Tuossa vähän tarkempi selostus Atmoksesta ilman sitä vaiheenkääntöä jota siellä ei ole. https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Atmos
Kotiversio Atmoksesta on täysin alaspäin yhteensopiva eikä objektipohjaisia elementtejä jätetä pois kaksiulotteisesta miksauksestakaan. Siis se sama striimi on sekä kaksiulotteinen miksaus kokonaisuudessaan että pohja kolmiulotteiselle miksaukselle. Dolbyn omat tekstit tai tuo Wikipedia-artikkeli eivät valota asian teknistä toteutusta mutta AVS:llä kerrottiin asian tapahtuvan näin ja nimenomaan sanottiin että tekniikka on sama kuin millä Pro Logic poistaa keskikanavalle menevän informaation pääkanavilta. Toki AVS:llä puhutaan paskaa ihan siinä missä täälläkin. Toinen vaihtoehto olisi tarjota kaksi versiota ääniraidasta (objektit miksattuna ja ilman objekteja + objektit erikseen) mutta se vie enemmän tilaa ja nimenomaan joka paikassa sanotaan sen yhden ja ainoan ääniraidan toimivan ei-Atmos-laitteilla. Tarkemmat tekniset speksit kiinnostavat, mutta tuo Wikipedia-artikkeli ei niitä tarjoa.
AVS tosiaan puhutaan paskaa mutta kyllä kotimainen Hupiharrastajat saitti voittaa senkin. https://www.dolby.com/us/en/technol...oring-for-dolby-atmos-cinema-sound-manual.pdf https://www.dolby.com/us/en/professional/content-creation/vr.html https://film-mixing.com/2016/01/10/dolby-atmos-local-renderer-in-pro-tools/ Hima Atmoksessa on Atmos osa embedattu ja normaali 7.1 on sen lisäksi. Atmos piiri sitten de-embeddaa tarvittavan määrän lisäkanavia. Hima Atmos on kevennetty versio teatteri Atmoksesta joka on puhtaasti objektipohjainen. DTS-X on taas luotu ensin himakäytöön ja sitten yritetään myydä sitä teattereihin. DTS-X on toteutukseltaan Atmosta simppelimpi.
Mahdollisesti. Oli vaan leffana sellaista huttua etten kyennyt katsomaan tätä loppuun. Sen parinkymmenen minuutin aikana mitä katsoin, niin mitään erityistä en huomannut kattokaiuttimien kautta. Perusatmoksia. Voisin laittaa kiertoon edullisesti, jos joku muu (enemmän scifin ystävä) haluaa atmostella tämän kanssa. Laita privaa, niin sovitaan sopuhinta tälle!
Janila, niissä geneissä on automaattinen compressori mikä estää vahvistimen leikkautumisen ja elementin liikevaran ylittymisen. Tämä tietysti johtaa rajuun tason kompressioon ja särön nousuun. Nelituumaisesta ei kovin paljon saa ääntä. Laskin että tyypillinen nelituumainen +-4mm liikkeellä saa aikaan 80Hz tajuudella metrin päähän 85dB suljetussa kotelossa. Genejen refleksiviritys ehkä lisää tasoa 80Hz kohdalla 3dB ja katto isona pintana enintään 6dB, eli ollaan 94dB tasolla enintään mitän kattoon sijoitettu 4" kaiutin pystyy aikaan saamaan metrin päähän. Etäisyys kuitenkin on pari nmetrin luokkaa joten todellinen äänen määrä on lähempänä 90dB maksimitasoa noilla taajuuksilla. Ilman genen kompuraa ja suojaustekniikoita joko puhekela poksahtaisi magneettin rikkoen itsensä tai ripustus pettäisi. Yleensä 4" maximi ns. lineaarinen liikevara on 3mm luokkaa, maximien ollessa 6mm luokkaa, silloin tosin särö on jo rajua. Jos riittää niin hieno juttu. Se on silti pahuksen kaukana Dolbyn suosittelemasta 105dB tasosta.
Näemmä hyvin kursoriset muistikuvat leffasta vaikkei sen katsomisesta ole kuin hetki, ei mennyt draama tunteisiin. Ei sen Atmos-paukkuja ensimmäisen parinkymmenen minuutin aikana tuhlattu, mutta kieltämättä parempaa ääntä löytyy paremmistakin leffoista.
Mulla on näkemättä se leffa, missä katosta tulisi 80 hertsiä 105 desibelillä. Katselen kyllä alle referenssitason, mutta olen kuunnellut kattoa sen verran paljon erikseen, että tiedän ettei Genet kompressoi tolkullisilla kuunteluvoimakkuuksilla. Asiaa toki auttaa huoneen nurkkien läheisyys, Audysseyllä kalibroituna bassopäähän jää pelivaraa. Lähinnä leffoissa kaipaisi rohkeampaakin katon käyttöä, suurin osa miksaajista ei sijoita kattoon mitään kovin raskasta varmaan myös olettaen kattokaiuttimien olevan kotioloissa kevyempää tekoa, mutta vastaavasti leffateattereissakin katossa voi olla varsin kevyttä kalustoa surroundeihinkin verrattuna. Myös katon kuulumista erikseen tunnutaan välttelevän, yleensä koko kalusto pauhaa katon soidessa kovempaa, joten katon ohuempi soundi on myös miksausta selkeyttävä tekijä. Toki kaluston ylimitoittaminen tuo mielenrauhaa ja varmaan itsekin joskus päivitän jos kaluston rajat alkavat miksaajien intoutuessa tulla vastaan, mutta tällä hetkellä viidentoista Atmos-leffan kokemuksella en pidä tätä kovin todennäköisenä.
https://www.gigantti.fi/product/elo...dence-day-uusi-uhka-4k-uhd?scid=EXT_SNM_HINTA Tuossa on tehostetta kerrakseen
The Legend of Tarzan Katson tällä hetkellä kaiken missä lukee Atmos eivätkä odotukset siten ole sisällön suhteen aina kovin korkealla, mutta tämä ei ollut yhtään niin huono kuin odotin. Käsikirjoitusta ja CGI:tä olisi voinut vielä tuunata, tuntuu että aika tai raha loppuivat kesken tasapainoisen kokonaisuuden aikaansaamiseksi, mutta pääasiassa leffa soljuu ihan siedettävästi eteenpäin ja näyttää ja kuulostaa oikeinkin hyvältä. Atmos-leffana tässä on järkeä. Viidakossa ollaan paljon ja viidakko on luontevasti kolmiulotteinen äänellinen ympäristö. Tässä leffassa on myös ensimmäinen kuulemani Atmos-sade, toimii kolmiulotteisena kuten kuvitella saattaa. Kattoon on uskallettu laittaa muutakin kuin itsestäänselvästi ylhäältä kuuluvia asioita ja se avartaa äänikuvaa toimivasti. Musiikkikin on miksattu leffan tyyliin sopivan suureellisesti, vaikka onkin musiikkina varsin geneeristä. Hyvään suuntaan ollaan menossa Atmoksen mahdollisuuksien hyödyntämisessä.
Okei. HD:ssä ei taida olla enkä ole vielä siirtynyt 4K-aikaan. Harmi, ei kieltämättä mikään ihme että ton leffan katossa jytisee.
Ilmeisesti Atmoksen käyttö HD-levyillä on leffastudiokohtaista eikä toivottavasti mihinkään katoamassa, mutta on tämäkin yksi syy päivittää soitin ja tv Ultra HD -yhteensopiviin. Onneksi vahvistin tukee jo valmiiksi.
Pari merkittävää miksaamoa siirtyi Atmokseen eli Abbey Road ja Mosfilm. Mosfilm tarkoittaa käytännössä sitä että Venäjä on valinnut sen normikseen. Näyttää siltä että kun Atmos miksaamoja on kohta yli 300 maailmassa niin DTS-X ja Auron voi laskea yhteensä kymmenissä. https://www.abbeyroad.com/news/take-a-tour-of-our-new-mix-stage-2187 Etupäähän Abbeyllä ovat valinneet 5 kpl Dynaudio M3F: https://www.proaudiodesign.com/products/dynaudio-munro-m3f-stereo-system
Unbroken Tässä on aineksia oikeinkin hienoksi tyylilajinsa edustajaksi, mutta valitettavasti potentiaali ei täysin toteudu, sen enempää hyvinvointi kuin riittoisa pahoinvointikaan eivät oikein tunnu miltään, mutta paljon tässä on hyvää. Kiinnostavammalta Jolie vaikuttaa ohjaajana kuin näyttelijänä. Atmoksen kannalta parhaat kohtaukset ovat alkupuolella ja ne ovat oikein maukkaita, mutta sitten loppu leffa on täynnä pitkiä kohtauksia äänen kannalta köyhissä ympäristöissä. Alkupuolelta löytyy kuitenkin oikein käypäinen katalogi lentokoneita sisältä ambiensseineen ja ulkoa komeine ylilentoineen sekä luonnon ääniä kuten sadetta, tuulta, myrskyä ja lyhyitä mutta toimivia pätkiä veden alla. Ihan suositeltava pätkä Atmoksen ja Hollywood-tyylisten sotaleffojen ystäville.
Nyt on Atmos kone kotiutunut. Ehkä tänä viikonloppuna sen saa jo pois paketista. Nyt sitten jyrsin laulamaan tallissa niin jossain vaiheessa on ne kattokaiuttimetkin olemassa Ensin pitäää kuitenkin nakerrella pääkanaviin pientä aktiivista korjausta jotta 20Hz tulisi vaimentumatta. En ehkä olisi konetta nyt ostanutkaan jos olisi tajunnut aiemmin että BD levyille ei kai sitten edes ole tulossa atmosta. 4K siirtymiselle en näe mitään tarvetta ennen kuin nykyinen töllö leviää. Sitäpaitsi 4k levyjen hinnat on järjettömiä.
Mitä tarkoitat ? Onhan noita vaikka kuinka paljon. https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/dolby-atmos-julkaisut-meillä-ja-muualla.93139/
No kappas. ymmärsin joistain aikaisemmsita postauksista että ne lähinnä olisi 4k levyissä. Hyvä näin. Eipä silti ei tuossa listassa ollut yhtään minkä omaan hyllyyn hankkisin. Mahtaakohan atmos raidat rippautua MakeMKV:llä ja toistua jollain mediasoittimella? Entä vaatiikos atmos ylipäänsä jotain erikoista bd-soittimelta?