Dolby Atmos rynnistää kotiteattereihin

En tråd i 'Vahvistimet' startet av pteittinen, 24 Jun 2014.

  1. Teukka76

    Teukka76 Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Reg.:
    2 Nov 2000
    Innlegg:
    2.325
    Liker mottatt:
    2
  2. jpkl79

    jpkl79 Tuttu käyttäjä

    Reg.:
    9 Jan 2015
    Innlegg:
    218
    Liker mottatt:
    10
     
  3. janila

    janila Vakiokasvo

    Reg.:
    9 Jul 2002
    Innlegg:
    784
    Liker mottatt:
    58
    Mulle SR6011:n näyttö on just hyvä. Ei pistä silmään mutta näyttää TV:tä katsoessa äänitilan ja voimakkuuden. Muuten sitä ei juuri mihinkään tarvi, asetukset on joka tapauksessa mukavampi tehdä telkkarin ruudulla. Mutta mulla se on parin metrin päässä, isomman olkkarin laidalta ei taatusti saa selvää.

    Juu saa.

    Prosessointia ei ole Marantzeissa vielä koskaan ollut enempää kuin 11 kaiutinta ja kaksi subbaria, vanhoissakin piti valita height 2 tai front wide vaikka liitännät oli molemmille. Ilmeisesti hintahaarukkaan sopivan DSP-tehon sanelema rajoitus. Eli toistaiseksi 7.2.4 Atmokselle ja 11.2 Aurolle on Marantzeissa maksimi. En luopuisi takasurroundeista Aurossakaan, eli mielestäni SR6011/SR7011 antaa Atmokseen täyden kokemuksen, mutta Auroon tarvittaisiin vielä kaksi kanavaa lisää. No kelpaisi mulle front widet Atmokseenkin, mutta puute on varsin nimellinen. No okei, mä kiipeäisin kotiteatteriini lattialuukusta jos prosessointi ja budjetti eivät muutenkin pakottaisi jättämään kenttään miehen mentäviä aukkoja.
     
    Sist redigert: 4 Apr 2017
  4. Mikkeli13

    Mikkeli13 Vakiokasvo

    Reg.:
    16 Jun 2008
    Innlegg:
    589
    Liker mottatt:
    97
    Täällä käytössä Marsun SR7010, jolla kaverina Marsun MM7025 pääkanavia varten. Tämä hiukan vanhempi malli tukee Atmos käytössä myös 9.1.2 kokoonpanoa, ainoastaan Dolby Surround upmixer ei hyödynnä Front Wide kajareita. Uudemmista malleista tuki tälle kokoonpanolle puuttuu, erikoista sinänsä.




    Kannattaa katsoa mikäli 9.1.2 kokoonpano kiinnostaa.
     
    Sist redigert: 3 Apr 2017
  5. aheikkinen

    aheikkinen Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Reg.:
    5 Apr 2007
    Innlegg:
    5.008
    Liker mottatt:
    137
    ^ Kiireisimmät voivat hypätä suoraan asiaan (kuten jo aiemmin vinkkasin):
     
    Mikkeli13 liker dette.
  6. janila

    janila Vakiokasvo

    Reg.:
    9 Jul 2002
    Innlegg:
    784
    Liker mottatt:
    58
    10 Cloverfield Lane

    Tämäpä oli yllätys. Melkein kuin omassa genressään tai useita genrejä samassa elokuvassa. Hieno kokonaisuus. Atmos-leffana ei itsestäänselvin mahdollinen vaihtoehto, mutta esimerkki siitä, kuinka Atmos tuo hyvin käytettynä lisäarvoa genreen kuin genreen. Osassa kohtauksista katosta tulee musaa, osassa tehosteita ja osassa ambiensseja, mutta pääasiassa sieltä tulee jotain vähäeleistä ja aina kohtauksen henkeen sopivaa. Kaikin puolin katsomisen arvoinen pätkä.
     
    jpkl79 liker dette.
  7. Electron

    Electron Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    9 Mai 2003
    Innlegg:
    1.352
    Liker mottatt:
    78
    vähän menee sivuun (toivottavasti mode hermostu) mutta koska liittyy Atmosiin vahvasti, millaisia kattokälätinratkaisuja olette käyttäneet?
     
  8. jpkl79

    jpkl79 Tuttu käyttäjä

    Reg.:
    9 Jan 2015
    Innlegg:
    218
    Liker mottatt:
    10
    5"biamp".2.2 ja monitor audio b1 katonrajassa B&W setissä alhaalla tavallaan sivuseinällä noin15cm heitolla optimaalisista keskikattopaikoista atmoksena suunattuna kohti kuuntelupaikkaa ja toimii "todellahyvin" kun etukaiuttimien-surroundien pitkittäinen välimatka alle 3m.

    Sivuseinille lähtisin noilla helposti top midle https://www.hifimesta.fi/kaiuttimet/svs-prime-elevation
     

    Vedlagte filer:

    Sist redigert: 6 Apr 2017
  9. Snäckby

    Snäckby Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    12 Apr 2016
    Innlegg:
    1.664
    Liker mottatt:
    147
  10. Electron

    Electron Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    9 Mai 2003
    Innlegg:
    1.352
    Liker mottatt:
    78
    Ite jätän Jammut listalta. Ne on suhteessa järjettömän kalliita Suomessa. 3060 oli kiinnostava mutta sen verrokki on tällä hetkellä Denon 4300H missä on samat tärkeimmät ominaisuudet. Jammun hinta on tuplat. Molemmissa 9-päätekanavaa ja 11 kanavan prosessointi.
     
  11. nugent

    nugent Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    23 Okt 2008
    Innlegg:
    1.034
    Liker mottatt:
    238
    Komppaan täysin edellistä. Kun paikallisesta kivijalkakaupasta sai kyseisen Denonin hintaan 1100,- niin ei tarvinnut miettiä.
    Siinä katkesi 27 vuoden Yamaha-putki eikä kaduta yhtään. 7.1.4. Atmos pelittää loistavasti kun on erillinen pääte etukanavissa.
    Audyssey päihittää edellisen vahvarin YPAO:n todella selkeästi. Saas nähdä vieläkö äänet paranee jahka sen Multeq appsin
    saa asennettua tablettiin.
     
  12. janila

    janila Vakiokasvo

    Reg.:
    9 Jul 2002
    Innlegg:
    784
    Liker mottatt:
    58
    Jammu 2490 € ja Denon 1199 €. o_O
    Rajoitin Audysseyn korjauksen 250 hertsiin eli Schröder-taajuuteen muiden kuin parin karvan verran epätäydellisemmin asetellun kaiuttimen osalta. Erittäin jees. Jos Audysseyn saisi tekemään vain miinusmerkkisiä korjauksia niin se voisi olla hyvä kompromissi.
     
  13. Snäckby

    Snäckby Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    12 Apr 2016
    Innlegg:
    1.664
    Liker mottatt:
    147
    Sist redigert: 8 Apr 2017
  14. janila

    janila Vakiokasvo

    Reg.:
    9 Jul 2002
    Innlegg:
    784
    Liker mottatt:
    58
    Joko upmixereistä alkaa löytyä mielipiteitä? Pidättekö aina päällä vai jollain logiikalla joissain olosuhteissa? Käytättekö aina Dolby Surroundia kaikille Dolbyn formaateille ja Neuralia DTS:lle vai suositteko syystä tai toisesta jompaa kumpaa?

    Katsoin viimeisimpinä leffoina Arrivalin ja Infernon ja pidin Neuralin päällä. Molemmat upmixerit tuntuvat tekevän aika pyöreää ja katon osalta Atmosta ja DTS:X:ää ronskimpaa jälkeä. Se ei ole sinänsä huono juttu, ihmettelen lähinnä että miksi katon taso on upmixereissä kauttaaltaan reilusti voimakkaampi. Tai miksi Atmosta ja DTS:X:ää miksataan niin kesysti. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan leffaa jossa upmixer olisi häirinnyt millään tavalla, mutta toisaalta on vähän epäilyttävää sotkea miksaajan jälkeä jollain algoritmilla. Olen päätynyt pitämään upmixeriä päällä 5.1- ja 7.1-materiaalilla ja pois stereolla. Atmos ja DTS:X ovat ylivoimaiset formaatit eivätkä upmixerit kuulosta läheskään yhtä hyvältä, mutta 3D-äänen jälkeen 2D tuntuu kaipaavan sitä mitä upmixerit onneksi tarjoavat.

    Onko tullut vastaan mitään artikkeleita siitä miten upmixerit toimivat? Entä siitä miten elokuvastudiot suhtautuvat upmixereihin eli onko mikään studio julkisesti upmixereiden käytön puolesta tai vastaan, kokeilevatko miksaajat 2D-miksauksia upmixereillä jne?
     
  15. janila

    janila Vakiokasvo

    Reg.:
    9 Jul 2002
    Innlegg:
    784
    Liker mottatt:
    58
    Fantastic Beasts and Where to Find Them

    Odotetusti loistava Atmos-leffa. Täynnä isosti miksattua musaa ja kaikkea suhisevaa, sihisevää, surisevaa ja pörisevää ja siihen päälle läjä hyvin tehtyä toimintaa. Jostain syystä ensimmäinen levy joka alkoi oletusarvoisesti toistaa 5.1-DTS:ää, mutta Atmos löytyi kuitenkin kuten kotelossa luvattiin. Elokuvana ei yhtään hassumpi. Odotin selkeämpää Harry Potter -rahastusta, mutta tämä oli ihan omilla ansioillaan paikkansa ansaitseva pätkä ja Pottereihin viittaillaan suorastaan kevyesti. Suosittelen lämpimästi positiivisen fantasian ja immersiivisen äänen ystäville.
     
    Sist redigert: 20 Apr 2017
  16. xtn

    xtn Tunnettu käyttäjä

    Reg.:
    25 Jun 2001
    Innlegg:
    330
    Liker mottatt:
    27
    En ymmärrä miksi kattokaiuttimiin pitää sijoittaa musiikkia. Muunlaiset efektit kyllä kelpaa. Tätä leffaa en ole vielä nähnyt. Täytyy odottaa halvennukseen vielä. CDONissa tänään Sully ja Jupiter Ascending alennuksessa ilman posteja. Ne tulikin sieltä napattua. Etenkin Sully kiinnostaa elokuvana. Jupiterin otin lähinnä testiksi millainen ääniraita siinä on. Lähtenee kiertoon katsomisen jälkeen.
     
  17. janila

    janila Vakiokasvo

    Reg.:
    9 Jul 2002
    Innlegg:
    784
    Liker mottatt:
    58
    Ei katosta mitään töttöröötä tietenkään tule vaan ambiensseja. Kyllä se suurentaa äänikenttää ja tekee musiikista luonnollisemman kuuloista, eihän musiikkia yleensä missään pellolla esitetä eikä äänitetä vaan huoneen kolmiulotteiset heijastukset ovat olennainen osa soundia. Auro 3D:hän on lähtenyt liikkeelle juuri tästä, musiikin kolmiulotteisesta äänittämisestä ja toistamisesta eli mikit ja kaiuttimet vastaavat toisiaan. http://www.2l.no/media/2L-100_recording-sessions/2L-100_recording-session-16.jpg
     
    Arttu78 liker dette.
  18. Electron

    Electron Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    9 Mai 2003
    Innlegg:
    1.352
    Liker mottatt:
    78
    ^paitti että mitään ei käytännössä äänitetä tuolla tavalla vaan lähimikitetään tai tehdään kokonaan koneilla. Sen jälkeen äänikuva kasataan efektilaitteilla ja sopvialla äänten sijoittelulla. Se on kaikki illuusion luontia. Eihän pistoolikaan kuulosta kivääriltä eikä kivääri 30mm Adenilta, siis oikeasti vaikka näin holywood tuotannoissa onkin.
     
  19. janila

    janila Vakiokasvo

    Reg.:
    9 Jul 2002
    Innlegg:
    784
    Liker mottatt:
    58
    Totta, mutta ei liity aiheeseen oikeastaan mitenkään. Se on ihan sama että onko ambienssi aidossa akustiikassa äänitettyä vai keinotekoisesti luotua, joka tapauksessa se kuulostaa kolmiulotteisena luonnollisemmalta ja vaikuttavammalta kuin kaksiulotteisena. Ja joka tapauksessa Auro 3D on ideana lähtenyt liikkeelle vastauksena siihen, että miten esimerkiksi orkesteriäänityksen akustiikan voisi äänittää ja toistaa kolmiulotteisena. Vasta sitten siitä kehittyi täysiverinen elokuvaäänistandardi jota käytetään moneen muuhunkin tarkoitukseen.
     
  20. Electron

    Electron Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    9 Mai 2003
    Innlegg:
    1.352
    Liker mottatt:
    78
    ^ liittyy sikäli että sellaisia mikkiviritelmiä mihin yllä oli linkki ei käytännössä käytetä. Joten Auron perusteet siltä olisin ei oikein pidä.
    Musiikkikin mikä olisi tuolla tavalla äänitettyä ei vastaisi sitä mitä nykyajan (80-luvulta alkaen) ihmisten kuuntelutottumukset odottaisi. Van Baelen aivoituksista (2004-2005) itellä ei mitään hajua miksi tuon oli tuollaiseksi alunperin hahmotellut.

    Kirjoitukseni juoni oli se että akustiikkaa ei käytännössä äänitetä 2D:nä tai 3D:nä vaan se äänikuva (illuusio) luodaan kienotekoisesti. Näin myös elokuvissa. Ehkä joku kirkkourkulevytys tehdään jossain määrin noin mutta niiden osuus äänitteistä on marginaalinen.

    Onkohan tuo Auro-3D kuinka parempi kuin Dolbyn vastaava, varsinkin kun leffoja ei sille näytä juuri tulevan. Pelkkä kaiutin sijoittelu ei ehkä paranna äänikuvaa jos materiaali on tehty Atmosille.
    Auro-3D olisi tavallaan mielekkäämpi kaiutinsijoittelun kannalta. Ainakin kaapelointi olisi helpompi kun surroundeista voisi vain vetää toiset kaapelit ylemmäs. VOG on sitten eriasia.