Itse olin kolmannen rivin keskipaikalla pe ip. Menin kuuntelemaan tila-ääntä, siksi valitsin tuon paikan. iPhonen dB- mittarilla katsoin että +90db mentiin. Ihan kiva mutta ei porukat olleet mitenkään haltioissaan. Tulikin mieleen että olisko "less is more" ollut parempi, aika monimutkainen systeemi imo. Basso oli enemmänkin tunkkaisen paksu kuin dynaamisen iskevä tuoss 3. rivillä. Aika heikko hls 10 pistettä yrityksestä, hyvä Iisalmi!
Kävin myös kuuntelemassa Genelec demon, istuin kolmannessa rivissä. Ei säväyttänyt mitenkään erityisesti. Oliko ennakko-odotukset liian korkealla vai mikä mutta odotin jotain vähän parempaa. Tilavaikutelma oli hieno, mutta mitään muuta ei oikein jäänyt mieleen. Innostavuus puuttui. Eikö tuolla huonekorjauksen määrällä pitäisi saada setti soimaan missä tahansa, ehkä se juuri teki esityksestä vähän tumpun. Ehkä materiaali ei vain sopinut itselleni. Pisteet kuitenkin panostuksesta Iisalmeen. Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Kun kaiutin on suunniteltu työkaluksi, "innostavuus" ei ole sen tehtävä, vaan materiaalin. Kaiutin on neutraali lenkki ketjussa.
Mikään huonekorjaus ei korvaa huonoa akustiikkaa. Messuolosuhteissa kuuntelutilat ovat poikkeuksetta melkoisia kompromisseja. Toki, jos huonekorjaus suoritettiin katsomo tyhjänä, niin tilan ollessa ihmisiä täynnä, se tuskin on enää täysin optimi.
Ei tietenkään korjaa täysin, kuitenkin tuo määrä kaiuttimia ja markkinoiden kovimmat huonekorjausjärjestelmät pitäisi saada toimimaan hankalassa messuympäristössä huomattavasti helpommin kuin joku high-end kaiutin parilla akustiikkalevyllä. Ja saatiinkin. Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Mahtaakohan joku kokea 7070a subbasen omaan olkkariinsa kooltaan turhan suureksi? Saisi multa sitä vastaan puolivuotta vanhan ( eli uuden ) luonnolisestikin loistokuntoisen 7060b:n sekä sopivan määrän käteistä. Jos kiinostuit niin laita yksityisviestiä...
Tuli hommattua F two 8020b:n kavereiksi. Nyt on hieman säädöt hakusessa. Kajareista pistetään bass roll over dippi päälle ja subista +10dB boosti? Eikös näissä ollut eri signaalitaso? Jotain muuta huomioitavaa? Kaukkari ei tuntunut reagoivan mitenkään. Mitäs siinä voi olla vialla?
^ Ohjekirjasta löytyy ne ohjeet kaukosäätimen ja subin parittamiseen. Pitää painaa jotain nappia pohjassa samalla kun kääntää subin päävirran päälle, mutten enää ulkoa muista mitä.
Joo, sitä kyllä koitin mutta mitään ei tapahtunut. Eli subista virta pois. Virta takas päälle ja painetaan + ja - pohjaan niin kauan kuin se ledi vilkkuu.
Bass roll-off dippejä ei tule kytkeä päälle, koska subbari hoitaa kaiuttimien ylipäästösuodatuksen. +10 dB level tarvitaan tai vastaavasti kaiuttimien potikoita sopivasti pienemmälle. Kaukosäätimen tulisi toimia myös ilman paritusta. Paritusta tarvitaan vain silloin, jos tilassa on useita laitteita/kaukosäätimiä, ja halutaan ohjata vain tiettyä laitetta.
Huoneen akustiikka oli kamalan ja hirveän välillä. Ensi vuonna reilusti enemmän villapaaleja ja akustointilevyjä matkaan.
Jees, kommenttia kirjoittaessani en tiennyt, että akustointia oli noin niukasti... Noh, tulipahan taas selväksi akustoinnin merkitys.
Tätä mantraa itselleen hokemalla saattaa onnistua suggeroimaan itsensä kuuntelemaan huonoa ääntä. Myös Geneleceistä saadaan ulos innostavaa ääntä, kun olosuhteet on kunnossa. Tässä on oiva esimerkki siitä, että demo oli suurimman osan mielestä epäonnistunut huippuluokan raudasta huolimatta. Joskus kannattaa ihan oikeasti luottaa omiin korviin.
Juuri näin, eihän se huono ollut mutta tuollainen kattaus pitäisi tuottaa wow-tunnetta vähän eri tavalla. Liekö syynä zipmanin mainitsema huono akustiikka ja sen vaatimat isot korjaukset? Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Itse vietin osastolla kaikki kolme päivää ja saamani palaute demon jälkeen oli pääosin erittäin positiivista. Myös oma fiilikseni demosta oli hyvä, huomioiden huoneen akustiikan rajoitukset. Huonoa akustiikkaa voidaan parantaa vain tietyissä rajoissa. Tämä on ehkä yleisin signaalin sähköiseen korjaukseen liittyvä harhaluulo. Kylpyhuoneesta ei tehdä tarkkailustudiota millään järjestelmällä. Messujen 80 neliön huone oli jopa yllättävän hyvä mitä tulee huonemoodeihin, mutta pitkä jälkikaiunta-aika ja voimakkaat heijastukset monesta rajapinnasta kakkivat äänenlaadun melko huolella. Suuri kaiuttimien määrä ei paranna tilannetta yhtään vs. stereokuuntelu - enemmänkin päinvastoin. 30 istumapaikkaa tuollaiseen huoneeseen on valitettavasti aivan liikaa, mutta välttämätöntä, jotta useammat ehtivät käymään demossa.
En ollut ko. demossa paikalla, joten en osaa ottaa kantaa siihen, miltä siellä kuulosti. Minä olen kuullut Geneleceistä monta kertaa "innostavaa ääntä", mutta markkinointiosaston kylkeen leipomaa ylimääräistä karkkia en. Taannoinhan Hifimaailman lattiakaiutin testin voitti kaiutin, joka ei edes vastemittauksella ole neutraalia nähnytkään. Tosin pakko kysyä, mikä on tämä "suurin osa", jonka mielestä demo oli epäonnistunut? Yksi käyttäjä Plazalla?
Tuohon liittyvä kysymys: onko jälkikaiunta-aikaan puuttuminen DSP:llä teoriassa mahdollista ja miten on, onnistuuko käytännössä (jos teoriassakaan)? Siis tilanteessa, jossa vaste sinänsä on suora, eli signaalin vaimentaminen ei enää ole auta. Jos nyt vaikka teoriassa olisi sinänsä suoran vasteen omaava tila, mutta jonka jälkisointia haluttaisiin lyhentää - onko teoriassakaan mahdollista? Toki tämä onnistuu oikeanlaisilla kaapeleilla , mutta miten DSP:llä?
Onnistuisiko vastamelutekniikoin? Tällaista nämä tämän päivän huonekorjaukset eivät tosin tuota, vaan kyse on enemmän automatisoidusta parametrisesta taajuuskorjauksesta.