Veikkaisin Väri -asetusta (=43?) jonka takia värit liian himmeitä sekä hailakoita joillain videotasoilla. Kai mittasit värien saturaatiot ja luminanssit säädön jälkeen eri videotasoilla? Normaalisti ko asetukseen ei pidä koskea tai jos koskee niin maltillisesti...
Mittasin, tuossa edellisen sivun viestissäni niistä on kuvat liitteinä. Sinisen luminanssi näköjään -19,9%, mikä voi olla yksi syy. Tässä telkkarissa tosiaan on väreille vain yksi 0-100 asteikko ja V/P Sävy 50/50 -asteikolla. AVS HD 709 ja THX Optimizer -testilevyjen värisäätö ohjasi tosiaan värin tuonne 43:een, kun se vakiona oli 50. Vanhempien telkkarissa väriä piti itse asiassa samojen testien mukaan laskea niinkin alas kuin 37. Molempien testilevyjen väritesti ohjasi tosiaan juuri samaan kohtaan värin molemmissa telkkareissa. Ajattelin itsekin tuota 2.2 gammaa, vanhempien telkkarin säädin siihen ja oli omaan silmään miellyttävämpi vaihtoehto.
Ilmeisesti mittasit vain 100% videotason saturaatiot? Paljon tärkeämpää on mitata 75% ja 50% ja jos vaan testikuvat on niin myös 25%. Globaali Väri -asetus voi vääristää pahasti väriavaruuden sisällä olevia värejä vaikka reunalla kaikki näyttäisi hyvältä.
Saturaatiot mittasin kaikilla videotasoilla (0%, 25%, 50%, 75%, 100%) joita HCFR ja testilevy tarjosi. Sitten värien "normaali" mittauksein tein 100% testikuvilla, tuossa ainut vaihtoehto 100%:n lisäksi oli 75%. Tuossakin ilmeisesti olisi kannattanut mitata mieluummin 75%:lla? Lieneeköhän nuo AVS HD 709:n ja THX:n väritestit sitten miten luotettavia? Molemmissa piti laittaa sinisuodatin telkkarista päälle ja molemmat tosiaan ohjasivat laskemaan väriä noinkin paljon. Itsekin hieman ihmettelin tuota. Entäs tuo "normaali" värien mittaus (Primaries and secondaries), niin tuo Delta Luminance -kohta. Onko tuossa tavoitteena päästä mahdollisimman lähelle 0%?
Eli mittasit yhteensä 96 väripistettä? 0% videotasolla tuskin mittasit värejä koska se on musta (16,16,16).
Niin ne värit yleensä mitataan 75A testikuvilla, mutta voit mitata ne myös 75S kohdalta eli 75A/75S kuvilla, ainakin Masciorsin testikuvasetistä löytyy. HCFR:n asetuksista sitten vaan asetus kohdilleen. Tässä aiheesta vähän tarinaa: http://www.tlvexp.ca/2013/03/color-management-system-pie-eat-half-or-all/ (tosin ihan sama jos kerta ei CMS:ää TV:stä löydy)
30 eri pistettä tuossa oli, AVS HD:ta käytän tosiaan HCFR:n kanssa ja sieltä valitsin sen "Measure Primaries and Secondaries" -kohdan. AVS HD tarjoaa tosiaan vain nuo 75% Color ja 100% Color -vaihtoehdot, eli ilmeisesti nyt sitten parempi vaihtoehto on tuo 75% Color. Onkos tuo Masciorsin testilevy parempi kuin AVS HD näin yleisesti? Niin täytyykö tuossa laittaa joku erillinen asetus HCFR:n kautta, jos mittailee 75% Colorilla? Myöskin, olisiko tuo suotavampaa säädellä tutoa yksittäistä väri-asetusta sen mukaan, että saa kaikkien värien luminanssit väri-testissä sinne -5 ja +5 välille sen sijaan, että luottaa tuohon AVS HD/THX -levyjen sinifiltteri-kuvioon? Edit: Mjaa, tulikin selväksi jotakuinkin mittailemalla ja testailemalla. Alunperin mittasin tosiaan 100% värikuvioilla nuo ja tosiaankin järkikin tuon sanoo, että olisi pitänyt 75% käyttää mieluummin, kun se on lähempänä sitä yleisintä kuvaa. No, nyt mittasin 75%:ssa vanhoilla asetuksilla. Tuo 43, johon AVS HD ja THX ohjaavat, niin siinä juurikin punainen on kohdillaan. Muut värit ovat ihan ok-tasolla, mutta sinistä puuttuu aika rutkasti, kun delta luminance on -25%. Tuo selittää sen Game of Thronesin lumimiljöiden harmauden ilmeisesti. Näköjään väriä lisäämällä nuo muut värit menevät parempaan suuntaan, paitsi punainen ja magenta. V/P sävyä vaihtamalla puolestaan tuota saa rutkasti tasapainotettua myös niin, että sinisen saa parempaan päin, mutta magentaa tulee sitten liikaa. Mutta nuo kolme pääväriähän tässä on ne tärkeimmät?
Noi filtterit värin asettamiseen olivat käyttökelpoisia vielä CRT -aikana mutta eivät enää. En käyttäisi niitä lainkaan. Käytä mittaria. Rutkasti yleistäen voi pitää peukalosääntönä, että päävärien luminanssi on tärkeämpi kuin niiden xy -koordinaatit. Ja erityisesti punainen on avainasemassa ihonvärien toistumisessa luonnollisina. Jos telkkarissa ei ole CMS:ää, ainoa keino on käyttää Väri -asetusta parhaan kompromissin saamiseksi.
Vielä tuli mieleen vinkkinä, että jos HCFR:ssä on toiminto ihonvärien mittaamiseksi (yleensä 16 eri sävyä), niin kokeile käyttää sitä apuna kun säädät Väri -asetusta. Optimoi ihonvärien dE ja mittaa vielä sen jälkeen värien saturaatiot ja luminanssit 75% videotasolla (amplitudi). Tarvittaessa säädä vielä Väri -asetusta.
Jos löytyy värien saturaatioarvot numeroina, niin heitäppä sellaset tänne näytille. Eli Red saturation scale jne. sieltä mistä saa esim Grey scale taulukon esille. AVS709:stä ei taida löytyä HCFR:n Color Checkeriin kaikkia testikuvia eli joutuu melkein käyttää aikaisemmin mainostamaani Automatic toimintoa. Voisit testata sitä vaikka et käyttäisi lopulliseen kalibrointiin. Ihonväreihin HCFR:ssä ei ole kuin kaksi testipistettä CIE kuviossa. Lataapa noi Light ja Dark skinit vaikka tikulle/toistumaan ja laita Continues measure päälle ja siirry CIE kuvioon, jolloin näet miten piste asettuu. Hiirellä kun menet pisteen tai targetin kohdalle, niin näet myös Y-arvon prosentteina, jolloin voi verrata onko lähelläkään.
Tässäpä vielä saturaatioiden (tein tuon saturaatio-mittauksen Fields-kuvilla, APL ei tarjonnut edes saturaatio-mittausta AVS-levyllä) tarkat dE -lukemat ja sitten APL-testikuvien kolme lukemaa. APL:llä ja Fieldsillä ei ollut merkittävää eroa valkotasapainossa/värilämpötilassa, joten en laita niitä mittaustuloksia tähän viestiin jotta saan kaikki liitetiedostot mahtumaan. Valkotasapainon suurin heitto dE:ssä taisi olla 0.3, joka menee varmaan jo ihan mittausheiton piikkiin. Gamma-käyrässä on jonkinlaista heittoa verrattuna Fields-kuvien mittaukseen, otin useamman mittauksen ja samanlaiset käyrät tuli aina molemmilla testikuvilla. Värimittauksissakaan Fieldsin ja APL:n välillä ei ole mitään merkittäviä eroja muuten paitsi sinisessä, varsinkin 75% väritestikuvissa. APL:n mittauksella sinisen delta luminance on -9.6%, kun taas Fieldsillä se on -18.2%. Näissäkin otin molemmissa testikuvissa useamman mittauksen putkeen ja aina tuli vastaavanlaiset lukemat. 100% värimittauskuvassa ero ei ole enää niin suuri: APL -6.0% ja Fields -11.5%. Huomasin tosin siinä vanhempien Samsungissa sellaisen ominaisuuden tuossa Fields-testikuvien värimittauksessa, että televisio selvästi himmentää sinisen värin testikuvaa. Tuo on ihan selvä, nopea himmennysefekti, näyttää samalta kuin laskisi gammaa tai taustavaloa alaspäin manuaalisesti. APL-kuvalla (jossa värikuva ei peitä koko näyttöä) kyseistä himmennysefektiä ei tapahdu, mistä ilmeisesti (?) johtunee tuo erilainen mittaustulos. Omassa televisiossani tuo himmennysefekti ei ole niin silmiinpistävä, mutta tässäkin joku vastaava tapahtunee, mikä selittää tuon sinisen värin selkeän eron mittauksessa? Näin yleisesti tosiaan punaisen saisi kaikista parhaiten kohdilleen, kun laskisi Väri-asetuksen televisiosta 44>43, mutta silloin kaikkien muiden värien (varsinkin sinisen) luminanssi putoaa liian alas ja dE-keskiarvo on huonompi 43 väriasetuksessa (paitsi sillä punaisella).
Mittarin mukaan kuva ei voisi paljoa parempi olla. Tarkista vielä silmämääräisesti miltä Grayscale rampit ja stepit näyttää eli näkyykö värjäytymiä. Jos katselu tapahtuu useimmiten valoisassa huoneessa, niin max kirkkautta voisi lisätä jonnekin 150 cd/m2 tuntumaan/päälle. Pystytkö tarkentamaan vai onko sellainen "jokin vielä hänksättää" fiilis?
Katsastin juuri nuo Greyscale rampit, color clippingit yms. ja hyvältä näytti kyllä kaikki. Yleensä tulee katseltua hämärässä huoneessa, varsinkin BD:itten katselu tapahtuu melkein aina hämärässä, joihin tuo 120 cd/m2 on mielestäni juuri sopiva valoisuus. Mitä tuossa katselin ihan perus SD-kuvaa TV-lähetyksen puolelta, niin ihan hyvin tuo 120 cd/m2 tuntuu tällaisessa ns. normaalissa päivävalaistuksessakin toimivan. Ei tässä mitään isompaa tunnu olevan vialla kuvassa ja näin yleisesti tuo näyttää todella hyvältä, mutta jostain syystä mm. tuo vanhempieni telkkarin kalibroitu kuva näyttää jotenkin paremmalta (toki eri mallit niin voi selittyä jo sillä). Tässä omassani ehkä tuo sinisen hieman alhainen luminanssi pistää silmään vain tietyissä kohtauksissa, mitä testiksi katsoin tuota Game of Thronesin 5. kauden Hardhome-jaksoa BD:ltä, niin jotenkin siinä lumisen maisemat näyttävät vieläkin hieman harmaahkolta, en tiedä sitten johtuuko siitä että sarjassa on ilmeisesti (mitä lueskelin joskus) käytetty melko kovaa sinifiltteriä tietyissä kohtauksissa, niin liekö sitten että alitajuntaisesti se sinisempi lumimaisema näyttää vain "oikeammalta". Ihan mielenkiintoinen myös tuo jos vertaa tätä omaa telkkariani siihen vanhempieni telkkariin, niin siinä sai ja pitikin huoletta pitää kontrasti maksimissa, eli 100:ssa, kun taas tässä omassani parhaat mittaustulokset ja mahdollisimman suoran gamma-käyrän sain kun laskin sen 73:een. Tämä omani on 2010-vuoden malli ja vanhempieni oma vuotta vanhempi ja yleisesti nämä ovat hyvin samantyyliset. (Molemmat 40" Samsungeja ja CCFL-paneelilla.) Tässä omassani myös maksimi luminanssi oli paljon korkeampi maksimi taustavalolla + kontrastilla (en muista enää tarkkaa lukemaa, taisi olla yli 320 cd/m2). Toinen ero näiden kahden television välillä on ainakin omaan silmääni terävyydessä. Vanhempieni telkkarilla 0 terävyys selvästi pehmentää keinotekoisesti kuvaa, joten se selvästi ei ole neutraali piste mielestäni. Laitoin siinä 10:iin terävyyden, kun taas tässä omassa se on ainakin toistaiseksi 0, kun en itse huomannut ainakaan 1080p-kuvassa oikeastaan minkäänlaista pehmennystä. Molemmissa vakioterävyys on 20 (0-100 asteikolla) Elokuva-tilassa, joka pitäisi olla optimoitu mahdollisimman hyväksi, kun tuossa on kaikki dynaamiset kontrastit ja vastaavat tehostimet pois päältä. Samsungin itsensä mukaan tuo 20 olisi neutraaliterävyys, mutta epäilen tuota, kun itse ainakin noissa terävyyskuvioissa huomasin (todella) kevyttä halo-efektiä mustissa viivoissa. Oma "teoriani" tuolle 20-terävyydelle onkin, että se on optimoitu sekä DVD- ja BD -kuvalle, eli BD-kuvalle se olisi liian terävä ja hieman tuo noita ei-haluttuja artifakteja kuvaan, kun taas DVD/SD-kuvaa se kenties terävöittää hieman. Nuo AVS HD:n omat terävyyskuviot ovat tietyn pisteen jälkeen vähän epäkäytännöllisiä, kun halo-efektejä on hankala erottaa vaaleanharmaan taustan vuoksi. Netistä latasin parit AVS HD -foorumeilla hyväksi todetut terävyyskuvat, mutta noissakin se terävyyden neutraalipisteen erottaminen on tietyn pisteen jälkeen hankalaa. Mitäs mieltä olet tuosta punaisesta väristä, kannattaako laskea tuo Väri-asetus 44>43, jolloin punaisen luminanssi olisi juuri oikea (ilmeisesti tuo pitää saada sinne 21 cd/m2), mutta muut värit, varsinkin sininen, putoaisi liian alas ja tuolloin dE-keskiarvo huononisi melko paljonkin? Punaisestahan on tässäkin ketjussa sanottu, että tärkeintä on saada se kohdilleen ja muut sitten seuraavat perässä, mutta omasta mielestäni on ehkä tärkeämpää löytää hyvä kompromissi kolmelle päävärille ja saada niiden dE-keskiarvo mahdollismman hyväksi. Sellainen huomio vielä tuosta gammasta, että aiemmin kun säädin 2.4 gamman mukaan, niin silloin alatasojen (10-20% white) värilämpötila huiteli 7000-7500K välillä, kun taas 2.2 gammalla tuo pysyy paljon hillitympänä ja on lähellä 6500K:ta. Ja muutenkin tosiaan tuo 2.2 on omaan silmääni miellyttävämpi. Sitten noista APL vs Fields -testikuvista, niin kummatkohan noista nyt on lähempänä sitä todellista mittaustulosta, eli kumpi on "oikeampi" vaihtoehto näin LCD-telkulla mitattaessa?
Tässä tilanteessa itse mittaisin, miten ne pari ihonväripistettä osuvat targetteihin ja sillä perusteella valitsin Väri-asetuksen. Toisaalta sinisen värin luminanssi muihin verrattuna on niin paljon pienempi, että suurehko virhe luminanssissa ei ehkä näy häiritsevästi. Eli säätäisi punaisen kohdilleen. Olikos niin, että tässä Samsungissa ei ollut CMS:ää. Itsellä kyllä oli -09 vuoden 676:ssa sellainen. Löytyykö 709 levyversiosta Dynamic brightness kuvio? Jos siinä oleva harmaa-asteikon kirkkaus ym. vaihtelee muun kuvion muuttuessa, niin silloin melkein käyttäisin APL:iä tai Windowseja.
Kyllä ne näköjään tuolla 43:lla menevät sinne laatikon sisään, kun taas 44:ssä ne ovat kuitenkin melko lähellä ja pallerot hipovat reunoja. Tässä omassa Samsungissani ei ole CMS:ää (eikä siinä vanhempieni telkussakaan, siinä on täysin samat säätömahdollisuudet), vaan pelkästään yksi yleinen väri-asetus 0-100 asteikolla ja sitten V/P sävy -asetus, jolla voi hienosäätää hieman. Tuli tuossa huomattua, että olen ilmeisesti tehnyt taas aloittelijavirheen noissa värimittauksissa. Kun teen AVS HD -levyn värimittaukset 75% väri-ikkunoilla, niin minulla on ollut HCFR:ssä Preferences > References > Color Space > HDTV - REC 709. Ilmeisesti tuo asetus valittuna HCFR odottaa 100% saturaatio + 100% luminanssi -mittauskuvaa ja tuo sopii vain silloin, kun valitsen mittauskuviksi 100% väri -kuvat? Eli jos teen 75% värimittauskuvilla, niin silloin pitää HCFR:stä valita HDTV - REC 709 (75%/75%) -kohta Color Spaceen? Ja mikäli oikein ymmärsin, niin AVS HD -levyllä ei edes ole 75% saturaatio + 75 luminanssi -värikuvia, vaan 75% -ikkunat ovat ilmeisesti 75% saturaatio + 100% luminanssi? Jos näin, niin nuo ottamani mittaustulokseni 75% väri-ikkunoilla ovat olleet virheellisiä?
^ Ihan oikein ovat asetuksesi, 75% saturoinnin kohdalta säädettäessä tuo em 75/75 HCFR:n asetus. Masciorsin levyltä löytyvät jos tarvetta kokeilla, jostain syystä jotkut ovat vaan niin ihastuneita tuohon AVS levyyn...
Mihinkäs tarkoitulseen nuo AVS HD:n 75% Color -kuvat on tarkoitettu, jos niitä ei sitten voi käyttää tuossa 75/75 -mittauksessa? Entäs noista HCFR:n asetuksista, pitääkö tuolla laittaa vielä ruksi tuohon Use round down levels -kohtaan, jos mittailee greyscalea AVS:llä tai sittn vaikka tuolla Masciorin levyllä?
(AVSHD, DVE) 75A käytetään yleisesti värien mittauksissa, 75S on sitten asia erikseen josta tuossa juuri hieman aiemmin oli jo juttua ja linkki artikkeliin jossa sitä pohditaan. Täällä voit myös kysellä jos HCFR:ssä jokin askarruttaa.
Eli jos käytän vaikka tuota Masciorin levyä, niin siinä ei tarvitse laittaa ruksia tuohon Use round down levels -kohtaan? Entäs tuo GCD:n testilevy, onko kokemusta siitä onko hyvä jne? Ilmeisesti tuon Masciorin levyn kanssa pitää myös HCFR:stä valita Color Checker Patterns -kohdasta GCD Classicin sijaan MCD Classic?