Tuo palikoituminen on kummallista... voiko valkotasapaino olla kalibroimattomassa OLEDissa niin pahasti pielessä että se tuo noita häröjä "esiin"? Noissa valokuvissa tuo vertailunäyttö tosin näyttää olevan kuin hunnun takana OLEDin selkeyteen verrattuna, en tiedä näyttääkö livenä samalta.
Minulla ei oled tv:ä, mutta näyttäisi kyllä yli terävöittämisen aiheuttamalta virheeltä. Häviöllisesti kuvaa pakatessa koetetaan algorytmien tjs.avulla tehdä homma niin, että ihminen havaitsisi datan katoamisen aiheuttamia virheitä (palikoitumista) mahdollisimman vähän. Yli terävöittäminen tv:ssä on vähän vastakkainen prosessi, kun koetetaan kaivaa näkyviin juttuja jotka jäisi muuten huomaamatta (eli mm. juuri niitä vaivalla "piilotettuja" pakkaus virheitä). Kannattaa nuo perusasetukset kopioida vaikka jo aiemmin linkatuista rtingin asetuksista, niin saa ainakin perusjutut terävöitys säädöt mukaan lukien kohdalleen.
Luultavasti olet hyvinkin oikeassa. Sen mitä pystyin eilen testaamaan ajamalla samaa lähetettä uudestaan ja uudestaan USB tikulta (ts -file) , television omasta nauhoitteesta ja sitten vielä ulkoisesta lähteestä niin, eniten taisi vaikuttaa energiasäästö tilan ottamisen pois päältä kokonaan. Muuten asetukset ovat nyt lähes kuten sivuilla: http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6/settings , poislukien se että noihin hienosäätöihin en ole koskenut resetoinnin jälkeen. MPEG ja yms kuvanparannus "kohinnanvaimennus" näyttää vaikuttavan vain silloin kun kuvatilaksi on valittu HDR . Painotan sanaa "vaikuttaa" . Mikään ns super resoluutio tms. asetus ei anna kuvaan mitään efektiä mihinkään suuntaan - tai sitten en vain näe sitä. Lähtökohtaisesti kaikki parannusasetukset on nyt pois päältä. Tämä kohta "MPEG kohinan vaimennus" ja "kohinanvaimennus" vaikuttaa siis vain HDR tilassa ( jonka voi valita myös vaikka tikulle) . Vaikutus on kuvaa samentava. Varmasti yksi syy tuohon palikoitumiseen on se, että en osaa säätää telkkaria ehkä oikein. Toinen syy on se, että 8 vuotta vanha Samsung näytti kuvan....paljon miellyttävämmin. En toki voi sanoa paremmin.....Tietenkin normi kuluttaja haluaisi, että paketista otettu telkkari näyttäisi tyydyttävää kuvaa. Tuo esimerkkikuvani siis vertailua LCD näyttöön tosiaan on vähän hätäisesti tehty. Laitoin LCD näytön kirkkauden liian suureksi ja normi kamera ei esitä sitä niin kuin se näyttää. Siis yhteenvetona on se, että palikat ovat 1/4 ylen logon kokoisia ja ne vähenevät , himmenevät ja ehkä jopa pienenevät kun energiasäästö tila on pois päältä. Silloin oled valo on pakko laskea 40 kun se oletuksena on 100.....huh. Hyvä että nyt näistä OLED asetuksista keskustellaan ihan tällä "normi kuluttaja" tasolla. Kuvahan on upeaa kun on LG:n oma mainosfilmi pyörimässä. Da Vinci DVD on kauheaa, Bluerayt parempia.
Niin vielä: " ei ole välttämättä peilin vika, jos naama on vino" - mutta tämä OLED teki muutamia jumiutumisia ennnen viimesintä firmistä ja käynnisteli itseänsä uudestaan. jotenkin vaikuttaa, että itse kuvanparannus - jos sitä voisi sellaiseksi sanoa, ei ehkö toimi kuten voisi olettaa.
Tämä keskusteluketju on keskittynyt juurikin mittarilla TV:n kalibrointiin. LG OLED ketju olisi ehkä lähempänä yleisistä asetuksista ja TV:n ominaisuuksista keskusteluun
Nyt on tullut kalibroitua ensimmäistä kertaa LG:n 55EG920 OLED-televisiota, ja värien mittaustulokset ihmetyttävät. Esimerkiksi punaisen dE-arvo on viiden paikkeilla ja luminanssiarvo näyttää noin vajaa -20%. Luminanssisäädintä saa vetää melkein tappiin jotta värin kirkkautta saisi edes vähän parannettua. Onko OLED-television värien kalibroinnissa jotain koukkuja tai pitäisikö käyttää jotain tiettyjä testikuvia? Käytin AVSHD-levyn HCFR:n 100% väri-ikkunoita. Muuten säädin ainoastaan valkotasapainon kohdalleen, gamman säädän joskus myöhemmin mutta se seurasi aika hyvin 2.3-2.4 välillä.
Tässä vielä värien mittaustulokset ennen ja jälkeen säätämisen. Nuo luminanssin poikeamat todella ihmetyttävät, kaikki värit vaikuttavat olevan alle toivotun. Yleensä kun olen värejä mittaillut niin poikkeamat ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa. Ennen: Jälkeen:
Oledien kanssa apl kuvat. Jos säädit koko ruudun kuvilla niin ihme jos sait valkotasapainon edes kuntoon.
Tarkennan vielä sen verran että en missään nimessä säätänyt koko ruudun kuvilla, vaan pienemmillä ikkunoilla (en tarkkaan muista oliko nuo AVSHD:n ikkunat 10% ruutuja). Tarkoitin tuolla 100 prosentilla 100% saturaatiota ikkunoiden väreissä. Voisiko nuo värimittaukset olla erilaiset jos käyttäisin noita APL-kuvia perusikkunoiden sijasta? Jotenkin alkoi tuntua että voisiko paneeli olla jopa viallinen kun luminanssit heittävät tuolla tavalla? Löytyihän tästä paneelistakin jo yksi jumiutunut pikseli aivan reunasta, mutta katselussa se ei näy eikä haittaa millään tavalla.
Mitä videotasoa testikuvat olivat? Jos 100% niin kokeile 75% videotaso / 100% saturaatio. Ja myös 75% / 75%. Onko tulos eri? On hyvä käytäntö kalibroida värit 75% videotasolla. Voi myös olla että mittarisi lukee väärin.
Jmt1, sääteletkö erillisellä soittimella ja testilevyllä vai PC kytkettynä televisioon? Jos PC suoraan telkussa, niin varmista että asetukset on oikein, itse tuossa jokin aika sitten ihmettelin outoja värimittausten tuloksia link 75A olen aina värit mittaillut, plasmoissa joskus myös 75S kun osui siten paremmin kohdilleen kokonaisuuden kannalta. Mitä testejä lueskellut, niin kyllähän tuossa telkussa pitäisi värit saada kaikki alle dE3.
Joo, tarkoitinkin tuolla 100 prosentilla sekä videotasoa että saturaatiota. Olen kyllä lukenut että noiden 75% videotason ikkunoiden käyttämistä olisi suositeltu, joten täytyypä testata vielä niillä miltä lukemat näyttävät ja alkaa käyttämään niitä jatkossa. Toivottavasti mittarissa ei ole vikaa, kyllä se ainakin valkotasapainon näytti lukevan oikein silmämääräisesti arvioituna. Täytyykö OLED-televisioita kalibroitaessa valita näyttötyypiksi "non-refresh display"? Muistelisin ainakin lukeneeni että tuo OLED-valinta on tarkoitettu teknisesti hieman eri tavalla toteutetuille ammattinäytöille. Käytän erikseen Sonyn BD-soitinta, jossa pyöritän tuota poltettua AVS HD 709-levyä. Levyltä on valittuna HCFR:n testi-ikkunat. Olen käyttänyt samaista soitinta myös edellisissä kalibroinneissa, eikä sen suhteen ole aiemmin ollut ongelmia. HCFR:n asetuksista on ruksittuna tuo "Use round down levels" -kohta. Mitä olen lukenut noita 55EG960:n arvosteluja, niin ainakin niissä värit näyttävät olevan erittäin hyvin kohdallaan jo ilman säätämistä, joten ihmetyttää miten ne tässä yksilössä voivat olla noin pielessä luminassin suhteen. Etenkin kun tuo luminanssiarvo on juuri se, mikä käsittääkseni on kaikista kriittisin osa-alue värintoistossa. En kuitenkaan koskenut yhtään tuohon CMS:ään kun en ole varma ovatko mittaukset luotettavia.
Kokeilin nyt säätää uudestaan tätä televisiota, ja täytyy sanoa että kyllä tämä televisio on yksi ********* säädettävä. Kokeilin 75% APL ikkunoita, ja myös niillä se näytti että esim. punaisen luminanssi on -18%. Säätämällä reaaliaikaisesti värin kirkkautta sain värien luminanssin hyvin kohdalleen, mutta kun otin uuden mittausarjan niin värien luminanssit olivat taas luokkaa -6 - -10%. Kokeilin myös 100% videotasoilla ja tulokset saman suuntaisia, paitsi että yhdessä vaiheessa sain ohjelman jopa näyttämään että luminanssi olikin +10%. Pitäisiköhän tämä rotjake vain viedä suosiolla takaisin kauppaan? Minulla on kyllä vielä tuo vanhempi OLED-televisio, joten voisi kokeilla sillä kuinka värien mittaaminen käyttäytyy sillä.
Jmt1: Mikä mittari sulla on käytössä? Eikö mittarista löydy OLED korjausmatriisia ollenkaan? Jos kyseessä on esim. Spyder eikä käytössä ole korjausmatriisia OLEDille niin mittaustulokset heittää luultavasti paljon, eli värien dE 5 korjailu tuskin edes on järkevää, koska mittarin virhe kirkkaissa väreissä luultavasti on suurempi kuin dE 5. Luultavasti tehtaalta tulevassa tv:ssä taas dE:t on tätä pienemmät oikeat perusasetukset valitsemalla kuten itsekin tuossa sanoit noista arvosteluista (esim. rtings käyttää ilmeisesti mittauksissaan nykyisin aina spectrometriä joka antaa aika tarkan tuloksen riippumatta näyttötekniikasta). Hyvään kalibrointitarkkuuteen pääsisi jos tekisi spectrometrillä korjausmatriisin juuri tuolla kyseiselle mittarille ja näytölle. Netistä voisi myös löytyä joku korjausmatriisi jolla voisi päästä parempaan lopputulokseen kuin valmiilla non-refresh matriisilla, mutta tämänkin toimivuus saattaa vaihdella paljonkin. Vaikka mittari ei mittaisi oikein, niin voit mielestäni korjata sillä värilämmön tasaiseksi sekä gammakäyrän tasaiseksi tasaisen värilämmön alueelta. https://mixinglight.com/portfolio/lightspace-i1-display-pro-oem-custom-offsets/
"Yes, HCFR allows targeting custom D65 coordinates, but don't use their OLED profile. Instead use the "Non-refresh display" (raw data) as it seems to provide better results according with Crohny and ChadB." AV ja AVS foorumeilta löytyy varmaan lisää infoa.
Mittari on tuttu X-Rite i1Display Pro ja ohjelma HCFR. Korjausmatriisia ei tuosta Argyllista tosiaan taida löytyä näille white OLED-näytöille, vaan ainoastaan ammattilaisnäytöille joiden valmistamisessa on tietääkseni käytetty jotain eri tekniikkaa. Tapauskohtainen korjausmatriisi olisi toki paras ratkaisu, mutta se vaatiikin jo vähän syvempää perehtyneisyyttä ja laitteistoa. Otin vielä kokeeksi mittaukset käytössä olleen vanhemman LG 55EA970 OLED-television väreistä, nämä ovat ilman CMS:n säätöä: Lähtökohtaisesti värit ovat paremmin hallussa kuin tuolla EG920:llä. Käytin tässä tapauksessa tosin toista BD-soitinta. Tuntuu että tuolla uudemmalla televisiolla pitäisi vetää luminanssisäätö joidenkin värien osalta melkein tappiin saakka, jotta luminanssipoikkeama olisi lähellä nollaa. Ihmetyttää myös miksi värit saa aika hyvin kohdalleen suoraan lennosta säätämällä, mutta sitten ne taas heittävät kun ottaa uuden mittaussarjan. Voisiko tuo säätövalikko vaikuttaa jotenkin mittaustulokseen? Mittari on kyllä kiinni ruudussa, huone on pimeä ja otan valikot aina pois näkyvistä mittaussarjan ajaksi. Vastaavanlainen säätövalikko oli eräässä toisessa LG:n LCD-televisiossa, ja silloin sain säädettyä värit hyvin ilman ongelmia. Mitä mieltä olette noista uuden koneen värien mittausarvoista, kannattaako noihin tyytyä vai olisiko televisio syytä palauttaa? Saattaahan toisaalta olla että olen jo turhan kriittinen, ja televisio olisi ihan OK noinkin. Mainittakoon vielä se että televisio on esittelykappale, voisiko se vaikuttaa tuohon? Muilta osin kuva näyttää hyvältä, jopa near black on omaan silmään ihan hyvä.
LG:n OLEDit tekee sitä ettei kirkkaus pysy staattisella kuvalla stabiilina, vaan tuntuu siltä, että se ensin muutaman sekunnin päästä kirkastuu(!) ja sitten about minuutin päästä himmenee. Termi "ABSL" taitaa olla se millä saa googlattua lisätietoja. Esim. http://www.avsforum.com/forum/40-ol...194441-lg-ef9500-semi-idle-based-dimming.html http://www.avsforum.com/forum/40-ol...ral/2440714-how-turn-off-absl-lg-oled-tv.html Kettumainen ominaisuus kalibroitaessa.
Olen tovin testaillut ja tunkannut Philips 7101:tä arvostelua varten, mutta puutteellisten työkalujen takia HDR-kalibrointi aiheuttaa edelleen pään raapimista ja sadattelua. CalManin HDR-workflow'ssa gamutia säädetään suhteessa Rec.2020-väriavaruuteen, mutta 50% sat- ja amp-tasoilla, jolloin värien koordinaateista muodostuu huomattavasti 2020:ta pienempi väriavaruus. Oletusasetuksilla Philipsin väriavaruus jää kauas tuosta pienemmästäkin, mutta rykäisemällä melkein kaikkien värien saturaatiot lähes tappiin (mikä kuulostaa heti huonolta ajatukselta), telkun mitattu väriavaruus laajenee niin paljon, että gamutin deltaE-virhe pienenee lähelle hyväksyttävää. USB-tikulta pyöritettävät HDR-demot näyttävät vallan hyviltä tuon jälkeen, mutta uhd-kiekot ovat eri juttu: niissä näkyy kummallisia värejä etenkin sävyissä jotka sisältävät paljon punaista. Olisi kiva kuulla miten te, jotka olette yrittäneet HDR:ää kalibroida, lähestytte väriavaruuden kalibrointia.