Ymmärsin kyllä, että Siperia oli vain esimerkki, mutta sivuutit oleellisen pointin; Plevna on pelkkä panimoravintola, jolla on todella pieni valmistuskapasiteetti, mutta kuitenkin melko laaja tuotevalikoima. Siperiaa tehdään vain pieniä eriä, josta iso osa menee heidän omaan ravintolaan ja muihin ravintoloihin. Parempi saatavuus vaatisi valmistuskapasiteetin kasvattamisen. Onneksi Siperiaa voi tilata noudettavaksi mihin tahansa Alkon myymälään ilman toimituskuluja. Tarkoitukseni ei ole myöskään puolustaa Alkoa, päinvastoin. Mielestäni sen monopoliasema pitäisi vähitellen purkaa.
En ala väittelemään Urquellin hinnasta. Lähikaupassani se maksaa noin 2,7 € / tölkki pantteineen. Itselleni ei ole tässä elämänvaiheessani tärkeää yhden oluttölkin hinta. Se asia on todistettu, että monopoli ei pidemmän päälle laske hintoja ja ei ole yhteiskunnalle ja yksilölle hyväksi pidemmällä aikavälillä. Ostaisin kaiken tarvitsemani vapaista kaupoista, jos minulta kysytään. Tarvitsemme Lidlin lisäksi tänne S- ja K-monopolin lisäksi lisää kilpailijoita kaupan alalle. Tähän kaupan alaan kuuluu mielestäni myös olut, viinit ja tiukka viina.
Kirjoitin tuossa itsekin, että Alkon monopoli pitäisi vähitellen purkaa. Ruotsissa tuo monopoli sentään palvelee kansalaisia toisin kuin Suomessa.
Tuostahan he voisivat tehdä vaikka mitä. En tiedä mistä esimerkiksi Siperian kilpailijat ovat aloittaneet. Plevna voisi olla vaikka seuraava Nøgne Ø. Alko ja viranomaiset ovat vuosikymmenien ajan tehneet sen, että kynnys panimoravintolasta maailmanlaajuiseen tarjontaan on mahdollisimman suuri. Katsokaa kuka vastusti tällaista yrittäjyyttä, kun viimeksi eduskunnassa äänestettiin. Tunne meni järjen edelle ja "Kepua johdettiin puskasta" niin kuin eräs huuliveikko ilmoitti. Kepussa oli myös puoltajia ja vastustajia oli eri puolella eduskuntaa.
Monopoli ei ole missään ja koskaan kuluttajien hyväksi pidemmällä aikavälillä. Jos et tätä itse tiedä, niin voin laittaa linkkejä. Luulisin, että suomalainen on nähnyt esimerkiksi mitä hyvää linja-autoliikenteen vapautuminen teki bussi- ja junaliikenteelle.
Plevnan juna meni jo ajat sitten, lähin vastine sille maailman tunnetummista panimoista on michiganilainen Bell's Brewery, jolla niin ikään on muutama erittäin tasokas maailmanklassikko tuotannossa, mutta vastineeksi sitten roppakaupalla myös keskinkertaisia tuotteita. Tällä hetkellä lähimpänä Nøgnen aiemman tason (siis ennen kuin Hansa Borg osti puljun ja pilasi paljon sen menestyksen avaimista) suorittamista ovat kotimaisista panimoista päässeet Cool Head Tuusulasta, Tuju Lappeenrannasta sekä Sonnisaari Oulusta, jonka tuotteita onkin jo nähty kööpenhaminalaisissa olutravintoloissa.
Kiitos tiedosta. En ole tietoinen noista kaupoista. Itse olin otettu niistä Nøgnen oluista, joita Alko myi. Esimerkiksi IS, jonka muistaakseni ensin ostin, oli kuin linnunmaitoa. En kyllä ymmärrä ollenkaan, miten Plevnan juna meni ohi. Voisiko sen käynnistää uudestaan tai edes hypätä vauhdissa mukaan? Ei se silti voi olla viennin este, että ei ole maailman kärkeä. Staropramenin oluita myydään K-kaupassa samaan hintaan kuin esimerkiksi Pilsner Urquellia. Ei mitään järkeä. Voisihan vaikka Laitilan ja Vakka-Suomen oluita myydä samalla tavalla länsimaissa. Markkinoistahan on kyse. Myydäänhän Suomessa Karjalaa, Koffia, Olvia ja Karhua pelkästään mielikuviin perustuen. Makueroa niillä on todella vähän, jos ollenkaan.
Kaikeksi onneksi NIS on yksi niistä tuotteista, jotka ovat onnistuneet säilyttämään legendastatuksensa, vaikka nykyään pullotetaankin 330ml pulloon. Säilyttääkseen uskottavuutensa olisi kuitenkin kyettävä myös edes pari kertaa vuodessa julkaisemaan uusi mielenkiintoinen ja onnistunut keitos... Plevnallahan oli 10 vuotta sitten jopa yhteistyötä Nøgnen kanssa ja tulevaisuus näytti valoisalta, mutta se jäi melko lyhykäiseksi projektiksi. Tätä seurasi innovoinnissa ja laaduntarkkailussa useita vuosia kestänyt hankalampi kausi, josta paria kertaonnistumista lukuunottamatta ei oikein vieläkään ole täysin pyristelty eroon. Esimerkkinä Plevnan Weizenbockin ensimmäinen erä oli käytännössä maailman paras tyylilajissaan (kuten saksalaistyyppiset viritelmät ovat Plevnan vahvuutena aina olleetkin), mutta sittemmin tehdyt batchit eivät ole sitä tasoa hätyytelleet. Toivottavasti näin ei kävisi tuoreimmalle tuotokselle eli Tomahawkille, joka tällä hetkellä on panimon onnistunein alle 6-volttinen olut. Markkinoinnista ja markkinoiden saturoitumisesta enimmäkseen. Tällä hetkellä suomalaiset juoma-alan yritykset ponnistavat onnistuneimmin ulkomaille nimenomaisesti mielikuvituksekkaasta reseptiikasta sekä mielikuvamarkkinointiin olennaisesti liittyvästä tarinaniskennästä, kuten Kyrö Distillery on osoittanut. Ensisijaisesti kuitenkin osallistuminen ja menestyminen isoilla juomamessuilla takaa näkyvyyden medioissa.
Olen sen verran laiska olutharrastaja, että ostan erilaisia oluita vain läheltä (normaali kauppa, Alko ja harvemmin olutravintola). En osta netistä. En ole koskaan nähnyt 0,33 l NIS -pulloa näissä kaupoissa. Oluen paneminen näyttää olevan helppoa. Sen hyvän oluen tekeminen on eri asia. Minulle riittää panimo, joka panee edes yhtä hyvää olutta ja pitää sen valikoimissaan vuodesta toiseen. Alkossa on ollut Ayinger Celebrator vuosikausia. Välillä isommassa pullossa jouluoluena. Nyt sitä ei näy meiilä päin. Miksi ei? Kaikenlaista kikkailuolutta on. Miksi on? Miksi ei ole tuttu ja turvallinen pitkän linjan hyväksi todettu olut?
Koska Alko ei palvele asiakkaitaan (sallimalla maksuttomat myymäläsiirrot). Hyvin varustelluista Alkon myymälöistä sekä olutravintoloistahan Celebratoria saa tälläkin hetkellä. https://www.alko.fi/tuotteet/722054/Ayinger-Celebrator
Otan tämän vielä hyvänä esimerkkinä uuden lain pöljästä alkoholirajasta. Raja olisi pitänyt olla 22% tai jotain, jos joku raja pitää olla. Celebrator on hieno olut. Siinä on 6,7% alkoholia. Jos tätä tai esimerkiksi Koffin Porteria (7,2%) voisi myydä S/K/L-kaupassa, veisikö se tämän maan rappioon?
Missä tapauksissa nuo myymäläsiirrot maksaa jotain? Netin kautta tilatessa ne ainakin ovat ilmaisia. Ei tarvitse laittaa mitään linkkejä, kun ole monopoleja missän vaiheessa puolustanut yleisellä tasolla. Sanonut vain, että Ruotsissa alkoholimonopoli toimii hyvin Suomeen verrattuna.
Totta kai myymäläsiirrot maksavat. Miten ihmeessä luulet, että siirto jostain johonkin muualle ei maksaisi mitään? Olisi kaikille parasta, jos olisi ympäri Suomea sellaisia kauppoja, jotka toimisivat kaupllisin periaattein. Myisivät kaikkea, jota laki sallii. Olisi hyväksi kaikille meille.
Käsi ylös, joka on joskus jättänyt oluen juomatta loppuun sen maun takia. No niin. Siksipä paras olut onkin se, joka on juuri nyt lasissa.
Mitä se maksaa, kun tilaat juomia netistä myymälään noudettavaksi? Verkkokaupalla taitaa toki olla oma varasto, mutta onko myymäläsiirto jotenkin täysin eri asia? Miksi se oli heikko esitys? Monta kertaa todennut, että Ruotsissa hinnat ja valikoimat ovat aivan eri tasolla. Kertoo siitä, että rahaa ei uppoa koneiston pyörittämiseen niin paljon ja suuret sisäänostomäärät hyödyttävät asiakkaita.
Nostan käteni ylös, on kyllä osunut lukemattomia kertoja todella ilkeästi pilaantuneita tai muuten vain epäpuhtaita oluita kohdalle.
Olen, ikävä kyllä, kaatanut viemäriin kotona pari olutta. Toisesta reklamoin Alkon myymälää sähköpostilla. Asenne oli : EVVK. Kerran baarissa ihmettelin bulkkilagerin hajua tuopissa. Maistoin. Kamalaa. Tiskille. Tankki vaihdettiin. Sitten tuli useampi ihminen valittamaan samasta asiasta. Eivät olleet kehdanneet reklamoida. Tämä tapahtui ennen kuin Suomi liittyi Euroopan yhteisöön.
Ei ole olemassa ilmaista siirtoa jostakin johonkin. Joku sen maksaa. Jos ja kun monopolilla on isot sisäänostomäärät, niin se tekee sinun mielestäsi monopolin tehokkaaksi? Ymmärrätkö mitään taloudenpidosta? Neuvostoliitossa oli tällainen ajatus. Miten kävi?
Ahaa. Yritätkö sanoa siis, että olisi parempi jos toimitukset maksaisi jotain? Vai mikä nyt on ongelma? Älä pistä sanoja suuhuni, en sanonut mitään tuollaista. Yritin kysellä miksi halvat hinnat ja laaja valikoima on heikko perustelu siihen miksi Ruotsissa monopoli toimii. Et vastannut siihen mitään. Alkokin on suuri sisäänostaja, mutta se ei näy hinnoissa. Rahaa uppoaa tehottoman monopolin pyörittämiseen. En kauheasti, mutta todennäköisesti yhtä paljon kuin sinä kuitenkin.