Lopetin pähkäilyn ja painoin nappia XTZ-Deutschlandissa. Mattamusta 12.17 lähti tulemaan. Olin aika pitkään funtsinut SVS SB-2000:n, Klipsch R-112SW:n ja osin myös Elac S12EQ:n ja Arendal Sub 1:n välillä. Lopulta pelin ratkaisi XTZ:n eduksi sopivin hinnan, laadun, metelin määrän, koon ja ulkonäön suhde. Samaan syssyyn tilasin XTZ:n Microphone Pro Kitin jossa tulee laadukas mikki, USB-äänikortti ja pitkät XLR-XLR ja XLR-RCA piuhat kytkentöihin. Sivuilta voi myös ladata kalibrointitiefoston REW:lle. Hinta €130 ei ole paha mielestäni tuosta paketista. Joidenkin foorumien mukaan paketissa on myös pieni tripodi mutta valmistajan sivuilla tästä ei ole mainintaa. Olen aiemmin mittaillut käyttäen Radioshackin SPL-mittaria mikkinä joka toimii sinänsä riittävän hyvin tarpeisiini, mutta laptopin äänikortti on aika surkea jonka tämä paketti onneksi ohittaa.
Monolith 10 / 12 / 15 -tuumaisia pukkaa http://www.avsforum.com/monoprice-thx-certified-monolith-subwoofers-at-cedia-2017/ MSRP: $500 10"; $800 12", $1,300 15" Monolith 15″ triple-ported THX Ultra subwoofer. This one will cost you $1300 but offers impressive specs. The driver gets a 216-ounce magnet and has a one-way Xmax of 25mm and 90mm Xmech. This is a 1000-watt sub that weighs 128.5 pounds (~58kg) and measures 26.8″ x 17.7″ x 27.6″. Response specs are impressive, in sealed mode it offers 15 Hz to 200 Hz response, with 2 ports it does 14 Hz to 200 Hz, and with 3 ports it offers more output with a response of 16 Hz to 200 Hz—all specs are -6dB. THX's 'Ultra' certification is roughly analogous to our Bassaholic 'Extreme' Room Rating. However, THX's very strict distortion limits only certify an 'Ultra' subwoofer for a 3,000 cubic foot room, whereas our Bassaholics room rating system, which is based on the CEA-2010 subwoofer performance standard, is more lenient regarding distortion limits, and so we qualify a similarly performing subwoofer for a 5,000 cubic foot room. Toivossa on aina hyvä elää, mutta sais kyllä tulla suomen markkinoille... Panis kampoihin aika monelle nykyvitkuttimelle.
Lopputuloson mielestäni sitä mitä odotinkin. Kotelon ja grillin maalasin valkoisella rubber comp maalilla. Täytyy sanoa, että olen yllättynyt millaista jälkeä sillä saa aikaan. Ja pisteenä i:n päälle, jos myöhemmin alkaa harmittaa, niin saa revittyä pois ilman vaurioita. Kokemusta myös kyseisestä maalista yksien talvivanteiden maalauksesta. Kivasti jätti maali alkuperäisen puusyyn näkyviin, niin ei edes tajua itsemaalatuksi. Aiemmin olen maalaillut ruiskun ja automaalien kanssa, mutta tämä oli huomattavasti pienempi vaivasta.
XTZ 12.17 saapui viikolla ja tänään sain kytkettyä. Päätyi ainakin nyt samaan paikkaan edellisen XLS-200:n kanssa ja aika isoltahan se siinä näyttää. Rouva ei ole varsinaisesti ekstaasissa... Apropos, tietääkö joku voiko Audysseyllä kalibroida pelkän subin uudestaan jos sitä raahailee eri paikkoihin ilman että tarttee ajella sweepit kaikista kaiuttimista? Appista en ainakaan löytänyt tällaista mahdollisuutta. Pelkän subin voisi huoletta mitata vahvistimestakin (SR-6011) koska tarvetta rajoittaa korjauskaistaa ei sen kohdalla ole.
Nyt on jonkin verran kokemusta ja subbaria on tullut raahailtua eestaas ja REW-sweepit tulleet tutuiksi. Lopulta päädyin nurkkasijoitukseen koska huoneen muodosta johtuvat 20 ja n. 60 hertsin aallot syntyvät kaikista mahdollisista paikoista. Ketjussa on AntiMode ja XT32, subbarin oma EQ on Reference-asennossa ja molemmat refleksiputket on tukittu. Leffoilla saatan nykäistä vasemman pois jotta saa vähän lisää tutinoita. Subi oli erittäin onnistunut upgrade BK XLS-200DF:stä. Musiikissa on paljon enemmän syvyyttä ja potkua kuin aiemmin ja leffat jytyyttävät takapuolta kun on sen aika.
Mulla ois Vantaalla tarjolla lähes käyttämätön Jamo, jos jotain kiinnostaa. Taitaa olla mallia Jamo SUB 250.
Morjesta SVS PB-1000 toimii subwooferina tällä hetkellä. Mietinnässä on hankkia toinen samanlainen kaveriksi (onko kenelläkään myynnissä ) tai sitten järeämpi (järeämmät) tilalle, esim. PB-2000. Tällä hetkellä tuntuu, että paikallistuu liikaa ja kahden subilla tämä varmaan korjaantuisi. Sijoitus vasempaan reunaan, koitettu myös eteen keskelle, mutta tämä ei oikein kuulostanut hyvältä sekä keskellä tällä hetkellä tv-taso. -Harri
Mulla ois tuossa olohuoneen nurkassa yks PB-1000, josta luopumista oon harkinnu! Pitäis vain löytää itselle joku sylinteri tilalle.. -Lasse
Paperilla. Tietämättä elementin herkkyyttä tuo ei kerro kovinkaan paljoa. Jos löydät 4dB/W herkemmän elementin, se soi kovempaa 750 Watilla Jaa ne paperispeksit?' No, täällä on pari positiivista arviota.
Jos tarkoitat BK:n jo iäkästä Monolith + -subbaria, niin se häviää käytännössä kaikilla mittapuilla Klipschille, jotka myit pois. Jos taas latexiin mainitsemia sinänsä mielenkiintoisia, niin saatavuus täällä Suomessa lienee kysymysmerkki toistaiseksi.
Kannattaa pitää myös mielessä se ei määrä vaan laatu. Pidemmällä juoksulla sitä kuuntelee huomattavasti mielummin laadukasta basson toistoa kuin määrällisesti suorituskykyisempää bassoa. Ja tämä siis tietysti vain oma mielipiteeni...
Jos haluat "leffojen jytkettä ja matalia täristyksiä" enemmän, kuin sait viidellä 15" Klipshillä aikaan, niin ala suosiolla katsomaan 1. enemmän, 2. isompia. Eli vähintään 16" ja neljä kappaletta. Ihan minimissään kolme 18" noin peukalosääntönä. Noihin sun (täysin aivottomiin) tarpeisiin ei riitä mikään kaupan hyllystä löytyvä subbari kertaa yksi. Tärinää saat helpommalla laittamalla buttkickerit.
Mites joku DIY infinite baffle -ratkaisu? Kokonainen seinä, mahd. viereinen vaatehuone tai vielä isompi toinen huone?
Pitäisikö sittenkin hankkia tämä: https://mareks.fi/klipsch-r-115sw-subwoofer?___store=fi Kumpi olisi parempi vaihtoehto 1 kpl R-115SW vs 2 kpl PB-1000 ? Tällä hetkellä siis yksi kpl PB-1000.
Koska 3000€ yhdestä subbarista on liikaa vaikka kertaalleen jo omistit viisi subbaria joiden yhteenlaskettu arvo on enemmän kuin 3000€? Tervetuloa takasin vaan, nähtävästi mikään ei ole muuttunut.