Niinpä. Luulisi 12" elementin sekä isomman pömpelin helpottavan alimpien taajuuksien tuottamista mikä sitten kuuluisi vaivattomampana toistona. Jotenkin en voi uskoa että eroa olisi pelkästään desibeleissä. Ton 2 subbasen tuoman sijoitteluedun tiedostan hyvin, tämä kysymys koskee nyt enemmänkin samalla volumella soitettujen subbasten ( 7060b pari tai 7070 yksin ) suoriutuvuus eroa. Olisi mukava kuulla mielipide joltain joka on omistanut molemmat värkit. Olen tehnyt vuosia sitten duunia sekä 7070 että 7071 vehkeiden kanssa mutta ne on ollu kiinni 1030 ja 1031 seteissä studioiden tarkkaamoissa joten mun on jotenkin hemmetin vaikeaa rinnastaa sitä tän hetkiseen tilanteeseen. Silloin tein niillä musaa, nyt kattoisin akustoidussa himaolkkarissa leffoja
Simppeli yksinkertainen kysymys. Pitäisi kiinnittää tuollainen 8030 seinätelineeseen, mutta en pikaisella haulla löytänyt tietoa mikä on pulti maksimi pituus jolla sen voi ruuvata telineeseen.
Omistin aiemmin 2 x 7060b. Aloitin aikanaan yhdellä subbarilla ja nopeasti hankin toisen tasaisemman huonevasteen toivossa. Vaste paranikin kahdella subilla huomattavasti. Korostumia jäi kuitenkin alapäähän ja hankin myöhemmin DSPeakerin AM dual coren vastetta tasoittamaan. Tässä hiljattain vaihdoin nuo 7060b:t yhteen 7370:aan ja tämä toi mielestäni selkeän parannuksen leffojen katseluun. Nyt sohvakin tärisee kunnon rymistelykohtauksissa mukavammin. Muusikin kuuntelussa eroa ei mielestäni ole. Eli omalla kohdalla yksi isompi oli parempi vaihtoehto kuin kaksi pienempää, mutta vain elokuvien kanssa. Suurimman hymyn huulille kuitenkin on tuonut DSP ja nykyinen 5.1 kokoonpano on rakennettu täysin Genelecin GLM-sarjasta.
Kiitoksia Tool511. Toi vahvistaa sitä ajatusta mikä mulla on tosta ulottuvuudesta ja botnen toimivuudesta ollut. 7060b riittää musiikkiin aivan mainiosti ja varmasti tosi monelle leffojenkin katseluun mutta itse olen kaivannut lisää vaivattomuuttaa alimman alakerran toistoon. Samoin kun volumea hieman enemmän raottaa ( ei siltikään lähellekään limittiä ) alkaa 7060 tehdä sijainnistaan mun makuun turhan paljon numeroa matalimman osaston silti pääsemättä kunnolla valloilleen. Tämä siis leffoja katsellessa, ei milloinkaan musiikilla. Rewillä oon mitannut, sijoittelulla ja dspeakerilla suoristanut ja subbarin vola on kohdillaan suhteessa pääkaiuttimiin. Pelkään että jos tähän toisen 7060b:n hommaan niin mulla on 2 subbasta joiden sijainnin kuulee, kun riittäisi 1 hommansa hoitava ja huomaamaton.
Kaiuttimissa kaikki erot liittyvät tavalla tai toisella desibeleihin. Desibeli (muodossa SPL) on kaiuttimen "lopputuote" ja syy miksi niitä käytetään. Ihmeellistä mutta totta. Bassokaiuttimen ei-toivotut epälineaarisuudet (säröt, kompressiot) alkavat kuulua isommalla myöhemmin. Isompi jaksaa jyskyttää häiriöt minimissä pidemmälle, pienempi alkaa oirehtia SPL:stä aikaisemmin. "Vaivattomampi" on bassokaiuttimesta käytettynä subjektiivinen termi raa´asti rankaistaessa vertailukohtaansa pienempänä pysyttelevälle kompressiolle ja särölle. Kyse on lopulta aina desibeleistä, mutta desibeli-asian voi esittää monella tavalla...
Kyllä kyllä... Ei tuo ollutkaan pointtini. Jos sinulla on 1 x 7070a tai 2 7060b:tä niin samalla äänenvoimakkuudella soitettaessa ( eli 7070a:n hönkä samalle levelille kahden 7060b:n kanssa) yksittäinen 7060b pääsee helpommalla. Eli nousevatko 7070a:n ei toivotut epälineaarisuudet kuuluviksi aiemmin kuin kahden 7060b:n? Tämä askarrutti... Taisin muotoilla kysymykseni huonosti....
Ei ne 60:t pääse pääse samalle levelille 70:n kanssa kuin kylki kyljessä kiinni. Se on joko SPL:n tuplaus TAI se vastetta parantava hajasijoitus. Molemmat ei toteudu yhtäaikaa. Jos valitsee SPL:n tuplaus-moodin tiukkana tandemina vieri vieressä, raa´asti rankkia annettaessa ilmenevat erotkin katoavat.
Tool511 vastasi itse asiassa kysymykseeni jo tyhjentävästi omaan kokemuspohjaan nojaten ja ymmärtäen pohdintani ytimen. 7070a lähtee tilaukseen...
Tool511 onkin tainnut käytellä subbasiaan vastetta tasoittelevassa hajasijoittelu-moodissa. Lisä-SPL -hyötyjä ei ole tainnut paljon tulla. Täysi +6 dB:n SPL-netto edellyttää subuttimilta tiukkaa vieri vieressä olemista. Jonka kuulisi justiinsa esim. niissä videoäänen räjäytyskohtauksissa hanikat isolla.
Juuri niin. Ja ainoa syy miksi olisin harkinnut kahta 7060b:tä olisi ollut hajasijoituksen tuomat etuudet...
Hesarissa oli tänään juttu klubista nimeltään G Livelab, jossa on satsattu erityisesti äänentoistoon, joka on toteutettu Genelecin tuotteita käyttäen. Juttua ei valitettavasti ole netissä, mutta kuvassa näkyi Genelec 1x3x-sarjalaisia katonrajassa. Tavoitteena se, että myös taaempana istuvat saisivat lähikenttätoistoa. Voi olla aika mielenkiintoinen kokemus käydä tuolla. Koska Hesarin uusinta juttua ei löydy, niin korvikkeeksi muutama muu löytämäni linkki: http://www.muusikkojenliitto.fi/g-livelab-kehittaa-livekaytantoja/ http://nyt.fi/a1470282374309 http://www.glivelab.fi/
^ Oot vähän myöhässä, naapurifoorumilla on juteltu jo koko päivän tuosta... Kiittänevät vetäjät silti mainostuksesta. Siis elisestä lähtien... T: Vesku
Joo no itse luen hifiharrastajia vain öpaut kerran kuussa, joten en ole aina ajan hermolla. Veikkaan kyllä, että koko dvdplazan käyttäjäkunta ei heilu tuolla.
Ilmoittaako G4:sen led menemällä punaiseksi jos soittaa liian kovaa? Manuaalista ei löytynyt ja äkkiseltään googlekaan ei ollut kaveri
G4 on siviilimallinen 8x40, jossa valomerkki-toiminto on. Olisi melko epä-genemäistä räveltämistä jos G4:n vahvistinkorttiin olisi tehty tuon toiminnon poistamisen tasoinen muutos. Testaa käytännössä. Pistä vaikka 20 Hz:n pistetaajuus soimaan ja aloita kääntämään volasäädintä kaakon suuntaan. Se suojaa kyllä itsensä sitten kun sen tarve tulee l. ei yritä itsaria vaikka överi-loadin valomerkkiä ei nyt olisikaan vilkutella.
Nyt täytyy sanoa, että kovasti odottamani Genelecin demo Hifiexpossa tuotti pettymyksen. Kyseessä siis 15.8.11-kanavainen demo. Erilaisia demoja oli viisi: Auro 3D, DTS-X, Dolby Atmos, Metallican 7.1-ääninen livekeikka ja lopuksi stereoääntä tsiljoonaan kanavaan. Ekat kaksi demoa menivät vähän jotenkin ohi, eli niitä oli aika vaikea arvioida. DTS-X -demo oli elektronista musaa, joka muutenkin on vähän hankalaa kaiuttimien arviointiin. Atmos-demo (pätkä Gravity-leffasta) oli mulle ennestään tuttu, koska olin kesällä nähnyt saman demon Warnerin studioilla Los Angelesissa. Jotenkin mielestäni siellä ääni oli selkeämpi. Siellä kaiuttimia oli vähemmän, mutta muistaakseni silti Atmos-konfiguraatio. Metallican keikan kohdalla tuntui, että bassot jyräävät. Ehkä tallenne oli miksattu niin, tai ehkä istuin huonossa paikassa, mutta ei nyt oikein kolahtanut, tosin en muutenkaan erityisesti fanita bändien live-tallenteita. Ihan lopussa oli se stereodemo. Ääni levisi mukavasti huoneeseen, mutta jotenkin kuulosti kuin ääni tulisi verhon takaa. Käytännössä tietysti tulikin, koska pääkaiuttimet olivat valkokankaan takana, mutta oletan että Genelecin SAM oli hoitanut vasteet kuntoon. En tiedä, oliko kaiuttimia liikaa, vai oliko akustiikassa vika, vai oliko istumapaikkani huono (toka rivi, yksi paikka laidasta keskemmälle), mutta mielestäni Genelecillä on ollut aiemmin paremman kuuloisia demoja Hifiexpossa. Hämmentävä kokemus.