Saara esitti Abban Winner takes the all'in kerta kaikkiaan timanttisesti. Aiempi sama esitys hänellä ei ollut niin hyvä, ilmeisesti äänityksestä johtuen. Väärä ratkaisu, jos hän ei voita kilpailua. Kerrankin suomalainen loistaa kirkkaasti musiikkitaivaalla, kaikkea hyvää jatkossa. Saarassa on potentiaalia vaikka mihin... e:tuo Walking in the air on loistava-Linda Lampeniuksen säestys täydentää hyvin.
Toimiihan tämä kisa, varsinkin jos Saara voittaa, hyvänä ponnistuslautana, mutta matka on pitkä, jos aikoo musiikkitaivaan tuikkivaksi tähdeksi. Tällaiset "kisathan" vääristävät totuutta esiintyjän valovoimaisuudesta siinä mielessä, että yhteen esiintymiseen satsataan näyttävyyden ja mittakaavan suhteen rahallisesti paljon enemmän kuin siihen, mikä todennäköisesti tulisi olemaan ko. esiintyjän oma show ja luonnollisesti esiintyjä laulaa muiden artistien tunnettuja biisejä (jotka todennäköisesti ovat paljon parempia kuin esiintyjälle tulevaisuudessa tehtävät alkuperäiskipaleet). Miten käy, kun Saara laitetaan vetämään omaa/hänelle kirjoitettua tuotantoa? Miten käy, kun takana ei ole X-Factor -tuotantoa ja TV-lähetyksiä? Saarahan olisi omiaan musikaaleissa, mutta toisaalta niissäkin piireissä on sen verran sankoin joukoin raudanlujia ammattilaisia, joilla esiintymistaidot (jos ei ääniskaala niin ainakin ajoitus ja kyky tanssia) saanevat Saaran näyttämään amatööriltä. Siihen on syynsä, miksi suuri osa moni tällaisen kisan voittaja vaipuu unholaan viimeistään sen nosteessa julkaistun ensimmäisen levyn/shown jälkeen. Allekirjoittanuthan lähti seuraamaan Saaran X-Factor -taivalta kyynisenä, ei vähiten siksi, että minusta hänen persoonansa ennen kisaa oli teennäinen. Nainen kuitenkin voitti minut kannustusjoukkoihinsa erinomaisella ja rohkealla esiintymisellään. Toisaalta tässä en ole fanittunut ihmistä tai laulajaa nimeltä Saara, vaan tosi-TV laulukilpailun esiintyjää nimeltä Saara. Jälkimmäiseen Saaraan uskon, mutta ensimmäisen suhteen olisi turhan optimistista odottaa kuuta taivaalta.
Tottahan tuo on, että matkaa on vielä. Paljon on kiinni hänen manageristaan, että saa avattua ovia, jotka vievät eteenpäin. Nyt on kuitenkin tilaisuus, jota ei ehkä ole ollut kenelläkään suomalaisella aiemmin. Tuo managerointi on ollut kaiketi se syy. Toivottavasti se onnistuisi nyt. e:tarkistin netistä tuon manageritoimiston nimen ja se on Roar Global. Heistä on sitten paljon kiinni, miten hoitavat asioita, toivottavasti on oikea valinta.
Hurjaa katsoa Saaran kehitystä ohjelman aikana. Vaikka näitä formaattikilpailuja voi aina kritisoida ja lauletaan vaan toisten kappaleita, niin onhan tämä aivan maailmanluokan artistikoulu. Pidin Saarasta jo aikaisemmin, ja ajattelin että hän on tavallaan lähes "valmis" artisti. Mutta nyt kun on kunnon joukot takana, niin kehitys on ollut kyllä hurjaa. Näitä viimeisiä esityksiä katsoessa sen hyvin huomaa. Jos tällaisia vetoja olisi esitetty Euroviisukarsinnassa, niin tuskin olisi lähetetty jotain singitawayta sinne hakemaan nollaa pistettä. Tosin hyvä että lähetettiin koska Saara tuskin olisi tuolla jos olisi ollut Euroviisuissa.
Oi joi, Saara Aalto vetää tänään Sian Chandelierin (jonka veti jo karsinnoissa). Siitä ei biisi enää kovene, joten haastetta riittämiin. Olen edelleen sitä mieltä, että Saara olisi parempi matchi jenkkeihin kuin britteihin. Saarassa on hyvää jenkkipiireissä eduksi olevaa sosiaalista feikkiyttä sisäänrakennettuna. Enkä tarkoita tätä negatiivisena tässä yhteydessä.
Karsinnassakin tuo meni kyllä ihan käsittämättömällä taituruudella. Saara itse kokee tuon olevan hänen bravuurinsa. Ihan hyvä idea sinänsä laulaa tuo juuri nyt, koska tuolla saattaa varmistua pääsy finaaliin. Finaalissa on sitten parempi, jos voittoa ei tule.
Huh huh, nyt kyllä oli Saaralla sellainen ilta että oksat pois: en ole koskaan nähnyt yhtä suvereenia esittämistä minkään maan laulukilpailuissa. Tässä tulee tietyllä tavalla jopa nikkikaimani mieleen, sillä harva esiintyjä osaa sekä laulaa, liikkua ja hymyillä puhtaan uskottavasti siten, ettei ympäriltä paista minkäänlainen omahyväisyys tai negatiivinen energia. Okei, kyllähän esim. Chandelier-vedossa kuuli, ettei se englannin kielen ääntämys ole aivan kohdillaan, mutta laskisin tämän jopa tietynlaiseksi voimavaraksi, joka kasvattaa esittäjän ja esityksen omaleimaisuutta. Tämän illan perusteella Saara on moraalinen X-Factor -voittaja ja vain kotiinpäin pelaavat äänestäjät voivat pudottaa hänet korkeimmalta korokkeelta. Nyt sitten voidaankin ruveta spekuloimaan, mitä seuraavaksi. Saaran manageripuolella puhaltanevat uudet tuulet, mutta edelleen ongelmana lienee se, mihin markkinarakoon tätä naista, joka ei loistane esim. uusien biisien (jos hänelle esim. biisejä kirjoitettaisiin) kautta, yrittää ujuttaa. Sekin kuitenkin on mahdollista, että Saara jää tähdenlennoksi ollen täydellinen ja suvereeni laulukilpailun kilpailija mutta varsinaisena artistina paikkaansa jatkuvasti hakeva. Soisinkin naisen suuntaavan katseensa kohti musikaaleja ja teatteria, joissa hän voisi jatkaa X-Factorin siivittämää kaavaa. Toivon mukaan UK:n isommat kuviot eivät muuta häntä, sillä kieltämättä mieleen tulee esim. se mahdollinen tulevaisuuden uutinen, jossa nykyinen puoliso itkee lehdille, kuinka Saara jätti isompien kuvioiden takia.
No nyt oli kova suoritus. Vain kaksi suoraan finaaliin yleisöäänillä ja Saara niistä toinen. Wau. Top kakkosessa siis oli yleisöäänissä.
Jaa että Saaralla huomenna X-Factor kotikeikka Helsingissä? Tuo tuli aika yllärinä. Onko jossain lisätietoa?
Ei olisi iso yllätys, jos tuovat kuvauskaluston mukana ja tästä tehdään insertti ohjelmaan. Ei kai muuten Sharon Osbourne tulisi mukaan.
Mukaan tulee tuon Saaran facebook-postauksen myös ohjelman juontaja ja Saara käskee näyttämään kuinka Suomessa juhlitaan eli kuvausporukka tulee mukaan.
Surullisintahan tuossa ei ole se, että formaatti on noinkin käsikirjoitettua, vaan se, että ihmiset suostuvat moiseen. Toki tällaiset ns. fani-ihmiset, jotka eivät tyydy vain etäältä arvostamaan ja kannustamaan, vaan nostavat fanituksensa kohteen jalustalle yläpuolelleen paitsi ammatissaan niin myös ihmisenä ja kokevat voimakkaita tunneperäisiä reaktioita ko. kohteen ollessa lähimaastossa, taitavat olla sitä lajiketta, jotka eivät kamalasti ajattele sitä, minkälaisen kuvan itsestään antavat tai, mikä tärkeämpää, miten antavat itseään kohdeltavan. Tosin ymmärrän kyllä sen, miksi Suomi-vierailua pitää koristella, sillä UK-finalistien insertit taitavat olla luonnostaan riehakkaammat ja suurellisemmat -- ja vaikka tällä ei oikeasti ole mitään väliä, niin formaatien arvojen mukaistahan se ei olisi, jos Saaran osiossa kuuluisi heinäsirkkojen siritystä.
Hyvää PR:ää Suomelle se silti on. Jokaisessa jaksossa puhutaan Suomesta ja suomalainen joulupukkikin oli mukana. Ja nyt tullaan vielä tänne paikan päälle. Ja kun tietää kuinka valtava katsojamäärä noilla jaksoilla Briteissä on, niin jonkinlaisen mitalin ansaitsisi hän. Nyt on oikeastaan jo voitettu se mikä voitettavissa on, eli finaaliin pääsy ja maksimaalinen näkyvyys. Toki voittamisella saa voittajan leiman, mutta noin uran kannalta on vaikea sanoa onko parempi voittaa vai ei, että se on oikeastaan siltä kantilta se ja sama miten käy.
Tämä iltapäivälehtien taukoomaton rummutus tietysti hämärtää sitä, kuinkä kestävällä pohjalla tämä "tähteys" on...jos kerran fanitkin palkataan ottamaan artisti lentokentällä vastaan ja vielä ohjeistetaan miten saa fanittaa. Voi morjes. Näitä laulukilpailuja on paljon ja lehtien rummuttamia tähtiä ja idoleita tuntuu nousen kuin sieniä sateella. Aika moni laulaja on unohtunut sen jälkeen, kun mediarummutus lakkaa, eikä nimeä pidetä ns. keinotekoisesti esilä lehtien palstoilla. Nämä formaatit hyvin vahvistaa tätä pikaruokakulttuuria mitä populaarimusiikissa on entistä enemmän. Tässä ei kritisoida kenenkään taitoa laulaa, mutta jotenkin tämä supertähdeksi tituleeraaminen huvittaa, ennen kuin mitään on edes kunnolla _musiikillisesti_ saavutettu. Mutta tämä on tällaista hevimiehen ininää, joka huvittuneena seuraa tätä mediahässäkkää.
Yksi Saaran finaalivedoista tulee olemaan Bohemian Rhapsody, mikä on kyllä aikamoisen riskaabeli veto: toki näitä biisejä, mitä periaatteessa ei pitäisi edes lähteä coveroimaan, voidaan esittää siedettävästi pukemalla niitä kerroksiin showta ja ylikorostamalla dramaattisia elementtejä, mutta ne siitä huolimatta paljastanevat virheet ja puutteet uskottavuudessa herkästi. Toki Saaralta voi odottaa ko. klassikon klaaraamista, joskin pieni pelko silti on, millaista tekotaiteellista (ja Saaran vahvalla suomen kielen aksentilla biisin Mamma Mia -osion) tulkintaa sieltä tulee. Joka tapauksessa uskoisin, ettei edes vaihteeksi huonompi veto voi Saaran vauhtia pysäyttää.