En kyllä saa tehtyä kunnon säätöjä tolla softalla. Kalibroinnin sain kyllä ajettua, mutta curve editorin muokkaus ja uploadaus ei vaikuta mitenkään subbarin vasteeseen, kun testailee sillä valkoisella kohinalla levels-valikosta. Vaikuttaakohan se Dynamic EQ tohon. Lisäks uploudaus kestää ihan turkasen kauan.
Mulla se kestää ehkä minuutin täydellä yhdellätoista kaiuttimella ja kahdella subilla eli korkeintaan sen se pitäisi olla. En tiedä missä kohti signaaliketjua kohina on. Kokeile ulkopuolisella signaalilla.
Mulla on 5.1.2-setti, ja kesti noin kymmenestä yrityksestä ehkä kahdella sen minuutin, muuten meni ainakin 5min. Lisäksi vahvari piti aina sammuttaa, että appi löysi sen... Saiskohan jostain jonkun 5.1-sweepsetin, jolla voisi testailla yksittäisiä kajareita? Tällä hetkellä tosiaan eniten tuntui auttavan, että kalibroinnin jälkeen laittoi LPF:n 30 hertsiin, niin vaste näkyi tasaisimpana.
Millä olet vastetta mitannut? Itsellä tuo MultiEQ XT32 lanaa subbarin vasteen hämmentävän tasaiseksi (20-80hz +-3db). Tämä rew:llä mitattuna.
Mietin, miksi tätä suosittellaan laittamaan päälle? Periaatteessa värittää ääntä vääristäen vastetta?
Kännykällä parilla eri apilla. Joo tiedän, että ei varmaan oo niin hyvä kuin ammattilaislaitteet, mutta luulisin ajavan asiansa, kun korvakuuloltakin voi asian erottaa.
No sen poisjättämisestähän on oikeastaan hyötyä vain silloin jos kuunnellaan referenssitasolla, mikä on kotikuuntelijalle melkoinen äänenvoimakkuus. Kun äänenvomakkuutta lasketaan niin sehän jo itsessään vääristää ääntä siitä miten se on tarkoitettu kuultavaksi. Toki tosihifisti kuuntelee aina referenssitasolla. Tosin tuota käyttämällä pitää tietää mikä se referenssitaso on ollut ja laittaa se aina asetuksista kohdilleen kun vaihtuu musiikista elokuviin tms. Mun mielestä tuo toimii todella hyvin, kunhan vaan huolehtii sen oikean referenssitason asetuksen ettei korostusta tule liikaa.
Audyssey tekee reference-käppyrästäkin sen verta raastinraudan kuuloista, että tuo Dynamic EQ tuo siihen mukavasti sellaista pehmeytttä ja lämpöä.
Eikö nämä pehmeys ja lämpö ole sen suuntaisia arvoja, että se on sitten sama kuunnella putkivahvistimella ja olla kalibroimatta. Siis mietin vain, että jos kalibroinnin suorittaa referenssitasolla (tai sanotaanko nyt vaikka 75 dB tasoon, niin edelleen voi pärjätä kerrostalonaapurienkin kanssa myös katseluolosuhteissa), niin ei tarvetta äänen muokkaamiselle jälkikäteen ole? Toki tarkistusmittaamallahan se selviää, että minkälaista vaikutusta tuo toiminto ääneen lisää niillä omilla äänitasoilla. Tämä nyt vain tällaista pohdintaa, kun ei itsellä vielä tuolla korjaimella varustettua vahvistinta ole. Toivottavasti tulevaisuudessa kuitenkin on, niin pääsee itsekin testailemaan.
Mun ymmärtääkseni Dynamic EQ:n toiminta perustuu korvan vaihtelevaan herkkyyteen eri taajuuksilla. Jotta ääni kuulostaisi hiljaa kuunneltuna samanlaiselta kuin referenssivolyymeillä, pitää taajuusvastetta säätää äänenvoimakkuuden mukaan. Minullakaan ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta.
No se hyvä puoli Dynamic EQ:ssä on, että jos tosiaan kuuntelet sillä referenssitasolla, niin se ei tee mitään muokkausta. Se vaikuttaa ainoastaan silloin kun poiketaan referenssistä. Sitten taas kuulostaako se mukavan pehmeältä vai ei, niin se on loputon väittely pitäisikö se kuunnella sellaisena kuin miksaaja on sen halunnut kuunneltavan, vai sellaisena että se miellyttää omaa korvaa. Molemmat on ihan hyviä vaihtoehtoja.
Kuulostaa loogiselta, jotain tällaista itsekin ajattelin tausta-ajatuksena olevan. Onkohan tämä niin yksinkertaista (tuskin ), että tästä voi tehdä johtopäätöksen että vain refenssitasolla mitattu ja säädetty vastekin on luotettava ja siten alemmalla kuunteluvoimakkuudella sama laitteisto ei kuulosta oikealle ilman tuollaista Dynamic EQ -toimintoa?
Onko sulla kokemusta Auddysseysta? Sehän säätää itse vaasteen about viivasuoraksi alhaalta ylös asti, mikä on suurimmassa osassa kuunteluhuoneita se väärä tapa. Alhaalta ylös loivasti laskeva olisi monesti toimivampi ja korvaa mielyttävämpi. Dynamic EQ auttaa tähän ongelmaan jonkin verran boostamalla bassoja, kun kuunnellaan alle reference levelin, joka viittaa vahvstimen volumen db-asteikolla asentoon 0 dB. Tuo mobiiliappiskin teki ylipäästösuodattimen tapaiset käyrät kaikille kanaville, kaiuttimille ~100 hz ja subbarilla ~30 hz kohtaan. Liekö tässäkin ajatuksena se, että ~tavallisilla kuunteluvoimakkuuksilla tuo alaspäin laskeva vaste korjautuu alhaalta päin ylös laskevaksi, kun Dynamic EQ on päällä. Sehän Dynamic EQ:ssa on kurjaa, että kun haluat laittaa musalla volat kaakkoon, niin tavallisilla volumeilla mielyttävästi soineesta setistä tulee raastinraudan kuuloinen, jos ei sitten ole säätänyt appiksella vasteita toisenlaisiksi.
Dynamic EQ on huonosti nimetty, se kuulostaa muljuttimelta vaikka se nimenomaisesti ei muljuta vaan on hyvin staattisesti paikallaan kompensoiden ihmiskorvan epäherkkyyttä etenkin bassopäässä. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fletcher–Munson_curves Alapään saa Dynamic EQ:lla jyskäämään passelisti tasolla kuin tasolla ja yläpää pärjää ainakin Geneleceillä omillaan, eli korjauksen ohittaminen jostain kolminumeroisesta taajuudesta ylöspäin (Schröder-taajuus toimii jos sen tietää, hyvä Schröder-oletus on 300 Hz, tai tarkemman taajuuden voi vaikka vetää hatusta tai päätellä Audysseyn käppyröistä) saa homman aika kivaan balanssiin kaikilla äänenvoimakkuuksilla.
Minä olen aina ajatellut, että kaikki nuo boostit yms. Säädöt kannattaa pitää pois päältä, kun aiheuttavat enemmän harmia kuin hyötyä. Mutta täytyypä tänään kokeilla, miten tuo dynamic eq toimii. Eli ilmeisesti vois olla apu latteaan bassopäähän.
Rippuu toki, millaisilla volumeilla kuuntelee. Itsellä käy Denonin volume-säädin joskus asennossa 0 dB Genejen + parin subbarin kanssa. Aika ohut on soundi silloin. Voisin korjata siten, että muutan käyrät appiksella loivasti bassopäästä diskanttiin laskevaksi, mutta silloin Dynamic EQ alkaisi tehdä jo liian paksua tulosta hiljemmilla volumeilla. On siihenkin toki se reference level offset tms., jolla reference leveliä voi laskea alaspäin, jolloin myös boostin määrä vähenee. Ei tosin jaksa enää säätää, kun setti lähtee muutenkin piakoin vaihtoon.
Audysseyn Dynamic Volume ja LFC ottavat jo aika isoja vapauksia mikä voi toki joskus olla hyväksikin, mutta Dynamic EQ on basso päälle/pois -nappula jos ei kuuntele nollatasolla eli aika hitokseen lujaa. Toki sekään ei ole mitenkään absoluuttisesti oikein vaan sisältää insinöörien tekemiä valintoja, mutta itse idea on validi ja toteutus on varsin hyvä. Suurin ongelma siinä on turhan ronski taso surroundeille, en tiedä miksi niitä pitää nostaa. -4dB kaiutinkohtaisista säädöistä korjaa ongelman.
Kannattaa vilkaista tuo juttu: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347383-Dynamic-EQ-and-Reference-Level