Spoiler Omasta mielestäni elokuvasta ei olisi jäänyt juuri mitään jäljelle, jos nuo kaksi elementtiä oltaisiin jätetty pois. Virtuaalityttöystävä nimenomaan toi syvyyttä tarinaan ihmisyyden ja "sielun" tematiikan suhteen. Tekoälyn oikeudet liittyvät mielestäni kiinteästi jatkumoon ihminen->replikantti->replikantin synnyttämä replikantti->virtuaali-ihminen. Harrison Fordin mukanaolo sen sijaan oli täysin välttämätöntä business-mielessä (tuskin leffaa oltaisiin edes tehty ilman Fordia), ja fordille kirjoitettu osa oli monin verroin järkevämpi/tärkeämpi tarinan kannalta, kuin esim. uusimmassa Star Wars -elokuvassa. Itse olisin typistänyt jostain muusta maks 15min. ja se muu olisi voinut olla esim. Goslinin ja sen naisreplikantin välinen mittelö, jota mielestäni korostettiin tarpeettoman paljon. Myös ihan se konkreettinen lopputaistelu oli turhan pitkä ja muutenkin lähes turha tällaisessa eepoksessa. Mielestäni olisi riittänyt, että Gosling olisi pelastanut Fordin ja saanut samalla kuolettavan puukotuksen siltä akalta, jonka olisi siinä sitten terminoinut vaikka pyssyllä; turhat päähänpotkuskabat eivät tuoneet elokuvaan varsinaista lisäarvoa.
Olipahan leffa. Paras elokuva moneen vuoteen. Ymmärrän tosin, jos joku koki elokuvan pitkäksi, mutta itse pidin todella paljon tuosta fiilistelystä, jota leffassa oli. Joku sanoi, että Harrison Ford on turha. Totta kai hänen piti leffassa olla mukana ihan bisnessyistä, mutta mielestäni hänet oli saatu elokuvaan mukaan saumattomasti ja yhdistää nämä kaksi leffaa todella hyvin. Kerrankin Ford voi olla tyytyväinen jatko-osasta, jossa hän on ja joka ei ole roskaa. Juoni oli muutenkin mukavan yllätyksellinen ja olen kyllä mielissäni siitä, että Villeneuve saatiin ohjaajaksi. Nostan hänet ehdottomaksi ykköseksi scifi-leffojen ohjaajana. Eihän hänellä toki montaa scifi-leffaa harteillaan ole, mutta ne mitä ovat ovatkin sitten ihan ehdotonta kärkeä. Onneksi Ridley Scott päätti lähteä ohjaamaan alieneita ja jätti tämän elokuva oikealle ohjaajalle. Scottin käsissä elokuva olisi perinteinen kahden tunnin rymistely, jossa vain toistetaan ekan leffan asioita ja joka toisella minuutilla viitataan johonkin ekan leffan juttuun. Ihan kuten 99% jatko-osista ja remakeista tekee. Totta kai hienolla kässärilläkin on vaikutuksensa, mutta voi elämä, kun Villeneuve olisi tehnyt muitakin viime vuosien jatko-osia. Hänen rinnallaa jotkut Abramsit ovat ihan aloittelijoita. Spoiler TietokoneRachael oli onneksi paljon paremmin toteutettu kuin SW:n tietokonehahmot. Pieni pelko oli persiissä, kun näin Rachaelin kävelevän varjoista, että onko tässä taas yksi ilmeetön kuminaama. Kyllähän hahmon tietokoneella luoduksi tunnisti, mutta olihan se miljoona kertaa hienompi kuin SW:ssä. IMBD:n mukaan Villeneuve oli SW:n huonon palautteen vuoksi käyttänyt tuohon todella paljon aikaa ja resursseja ja se kyllä näkyy. Elokuva on mahtava visuaalisesti sekä äänimaailmalta. CGI:tä tunnuttiin käytettävän vain paikoissa, jossa se oli pakollista. Muuten käytettiin oikeita lavasteita, mistä iso plussa. Pieni harmitus tulee siitä, että Vangeliksen alkuperäistä musiikkia ei hyödynnetty tarpeeksi. Elokuvassa on toki kohtauksia, joissa melodia on ekasta leffasta tuttua tai samoilla sävelillä leikitellään. Mutta enimmäkseen musiikki oli sitä matalaa murinaa, jota muistaakseni jossain muussakin leffassa oli (Arrival?, Life? (ei tosin Villeneuven leffa), noh ei väliä). Se kyllä sopi elokuvaan, mutta pieni kaipuu jäi hieman melodisempaan musiikkiin. Onhan tuo herra Vangelis vielä elossa, joten miksi ei ollut tässä mukana? Odotin myös, että olisiko lopputeksteissä tullut sama Vangeliksen musiikki kuin ekassa, mikä olisi ollut kova veto. Viisi tähteä viidestä ehdottomasti! Katselin 2d-version ja pohdin tässä, että jos 3d:nä tuon kävisin vielä katsomassa. Tämä on muuten semmoinen leffa ääniltään, että onpas kiva, kun kotona on Klipschin 15-tuumainen. Voi olla tosin, että naapurit ei tykkää sitten, kun tätä kotona katselee.
Ihan positiivinen yllätys tyylillään ja fiilikseltään, verrattuna viimeaikojen elokuviin. Verrattuna alien covenanttiin tämä oli mestariteos
Minä en ymmärtänyt lopputappelua, mistä tuli matsin voittajalle riittävä vääntö/etu kun oli muuten niin alleviivatusti alakynnessä? Muuten mainio elokuva vaikka yllämainitun lisäksi muutama muukin detalji tai hahmojen logiikka jossain kohdissa jäi vähän epäselväksi.
Aluksi (taas kerran) varoituksen sana: tätä elokuvaa ei kannata käydä katsomassa Helsingin Kinopalatsi 9:ssä. Salin oikeassa seinässä ylhäällä on jokin irrallinen elementti, joka rämisee varsin häiritsevästi musiikin matalien taajuuksien mukana koko elokuvan ajan. (Äänenvoimakkuuden taso sinänsä oli esityksessä sopivan luja, mutta Finnkinon sali ei ole tilanteen tasalla.) Elokuvan pyörittyä nelisen minuuttia teki jo mieli lähteä salista ulos, mutta aikataulujen takia tämä oli ainut esitys johon järkevästi ehti. Blade Runner 2049 on ehdottomasti jatko-osien parhaimmistoa ja vuoden parhaita elokuvia. Vanhaan viitataan (monikielistä dialogia) mutta eteenpäin mennään. Juoni muistuttaa film noir -tarinoita: etsitään tiettyä henkilöä. Spoiler Dramaturgisesti taitavaa on se, että kyseinen henkilö, tytär ja muistosuunnittelija, tavataan jo alkupuolella mutta hänen henkilöytensä tajutaan vasta lopussa. Tarinan vertauskohdaksi ainakin itselleni tuli mieleen myös Pinocchio: keinotekoinen poika, joka haluaisi muuttua oikeaksi. Tässä tapauksessa loppuratkaisu on traaginen, ja katsoja saa pettyä K:n kanssa, vaikka olikin ounastellut, että muunlainen ratkaisu olisi liian hyvää ollakseen totta. Lavasteet, roolitus, toiminta ja äänimaailma sekä juonen suuret käänteet ovat onnistuneita, joskin Jared Leton hahmo Niander Wallace jää hiukan etäiseksi. Kuten todettua, kävin 2D-salissa mutta kotikäyttöön pitää hankkia 3D-versio. 4½/5 Jos piditte elokuvasta Vangitut, saatatte pitää myös tästä.
Visuaalisesti sinänsä laadukas ja hienoja maisemia. Mutta. Elokuva oli liian pitkä ja oli liikaa hidasta kävelyä. Gosling oli yhden ilmeen näyttelijä koko elokuvan ja sitä tulikin sitten iso annos. Tarinasta,näyttelemisestä ja ympäristöstä puuttui dynamiikkaa ja uskallusta. Tämä tuntui tälläiseltä varman päälle tehdyltä elokuvalta, elokuvalta jolle saadaan hyvät arviot ja jota ei kritisoida. Kyllä tämän kerran katsoi mielellään ja ihan hyvä. Mutta raskaalta tuntuu ajatus uudelleen katsomisesta.
Charlize! Kyllä kritisoida voi, ja pitääkin kritisoida. En odottanut tältä mitään, mutta mahalaskuhan tämä oli. + Rachel CGI + Ahdistava tunnelma oli läsnä koko ajan - Liian pitkä. Moni kohtaus ei palvellut tarinaa taikka oli tökerösti kirjoittettu - Teennäinen - Käsikirjoitus liian simppeli - Dialogi välillä aivan perseestä - Leikkaus oli unohdettu kokonaan. Elokuvasta olisi voinut poistaa about 60% - Hanz Zimmer. Huonoin soundtrack vuosiin. - Virtuaalinainen. Myös tämän olisi voinut jättää leikkauspöydälle 2/5
Kummallisen voimakas kitkerä maku jäi suuhun tästä elokuvasta. Ehkä ennen kaikkea Harrison Fordin takia, jonka uudempaa hahmoa ei pystynyt yhdistämään ensimmäiseen Blade Runneriin. Tämäkö mies olisi muka joskus metsästänyt replikantteja? Ford esitti äreää vanhaa miestä, joka toi epämiellyttävällä tavalla mieleen Sylvester Stallonen ja Arnold Schwarzeneggerin nykyroolit. Muutenkin tarjoilun bukee Jared Letoineen ja nykyaikaisine voimakkaine naishahmoineen oli voimakkaasti ennemminkin kitkerä kuin maittava.
2d versio tuli vihdoin katsottua. Teatterista poistuessa tuli fiilis että ihan äkkiä tätä ei uudestaan tule katsottua, mutta pari päivää sulateltua mieli muuttui. Teatteriin voisi mennä vaikka heti uudestaan. Mitään moitittavaa en leffasta keksi. Hidastempoisuus sopi elokuvaan loistavasti ja mittaa olisi voinut olla vaikka tunnin enemmän. 4,5/5
Kävin katsomassa leffan vielä toisen kerran. Hyvin kesti toisen katsomiskerran. Sen verran toinen kerta vaikutti, että pudotan arvosanan 4,5/5:een. Kohtaukset, joissa on Jared Leto, ovat aika tylsistyttäviä, kun leffa on muutenkin niin pitkä. Musiikissa olevat täysillä pauhaavat (ja jatkuvasti toistuvat) syntetisaattorijyrinät alkoivat ärsyttää. Näiden takia lähti puoli pistettä pois. Sen sijaan edelleen ällistytti, että miten hienosti jotkin kohtaukset on toteutettu.
Ensimmäinen elokuva on listoillani parhaiden SF-leffojen joukossa joten tähän lähdin kovin odotuksin. Ja hyvin tyytyväisenä seurasin koko elokuvan. Intensiivinen tunnelma, vaikka juonen kuljetus olikin verkkaista, piti mukanaan koko ajan, enkä halunnut missata hetkeäkään. Vaimoni totesi, että yritystä oli ehkä hieman liikaa, mikä teki elokuvasta lievästi heikomman kuin alkuperäisestä, ja yhdyn tähän arvioon täysin. Kuitenkin parasta mitä viime vuosina on nähty. 5/5
Tuli käytyä katsomassa, ja täytyy sanoa, että paras elokuva miesmuistiin mitä olen katsonut. Luotu scifimaailma on upea, musiikit/tunnelma toimii, ja näytelmä hakee vertaistaan. Pitkä miinus venytetystä kestosta, joka olisi voinut olla maltillisempi - etenkin hitaasti etenevän tahdituksen takia. ****
Olikohan odotukset liian kovat teidän 5/5-hehkutusten jälkeen, mutta jotenkin jäi vajaaksi. Ihan ok-komeaa visuaalisesti (ei ap. tasolla kuitenkaan), maalailevaa, mutta samalla tunteita koskettamatonta ja pituudessaan ja junnaavassa rytmissään pitkäpiimäistä. Marlanin varoitusta ennakkoon lukematta Kinopalatsi 9:n takaoikealla rämisi jotain, mutta oikeastaan sekään ei ollut äänissä varsinainen ongelma. Suurempi ongelma oli mielestäni äänien kovuus salissa, etenkin Zimmerin puuduttava syntsajyräys (samalla about 100 dB paineella minuuttitolkulla) alkoi välillä (esim. pitkitetyn lopputappelun aikana) suorastaan ottamaan pannuun. Ehkä Snäckby oli käynyt säätämässä äänet referenssitasolle kalibroidulla jenkkimikrofonillaan, mutta liika on vain liikaa tällaisessa leffassa, jossa dynamiikka on noin tympeää (joko hiljaisuutta tai musa huutaa dynamiikan yläpäässä jatkuvasti). Myös sävellykset oli valovuoden Vangeliksen ap. scorea perässä. Ihan perusvarmaa settiä, mutta tämän olisi todennäköisesti voinut katsoa 1,5 nopeudella menettämättä mitään. Ja minä en normaalisti valita edes Tarkovskia verkkaiseksi. Ehkä tämän ongelma olikin siinä, ettei leffa laittanut juurikaan ajattelemaan, se vain rullasi eteenpäin tarjoamatta juuri mitään aivonystyröille. Kuten joku muukin arvioi, niin uusintakatselu tuntuisi jo ajatustasolla aika työläälle tämän ensikokemuksen jälkeen. Kososen repliikki oli hyvää suomalaisen leffan perustasoa, jossa ei voi sanoa yhtään repliikkiä lisäämättä kirosanaa siihen. Koska kuitenkin ihan vakaa suoritus, niin annetaan (vähän yläkanttiin) IMDb-arvosanana 8/10 eli ****/*****
Meitä oli 3 katsomassa, 2 piti leffaa tylsänä, minua nukutti leffan yksitoikkoisuus ja kolmas piti leffasta. Kova meteli ei edes estänyt minua nukahtelemasta silloin tällöin, ehkä penkki oli niin mukava. Sitten kun nojasin päätäni penkkiin, niin ei leuka vaipunut rintaa vasten. Tyypillinen Holywood rymistelyleffa. Hyvät äänitehosteet, ei muuta. Se ei vain riitä. **/*****
BLADE RUNNER 2049 ON FLOPPAAMASSA KATASTROFAALISESTI – JÄTTITAPPIOT SAATTAVAT VIEDÄ TUOTANTOYHTIÖN KONKURSSIIN
Onko missään ollut varteenotettavaa analyysia siitä, miksi leffa ei vedä porukkaa teattereihin? Arviot ovat pääsääntöisesti olleet positiivisia, vaikka toki jonkun täytyy itkeäkin hitaudesta ja tylsyydestä, vaikka sitä kamaahan se eka osakin tarjosi.
Tätä olen hieman itsekin pohtinut. Syitä on varmasti monia, mutta luulen, että yksi iso syy on se, että tämä on jatko-osa vanhalle leffalle, joka ei ehkä ole koskaan suurta yleisöä kiinnostanut. Alkuperäinen leffakaan ei ollut mikään menestys alkujaan ja on vuosien saatossa kasvanut maineeltaan paremmaksi kuin ehkä jopa edes todellisuudessa onkaan. Ja sekin vain tietyissä piireissä. Sen lisäksi elokuva on melko pitkä ja scifiä, jotka ainakin omassa tuttavapiirissäni karsivat katsojia pois. Ikävä juttu sinänsä, mutta toisaalta, jos tämä olisi menestynyt, niin pahimmassa tapauksessa olisimme saaneet paljon turhia jatko-osia. Tietenkin rahallinen voitto olisi ollut parempi kuin tappio, mutta jollain tavalla tuo oli aika monella tiedossa, että mitään miljardeja leffalla ei tehdä. Pitää tietenkin toivoa, että myynti olisi parempaa muiden medioiden kautta, mikä jopa voisi ollakin mahdollista, koska pitkä leffa on helpompi katsella kotona.
Uutinen on sinänsä ihan hyvä ei nimittäin varmaan leffaa häpäistä paskoilla jatko osilla niin kuin esim alien on häpäisty pahasti. Samoin kuin tällaiset taiteelliset suuren bubjetin leffat tulevat jatkossakin pysymään harvinaisena herkkuna ihkä vieläkin harvinaisempana. Ei mene sitten itselläkään niin paljon massia leffojen ostoon. Itse ajattelin katsoa leffan vasta dvd lltä kotona se on jotenkin kivempaa kun on oma yksityinen tila käytettävissä kun nuo leffaliputkin on nykyään niin kalliita. Tietenkin ajattelin jo etukäteenkin että kun en mene leffaan niin pienennän mahdollisuuksia paskoille jatko osille.
Minua harmittaa minkälaisen signaalin tälläinen antaa elokuvayhtiöille ja tuottajille. Jatkossa nähdään vielä enemmän supersankarielokuvia ja franchice-elokuvia ym. ja erikoisimmille leffoille annetaan pieniä budjetteja jos edes päätyvät teko-vaiheeseen. Ok, periaatteessa Blade Runner on jatkoa ja franchice-elokuva tämän uusimman myötä, mutta alkuperäinen on kuitenkin yli 30-v vanha ja tämä toimii itsenäisenä teoksena myös.