0.3 dBFS... Itse ainakin diggaan, että kaiuttimen edessä on valo. Tietää, milloin ei ole päällä (ISS) ja milloin volat ovat liian kovalla...
Juuri näin, aika monellakin levyllä punainen valo palaa iloisesti. Kertoo myös omaa karua kieltään nykyajan loudness warista.
Tämä riippuu toki mallistakin. Pienemmistä lähtee vähemmän ääntä ja silleen -> rajat nopeammin vastaan. Pakko tosin myöntää, että selvinpäin en ole koskaan pystynyt niin lujaa soittamaan, että olisin saanut omien Genejen limitterit aktivoitumaan. Joskus olen toki todistanut muualla mm. Audysseyn jäljiltä, miten bassorunsaalla matskulla alkavat valot vilkkua. Filttereitä en nähnyt, mutta soundeista päätellen bassokorostusta löytyi...
Itse asiassa tuo on minulle kerran demottukin. Kaiuttimet oli kiinni Sonos-purkissa digitaalisesti ja naksu volumea pienemmälle sai vilkkumisen loppumaan. Hyvä ja tarpeellinen toiminto ammattilaisille, mutta ärsyttävä kotikäytössä, jos haluaa kuunnella lyttyyn limitoitua musiikkia.
Juu, kyllä minäkin kerran kuulosuojaimet päässä testasin -taisi spl-mittari näyttää jotain 117-120 dB kun rupesi punasteleen!
Digitaalisesti minäkin kuuntelen, mutta ei minun toimenpiteillä ole vilkkumisen kannalta mitään vaikutusta! Aivan sama mihin asentoon GLM:n vääntää. Jos se ongelma on siinä tiedostossa, niin se kai pitäisi korjata siellä studiossa tai missä se mixaus sitten tehdäänkään! Vai olenko jälleen väärässä?
Genelecin oma volume ei auta, kun sisääntuleva signaali käy 0 dBFS-tasolla. Jos Geneleccejä syöttävässä laitteessa on digitaalinen volume, niin siitä voi pudottaa tasoa kauemmaksi 0 dBFS-tasosta.
Olet ihan oikeassa. Masterointia @ 0 dBFS pitäisi välttää. Oikeastaan sekään ei aina riitä, sillä inter sample peakit saattavat joskus DA-muunnoksen yhteydessä (rekonstrointi-filtterissä) aiheuttaa +0 dBFS -arvoja, joita jokainen DAC tai sen analogiaste muunnoksen jälkeen ei kykene kunnolla hoitamaan -> signaali leikkaantuu. Näistä ongelmista pääsee kuitenkin eroon, jos vaimentaa signaalia digitaalisena jokusen dB:n. 1-2 riittää yleensä, jotkut tahot pitävät -3 dBFS masterin ylärajana.
Se on aina hauska kuulla kun on onnistunut tuottamaan jollekin suurta riemua! Tosin en vieläkään hiffannut miksi näin pääsi käymään? Toivottavasti nyt kuitenkin pystyt vielä kokoamaan itsesi. Sitten vielä tuosta volume jutusta. Kun se varsinainen ongelma on siellä äänitteessä, niin miksi se tulee esille ainoastaan kun signaali viedään digitaalisena suoraan läppäriltä kaiuttimeen? Jos sama signaali viedään hdmi-piuhalla Maranziin ja siitä analogisena kaiuttimiin niin minkäänlaista ledien vilkkumista ei tapahdu? Tuossa edellä El Grande jo hieman selitti asiaa, mutta ei vielä ihan auennut.
Valo vilkkuu digitaalisen signaalin ollessa -0,1db FS eli desibelin kymmenyksestä digitaalisen signaalin maksimista. Tämän yläpuolella signaali leikkautuu. Wiki. Digitaalinen: voimakkuudeltaan äärirajalle masteroitu digitaalisignaali (-0,1db FS) -> Genelec saa lähes äärirajalle masteroitua signaalia sisään -> valot vilkkuu varoittaen, että äärirajalla mennään. "The purpose of this is to safeguard the engineer while mixing or recording to make sure he/she does not inadvertently overload the digital bus." Aiempi linkki. Analoginen: voimakkuudeltaan äärirajalle masteroitu digitaalisignaali -> Marsu äärirajoille masteroitua signaalia sisään -> D/A -muunnos, jossa signaali muunnetaan analogiseksi (ongelmitta, jos signaali on maksimin alapuolella ja DAC tehtäviensä tasalla) -> Marsun analogisesti syöttämän signaalin voimakkuus määräytyy volumeputikan asennon mukaan -> valot ei vilku. Saisitkohan valot vilkkumaan näinkin, jos kääntäisit marsusta nupin ns. kaakkoon? Zipmanin linkissä on kehotettu pudottamaan digitaalisen signaalin tasoa 0,1db lähteestä (käännä läppärin toistosoftan volume vaikka 99% asentoon, jos se riittää).
Digitaalinen 0 dBFS ja AD-muuntimen sietämä maksimijännite ovat kaksi eri asiaa. Kun viet signaalin Marantzin kautta, sillehän suoritetaan siellä volume-säätöä. Tällöin antojännitekin on pienempi. Toki, jos Maran antojännite riittää yliohjaamaan Geneleccejä (niiden ADC:tä) tarpeeksi kovan tason omaavalla signaalilla tarpeeksi kovalla volume-asetuksella, vilkkuvat valot jälleen (kai?). Zipman voinee selventää, johtuuko valojen vilkkuminen tällöin siitä, että ADC:n jälkeen signaalin piikit ovat 0 dBFS:ssä.
Kun volumea ohjataan GLM-softalla niin soittosoftasssa täytyy määritellä kuka hoitelee volumet! Eli tässä tapauksessa ruksataan "System Volume" -eli GLM, joten soittosofta ei osallistu näihin karkeloihin volumen osalta millään tavalla, eikä sitä voi säätää -se on vaan täysillä. Ei tämä mysteeri minun yöuniani vie, mutta kuuluu sarjaan olisipahan vaan hauska tietää!
Iso-SAM:it ovat nyt olleet ilman arvoistaan alapään tulituki-osastoa jo aika pitkään. 7271:ssa on wanha DSP, puhelinkoppi (7x73) ja analoginen liitäntämahdollisuus is gone. Missä uudistetut, isot SAM-subbaset viipyvät?? Gene voisi kehittää resursseillaan omana developmenttina TC Sounds LMS Ultra 5400 -tyyppisen ison superelementin ja sijoittaa sen LSE-kotiloon kaikilla DSP-herkuilla. Large-SAM:it saisivat arvoisensa subuttimen ja kilpailijat vihreiksi kateudesta taas seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi...
Olisikohan kellään kokemusta 2 x 7060b subbasista vs 1 x 7070a? Mulla on 3 x 8040 edessä ja 4 x 8030 sivuilla/takana sekä 7060b sub jota olisin päivittämässä. Kahdessa subbasessa on toki kyllä puolensa, mutta onko tosiaan niin että 2 7060b:tä olisi jotenkin parempi vaihtoehto verrattuna 7070a:han? 7060b on loisto peli, ei siinä mitään, mutta luulen isoveljensä suorituskyvyn kumminkin yltävän paremmalle tasolle muutenkin kuin tarjoamalla enemmän desibelejä. Genelecin sivuilla on kovasti sen suuntasta viestintää että about sama soundi, mökää tulee vaan tuplat lisää. Onkohan todellakin noin? Hirveästi en painetta itse tarvitse, en ole edes limitteriin asti 7060b:tä koskaan ajanut (ainakaan merkkivalon mukaan). Nyt etsitään sitä itseään...hyvää, syvää, erottelevaa, särötöntä ja napakkaa! Eli omistanko kohta kaksi 7060b:tä vai muuttaako toi olemassaoleva kohta uuteen kotiin isoveljensä tieltä?
Kaksi 7060B:tä sopivasti asettelemalla voi saada huonemoodit paremmin hallintaan kuin yhdellä 7070A:lla. Jännää kyllä, että Genelec lupaa noille malleille käytännössä samat alarajataajuudet.