Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 328
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    En tarkoita etteikö sitä kapulaa voisi käyttää, vaan ihmettelen sitä, että miksi siihen hihnalle ei voi laittaa ostoksia ennen kuin se kapula on siinä. Joskus edellä olevilla on vain muutamia ostoksia, jolloin pari kolme kapulaa, jotka tarjolla ovat, ovat jo käytössä. Sitten kun laitat sen oman ostoksen siihen viimeisen kapulan jälkeen, niin seuraava ei laita ostoksiaan hihnalle, vaikka tilaa hihnalla olisi kuinka. Ennen kuin yksi kapula vapautuu ja laitan sen sitten omien ostoksieni jälkeen. Sitten vasta takana oleva kuvittelee, että voi laittaa ostoksensa. Ihan hyvin ihminen voisi laittaa ne ostokset siihen jo valmiiksi ja laittaisin kyllä kapulan omalle paikalle ostosten väliin, kun sellainen vapautuu.

    Ja tuo sama siis toisinpäin, että jos kapuloita ei ole vapaana, niin ihmiset katsovat ihmettelevästi, kun laitan jo omia ostoksia hihnalle. Aivan kuin se hihna olisi vain heidän eikä siihen saa ostoksia laittaa ennen kuin he ovat antaneet siihen luvan laittamalla kapulan.

    Eli siis: Kapula on hyvä ja kannattaa käyttää. Joillekin se vain näyttää olevan elämää suurempi juttu.
     
  2. kmruuska

    kmruuska Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 175
    Saadut tykkäykset:
    389
    Ei se mitään erityistä "suomalaisuutta" ole. Teen päivittäin ostokseni Luxemburgissa ja ihan samalla tavalla se kapulakoodi täälläkin toimii. Täällä sillä ei tosin ole juurikaan merkitystä koska kassan toisella puolella on vain yksi laari johon kassa tavarat siirtää joten seuraavan asiakkaan kamoja ei kuitenkaan skannailla ennenkö edellinen on ensin pakannut omansa ja sitten maksanut ja nostanut kassinsa pois.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 328
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Mutta miksi hihnalle ei saisi laittaa ostoksia ennen kuin edellinen asiakas on laittanut siihen kapulan? Miksi sitä kapulaa ei voi laittaa ostosten väliin sitten, kun sen saa?
     
  4. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    Allekirjoittaneelle on käynyt useasti niin, että minun ja edeltävän asiakkaan ostosten välissä ei ole ollut kapulaa (esim. tilanteessa jossa ostosten välimatka on yli metri, jonka takia itse en laittanut kapulaa, ja jossa jonoa ei ollut ehtinyt olla, jonka takia edellinen asiakas ei laittanut kapulaa) ja reippaasta välimatkasta huolimatta kassa on joutunut kysymään, kenen ostoksista on kyse. Toki yleensä tässä on kyse siitä, että kassa on uusi/kokematon/väsynyt eikä osaa pitää ajatuksiaan koossa tehdessään useampaa asiaa yhtä aikaa. Kapula on siis pelkästään hyvästä. Kiittäminen kapulasta menee samaan kategoriaan kuin oven auki pitäminen tilanteessa, jossa ei ole kantamuksia ja jossa ei ole kyseessä sairas/vanhus tms. eli yleistä (mutta tietyssä mielessä turhaa) kohteliaisuutta. Sitä en ole koskaan kohdannut, että joku katsoisi pahalla, jos laitan omat ostokseni hihnalle ilman, että kapulaa on laitettu väliin.

    Se kyllä on sitten minunkin mielestäni käsittämätöntä, miten ihmiset eivät ymmärrä liikkua kassajonossa. Homman tulisi mennä loogisesti siten, että jos ostokset ovat kahden kapulan välissä, niin liikutaan ostosten vieressä eteenpäin pysytellen aina näiden kahden kapulan keskivälissä. Maksun jälkeen tulisi kiinnittää huomiota taas siihen, että otetaan paitsi itsensä pois ahtaalta kassajonokäytävältä muiden edestä, niin myös esim. ostoskärryt. Valitettavasti todistan usein tilanteita, jossa asiakas X on kassan alkupäässä kun hänen ostoksiensa viivakoodeja on alettu jo lukea, ja vielä useammin tilanteita, jossa ne ostoskärryt jätetään kassakäytävälle samalla kun ollaan kassan päädyssä lastaamassa tavaroita.

    Sekin on erikoista, että yleensä juuri tilanteessa, jossa kaupan asiakas on ostoskärryillään blokannut joka kaupan tai kassaan ahtaan käytävän ja jossa esim. allekirjoittanut ottaa kärryjen reunasta kiinni siirtääkseen niitä hieman sivummalle, niin kärryjen käyttäjä katsoo yleensä pahasti (aivan kuin olisin ottamassa hänen omaisuuttaan). Tästä syystä suhtaudun kauppaan kuin parkour-rataan ja piruetein, hypyin sekä äkkinäisin suunnanvaihdoksin yleensä lähden puikkelehtimaan käytäviä blokkaavien, leveästi katse katossa tepastelevien ja muiden, vähemmän muita asiakkaita ajattelevien ihmisten välistä sen sijaan, että pyytäisin joka kauppareissulla monta kertaa "anteeksi, pääsiskö tästä menemään".
     
  5. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 748
    Saadut tykkäykset:
    404
    No valitetaan sitten itsekin. Melko usein edellinen ostaja jää pakkaamaan tavaroitaan maksupäätteen viereen, siihen sivuun siis. Siinä sitten yritän laittaa korttia hänen edessään olevaan laitteeseen jo hyvissä ajoin, jotta maksutapahtuma olisi nopeampi. Parhaimmissa tapauksissa pääsee jo naputtelemaan tunnuslukua kun kyljessä kiinni on vielä se edellinen pakkaaja.
     
  6. elmac0

    elmac0 Vakiokasvo

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    701
    Saadut tykkäykset:
    130
    Joissain tavallista edistyksellisemmissä kaupoissa on itsepalvelukassat. Kyseinen härveli on kaikin tavoin mahtava keksintö. Tyypillisesti maksamaan pääsee jonottamatta. Vähintäänkin lyhyt jono etenee moninkertaisella nopeudella. Kukaan ei jää edelle laskemaan sentin kolikoita itse (kassatyöntekijähän joutuu ne laskemaan uudestaan kuitenkin) eikä vaihtamaan kuulumisia. Kassalla pääsee myös "piippaamaan" ostokset itse, joka on oudon mukavaa puuhaa ainakin pienissä erissä. Se, miksei kaikissa kaupoissa ole näitä, on asia, jota en voi ymmärtää.
     
    Radikus ja tootsi tykkäävät tästä.
  7. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 748
    Saadut tykkäykset:
    404
    ^ Ja tuohonkin liittyen hieman valitusta. Vaikka itsepalvelukassoilla on kyltit että ei ostoskärryjä, niin silti sinne aina joku tunkee ylitse pursuavan kärryn kanssa tukkimaan tilat ja hidastamaan asiointia.
     
  8. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    Varmasti kyseessä on osittain resurssikysymys, osittain tilakysymys ja osittain sukupolvikysymys. Viimeiseen kohtaan liittyen homma tahtoo mennä niin, että vaikka sitä voisi kuvitella, että näytön isolla kirjoitettuja ohjeita seuraamalla olisi helppo tehdä ostokset, niin jokin siinä on, että vanhemmat sukupolvet eivät vain opi kosketusnäyttölaitteiden ja valikoiden käyttöä siinä määrin, etteikö menisi aikaa sen pohtimiseen, mitä tehdä ja uskaltaako tuosta painaa.

    Itsekin suosin itsepalvelukassoja ja paras toistaiseksi koettu toteutus on ollut Arinan kaupoissa (esim. Prisma). Cittarin vastaavaa kokeilin jokin aika sitten ja kyseessä oli huomattavasti kömpelömpi ja epäloogisempi toteutus.
     
  9. kmruuska

    kmruuska Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 175
    Saadut tykkäykset:
    389
    Kehittelin joskus ajansäästöidean supermarketeissa käyntiin. Sen sijaan että itse kiertelee etsimässä kaikki tarvittavat tavarat kärryyn voisikin vain etsiä valmiin kärryn jossa on suunnilleen sinne päin kamat. Sen kanssa sitten vaan kassalle.

    Kyse ei ole edes varkaudesta koska itsehän ne tavarat sitten maksaa. Idean sain kun taas kerran joku oli napannut minun kärryt sillä aikaa kun olin ollut hakemassa jotain toiselta hyllyltä. Täydessä marketissa on helpompaa parkkeerata kärrit johonkin ja sukkuloida siitä kommandoiskuja eri puolille kuin yrittää mennä kärryjen kansssa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Viimeksi muokattu: 01.12.2016
  10. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 748
    Saadut tykkäykset:
    404
    Se vaan sen sopivan samoja tavaroita sisältävän kärryn etsiskelyyn menee helposti enemmän aikaa kuin itse tavaroiden keräämiseen. Ja lisäksi pitää kytätä milloin silmä välttää että sen kärryn saa napattua ilman että saa käsilaukusta tai turpaan.
     
  11. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 629
    Saadut tykkäykset:
    862
    No minä en ainakaan ostele "suunnilleen sinne päin kamoja" vaan täsmälleen oikeat tuotteet, jos mahdollista. Pidän ideaasi "hauskana", mutta itselleni täysin epäsopivana.
     
  12. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 328
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Itsepalvelukassat ovat ihan jees, mutta ainakin joissakin Prismoissa ne ovat ihan järjettömän typerät. Kori pitää laittaa yhdelle tasolle, joka punnitsee sen ja sen jälkeen sieltä laitetaan ostoksia toiselle tasolle, joka lienee kans punnitsee ne. Varmaan tuo on jokin huonosti ideoitu varkaudenesto. Siinäpä sitten puolessa välissä ostoksia huomaat, että lapsella on vielä joku lelu/karkki yms. kädessä etkä saa sitä enää samalla ostettua. Samalla vielä asiakaspalvelija on vieressä (ainakin meidän Prismassa on oma paikka, jossa täti istuu valvomassa itsepalvelijoita) kyyläämässä, niin on kerran taas saatu Suomessa niin hieno systeemi tehtyä, että mieluummin menen normaalin kassan kautta.

    Ulkomailla olen useasti törmännyt esim. kärryihin, joissa on viivakoodinlukulaite. Siinä samalla sitten piippailet tavarat, kun laitat ne kärryyn ja lähtiessä maksat ne kortilla. Erittäin yksinkertaista. Mutta Suomessa tuo ei käy, koska se ei mahdollista vieressä kyyläämistä ja perseestä olevia varkaudenestoja.
     
  13. kmruuska

    kmruuska Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 175
    Saadut tykkäykset:
    389
    No shit. Voi olla etten ihan 100% tosissani asiaa esitellytkään...
     
  14. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 629
    Saadut tykkäykset:
    862
    Kassojen kapulat ovat irtonaisina kapistuksina hankalia. Itse olen miettinyt ratkaisua tähän.

    (1) Hihnan pinnassa on n. 50 cm välein poikitainen rulla, halkaisijaltaan senttimetrin luokkaa ja se pyörii akselinsa ympäri. Yläpuoli on musta hihnan tavoin, mutta alapuoli on valkoinen/keltainen. Sormella rullaa voi pyörittää 180 astetta, jolloin vaalea osa näkyy ylöspäin rajaten hihnasta osan itselleen 50 cm kvantisoinnilla. Kun rulla menee hihnan alle paluumatkalle, mekanismi pyöräyttää rullat takaisin alkuperäisasentoon. Itse asiassa koko hihna voisi muodotua näistä rullista!

    (2) Hihnan vieressä on toinen synkronoitu ketju, jonka pyörimisakseli onkin pystysuunnassa, eli ketju palaa alkuun esim. 20 cm hihnaa kauempana. Tässä ketjussa on kiinni pystyasennossa esim. 50 cm välein kapula, jonka voi kädellä taivuttaa alas vaakasuuntaiseksi pari senttiä hihnan yläpuolelle rajaamaan ostoksia. Alas taivutetut kapulat kääntyvät takaisin ylös mekanismin avulla ennenkuin ne palaavat takaisin ketjun mukana.

    (3) Tulevaisuudessa hihna voi olla taipuisa kosketusnäyttö, jolloin sormellaan voi vetää näyttöön rajaviivan ostoksilleen.
     
  15. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 629
    Saadut tykkäykset:
    862
    Totta, esittelit sen suunnilleen sinne päin tosissasi. ;)
     
  16. kmruuska

    kmruuska Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 175
    Saadut tykkäykset:
    389
    Kiitos tiedosta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  17. Mookid

    Mookid Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    2 791
    Saadut tykkäykset:
    401
    Kyllä itsepalvelukassojen käytöstä pitäisi saada jotain alennusta tms., siinähän kauppa ulkoistaa osan työtehtävistään asiakkaalle. Ihan perseestä, en käytä.
     
  18. aheikkinen

    aheikkinen Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 008
    Saadut tykkäykset:
    137
    Eiköhän itsepalvelun yleistymisen tiellä ole räjähdysmäisesti kasvava hävikki. Asiastahan on kirjoiteltu jo vuosia ja tilanne on oikeastaan vain pahenemassa, kun kansalaiset oppivat ja turtuvat näpistämään tavanomaisesti ja toistuvasti. Shoppers steal billions through self service tills - Self-Service Checkouts Can Turn Customers Into Shoplifters, Study Says (Leicester University report has revealed that a shop's losses are more than double when self-service technology is used) - The machines have turned Britain into a nation of shoplifters.
    En käyttäisi vaikka sellainen olisikin, näppäilen mieluummin vaikkapa kännyä sillä aikaa kun siihen palkattu henkilö skannaa ostokseni.
     
  19. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 748
    Saadut tykkäykset:
    404
    Silloin kun itse kävin briteissä itsepalvelukassalla niin se erosi melkoisesti suomalaisesta toteutuksesta. Siellä ei ollut myyjää ollenkaan, paitsi jos kutsui nappulasta paikalle. Täällä ainakin Prismassa 6 maksupaikkaa valvoo 1-2 myyjää, ja heidän pitääkin alkoholit ja prosenttialennukset käydä henkilökohtaisesti kuittaamassa. Näpistely ei ole yhtään sen helpompaa kuin normikassallakaan.

    Itsepalvelukassa toimii parhaiten silloin kun sinulla on 1-5 tavaraa kainalossa niin pääset saman tien menemään ilman jonotuksia.
     
  20. kmruuska

    kmruuska Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 175
    Saadut tykkäykset:
    389
    Luxemburgissa on itsepalvelukassoja yleensä valvomassa yksi myyjä. Auchan-tavaratalossa tavarat pitää laittaa skannauksen jälkeen vaa'alle joka tietää tavaran painon. Jos asiassa on epäselvyyttä, systeemi hälyttää sen valvojan jonka täytyy kuitata ennenkö hommaa voi jatkaa. Delhaizessa ei ole vaakaa mutta siellä taas pitää näyttää kassakuitin viivakoodia lukijalle ennekuin pääsee pois itsepalvelualueelta. En osaa närkästyä siitä että joudun itse skannaamaan tuotteet koska itsepalvelukassa säästää useimmiten reilusti aikaa joka on minulle tärkeämpää kuin se kuka sen tavaran viivakoodinlukijan edestä vilauttaa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.12.2016