Ilmaiset postikulut tarkoittavat tällä kertaa, että laittoivat 40 euron kissanraksut UPS:llä Suomeen. Toimitusketju on alkanut Prahasta ja UPS on tullut Saksan kohdalla kuvioihin. Paha vaan, että tilaan työpaikan PL-osoitteeseen ja taas lähetti sai tovin ihmetellä mihin kuskaa paketin.
Työpaikan PL-osoitteeseen? WTH??! Ymmärrän hyvin itse työpaikalle tilaamisen, koska usein käy tuo kuriiriylläri ja tällöin paketin kuittaa joku vaikka ei juuri itse paikalla olisikaan. Toinen vaihtoehto tietty kotiosoite, johon kuriiri ei usein saa toimitettua, jos töissä / tms. Mutta mikä logiikka on tilata PL-osoitteeseen?? Ennustan, että vuoden loppuun mennessä Saksan Amazon on luopunut ilmaisista toimituksista Suomeen ja syynä on "lavallisen kissanhiekkaa" tai "50 litraa pesuainetta" tilaavat, jotka eivät huolehdi edes toimituksen perillesaamisesta. Sitten me muut saadaan tapella aspan kanssa, kun "ei voida toimittaa Suomeen, kun ei voida olla varma toimituksesta" (- kyllä, olen katkera että menetin hyvän päivätarjouksen tämän takia - sittemmin toimittavat taas ko. tuotteen Suomeen, ainakin toistaiseksi). Eihän se ilmaista ole kuriirilla kuljettaa tavaraa edestakaisin Euroopan halki.
Kai joissakin firmoissa tilataan kaikki siihen PL-osoitteeseen, joka siis on firman posti- ja täten toimitusosoite. Kuriiriin tehtäviin kuuluu sitten soittaa paketissa olevaan vastaanottajan numeroon, jos asia tuottaa ongelmia. Tuskinpa UPS edes huutelee Amazonin suuntaan, että olipa taas vaikeeta Matti Meikäläisen kissanhiekkojen kanssa.
Kuriirifirmat onkin toisaalta tässä se suurin ongelma. Useinhan juuri esim. kuskeilla ei ole edes puhelimia ja usein vielä lähettäjät merkkaa osoitetiedot ihan miten sattuu. Esim. puhnro jätetään kokonaan pois. Eli ei käy kateeksi kuriireitakaan. Pitääkin ehkä testata tilata työpaikan pl-osoitteeseen ja katsoa miten käy. Tähän asti olen käyttänyt vain katuosoitetta.
Luurittomuus on kuriirifirman ongelma. Luulisi kuljettajilla tosin sellainen olevan, miten hän ja firma muuten saavat toisensa kiinni, jos tulee ongelmatilanne. No henk.koht. puhelimella, mutta liikkuvassa duunissa luulisi työnkin puolesta puhelimen tarjottavan. Sitäkin kuulee, että jos rappukäytävä on lukossa niin ei edes välttämättä viitsitä ovipuhelimella soittaa asiakkaalle vaan merkitään vaan, että toimitusta yritetty, mutta ei onnistunut. Puhelinnumeron poisjättäminen on myyjän vastuulla. Joko verkkokaupan ohjelmointi sallii sen tai sitten osoite/toimitustarrojen tulostin jättää sen tulostamatta. Se on toki totta, että osa on laiskoja pitämään tietojaan ajan tasalla.
Edes tuo alkuperäinen paketti ei kelpaa Postille - liian pienet sivut! Amazon suosittelee yli 40 e arvoisille tuotteille seurantaa eli maksikirjeenä ei sen kanssa riitä edes se 25 euroa
WTH? Olisin tilannut kissanraksut työpaikan katuosoitteen, jos olisin tiennyt Amazonin käyttävän lähettiä. Työnantajan toimitusosoite on postilokero, mutta kuriiri ei voi tietenkään sitä käyttää. Viimeiset 6-7 samaa tavaraa sisältävää pakettia on tullut postitse. Tilaan kaiken mikä ei mahdu luukusta työnantajan PL-osoitteeseen. Vaksi kuittaa ja kiikuttaa työhuoneeseen eikä tarvitse hakea "lähipostista" 5 kilsan päästä. Voi tulla 10 kilsan lenkki parin leffan takia eikä se ilahduta autotonta - talvikeleillä sellainen suorastaan kyrpii. Siis laajempi kokonaisuus eikä liity tähän tapaukseen. Ilmaiset toimitukset eivät kestä pitkään, jos Amazon käyttää lähettiä 40 euron kissanruokien kuljetukseen. Viaton minä olen siihen.
Viitaten tuohon huoleen siitä, että tilataan isokokoisia, painavia tuotteita suht. pieneen hintaan, niin meidän talouteen ostetaan kissan raksut Zooplussasta, jossa etuna suomenkielisten sivujen (ja asiakaspalvelun), kattavan valikoiman, ilmaisen toimituksen, tukkutarjousten, uskollisuuspisteiden, mahd. kaupanpäällisten (jolla voi saada ilmaiseksi esim. leluja ja herkkunappeja) ja Bonusway-tuen lisäksi on kansainvälistäkin vertailua kestävät, alhaiset hinnat. Jos nyt vertaan meidän talouteen ostettua Applawsin 7.5kg:n kanaraksusäkkiä, niin Zooplussan hinta on vajaa kaksi euroa kalliimpi, kuin Amazonin (jossa hinta nousee ALV-eron takia vielä checkoutissa). Zooplussasta paketit tulevat DHL:n kautta kotiovelle saakka. Että voi niitä sieltäkin tilata, awink awink.
Tuli tuolta saksan amazonilta vaihteeksi tehtyä tilaus. Ilmaisilla toimituskuluilla... mutta tällä kertaa lähetyksen toimittaakin aiemmista kerroista poiketen UPS i-parcel. Onko tietoa kuka toimituksen hoitaa täällä Suomessa? Seuranta ei toimi UPS:n sivulla, vaan i-parcelin sivulla, www.i-parcel.com ja ainakin netistä löytyy paljon valitusta kyseisen firman toiminnasta...
Omien ja io-techin jäsenten kokemusten perusteella: "Postin toimesta ja maksikirjeenä kai ne on lähetetty, eli käytännössä joutuu sen hakemaan postista itse. Nykyään postinkantajat ei taida edes pahemmin yrittää, että mahtuuko kirje luukusta vaan jos on vähänkään isompi, niin jättävät pois kyydistä suoraan." Seurantakin on mitä on eli päivittyy vähän miten sattuu. Ja paketti tulee kun tulee, tosin itselleni on aina lopulta tullut...
Tilaan kuukausittain useamman kerran Saksan Amazonista ja tosiaan siinä missä ennen tuli Royal Maililla postiin tai DHL:n kautta kotiovelle, niin nyt jotkut paketit tulevat i-parcelin kautta. Seuranta ei tosiaan toimi, varsinkaan Suomen päässä, ja tilauksesta Postin noutolapun saapumiseen kestää muita toimitustapoja kauemmin (yleensä se pari viikkoa tai hieman enemmän). Mitään ongelmia ei kuitenkaan ole koskaan ollut ja ainakin itse pidän Amazonia helposti parhaimpana verkkokauppana (en tiedä sitten onko asiakaspalvelu sidoksissa ostomääriin, mutta siinä missä joskus saa lukea, että asiakkaat ovat saaneet tapella Amazonin kanssa, jos tilauksessa on ollut joku vika, mutta minulle on aina oltu moisessa tilanteessa jopa liiallisen reiluja).
No tänään tuli se amazonin i-parcel paketti, oli tipahtanut postiluukusta sillä aikaa kun olin kaupassa. Seuranta näyttäisi toimineen siihen asti kun lähetys saapui Suomeen, sen jälkeen ei mitään tietoa. Suomeen se oli saapunut perjantaina ja nyt siis keskiviikkona vasta perille toimitus eikä sen kai tullissakaan olisi pitänyt käydä... 15.7. tehty tilaus, 2.8. perillä. Tosiaan Saksan Amazonilta tilasin, Englannista näyttäisi lähteneen matkaan ja kuoressa on palautusosoite sekä Italiaan Amazonille että Hollantiin johonkin muuhun firmaan (eri lapuissa). Mihin lie posti olisi sen lähettänyt jos ei olisi osanneet perille tuoda...
Aina pahveissa painaumia tai kotelot rikki. Todella asiakasta epäkunnioittavaa toimintaa lähettää esim. digibookeja ohuessa pahvikäärössä.
Itsellä on ollut tämä ongelma Amazonin (kaikkien niiden kanssa joita olen käyttänyt, eli USA/UK/FR/ES/DE) kanssa niin pitkään kun olen sieltä tilaillut, eli 2008. Melkein joka tilaus, jossa on joku digipack/digibook/pahviboksi/slipcover yms. tulee paskana perille ja sitten saa korvaavia tilauksia yleensä pyydellä parit kappaleet vähintään, ennen kuin tulee hyväksyttävässä kunnossa perille. Joskus tuokaan ei riitä (antavat vain kahdesti per tilaus korvaavan tuotteen), vaan tavara pitää tilata uudestaan ja sitten sama rumba jatkuu. Kyllä, olen tarkka, mutta helvettiäkös myyvät noita jos eivät osaa käsitellä/pakata niitä asianmukaisesti. Kun ostan uutena tuotteen, niin ostan sen uutena, eli priimakuntoisena, eikä esinaarmutettuna ja -murjottuna. Paskana perille tulevalla tuotteella ei ole itselleni mitään keräilyarvoa, eikä kyllä jälleenmyyntiarvoakaan jos noita haluaa joskus myydä eteenpäin. Parhaimmillaan leffaboksi/slipcover-leffa on ollut hyväksyttävässä kunnossa (ei näkyviä painaumia, repeämiä, lommoja jne.) vasta seitsemännellä tai kahdeksannella kerralla. Ihan tarkkaa määrää en taida muistaa, mutta 7-8 kertaa se taisi olla ennen kuin tärppäsi. Tuotteina olivat Star Trek: The Animated Series Blu-ray (jossa on slipcover) ja Clint Eastwood - The Blu-ray Collection (Universalin valkoinen pahvinen boksi). Eri tilauksia, mutta molempiin tuotteisiin meni tosiaan tuo 7-8 kertaa ennen kuin saapui hyvässä kunnossa. Sitten Amazonin kanssa on monesti tunne kuin löisi päätä seinään, kun korvaava tuote ja vielä toinenkin korvaava tuote tulevat yleensä tismalleen yhtä huonosti pakattuina, vaikka siellä kovasti pahoitellaan ja vakuutellaan, että "varmasti tulee pehmustettuna jykevässä paketissa, tämä on todella harvinainen poikkeustapaus jota ei yleensä tapahdu" jne.
Itse en jaksaisi moista rumbaa kertaakaan ja olisin kyllä valmis maksamaan sitten enemmän jos joku taho ehyenä perille toimittaa. Tosin vähän kyllä ihmetyttää että asiakkaaltakaan tuommoista monta kertaa sietävät. Aika kivasti kun lähtee hupenemaan mahdolliset myyntivoitot jos pitää noin monta korvaavaa pakettia lähettää. Oletettavasti olet kuitenkin joutunut hylkäämäsi paketit toimittamaan takaisin?
Yleensä olen joutunut palauttamaan, paitsi jotain halvempia tuotteita (10-15£). Ikäväähän tuo on asiakkaankin (eli minun) puolesta, mutta kuten sanoin, niin oletan että uutena ostetut tuotteet ovat oikeasti uutta vastaavassa kunnossa. Esim. Suomessa Cdon paketoi lähes aina BD/DVD-boksit todella hyvin ja pehmustettuina järeään laatikkoon ja lähes aina nuo ovatkin saapuneet hyvässä kunnossa perille. Amazon on yleensä lätkäissyt kalliitkin boksit (kallein taitaa olla 180€ posteineen) ilman mitään suojausta huteraan ja liian isoon laatikkoon ja tuote on sitten tullut sen mukaisessa kunnossa perille. On siellä pari kertaa ollut poikkeustapauksia. Itsekin mieluusti maksaisin enemmän postikuluista vaikkapa Amazoniin, jotta paketoisivat paremmin, mutta eipä tuolla ole sellaista vaihtoehtoa. Ainut vaihtoehto kalliimmalle lähetykselle on Expedited Delivery, joka ei vaikuta pakkaamismateriaaleihin mitenkään, vaan lähetysnopeuteen. Olisi ihan kiva jos olisi joku muutaman euron kalliimpi deluxe packaging vaihtoehtona, jossa käytettäisiin aina kuplamuovia tai ilmatyynyjä.
Ei taida tuntua missään maailman suurimman verkkokaupan(?) kirstussa, vaikka muutama tuhat asiakasta palauttaisi 30-50 euron levyjä tusinan kertaa. Itse olen jonkun verran sietänyt jälkiä koteloissa. Harvemmin saa esim. ihan minttiä digibookia Suomestakaan verkkokaupoista. Toki rajansa kaikella.
Alkaa kyllä vituttaa, kun kaikki tulee rikkinäisenä perille ja vieläpä hitaasti. Nytkin viiden levyn paksusta muovikotelosta molemmat kannet halki - ja eihän tällaiseen toki saa varaosia mistään..
Onko kokemusta miten Amazon pakkaa kiintolevyn? Siis tuollaisen 3,5" perinteisen irrallisen levyn. Itse olen sieltä tilannut vain SSD-levyjä..