Tilasin viime viikolla Kiinasta erään elektroniikkahärpäkkeen, jonka hinta oli siinä 200 jenkkitaalerin hujakoilla. Toimitus oli ilmainen. Tiesin paketin jäävän tulliin, mutta mikäs siinä; nettitullaus on helppoa ja nopeaa. Perinteisesti prosessi on mennyt niin, että rahtaaja, tässä tapauksessa DHL Express, ilmoittaa lähetyksen olevan tulossa, ja antaa vastaanottajalle kaksi vaihtoehtoa: 1) DHL hoitaa tullauksen, laskuttaa tullin & veron vastaanottajalta ja lisää loppusummaan jotain omasta vaivastaan, tai 2) vastaanottaja hoitaa tullauksen itse, ja saa sitä varten DHL:ltä veloituksetta spostitse pari tietoa, jotka syötetään nettitullin lomakkeeseen. Vastaanottajan maksettua tullin ja verot, vapauttaa tulli lähetyksen DHL:lle, joka roudaa sen vastaanottajalle. Mutta nyt joku perkele DHL:llä on keksinyt, että vaihtoehto 2 on mahdollisuus lyödä rahoiksi! Heräsin perjantaina tekstiviestiin, jossa DHL ilmoitteli lähetyksen olevan tulossa, ja antoi kaksi vaihtoehtoa: 1) DHL hoitaa tullauksen, ja laskuttaa siitä tullin & veron lisäksi palvelumaksun, joka on vähintään 24,80€ tai viisi prosenttia tullin & veron arvosta (ja siihen vielä 24% ALVia päälle) 2) Jos vastaanottaja haluaa tehdä tullauksen itse, DHL laskuttaa luovutuksesta 40 euroa. Vaikka minä en maksanut rahdista mitään, se ei tarkoita sitä etteikö joku maksanut siitä DHL:lle. Mutta tuo ei siis enää DHL:lle riitä, vaan nyt se pitää huolen, että vastaanottaja maksaa heille lisää -- tavalla tai toisella. Nettitullaus oli loistava palvelu kuluttajalle, mutta DHL:n harjoittama lähetyksen panttivankina pitäminen ja lunnaita vastaan vapauttaminen veti maton sen jalkojen alta harvinaisen tehokkaasti. Toivon hartaasti, että sanonta ahneen paskaisesta lopusta pitää kutinsa DHL:n kohdalla.
Aivan totta.. Itsekin tilaillu rompetta FinnUS :n kautta, joka myös hyödyntää DHL:ää ja pakkotullausmaksuja tosiaan tuli viime tilauksen yhteydessä. (vaihdoin usarahtiin)
Eikös tuon voisi kääntää myyjän niskaan (ja siten kenties painostaa DHL:ää)? Myyjä ei vastaa tulleista/veroista jne (näin yleensä kauppaehdoissa), mutta tuo DHL:n veloitushan ei ole mikään näistä, vaan osa kuljetusmaksua.
^ Ilmoitin asiasta myyjälle, jonka vastauksen sisältö tiivistetysti oli "zero fucks to give, sun ongelma".
+ alv 24% = yht. 49,60€ "itsepalveluna" tullaten. Kyllähän tuosta on onneksi pientä metakkaa pidetty auto-/soitin-/vitamiini-/suoli24 foorumeilla, eli toivottavasti asia tulee pikaisesti mahdollisimman laajaan tietoisuuteen ja mahdollisimman moni kuluttaja lakkaa kokonaan käyttämästä mitään tuollaisen paskapuljun ryöstöpalveluita. Olisi taas Karpolle asiaa.
Edellinen kommentoijahan tuosta mainitsi iHerb-ketjussa muutama viikko sitten -- harmin paikka jos meni pteittiseltä ohi. Hieman OT, mutta ko. puljuhan vaihtoi jälleen postitustaktiikkaansa ja nyt huokeahintaisin vaihtoehto Airmailin sijaan on Globalmail by DHL. Voin kuitenkin vahvistaa omakohtaisen kokemuksen perusteella, että ko. postitusvaihtoehto menee suoraan Itellalle/Tullille ilman DHL-lisiä a la Airmail.
"Vielä kaikille teille, jotka joskus ehkä törmäätte samaan asiaan. Valitin DHLn toimista Kuluttajariitalautakunnalle - sekään ei ihan ymmärtänyt, miten DHL teksteissään rinnastaa itse keksimänsä maksun (itsetullauksesta YLLÄTYKSENÄ perittävä 40€) veroon tai tulliin. DHL kuitenkin kiirehti sopimaan asiasta kanssani 'ilman ennakoivaa vaikutusta ja vaatimuksen oikeellisuuden tunnustamista' ja hyvitti kahdesta lähetyksestä perimänsä 'itsetullauksen palvelumaksut (2 * 40€). Eli, mitä tästä opimme: jos DHL ei kerro teille että se perii EUn ulkopuolelta tilattavista tuotteista ilmoittamansa rahtihinnan LISÄKSI noin 40€ tullauksesta (heidän tekemästä tai sinun itsesi tekemästä - molemmista veloitetaan), postia vaan Kuluttajariitalautakuntaan. Nythän ei saatu ennakkopäätöstä, koska menin rahapulassa hyväksymään DHLltä palautuksen. Mutta yhtä kaikki, lautakunnalla on asia tiedossa ja jonkinlainen ennakkotapaus on nyt olemassa. Asianumero, jonka perusteella voi alkaa vääntää on D/2593/39/2016. Asian käsittely siis päättyi siihen, että DHL hyvityti minulle vaatimani luovutuskulut ja itsetullauksen palvelumaksut. Samaa kannattaa siis muidenkin vaatia!"
Jep, tuo "Luovutuspalvelumaksu" tuli DHL:lle toukokuussa. Kuningaskuluttajassa oli juttua myös keväällä tuosta tai silloin siinä taidettiin ihmetellä sitä DHL:ltä tulevaa tekstiviestiä, mikä antoi ymmärtää että heidän tekemä tullaus on ainoa vaihtoehto, siitä pari kuukautta eteenpäin ja luovutusmaksu käyttöön
Olin vähän unilla tuossa edellisessä vastauksessa, mutta juridisestihan tämä on suhteellisen selvä juttu, ettei vastaanottavan asiakkaan tarvitse maksaa yhtikäs mitään. 1. Tuollainen veloitus voi perustua ainoastaan lakiin taikka sopimukseen. Kyseessä ei ole lakiin perustuva maksu mitenkään päin, joten jäljelle jää vain sopimus. 2. Sopimuksella ei voida perustaa velvoitteita kolmannelle osapuolelle (taholle, joka ei ole sopimuksen osapuoli). Minä en voi sopia aheikkisen kanssa, että latexii maksaa minulle 100e tämän kuun viimeinen päivä kiitoksensa tästä viestistä. Tai no, voin sopia, mutta sillä ei ole mitään velvoittavuutta latexiin suuntaan (oikeuksia sen sijaan voi perustaa, voin pätevästi sopia aheikkisen kanssa lahjoittavani latexiille saman summan ja tällöin aheikkinen voi minua niin vaatia toimimaan samoin kuin latexii). 3. Tuotteen tilaaja on tehnyt sopimuksen tuotteen toimittajan kanssa siitä, että tuote tulee kotiin kannettuna hintaan x. Tavallisesti noissa on klausuuli, että mahdolliset lakiin perustuvat maksut (verot, tullit jne) eivät sisälly hintaan. 4. Tuotteen tilaajalla ei ole minkäänlaista sopimusta DHL:n kanssa, joten DHL:llä ei ole mitään perustetta vaatia tilaajalta yhtään mitään (ellei kyse ole viranomaisen määräämistä lakiin perustuvista maksuista). 5. Summa summarum, DHL voi vaatia ko. summaa lähettäjältä, mikäli heidän sopimuksensa sen mahdollistaa, mutta ilman nimenomaista sopimusta tilaajan kanssa ei tilaajalta mitenkään päin. Vastaavasti, jos minä sovin latexiin kanssa ostavani häneltä kaiutinelementin hintaan x sisältäen lähetyskulut, Itellan on ihan turha yrittää pantata lähetystä odottaen minulta jotain lisämaksua. Todennäköisesti DHL ei liiketoiminnallisista syistä halua nostaa lähettäjälle näkyviä toimituskuluja, koska se kusisi busineksen, mutta joko kulut peittääkseen taikka tienatakseen lisää ovat sitten keksineet tällaisen kommervenkin tarkistamatta, onko se laillisesti mahdollista. OT: Spoiler Tulee mieleen Klarna, joka jossain vaiheessa lähetteli viivästysmaksuja 5e laskuista, jotka oli maksettu esim. 3 päivää eräpäivän jälkeen. Ongelma on se, että Suomen lain mukaan viivästyneestä maksusta saa periä a) eräpäivän jälkeen viivästyskorkoa, b) maksuhuomautusmaksun 5 maksumuistutuksesta. Lain mukaan huomautusmaksun saa veloittaa, jos maksu viivästyy yli 14 vuorokautta. Eli saa niitä huomautuksia leipoa vaikka kolme kertaa päivässä heti eräpäivästä seuraavasta päivästä alkaen, mutta vaatia voi vain alkup. suoritusta ja viivästyskorkoa. Kaiken päälle vetosivat siihenkin, että maksu on ollut heillä perillä myöhässä. Tuossa on se ongelma, että kuluttaja on maksanut sinä päivänä, kun maksumääräys on annettu pankille eli pankkiviive on elinkeinonharjoittajan niskoilla (B2B kaupassa taas maksun perillä olo ratkaisee). Kolmannen aiheettoman saatuani kerroin ilmoittavani sekä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon sekä tekeväni rikosilmoituksen petoksen yrityksestä. Ei ole näkynyt vastaavia maksuja, en ole tosin tarkoituksella viivytellyt kokeillakseni tuota. Hyvä liikeidea sinänsä, kerätään aiheettomia maksuja a 5 euroa kaikilta tiliasiakkailta ja katotaan, paljon saadaan lisätienestiä. Edit: selvyyden vuoksi, kyse oli Klarna-tiliin otetuista "maksa x kk ilman kuluja" -laskuista. Kuukausierän myöhästyessä muutaman päivän seuraavan kuun laskuun lisättiin suoraan 5e "viivästysmaksu". Erillistä muistutusta ei siis koskaan lähetetty. Lain mukaan viivästyksistä saa periä vain koron ja huomautusmaksut/perintäkulut/jne ovat sidottuja tehtyihin toimenpiteisiin. Laki ei mahdollista kiinteää veloitusta maksuviivästymisestä ainakaan kuluttajasopimuksissa.
Ei ainakaan tuossa mittakaavassa. Pari vuotta sitten sai tullaukseen tarvittavat tiedot pyytämällä niitä asiakaspalvelusta ilman eri korvausta.
Sekotin, sain UPS:ltä noin vuosi sitten seuraavanlaisen tekstarin (eikä silloin ollut muistaakseni edes eka kerta): Tiedoksi: UPS veloittaa 24,80 (20+ALV) euron suuruisen luovutusmaksun itsetullaajilta. Ei ollut 40e sentään, mutta onhan toikin paljon.
Noihin voi vastata esim näin: "Tiedoksi, minä en ole sopinut teidän kanssanne mitään, joten teillä ei ole mitään perustetta vaatia minulta mitäön maksuja. Edelleen, mikäli ette luovuta minun omaisuuttani olevaa tavaraa tullin haltuun taikka suoraan minulle, teen rikosilmoituksen kavalluksesta. Ps. imekää nyyttejä".
Jotenkin tullut näistä maksuista ja muutenkin lähettifirmojen toiminnasta semmoinen kuva ettei oikein ole intoa kuskailla paketteja yksityishenkilöille.
Ainakaan mitään leffoja, leffabokseja tai muuta halpaa tavaraa ei kannata enää nykyään myydä lainkaan yksityishenkilönä. Kulut olisivat yleensä enemmän kuin tavaran arvo. Eipä noi leffat tosin tunnu menevän edes paikallisella fb-kirppikselläkään, missä posteilta olisi voinut välttyä. Jossain kalliimmassa tavarassa kuten vahvari, subbari tai videotykki, niin ei se matkahuollon 30-40€ niin kauhea tappio ole vaikkapa ostajan kanssa puoliksi maksettuna. Jää yleensä alle kymmeneen prosenttiin kauppahinnasta. Ja ainakaan vielä toistaiseksi matkahuolto ei ole minulta rikkonut mitään. Täytynee koputella puuta.
Saisivat vaan painostaa sitten myyjiä valitsemaan suoraan Postiin meneviä toimitustapoja. Esimerkiksi eBayssa (etenkin US-myyjien kohdalla) törmää tuon tuosta siihen, että toimitusmaksu on 2x tuotteen hinta. Kerran kysyin, eikö voisi toimittaa halvemmalla, niin kuulemma ko. myyjä oli kohdannut sen verran "ei ole kuulunut, posti lie hukannut" -tyyppistä palautetta asiakkailta, ettei uskalla käyttää muunlaisia toimitustapoja.
Erittäin iso peukku ja kiitos x_jmt_x:lle asiallisesta ja informatiivisesta viestistä! Tällaisia Plaza kaipaa!
Kyllähän noi postikulut esim jenkeistä ja monesta muustakin maasta ovat aivan järkyttävät jo nykyselläänkin. Moninkertaset tuotteen hintaan nähden.