Bottaksen ekassa rengassetissä oli Toto Wolffin kertoman mukaan väärät paineet, koska "generaattori hajosi lähtöruudukossa". Kuka nielee selityksen?
Nonih. Kolmas kerta toden sanoi. Räkästä on helppo sanoa, että selkeä kakkoskuski. Jo se, että kahdessa kisassa peräkkäin ei tiimiä juurikaan edes kiinnosta ottaa Kimiä sisälle, kun kaikki vain pelaavat Vettelin taskuun, osoittaa että Kimin nopeuteen ei luoteta. Tämän kauden jälkeen tulee potkut ja Kimi tuskin muihinkaan talleihin enää kelpaa. Hyvän viimekauden jälkeen tuo on kyllä ikävä tosiasia. Ja Bottas sitten. Mersu päätti jo kolmannessa kisassa ottaa käyttöön tiimimääräykset ja on julkisestikin nyt sanonut, että se voipi nyt olla sitten se tie millä mennään. Nicon kanssa tuota ei olisi varmasti tapahtunut. Eli veikkaanpas, että Bottaskin on jo kulisseissa laitettu kakkosen asemaan. Ihmettelin hieman jo aiemmin tuota Hamiltonin iloa Bottaksen paalusta sekä tuesta, jota hän on Bottakselle antanut. Kyllähän Hamiltonilla oli myös Buttonin kanssa hyvät välit, mutta vähän on sellainen kutina perseessä, että Bottaksella on sopimuksessa pykälä, jossa sanotaan, että Hamilton on ykkönen ja jos sen menet sanomaan julkisesti niin toista kautta et aja. Tai jokin mahdollisesti pisteisiin sidottu asia, joka määrää Bottaksen kakkoseksi, jos on tyyliin yli 20 pistettä Hamiltonia perässä. Voin toki olla väärässäkin, mutta niin helposti Mersu tarttui tiimimääräyksiin ja julkisestikin on niistä puhunut, että tuskin Bottas hyväksyisi tilannetta, jos siitä ei olisi jotain mustaa valkoisella. Todella hieno paalu Bottakselta. Siitä täydet pisteet. Kisassa vauhti ei oikein riittänyt Hamiltonille. En oikein usko tuota generaattoriselitystä, koska ei se Bottaksen vauhti sen parempaa ollut missään vaiheessa kisaa. Ja jos liikaa on ilmaa laitettu, niin kait sen saa ulos ilman generaattoria? Eli vauhdillisestikin on toistaiseksi joka kisassa ollut selkeä kakkonen. Eipä ollut tämä se kaikkien aikojen suomalaiskausi formuloissa. Ainakaan toistaiseksi.
No jostain syystä, tarkoituksellisesta tai tahattomasta, ne ilmanpaineet olivat korkealla, tuskin talli sellaisesta kuljettajalleen valehtelisi. Vaikean näköistä oli Bottaksella alusta alkaen ja Vettel oli koko kilpailun ylivoimaisen näköinen muihin nähden. Veikkaan, että siellä oli sama kuin Mersulla viime kausina - vauhtia olisi ollut reservissä, jos joku olisi päässyt lähemmäs uhkaamaan.
En itsekään usko, että ilmanpaineista valehdeltaisiin, mutta jos Bottaksella oli koko kisan ajan samoja ongelmia, niin luulisi sitten, että ne johtuvat enemmän ajotyylistä. Mediaan ei vain aina tuoda ihan sitä koko totuutta esiin. Kaikista helpointa pieni valehtelu on tietenkin silloin, kun on oikeasti ollut jotain ongelmia. Mutta on jotenkin hankala kuvitella, että sama generaattorin ongelma olisi vaivannut vain Bottasta koko kisan.
Miksiköhän muuten Kimi ei testaa autoa nyt? Eikö se olisi kaikkein järkevin teko, mitä voisi tehdä, jos kerran auton säätämisessä on ongelmia? Ei anna oikein hyvää kuvaa Kimin asemasta tallissa. Ja kukapas se siellä on Kimin tilalla testaamassa muu kuin Antonio. En liikaa halua manata, mutta kun Italiassa on kuskivaihtoa huudeltu jo kesken kauden, niin salaliittoteoreetikot saavat tuosta kyllä mukavasti vettä myllyyn ja bensaa liekkeihin.
Kimi testaa seuraavassa testissä, koska muuten siellä ajaisi molemmat päivät joku testikuljettaja. Giovinazzi mokaili sen verta Kiinassa, että turha Haas lienee seuraava määränpää ennen mahdollista Ferrari-siirtoa.
Totta. Mutta, jos ongelmat ovat Kimin auton säädöissä eivätkä Vettelin, niin tuntuu hieman kummalta, että Vettel laitetaan testaamaan. Voisi tallinkin edun kannalta olla hyvä, että Kimi pääsisi taistelemaan Mersuja vastaan edes hieman. Ja jos vähän hätä on, niin kyllähän niitä molempia kärkikuskeja voi nytkin jo ajattaa. Niinhän Mersukin tekee.
Alkoi kiinnostamaan tuo Indy 500 nyt, kun Alonso ajaa siinä. Tietääkö kukaan miten sen näkisi Suomessa?
Itse sihtasin viime formulakisan Ace Playerilla HD-laatuisena striiminä (brittikanavalta peräisin), kun satuin olemaan reissussa kisan aikana. En ihmettele, jos Indy 500:nkin saa jostain acestreamina aikanaan, mutta en osaa sanoa, mitä saittia kannattaisi kytätä...
Juu, sitähän minä. En tiedä, mikä on Plazan kanta piraattistreemeihin (tuskin positiivinen), mutta mielellään en niihin lähtisi. Voisin vaikka pari euroa maksaakin siitä, että tuon Indy-kisan näkisin. Joskus aikanaan Indyt (CART?) tulivat Eurosportilta ja tuli silloin jokainen kisa katsottua. Sen jälkeen ei ole tullut juurikaan seurattua, mutta nyt olisi ihan mukava nähdä, miten Alonso siellä pärjää. Ja sanokoot pappa-Ecclestonet ja muut mitä sanovat, mutta mielestäni tuo on todella hyvä pr:ää formuloille.
Nascar taitaa edelleen Nelonen Prolla (Ruutu Pro vissiin nykyään) näkyä, mutta Indycareja ei ole ilmeisesti ainakaan enää vuosiin näkynyt miltään kanavalta. Indycarin ratingitkin ovat enää murto-osa siitä, mitä suosio oli ennen (laskenut vuosikymmenten saatossa, mielestäni splitti oli lopullisesti homman tappanut päätös). Nascariakin katsoo 2-3-kertainen määrä katsojia verrattuna Indycariin. Jos Indycaria katsoo 300-400000 katsojaa per kisa jenkeissä, niin onhan se aika heikosti. Ja rehellisesti sanoen ollaan aika kaukana ajoista, jolloin jenkkilän formulasarjan voitto oli kova juttu. Villeneuven aikaan (1995) näin vielä oli, mutta sarjojen splittaus johti rajuun alamäkeen. Tämä Indy 500 kiinnostaisi nyt kyllä kuitenkin itseänikin juuri Alonson vuoksi. Eli selvitystyö jatkuu, mistä näkisi.
https://www.espnplayer.com/espnplayer/indycar ESPN Playeri näyttäisi olevan varteenotettava vaihtoehto. Taisi seitsemisen euroa yksi kisa olla, jonka ehkä just ja just kehtaisi maksaakin. Jos tuo vain Suomessa toimii hyvin.
ESPN näyttää tosiaan olevan vaihtoehto. Tuo 7 euroa ei ole paha tuosta ainoasta kiinnostavasta kisasta. Toivottavasti toimii mukavasti läppäriltä telkkuun vedettynä. Taitaa tulla noin iltakasilta Suomen aikaa. Suomalaiselta F1-forumilta tuli vähän lueskeltua samalla Indycarista. Kuinka ollakaan, yllätys yllätys, Ecclestone ollut (Villeneuven mukaan) päänarujenvetelijä kulisseissa 90-luvun sarjasplitissä. Cart oli tuohon aikaan kovassa buumissa (Mansell ajoi mestariksi ym.) ja Ecclestone pelkäsi sarjan vievän F1:ltä suosiota.
Ei nyt mikään ikimuistoinen (tapahtumarikkaudeltaan) kisa Sotshissa, mutta hieno ajo Valtterilta ensimmäiseen voittoon! Hamilton jäi puoli minuuttia taakse. Komea kisa suomalaisittain, kun Kimikin oli palkintopallilla kolmantena. Jo aika-ajo oli hienoa seurattavaa. Harmi ettei Kimi saanut paalua, vaan ero päätyi niin päin kuin päätyi (Kimin eroava taktiikka aika-ajoissa taas erittäin mielenkiintoinen valinta tiimiltä). ' Mukava oli kuulla Hamiltonin kitinää tiimiradiossa kisan aikana, toivottavasti Valtteri pääsee kauden mittaan kunnolla ihon alle. Hamilton-fanipojat ja Kimin erottajat ovat olleet yllättävän hiljaa tämän viikonlopun aikana.
Hauskasti Kimi ihmetteli, miksi Bottas on päässyt edelle. Pääsi ilmeisesti unohtumaan, että Hamilton oli se, joka oli hänen takanaan.