Kyllä se postikin on varannut yhden lisäpäivän pakettien toimitusaikaan. Ennen kun veit paketin ennen 17.00 niin se oli seuraavana iltapäivänä haettavissa. Nyt se saattaa olla, mutta voi myös mennä seuraavalle päivälle. Lisäksi paketin saapumiskortit jaettiin päivän postissa jakajien toimesta. Nyt ne tulee normaalina kirjeenä, eli kortin saamiseen menee taas yksi päivä lisää. Eli pahimmillaan 2 päivää on tullut lisää toimitusaikaa jos pitää se pakettikortti odotella eikä ole koodia.
Kyllä se on posti joka sen kautta kulkevista paketeista vastaa oli välittävä alijakaja mikä tahansa. Kuriirit on sitten erikseen.
Posti heikentää jatkuvasti palvelujaan, Posti nostaa jatkuvasti hintojaan, Posti hukkaa turhan paljon lähetyksiä, ja syyllinen ei ole Posti... edit. Jos haluat kirjeen huomiseksi perille postitse, on valittava lähetystavaksi pikakirje hinnaltaan 7.80€. Perillä seuraavana työpäivänä jos kaikki natsaa kohdilleen. Ennen oli "hiukka" edullisempaa (1. luokan kirjeposti).
Tarkoitin lähinnä kirjeitä. Monen firman toimituksissa on Economy-merkintä, mikä luultavasti tarkoittaa yrityspalveluna ostettuna extra long -toimitusaikaa. Pakettien osalta moni firma käyttää sähköistä saapumisilmoitusta, jolloin asiakas saa pakettinsa heti sinä päivänä, kun se on saapunut. Suomen sisällä paketit liikkuvat päivässä parissa.
Samoin kävi US-Amazonin lähettämän paketin kanssa, tasan kuukausi lähetysilmoituksesta tuli Amazonilta maili, että paketti on palautunut takaisin. Hyvittivät hinnan automaattisesti ja laitoin samat kamat uudestaan tilaukseen (yhden hinta oli tuona aikana jopa laskenut muutaman dollarin). Saa nähä tuleeko tällä kertaa perille asti.
On tässä ajoittain postin palkollisena (jakajana) olemisessa oma viihdearvonsa, joka ei tosin _ihan_ kompensoi sitä paskaa mitä työnantaja työntekijöiden ja asiakkaiden niskaan kaataa. Itsekin kun saa ulkomaan leffalähetyksien kohtaloa jännätä. PS: Kyllähän posti nykyäänkin erittäin suuren osan lähteyksistä oikeaan osoitteeseen saa, mutta viimevuosien reagointi postin määrän vähenemiseen on kyllä ollut erittäin huonoa ja monessa paikkaan johtanut työn laadun dramaattiseen heikkenemiseen. Joka tuntuu vain niin väärälle, kun vielä viisi vuotta sitten saatiin kunnialla kuskattua lähes kolme kertaa isompia kasoja postia perille.
Maanantaina lähti leffat cdonilta kirjeenä eikä vieläkään tippunut postilaatikkoon. Saa nähdä onko ensimmäinen postin hukkaama lähetys omalle kohdalle.
Omani cdon ilmoitti lähteneeksi lauantaina eikä niitäkään ole vielä näkynyt. Viimeksi samassa tilanteessa kun cdon ilmoittaa lähetyspäiväksi lauantain niin lähetys tuli viikon päästä maanantaina. Kyllä posti on cdonin pistänyt jo jonnekin alempaan kastiin, kun joku vuosi sitten lähetyksit tulivat aina cdonin lupaamassa 1-4päivässä. Toisaalta tämmöisiä isoja satunaisesti asiakkaille lähettäviä tahoja on helpompikin hiukan rullakoissa seisottaa kun vain murto-osalla asiakkaista on oikeasti kiire, kun taas esim. viikkolehtiä ihmiset tietävät varmaksi odottaa tiettynä hetkenä.
Miksi tässä näyttää, että minä olin lainauksen tekijä, vaikka se oli El Grande? Siis tässä Snafu 68:n viestissä #282
päivitystä aiempiin kadonneisiin paketteihin: viimeisestä kahdeksasta ulkomailta tulossa olleista paketeista posti on hukannut neljä. vittu puolet ! näistä neljästä kaksi on lähetetty takaisin "epäselvän osoitteen takia", mitä ikinä se tarkoittaakaan koska nimi ja osoite on ollut asiallisesti liimattuna tarralla ihan selvälukuisesti. kadoksiin jääneisiin paketteihin suhtaudutaan lähinnä ainahan sä voit valittaa mutta evvk (haista vaan vittu oikeasti ei meitä kiinnosta)-asenteella. yksi mikä tuossa postin toiminnassa ihmetyttää on, että paketti osataan lähettää takaisin lähettäjälle (posti omilla osoitteessa vikaa merkinnöillä) ilman, että siitä jää postin järjestelmiin mitään merkintää ? silti ei osata lukea sitä vastaanottajan osoitetta ? aiempiin reklamaatioihin, omiin tai lähettäjän, ei ole reagoitu yhtään millään tavalla. ei yhteydenottoa missään muodossa.
Lähetin kaksi kirjettä. Vein molemmat ihan toimipisteeseen josta ostin 2 euron tarrat kuoriin. Ensimmäinen ei ole tullut vieläkään perille kahdessa viikossa, toinen tuli luvatun 2 vuorokauden sijaan neljässä päivässä kun viikonloppua ei lasketa.
Taas mennään ja hinnat nousivat 2.10. https://www.talouselama.fi/uutiset/...vuodessa/99f9920d-8035-3682-9eca-6974c6c4bd96 Esim. pienten Helposti-kuorten pakettikin maksaa nyt 40 euroa, aiemmin tänä vuonna nousi 38 euroon eikä sekään näköjään riittänyt. Vuonna 2011 maksoi jotain 21 euroa. Että tämmöstä. Terveiset tuosta: Spoiler
Olipahan perseestä kun sain tietää (videotykkiä postitettaessa @ posti) että vakuutettu lähetys ei enää onnaa yli 2kg paketteihin.. Hieman hirvitti lähettää "vaan särkyvänä" mutta menihän tuo ehjänä onneksi perille.
Ja ulkomailta tulevien pakettien s&h-hinnat tuntuneet alentuneen. Kiinasta asti ovat laittaneet hintaan kuuluvaksi vaikka tavara itsessään on kympin luokkaa. Noista aiemmin mainitsemistani hukassa olleista paketeista pari tuli reilusti yli kuukauden myöhässä. Eli vain 1/4 jäi kateisiin...
”Ruotsissa Postnord on jo ottamassa käyttöön tuntuvan lisämaksun, jonka se perii kiinalaisesta verkkokaupasta tilatun paketin vastaanottajalta. Postista vihjataan, että Suomessakin ”joudutaan pohtimaan kaikkia keinoja”, koska lähetysten toimittaminen on tappiollista toimintaa.” https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005537290.html Että näin. Ja artisti maksaa.
Täytyy sanoa, että tätä(kään) en ymmärrä. Jos tilaat tuotteen, mikä sisältää postit, niin ottaako posti tuon sen jälkeen panttivangiksi ja vaatii lunnaita, vapauttaakseen tuotteen? Ja jos lunnaita ei makseta, he päästävät tuotteen päiviltä?
Jos et halua maksaa Postin vaatimia lunnaita niiin todennäköisesti lunastamattomat lähetykset palautetaan lähettäjälle, ja alkuperäinen lähettäjä maksaa palautuskulut jos haluaa tavaransa takaisin. Jos ei halua niin posti saa pitää lähetyksen sisällön kunhan maksaa sen kuljettamisen takaisin itselleen ja se myydään löytötavarahuutokaupassa tms... Jos Suomen posti ei maksa kustannuksia niin Kiinan posti pitää lähetyksen ja myy sen ebayssa. Suomen postilaitoksen kannalta kustannustehokkainta on tietenkin pallotella lähetystä muutaman kerran ympäri maailmaa Suomen postin kustannuksella ja lopuksi heittää se roskikseen. Sitä en ymmärrä että postilaitokset tekevät keskenään sopimuksia postin kuljettamisesta tappiolla. Luulisi että postimaksut kaikkien maiden välillä sovitaan niin että ne kattavat toiminnan kustannukset.
Joku perustuslakiasiantuntija voisi nyt tähänkin älähtää, kun liipaisin on aika herkällä muutenkin. Käsittämätöntä, että voitaisiin siirtää vastaanottajan vastuulle lähettämisen jälkeen. Kiristystä suorastaan.
Ei pitäisi pystyä olemaan mahdollista Suomessa. Kun Posti on tehnyt sopimuksen joka on sille tappiollinen, niin sen on pidettävä siitä kiinni. Ei ole vastaanottajan ongelma jos Posti tekee huonoja sopimuksia. Vastaanottajalta voidaan periä vain viranomaismaksuja, veroja ja tulleja tms. joista raha ei mene Postille. Jos Posti haluaa lisää rahaa, niin sen pitää periä se lähettäjältä, joka sitten lisää sen laskuunsa ja maksattaa sen kuluttajalla. Tämä on ainoa tapa.
"Kehitysmaille" on yhteisesti annettu edullisemmat postitustaksat, kehityksen vauhdittamiseksi ja viennin helpottamiseksi. Mutta jostain syystä Kiinan on annettu pitää (nykyisin melkolailla täysin aiheeton) kehitysmaastatuksensa voimassa ja saada tästä kilpailuetua. Koko maailman valtiollisten postilaitosten välistä pakettiliikennettä ja kustannuksien jakautumista hallinoidaan Maailman postiliiton yhteisten sopimusten sekä yhden tuhottoman ison excel-taulukon avulla. Yllättävän mielenkiintoinen juttu; The Enormous Spreadsheet that Runs the World's Mail